Jag behöver ett gott råd
Hej! För nästan 2 år sen köpte jag en katt i god tron
När ja sen tittade närmare på kattens stamtavla då hon hade flyttat hem . så får ja se att hon är för nära parad med sig själv. / Jag har försökt att omplsera denna katt & jag har sagt som det är ang katten Nu behöver jag ett gott råd
kannske det bättre att låta henne sommna in ? eller är det fel av mej att låta katten få sommna in
Hur skulle ni gjort ??
Är katten sjuk eller mår dåligt?
Nej katten är inte sjuk men hon är svår att hantera

Oj ja är katten frisk skulle jag ha väldigt svårt att ha bort henne.. Svår att hantera? Är inte de ändå en träningssak (som helst skall göras från början då?)..
Svårt för oss här inne att säga vad som är rätt eller fel men de känns som en frisk katt borde få en chans oavsätt om de är inavel? eller?
ok..ett dilemma förstår jag.
Jag hade nog låtit en riktigt lömsk katt få somna in om den ej var hanterbar.
#3 Jag har hållt på med henne sen den dagen hon kom hem till mej!
detta är jätte svårt för mej okså för jag vet inte hur jag ska göra
att jag vill omplasera henne är ju att gärna går udan & vill vara själv..att låta henne sommna in är ju inte det jag vill utan att katten kan få ett hem där den kan gå ut & det är mindre katter samt barn /
Nu låter det som katten inte trivs för att det är mycket omkring henne…..då hade jag absolut placerat om henne.
Hon kommer säkert bli en helt annan katt bara hon får vara ensamkisse
#6 Hm Jag skulle någ tagit med detta okså att hon drar sig undan när jag la ut denna tråd ../ det har ju inte bara med att göra att katten är för nära parad…/ Men folk är inte intresserad av katten när jag säger som det är…fast jag säger att hon inte är elak av sig
därför bad jag om ett råd & ställde frågan hur skull ni ha gjort
att låta katten sommna in är ju inte det jag vill !!/Eva
Jag tycker du ska omplassera katten till någon som inte har honkatter från förut. Kanske till någon som bara har 1 kastrat kille som är snäll och till et ställe där hon kan gå lite ut också.
Ser inte ut att hon trivs ihop med fler dominanta honkatter.
Lycka till o håppas du inte avliver katten. Det är en jättesvår fråga man kan ställa någon i et forum.
Du kan också kontakta spesialist på det här området og hellre komma fram till vad du ska eller kan göra efter råd med dom.

Tråkigt att katten inte mår bra det måste vara jobbigt för henne att ständigt vara rädd. Jag skulle råda dig att tänka över vad som är rätt för katten och om det går på något sätt att få katten att känna mer tillit till människor och miljön där hon idag lever.
Ibland kan en omplacering vara ett alternativ men inte alla gånger utan det kan tvärtom bli bara värre.
Jag skulle nog ha det som krav att personen som köper katten bör ha erfarenhet av skygg katt, hund eller något annat djur.
Hoppas att det löser sig för katten & Er!
Kram Monica S*Zios
#8 & #9 I dag fick jag svar på min annons !
Eftersom jag har skrivit i annonsen att hon är Norskskogkatt & har stamtavla ../ Jag varit ju jätte glad över att någon ville ge henne ett hem på landet där hon kunde gå ut & ev få en massa kärlek…
Jag ringde upp damen & vi började prata & hon ställde frågor
Ärlig som jag är sa som det var både ang katten ev stamtavlan
Nu vill hon inte ha katten /

Gud vad tråkigt jag hoppas de löser sig för er
Hm Inte kan jag utelämna att hon är egen av sig att hon vill vara ensam katt & inte kan väl omplasera henne utan att nämna att hon har en stamtavla hon är ju i alla fall en raskatt /Eva

Är hon fertil eller kastrerad? Du kanske, om hon inte är kastread göra det först, hon kan ju förendras till det bättre då. Och inaveslgraden har nog inte så mycket med hennes beteende att göra, snarare vad som är inavlat, bra eller skygga / rädda katter.
// Rita
#13 hon är inte det än! Hon kommer att bli det innan..Jag vill bara få ett bra hem till henne & om hon inte får det . ska jag ju göra det ändå…/Eva

