Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 415 ggr
Eydimork
0

Typer!

Det finns ju lite olika typer hos skogkatten. Skulle vara intressant att veta vilken typ ni själva föredrar, varför och om ni strikt arbetar för att få fram den i ert egna avelsarbete.

Även intressant att veta vad ni tycker är viktigaste hos skogkatten. Är det välformade öron, vältypat ansikte, en viss kroppstyp eller något annat. Eller är det helheten och därför ointressant med detaljer?

Hur resonerar ni?

Visa gärna bilder!

Froydis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

For meg finnes det bare en type :) litt lengre hale,mer tufser og full pelskondisjon så er han perfekt i mine øyne. Høybeint, kraftig (i alt) store øyne, store ører selv om han er snart fullvoksen, lang rett profillinje helt til nakken, kraftig hake, helt rette sidelinjer og viktigst av alt, han ser ut som han kommer rett fra skogen og aldri kunne tenke seg å ligge på en blondepute.. men han har et gemytt av gull, og er snill som dagen er lang. hans navn er CH Cæsar av Borgund(N).

Mylingens
0

Intressant tråd! Utseendemässigt tycker jag mer om den gamla looken hos en skogis. Jag är inte en stor favorit av de nya looken, den med lite längre nosparti som jag kallar spetsiga. Men hos domarna är det fortfarande den nya som gäller men intressant är att många domaren ändå börjar att förstå att uppskatta det gamla uttrycket och börjar lyfta fram dom katterna igen. Den gamla uttrycket är lite rundare och kortare i huvudet.

För mej är nog helhetsintrycket det viktigaste, vill inte hänga upp mej på en viss detalj. Men visst…jag är nog lite svansfixerad, gillar inte korta svansar, de ska va lååååånga och buskiga! Men framför allt så tycker jag att pälskvalitéen är viktig, en skogis ska verkligen ha en riktig skogispäls. Det kvittar hur snygg en skogis är rent tekniskt, för har den inte en päls med rätt kvalité så är det ingen skogis. Men detta är min personliga smak! Intressant att höra er andra… //Kaisa

EddaM
0

Och så kommer jag som gillar både den gamla och den nya typen men mest gillar jag de som är ett mellanting av dessa. Men de skall vara kraftiga, vara långa, ha lång svans, raka profiler, bra öronställning (viktigt) och bra storlek på öronen, inte för små och inte för stora. Bra pälskvalite är viktigt. Och sedan kommer vi till tempramentet. Det är väldigt viktigt för mig. Min första kull föds ju snart och det skall bli väldigt intressant o se vad det kan bli av dem=))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Eydimork
0

Hmm, mycket intressant att läsa era svar Glad Jag är ny inom själva ägandet av rasen, men har föjt skogkatten i många år då min syster födde upp just denna ras (S*Kahn's). Själv är jag väldigt förtjust i den "nya" looken som jag snarare tycker är den riktigt gamla, där kan jag dock ha fel. Temperamentet är ytterst viktigt för mig. En riktig skogkatt är för mig en otroligt cool katt med alla tassarna på jorden. Orubblig med starka nerver och till det ett socialt och kärleksfullt väsen.

Jag är väldigt förtjust i min foderkatts look, hon har dessutom just det temperamntet. Ska bli roligt att se hur hon utvecklas.

Restless
0

Tycker inte det finns en gammal typ och en ny typ. För att standarden ska stämma måste huvudets längd och bredd matcha varandra för att få en liksidig trekant! Öronens storlek mäter jag inte enbart i hur långa de är, utan för mej är ytan måttet som är viktigare, dvs de måste ha bredd i basen. Däremot offrar jag hellre lite kroppslängd för att få bred bröstkorg och kraftiga ben (men helst vill jag ju så klart ha både och!). Gillar de 'gamla' skogisarna, men vill ha lite skarpare linjer i huvudet och lite bredare öron än vad jag sett på många 'gamla'. Hakor är viktiga och pälsen definierar skogkatten. Däremot offrar jag alltid svanslängden i första hand om allt annat stämmer - bara den räcker till skulderbladen ;) Här är en av våra avkommor som har både längd och benstomme, vackert huvud med matchande öron (som gärna hade fått vara lite större och haft längre tofsar) och härlig look. Pälsen är helt korrekt också.

Eithels
0

#5 Vilken snygging… Så skall de se ut!

Tita
0

Håller med vilken skönhet =))

Ixatrixa
0

Jag skulle nog ha skrivit exakt som restless*skratt*….är nog lite fixerad vid att en liksidig triangel är just en liksidig triangel och inte en kon;) och haka är viktigt för mig. Bred öronbas!!!

Här kommer min lilla pojke Erasmus som ligger närmast det jag själv gillar och fått fram;)