Hjälp, sjukdomsgenetik!
En katt (ras/huskatt irrelevant) har en sjukdom (inte heller den relevant) Han parar sig med en 100% frisk katta, de får avkommor. Hälften av ungarna är bärare, men EJ sjuka i sjukdomen. En ICKEbärande unge blir pappa åt en kull med 100% frisk katta. Kattungarna är varken ickebärare eller sjuka i sjukdomen - Kan deras avkommor få bärande eller sjuka avkommor? (Från katt nummer ett alltså)
Det är inget som hänt eller så, men pratar på annar håll och jag blir tokig.
Jag är inte alls insatt, men logiken säger ju nej, för en bärare har ju inget att föra vidare… Men gentiken är ju långt med invecklad än logiken..
Ojoj.. Snurrig.

Nej, bär inte katten på sjukdomen så kan den inte ge det vidare.
#1 Tack!
Det rådde delade meningar, och jag trodde på det du underströk.
Då jag själv inte kan något egentligen så ville jag höra med mer erfarna innan jag tod samtalet vidare 

Men om man tänker på människor… Nu är det allergi visserligen men det är ju en "defekt". Ingen av mina föräldrar är allergiska mot något, min mormor är allergisk mot gräs inget annat resten av mina farföräldrar och morfar är ickeallergiker. Jag däremot fick "alla" allergier som en generation sluppit
, samma sak med med mitt kusinbarn (pappas sida) där båda föräldrarna är allergifria. Alltså ligger det i generna och hoppar fram lite titt som tätt.
Borde då inte sjukdomar kunna dyka upp på samma sätt hos katter?

#3 Men om det handlar om något så tydligt att man kan kontrollera om en katt bär på sjukdomen eller inte (som t ex gsd iv) så kan det inte finnas dolt på ett litet hörn ändå.
I ditt exempel pratar du om att bära på det dolt/recessivt utan någon form av test ifall det finns där. Då är det inte så konstigt om det dyker upp igen.

True…
Funderade faktiskt på det tidigare idag med GSD IV om hur det bara kan försvinna om man parar icke bärare med icke bärare… Borde finnas med på ett hörn, men skönt att det inte finns om man parar icke-icke!!

Det är jättesvårt att svara på utan detaljer, men OM det är en sjukdom med helt och hållet utredd nedärvning (dvs man vet exakt vilken/vilka gener sjukdomen förs vidare på) på så kan inte en icke-bärare föra sjukdomen vidare, det kan då bara bärare och sjuka individer göra.
Men är det istället så att det inte är fullständligt kartlagd nedärvning, kanske så att flera gener kan föra sjukdomen vidare (t.ex. som man misstänker att det är på HCM) så kan sjukdomen föras vidare även om djuret visar sig vara icke-bärare för en av generna som ger sjukdomen.
Allergi t.ex. är polygent så även om man skulle vilja skulle det bli väldigt svårt att testa sig fri från misstanken att vara bärare av anlaget av en sådan sjukdom.
#6 Tack tack.
Mjo, det är väldigt luddigt, men insyn från alla vinklar (för de som orkar) mottages tacksamt 
Det beror ju på om genen har fullständig eller ofullständig penetrans. Har den ofullständig penetrans kan den hoppa över vissa generationer men ändå bäras vidare.
#8 Aha, okej..