Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett04-färger-mönster
Läst 360 ggr
pacados
0

dilugonsgen...

vad innebär det? och vilka färger är det som kan vara dilugon?Förklara gärna för mig,för jag har ju behållt min ena hona,i min kull efter >: mamma vit och pappa blå-vit med dilugonsgen för creme,men flickorna,blåpaddorna är silver…hur är det möjligt??

pappan blev dock Champion som blå-silver men färgändrades till enbart blå då han gick upp en klass.Då var det bara att börja om från början…

Sisikarlstad
0

Ja det känner jag till! Jag har en kompis som har en katt som är Champion i blå-vit silverklassen o nu är han om reggad i blå-vit o jag tror han är champion där oxå.Fundersam

pacados
0

men denna katt pappan är två cert ifrån EC,så det är nog inte samma, men jag undrar ju om diugonsgenen,vad den är för nåt och hur den funkar?

lynxeyes
0

dilution är en gen som verkar på färgpigmentet för fullfärg där färgpigmentet är normalt placerat, så att istället färgpigmenten klumpar ihop sig och kallas då dilution, en katt som är n blir a istället och en katt som är d blir e, en f blir således g om katten har dilutions anlaget i dubbel upplaga. Har katten endast anlaget i enkel upplaga är katten bara bärare och för att få diluterade ungar krävs det att bägge föräldrarna är bärare eller diluterade. Dilutionsanlaget är recessivt.

Om mamman till din kull är vit och pappan blå-vit så är mamman troligtvis d, e, f eller g som grundfärg. och att ungarna blivit silver beror troligtvis på att antingen är pappan dåligt silver som ser ut att vara blå, eller så är mamman antingen ds, es, fs eller gs som grundfärg(eller är jag ute o cyklar nu??). Annars kan det vara tal om att föräldrarna är fenotypiskt ickesilver, men genotypiskt silver…

(rätta mig gärna om jag har fel)

// Sophia

Majamaloss
0

#3; inte bara troligtvis är mamman genotypiskt d,e,f eller g, hon är en av dessa varianter. Hade hon varit n eller a hade det inte kunnat blivit några paddor i denna kombination.
Bra skrivet av dej!

Övrigt: två diluterade katter: a, e, g kan i kombination med varandra aldrig få fullfärgade: n, d, f.
Två solida/nonagouti/omönstrade katter kan heller aldrig i kombination med varandra få mönstrade/agouti ungar.
Har med dominanta och recessiva anlag att göra, här finns mer att läsa:

http://hem.passagen.se/lionforce/farg.htm

en till:

http://web.telia.com/~u49830712/blibliotek/bibliotek_genetik_fargnedarvning.htm

finns mycket mer att läsa i ämnet, detta är bara två goda exempel. Titta under ämnena "färger och mönster" samt litteraturtips med!  // Maja