Men du kanske ska testa att kastrera henne först och se om hon blir lugnare och mer lätthanterlig. Då kanske du kan behålla henne själv. Eller omplacera henne kastrerad som ensamkatt. De blir ju oftast lugnare av kastrering och om hon bor i ett lugnt hem utan barn och andra djur, så kanske hon knyter an till människan hon bor med på ett annat sätt.
Är lite nyfiken på varför hon inte blivit kastrerad om hon är närmare 2 år. Eftersom du skriver att hon är inavlad hade du väl ändå inte tänkt avla på henne?
Hoppas det löser sig med henne.
Vad är det som är fel med stamtavlan då? För nära inavlad……. men det behöver väl inte vara därför hon är skygg heller. Det är ju inget som man behöver avliva eller omplacera henne för. Om katten är fin och frisk, så är inaveln inget hon dör av, så farligt är det inte.
hon är syskon parad ..
Jaha, men om du inte vill använda henne i avel, så kastrera henne då, och låt henne bara få bli "go"katt hemma. Syskonparningar är väl inget som görs nuförtiden, om inte det är något alldeles särskilt, men det gjordes förr, även bland hund, men då är man ute efter något alldeles speciellt och man måste veta jätte-noga vad som ligger bakom, det är väl inget att rekommendera nu för tiden, med den breda avelsbasen som vi har i dag. Men för katten själv har det ingen betydelse.
#15 Förstår att du är nyfiken . Men tanken var i från början att skulle kuna ha henne i avel .. Men nu har jag tänk eftersom hon drar sig undan & vill vara för sig själv. & eftersom hon är syskon parad ../ Tanken är ju att hon ska få leva & bo nån annan stanns . Men så fort jag säger saningen om kattens stamtavla så är dom inte längre intresserade av henne..Därför bad om ett Råd
Förklaringen i tråden från början vart lite fel ..ja missa att skriva med att hon gärna vill vara för sig själv…/ alltså sitta jag vill är att avliva henne…Om det är sån som har tips hur jag ska gå till väg i annonsering eller om jag rent av ska skippa at hon är en raskatt . Men kan ja okså ställa till det för mej själv..& det vill jag inte …
#18 Det handlar inte om att jag inte vill annvända henne i avel .
Men tycker inte det bra att avla på det sättet ! Otur någ så har ju denna person som jag köpte henne av sagt mej flera gånger att detta är helt okey !! / Och nu har det inte bara med stamtavlan att gör utan hur katten mår ..därför vill jag omplasera henne .. Men så har ja ju detta med att vara ärlig eller inte ärlig
Många har svart på min annons men sen när dom får reda på hur det ligger till ang hennes Stamtavla så vill dom inte köpa henne…Så jag började fundera över hur ja ska gå till väga./Därför bad om råd & ställde frågan om jag gör fel om jag låter henne få sommna in i stället..Tack alla som har gett svar
ja ska nu göra mitt bästa & så jag håller tömmarna att någon
vill ha henne!!

