BAER test
"Det enda hundraprocentigt tillförlitliga test som finns är BAER-test, där man söver katten och genom att sticka in en liten sensor i kattens öroninstrument utsätter strukturerna för stimuli. De svar man får från dessa provokationer visar om katten har normal hörsel. Detta test, utföres idag endast på Strömsholms djursjukhus och är ganska kostsamt.
I Tyskland är det obligatoriskt med BAER-test på vita katter. SVERAKs Hälso- och Avelsråd rekommenderar att katter som ska gå i avel bör testas med BAER-test och de som endast ska vara utställningskatter räcker det med "skrammel" test gjort av veterinär."
Hittade denna här:
http://katter.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=4b21ff64-8c87-4bbf-80cc-8db3a30e08c5

Ska finnas på Blå Stjärnan i Göteborg och lite närmare dig, Helsingborgs Djursjukhus också. Vet att i GBG tar dom ca 1500kr. /Sylvia

jag vet vad BAER test är, mest undrade ifall någon gjort det och vad det i så fall kostade :) Tack för infon :)

Jag var på väg med en vit hona i somras då det var tänkt att hon skulle till Tyskland. Men den tilltänkta köparen tyckte det blev för dyrt, hon ville inte själv stå för kostnaden för BAER-testet. Som uppfödare kan man inte stå för den kostnaden då den ligger kring 1000-lappen eller däröver, då går man i förlust. Jag ringde djursjukhuset i Helsingborg men då kunde man tyvärr inte ge mej någon information för veterinären som gör det var på semester och ingen annan visste något. Men jag tycker att du ska ringa dit så får du säkert den information som du behöver. Det ända jag fick reda på var att för en hund kostade det 1500 kr. //Kaisa

Hej du!!
jag har gjort BAER test i HBG,på djursjukhuset.Tar ca 30 min,kostar ca 1000:-jag tyckte det var bra,bra personal.
Dom hade inget exakt pris på katt så dom tog betalt 20% av vad det kostar på hund.