HCM
I fredags var jag och HCM testade mina tre fertila skogisar Domion, Quintette och Emma alla tre hade friska hjärtan. Fick även veta att skogisen är den ras som har minst HCM det är väldigt sällan som dom visar HCM.
Stort grattis till dina fritestningar!

Jämfört med vilka raser???

Som jag fattade var det av alla raser som testades han sa att det var nog för att vi var dom som testade våra katter mest. När vi började testa så hade ca 10% av skogisen HCM men nu var det väldigt ovanligt att en skogis har det.

Vem är "han" som testade? *nyfiken*

Lennart Nilfors
Nilsfors är nog inte helt uppdaterad…

Sphynx ska tydligen vara hårt drabbad av HCM

#6 Vad får dig att säga så?

#6 varför tror du inte att han är uppdaterad? Det är ju hans yrke han åker runt på en massa olika ställen och testar katter. Enlig han är även perser hårt drabbad.

För ungefär ett-två år sedan såg jag en jämförelse mellan olika raser. Om jag inte minns helt fel så toppade sphynx och britter listan, och birmor var rätt vanliga med olika hjärtdiagnoser. Vilket inte är konstigt eftersom problemet HCM var relativt nytt i dessa raseroch man upptäckte fall på katter som var använda i avel. Helt naturligt rusade ju alla med avkommor till dessa iväg och testade sina katter.. En gång. Och statistiken blir missvisande. Man måste testa flera ggr under flera års tid enligt hälsoprogrammen, som jag personligen tycker är bra utformade. 
MCO och NFO hade ungefär lika mkt hcm-fall i den registreringen av fall, dock minns jag inte procentsiffran.
Problemet med att få korrekt statistik är att vi vet vissa "riskkatter" där man sett hcm bakom eller framför i linjerna där man väljer att inte testa.. Tyvärr.. Så jag tror nog att man får se statistiken för vad den är.
Men åsikten får ju självklart stå för Nilsfors själv. Om han utgår från de katter han testar så kanske det är ovanligt med HCM-fall på skogis, det vet man ju inte, eller hur? Jag tycker dock att det är svårt att uttala sig eftersom jag anser att statistiken inte håller för granskning då urvalet är mycket begränsat och antalet testade och ff a omtestade katter är för litet för att ö h t ha någon åsikt om hur vanlig sjukdomen är i raserna.. De flesta som har skogis testar en gång o aldrig mer, och då är det ju inte direkt enkelt att utvärdera någonting med tanke på hälsoprogrammen.. 
Tror inte heller på statistik, vad det än månde vara.
Har ju själv en skogis som konstaterades ha kraftig HCM redan vid 6 månaders ålder fast föräldrarna var friska. Så det är som du skriver Malin. Katterna ska ju testat vid ett flertal tillfällen med några års mellanrum. Men de flesta verkar ju sluta testa så fort katterna blivit kastrater och då är det svårt nog att komma till bukt med denna sjukdom eller hur?
Har försökt läsa så mycket det bara går om denna åkomma men överlåter till expertiser hur,när,var,vad man kan göra för att HCM ska bli ett minne blott.
//Inger

Tänk vad skönt det hade varit om alla följt rekomendationerna!
Men att HCM bara är ett minne blott kan vi nog tyvärr glömma.
Lite som att stoppa huvudet i sanden kan man tycka.

#12 Håller med dig att få bort det helt är nog bara att glömma Men vi får väl göra vårat bästa. Många av kattungarna som vi föder upp går till sällskap och dom blir nog inte HCM testade. Sedan finns det en hel del som köper en skogis och tar bara en kull dom testar sällan sina katter. Om man går in på Pawpeds och tittar på listorna över testade katter så tycker jag att det är inte är så många som har HCM på vissa listor är det bara friska katter.

Jag var nyligen och testade Stella Kei hos Nilsfors och vi hade en ganska lång konversation om just averlsprogrammen och ultraljudsscanningens effekt. Han sa att hos NFO har man sett en otroligt stor minskning av HCM diagnoser de senaste åren. Den slutsatsen han kunde dra var just att vi uppfödare har tagit vårt ansvar och plockat bort sjuka katter/linjer från avel.
Självklart så ger detta oss inte ett grönt kort att sluta scanna och det sker mutationer hela tiden och kan även dyka upp andra problem som kan leda till förtjockade hjärtväggar. Jag vet en hona som var fritestad innan dräktighet och blev scannad efter hade utvecklat mild HCM.
Ingen går säker men ta emot goda nyheter och klappa er själva lite på axeln vi har brutit trenden