Tycker du iaf ska katrera henne innan du går vidare.
Stamtavlan kan ju inte göra att någon inte vill ta över en katrerad hona. Om du nu väljer att göra det.
Hon kommer att bli Kasterad
Men snälla nån, ibland blir det inte som man tänkt, men kan hon inte bara få gå kvar hemma utan några planer, som pensionär, det är ju inte alla som blir dessa utåtriktade super-godingar, men har väl existensberättigande ändå, placera om en skygg katt vet jag inte om jag skulle göra, för kattens skull, men att gå hemma där hon är van. Inavel är inte så fruktansvärt FARLIGT, även om det inte har någon vidare funktion numera, om du parade henne så skulle ju inavelsgraden gå ner jättemycket, med en helt obesläktad hane, men om hon inte håller i temperamentet så, då är det kanske ingen bra ide´. Det är ju så hos de flesta uppfödare att det går någon katt i flocken som inte blivit som man tänkt, men måste få ha en plats där ändå.
#23 Ärligt så vet jag varken ut eller in hur ja ska göra …för jag tycker att det jobbigt ! Hon vill inte vara med dom andra katterna . sen har ju fem barn hon vill inte vara med dom häller utan hon ligger för sig själv..Det har inget med stamtavlan att göra , Men nu vart det ju så att jag nämnde stamtavlan i annonsen eftersom hon är Norskskogkatt ! När folk börjar att fråga mej om den så svara jag ju ärligt! Det var där där började att folk inte vill ha henne på grund av hennes stamtavla ! för att dom tror att det nåt fel på katten !!
Jag vill bara att hon få ett lungare hem !
Att kastrera henne tycker jag definitivt är rätt beslut. Vänta tills det är gjort och se hur hon mår. Håller med övriga om att hon kommer bli mycket lugnare och mer tillfreds med livet som kastrat. inavels graden skulle inte jag använda i avel men det finns ju många katter i världen som har lika mycket inavel och ändå är helt normala katter. Ge henne chansen att slippa vara fertil och se. Om du ändå väljer att sen omplacera henne så vet du att hon inte hamnar i avel ändå. Och du slipper alla dessa människor som ringer och vill ha en långhårig vacker kisse att avla huskatter på. Och du ska absolut INTE dölja hennes beteende, då det bäddar för ännu en omplacering för henne.
Lycka till med henne, och hoppas att hon trivs som kastrat. /Sylvia
Jag förstår, om det är på det sättet, att hon inte heller trivs något vidare, ja, då, om det varit min, så är det nog möjligt att jag avlivat henne istället, om man inte har ett perfekt hem i bakfickan.
#25 Tack jag ska göra så gott jag kan för henne ! Jag hoppas att jag en dag hittar ett bra hem till henne!! Det jag har märkt är ju hon inte förstår katt språket om ni förstår vad jag tala om så ingen av mina andra katter är intresserad av henne. SEn har hon inte visat nåt på att vilja löpa & min hane är inte häller intresserad av henne. Så jag tycker helt enkel synd om henne…
Jag vill ju bara att hon ska må bra !! Sen fick jag en konstig känsla då folk frågade om stamtavlan ( oj är det så hämskt)
så då börja ja att funderar & tänkte här finns ju massor med uppfödare med olika åsikter / så ja kände att jag behövde ett råd !!
#26 Att avliva katten är ju inte det jag vill ! Det som vart galet var ju att dom som svarde på min annons och sen inte ville ha henne på grund av stamtavlan ../ Då fick ju en massa tankar
att det kannske skulle vara bättre att låta henne sommna in! /Därför ställde jag frågan & undrade hur ni andra skulle göra . Ja förstår om ni tycker att jag är knäpp . Men ja känner en oror över henne ! Men tanken är ju att hon ska få ett lungare hem !
Hej
Jag tycker också som dom andra här att du kastrerar flickan före du omplasserar hon. Då får hon tid att lugna sig och kanske det funkar bättre med hon då.
Om inte så kontakta spesialist på det här området og hellre komma fram till vad du ska eller kan göra efter råd med dom.
Vidare så borde du inte beretta om stamtavlan före någon intreserade har kommit hem till dig och ska titta på hon.
Menar inte at man ska vara useriös att inte säga alt på tlf men folk tar det nog bättre om dom kommer hem o ser på hon först så får du ta det där istallet
#29 Tack för tipset där var ingen dum ide ! /Jag kommer att kastera henne & se hur hon mår efteråt ../Eva
Jättefint Eva
Men det tar ju några månader före hon ändrar sig efter kastreringen, så tiden vil visa.
Ônskar dig o hon lycka till 
ett litet tips är att även ta dig egen tid med henne en stund varje dag. stäng in er i sovrummet och bara du&hon, gosa lek o gör vad helst hon vill :)
förstår att det är svårt att visa alla den uppmärksamhet de behöver när man har 5 barn och en bunt med katter :)
Men man får försöka helt enkelt.
Som de andra skrev, kastrera henne, kanske införskaffa feliway i vägguttagen där hemma och sen ta dig egen tid med henne.
om hon drar sig undan så kanske det är för att hon känner att hon får tillräckligt med uppmärksamhet från Just dig.
Eller någon av de personer där hemma som hon kanske föredrar lite extra?:)
Min hona Kajsa var mycket mer för sig själv som fertil och var lite tjurig skulle man kunna säga.
Men när hon blev kastrat i somras så blommade hon ut,
hon leker och kelar och mår väldigt bra som kastrat.
Man brukar ju säga "leva livets lyckliga dagar som kastrat"..
Går hon på ppiller? Det kan även förändra hennes humör osv.
Lycka till och hoppas du kan ha henne kvar hos dig :)
/Malin
Tycker jag också.
Vi hade samma sak med en av min honor. Efter kastreringen så blev hon mycket bättre
Hej! Hon kommer att få den tid hon behöver här hemma /Eva