Stress/könsmognad
Min Gurka är nu 6 månader gammal och världens härligaste katt, mycket social, gosig, pussig och pratig…
MEN! Jag tror att han lider av stressmage… i kombination att han håller på att bli könsmogen.
Efter första utställningen (17/10) blev han lös i magen (bilresa, hotell, utställning och så bil hem igen), därefter stabiliserade sig magen. I helgen var jag bortrest lördag till söndag och nu är det samma visa igen, trots att övriga familjemedlemmar var hemma.
Kanske ska tillägga att han går och ropar efter mig så fort jag inte är hemma. Jag är Gurkägd om man säger så. ;) Han blir helt stissig och sjunger om jag inte är hemma.
Ringde vet för att rådfråga och fick tipset om probiotika och en annan sorts mat att testa (han äter fnv Hills Kitten), ska införskaffas imorgon. Feliway spray körs för fulla muggar (sen någon dag tillbaka), har köpt adapter och ska försöka hitta något ställe i lägenheten där jag kan sätta den… vilket inte är så lätt när adaptern tydligen inte fick sitta under möbler. Hmmm…
Han har även börjat träna på kastrathonan här hemma, vilket hon inte uppskattar alls…
Annars är han alltså precis som vanligt. Äter bra, dricker bra, leker, busar och gosar som vanligt. Pussas ordentligt… det är bara just det här med magen…
Har några av era katter haft liknande problem? Och i såfall, hur löste ni det?
Pro-Kolin är bra mot lösa magar. Det kan ju vara något foder han inte tål. Blötmat? Eller så är det stress.
Susanna

Ibland tror jag att man får blunda för lös mage. Så fort våra katter får diraree så är dom sjuka, ätit nåt mm mm. Vi själva får ju det osso då och då, och det går inte alltid att ta reda på varför. Många springer genast och köper annat foder, vilket då kan hjälpa till att kissen får värre diraee. Jag talar bara om egen erfarenhet
När Dogge flyttade hit, var han fin fin i magen, och han fick samma mat här, som hos uppfödaren, och det bästa han visste som liten, var att bli kliad på magen
men efter några veckor, så hittade jag diaree i lådan, varje dag, och jag vart genast orolig, det var Dogge. Jag körde skonkost, han fick specialmat mm mm, inget hjälpte
ja ja, det vart då lite vetrinärrundor, men dom hittade inget heller som skulle spöka i hans mage. I 6 månader höll detta på, men han var pigg och glad hela tiden. En dag flyttade min dotter till egen lägenhet, och tog med sin huskatt Baloo, en stor röd hane, och efter ca 14 dagar, var Dogges mage helt ok, avföringen var så fast och fin, han hade stressmage över min dotters katt. Det var aldrig bråk, men Baloo jagade Dogge som liten ibland, och detta gjorde att han mage ballade ur.
Jag menar, att jag tror många gånger, att det kan vara stressmage, och att man får blunda lite för det, så länge katten mår bra för övrigt. Vi ser inte alltid varför stressen sätter in.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Var försiktig om du byter mat, ett tvärbyte kan få magen att krasha totalt om du har otur.
Om mina är dåliga i magen så har jag använt zoolac vilket är snälla magbakterier, funkat bra hitills iaf.
Har du otur kan det vara någon parasit, t ex giardia, men förhoppningsvis är det bara lite orolig mage.

#2 Mycket bra skrivet. Jag håller helt med dig på alla punkter egentligen. Men när flera katter lever med oss människor på en relativt liten yta (och i för katten en onaturlig miljö och situation) kan lösa magar bli ett problem. Lös avföring fastnar ofta i pälsen och kletar av sig där katten ligger och som de flesta av oss vet ligger våra älsklinar gärna i sängen, soffan, fåtöljen etc. Det är inte så upplyftande att ofta behöva tvätta överkast, överdrag, skura soffor osv. - eller att få upp en nerbajsad katt i sängen på natten. Därför kan jag förstå att man söker en lösning på problemet.
Det kan kanske vara så enkelt att katten får mycket blötmat, eller annat att äta utöver torrfodret. Min erfarenhet är att blötmat ger lösare avföring, men det kan sannolikt variera från individ till individ. En enkel åtgärd som inte heller stressar en redan orolig mage i onödan.
Veterinären tipsar om probiotika. Då kan jag tipsa om ProBion aktive, som ger bra effekt till katter med lösa magar. (Har katten diarré är däremot ProKolin bättre.) ProBion är tabletter som köps i hälsokostbutik. Det är endast välsorterade som har den, så ring och kolla med butiken innan eller köp via en web-butik.
Lämplig dosering till katt är 1 tablett per dag så länge som det behövs. Förvänta dig ingen omedelbar effekt, utan det kan ta några veckor innan magen är bra. Förhoppningsvis märks det dock redan efter några dagar.
Tack för alla svar!
Han är inte som andra katter, för han fick lite blötmat igår och magen är redan bättre.
#2 Intressant att du berättar om den andra katten. Lite så har jag fått för mig att det är här, mellan honom och "Musen". De bråkar inte heller, men hon är inte lika busig med honom som de var innan han började tycka att hon är vacker. Deras lek övergår hipp som happ till att han försöker sätta på henne, vilket hon inte uppskattar alla gånger. Men de slåss aldrig.
Dock kommer ju (kanske) problemet att kvarstå om det är något tjafs dem emellan… båda är ju unga och jag vill helst att de båda stannar kvar här.
Men jag ska försöka låta bli att tänka katastroftankar nästa gång hans mage ballar ur. Hönsmamma som man är ;-)