Vill ha ny kamera
Hejsan!
Nu behöver jag lite hjälp!
Ska nämligen uppdatera mig lite i kamera väg
Funderar på en Canon eller Nikon
450D eller 1000D (canon)
Vad säger ni vilken e bäst??
Är Nikon bättre än Canon?
Framför allt vill jag få mycket skarpare bilder än jag får nu har en Canon 300D
//Sanna

ingen som fotar sina katter?? 
Jag letar själv så jag kan nog inte hjälpa dig tyvärr…

Vi har relativt nyligen köpt en Nikon D80 och är mycket nöjda,, jag vill nu bara ha lite extra objektiv till.. :-)
det blir väldigt fina bilder när man lärt sej,, men det finns ännu mycket att lära..
//Linda
Hej!
Jag har föregångaren till de två du tittar på ur Canons sortiment (400D) och kan bara säga att jag är mycket nöjd med den…
Har i dagsläget gått ca 17 000 exponeringar utan något strul.
Nikon är säkert bra dom med, men dom har jag ingen erfarenhet av.
Blir väl ofta så att man fastnar för ett märke och kör vidare på det.
Vill du sen inte lägga en mindre förmögenhet på objektiv och andra tillbehör så kan du köpa dessa på Tradera, då de flesta av Canons optiker till analoga funkar lika bra på de digitala.
Har för mig att Nikon gjorde någon ändring, så att de inte passade… (ej 100% säker)
mvh
Daniel på Theodortorp´s
(eller "Japanen" som Therese kallar mig
)
Om du väljer mellan 1000D och 450D ska du klart välja 450D till katter. Inget snack om saken då den har fler fokuspunkter än 1000D. Gjorde det misstaget själv bara för att den var lite billigare.
Canon 450D säger jag. Den startar upp på en sekund också. Bra vad gäller katter. Och du kan ha kvar dina EOS-objektiv.
Sedan är ju objektet typ 80% av bilden. Har du ett dåligt objektiv så spelar det ingen roll hur bra kamera du har.
Har ingen erfarenhet av Nikon.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Den stora skillnadn har du på riktigt höga ISO-tal då brusar Canon mer.
Det har att göra med att ju mer Mpixlar du har, ju högre brus på höga ISO.
Sen är det väl mest en smaksak, vilket man gillar att hålla i och hur man gillar menyer och annat.

tack alla för era svar
Så i själva verket tycker ni jag kan ha kvar min kamera men att köpa ett bra objektiv till så bör bilderna blir skarpare och klarare i färgerna?
Eller ska jag köra på och köpa en 450 d?
vad hade ni gjort?
/sanna
Jag skulle nog ha köpt ett bättre objektiv. Men det är det där med de 9 fokuspunkterna och din bara har 7.
300D är lillebror till 10D som är en "gammal" proffskamera. 10D har jag använt och den är det riktigt bra bilder med med Canon orginal EF objektiv. Köpte en ny 1000D med två Sigma-objektiv och trodde jag gjorde ett uppköp. Snarare ett nerköp med tanke på objektiven jag valde. Inget av Sigmorna hade bildstabilisator (finns inte inbyggt i kameran).
Det är ingen skillnad på 300D och 450D mer än lite bättre teknik, högre upplösning, 2 fler fokuspunkter.
Canon 300D Klarar bilder upp till A3
Canon 450D Klarar bilder i affischstorlek. Vad är det A1 eller A0?
Jag tror du kanske ska fråga på Djurfoto iFokus eller Foto iFokus.
Vad har du för objektiv på kameran du har nu?
Det beror också hur mycket pengar du är beredd att lägga.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Har du många Objektiv??? I så fall hade jag fortsatt med Canon.