Sköldpaddor

Vilken päls hon har!!!
Bengan hon var så snygg!
Jag älskar också sköldpaddor!!!
Har ingen själv, men det ska jag ha en i framtiden!!

Är det sant att bara honor blir sködpaddor? Någon som vet?
Även hanar kan bli men tror det är ovanligt
Sen min andra svartsköldpadda Adidas…lite mer åt det röda hållet.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

# 9 Mina katters morfar är en sköldpadda. Powerful's Anakin Skywalker
#9 Mycket ovanligt!
Brukar oftast vara något genetiskt fel och man bör inte avla på dem.
//Sissi

Har hört att de hanar som är sköldpaddsfärgade är sterila…men då stämmer väl inte det då…

#14 Mja, det finns en till som inte var steril, (N) Torvmyra's Super Spot Blue, NFO gs 09 23. Det finns ytterligare ett par sköldpaddshanar använda i avel och så finns det en del som är sterila..
mvh Malin

Vad fina alla är!!!

#13 Nej, det är inget genetiskt fel på de hanarna förutom färgmässigt..
mvh Malin
Dizorina är sååå fin!

Vad läcker!
#17 Genetiskt färgfel…jag vet vad du menar. Kanske lite klumpigt uttryckt av mig…Sorry!

Här kommer en vacker sköldpadda med mycket vitt, S*Jackson's Fina, på sin favoritsovplats.
Susanna
så mycket vackra paddor det finns

#23 Förstår inte varför man inte ska avla på dem, som du skriver i inlägg nr 14..?
Mvh Malin
Paddor är så härliga tycker jag kan se ut hur som helst

MMMMMmmmmm så goooooo.
Och så har vi ju katten som är på bannern till norsk skogkatt i fokus …hihi…;) Någon som vet vem det är?

Jag tror det är en av Av Edelmanns honor.

#36 Jag tror om jag inte mins fel att det är Miss Tamara av Edelmann.
På bannern? Tack så mycket!! Otroligt fin ;)

Ja jag tror det är hennes katt som finns på Bannern men kan ha fel.

#41 Jag var inne och kollade på hennes fotoalbum och det är hennes Miss Tamara av Edelmann. Ja hon är riktigt snygg hon. //Margona

Nu var jag också inne och kollade…och det måste det vara.
Får lite "ha begär"…hihi

#46 Vilka vackra kattungar!!!

Reeze och Zalma……sååå söta…..och bokade …så synd!! (Eller tur för annars hade min sambo blivit utsatt för ett allvarligt samtal…eller kärleksfullt..hihi!!)

Jag håller just på med operation övertalning på min sambo för att få köpa en speciell padda som är så vacker.

*ler* Tack tack #48.
#51: Jag håller med dig om att de är söta *leeer* Och ja bokade, det blev de ganska snabbt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Tack för alla fina bilder…

Hej
Ja det är min katt som är på banneren
Bara bilden är spegelvänd… hihi. Bilden är ifrån nov 2005. Tagen av en fotograf här hemma. Så han som gjort bilden köpte den på en hemsida.
Hon är den snällaste katten jag vet om och hon är ifrån den första Edelmann kullen.
Jag är jättestolt av at ha en bild av hon här
Här är en del bilder på hon:
Miss Tamera av Edelmann(N) NFO f 09 - född nov 1998.
Skulle gärna vilja veta vad en ambersköldpadda är. Någon som har bild på en sådan?
Hon är riktigt läcker!!

Tack
Skölpaddor är något spesielt tycker jag.
Ni har alla otroligt fina paddor

Även vi älskar paddor! Här kommer S*Frostvikens Agnes, fs

och S*Frostvikens Beata som söker nytt hem från påsken 07 även hon fs

oxå har vi lilla S*Frostvikens Bianca..fs 22

#68 Gå in på S*Krusmons hemsida så får du se bl.a. S*Krusmons Gloria lightambersköldpadda m.fl. amber katter. //Kristin

#75: Söta tjejer! Bara en liten kommentar - Bianca är inte tabby utan solid ;)

#78 Nu blir jag förvirrad, Har visat massor av bilder för en erfaren uppfödare här på forumet om henne som var bergsäker på att hon var tabby, här kommer en till bild..
#79 jag kan inte se din bild, kan du infoga den igen?

#80 då testar vi igen, syns den nu då??

Åh vad hon är vacker! Känner så väl igen de där ögonen :)
Saknar släktingarna till henne som vi haft så jag var otroligt
frestad av henne som liten…
Heter hon Lizzi? "lizztrix" Hon var verkligen vacker!

Här kommer en av mina paddor.
S*Fjellan's Zimone

En till padda från mig. S*MorrHoppans Trixi

#85 Hon kallas för lizzi, hennes riktiga namn är S*Myselisia's Ultra.
Håller med #72, det är verkligen är något speciellt med sköldpaddor

Var inne och kollade dina bebisar 85! Jag gillade dina creme killar så söta! Man blev sugen!!

#84: Du vet ju redan hur svag jag är för Ultra :)

Här kommer min Birka, som fyller 11 år i augusti.

Här kommer min vackra Musse, NFO f 03 22
Som igår blev IP i Norge

Jisses vad många vackra katter, det är något visst med paddor.
Här kommer min lilla Tutti Frutti, 4 veckor gammal.

Min Kamrøysas Nika f 09 23. Endå ung

#115 Mums vilken fin tjej!
Här är min blåpadda Pim Pim 9 månader gammal.
#117 ååå Vackra pimpim! :) Så glad att ja får se henne på lördag. Wiho.
Finns de någon vacker padda som vill dejta min S*Redtails Artie? Han viskade nyss i mitt öra att han vill dejta en snygg padda med varm röd :)
Mickis ~ www.redtailsartie.tk
#118 Tack vad gullig du är!

Älskar paddor i alla varianter! Jag har några stycken =) Kan visa upp en ur min första kull: S*Luddhuvet´z Zalma f. Hon blev i våras mamma till tre g22 en utan vitt o två med. En klarade sig tyvärr inte men de andra två plus creme pojken har vuxit upp och blivit så vackra så.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Bijou!!! 

Mickis ~ www.redtailsartie.tk

115 Mamma katt är såååå vacker!

Såg att ni var inne på sköldpaddshanar tidigt i tråden, hoppas inte jag upprepar nåt nu, men såg inget som gick in mer ingående på det. Så jag skriver :)
En hane kan normalt inte bli sköldpaddsfärgad, för att det ska ske måste det ha blivit något fel i celldelningen när ägg och/eller spermier bildats eller vid befruktningen eller att två befruktade ägg/embryon smälter samman. Då har det som ska bli en den blivande hanen fått två X-kromosomer och en Y-kromosom, eller två av varje, eller ett X och två Y, eller tre X och en Y. (Normalt är XX för honor och XY för hanar). Detta är inget man kan avla fram, utan sker helt och hållet av en slump, och som ofta dör de flesta med dessa fel väldigt tidigt i dräktigheten och hinner aldrig utvecklas till en liten katt öht, men ett mycket litet antal klarar sig och det är dessa paddhanar vi ser. Vad jag har förstått är det endast XXY som orsakar sterilitet. Varför minns jag inte.
Personligen tycker jag inte man ska avla på en katt med fel antal kromosomer. Vet inte om det är några risker med det, men det känns fel för mig.
Bifogar för övrigt en bild på vår paddtjej Impa, S*Stjärnskogen's Forsythia. :)

133 och 134 Mums för min snygging, detta kort har jag ej, plus mormor är bra snygg