Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett17-utställningar-resultat
Läst 1076 ggr
parlan
0

Rabies vaccination

Fundera lite på att ställa mina katter i Danmark och då behövs ju bla. Rabies vaccinet.

Är det någon som är insatt i vad som krävs för att få ställa sina katter i Danmark bla och hur man går tillväga och hur länge dessa intyg samt vaccinationer är intakta och hur ofta man bör upprepa dom..

Berätta gärna allt ni vet eller vad man kan hitta bra info om just detta

Tack på förhand/Maria

Mulan
0

Hej!

Katten behöver ett Eu-pass, dvs rabiesvaccin 1 gång eller 2 gng sedan blodprov på antikroppar mot rabies 120 dgr efter det. Rabiesvaccinet kostade 310kr (1årsvaccinet) och jag valde att ta två sprutor eftersom min hanes pappa inte fick titrar efter en spruta. Sedan kostade väl eu-passet runt 900kr om jag inte minns fel… Inklusive blodprovet.. tror jag.. å så måste katten vara chipmärkt. Sen är det klart.. om jag minns rätt.. Mer finns att läsa på jordbruksverkets hemsida..

mvh Malin

Mindfields
0

Priserna kan nog variera lite beroende på veterinär
Jag betalde 440kr per spruta o valde att ge Cactus två sprutor..
Sedan ska det passera 120 dagar, därefter görs blodtest, tog väl en 10 dagar att få svar.
Testet kostade 800kr har jag för mig, sedan 400kr i tillägg för passet..

När det sedan gäller att åka utomlands med katten får man kontrollera för varje enskilt land vad som gäller. Tex gäller inte 3-års vaccinet i alla länder, om katten skall avmaskas innan man åker hem, eller när man kommit hem
När vi var i Tyskland i somras så avmaskde vi i Tyskland o veterinären noterade i passet vilken datum o vilket medel. TillDanmark kan man ev lösa ett sk 4-veckors intyg, tror jag, har inte själv använt mig av det.

Jordbruksverket kontaktade jag via e-post när jag skulle iväg, de svarande snabbt på mina frågor!

//Malin

erspers
0

Priserna verkar variera en hel del helt klart..när vi vaccinerade en hane från vår första kull som vi sålt till Italien så kostade vaccinationen inklusive Eu-Pass 200:- ..o det var i Juni..så det var inte sååå länge sen heller..kan inte gått upp så värst mycket sen dess tycker man ?..

//Stefan

Mylingens
0

Vi har precis vaccinerat två av våra katter och vi fick betala 400 kr/spruta. Vi chansar och tar ett blodprov efter första sprutan och det är om 120 dagar och det skulle kosta 800 kr/prov och sen kostar passet 400 kr/pass. //Kaisa

majema
0

#3 Oj det lät billigt. Penga mun Jag betalade för 1 år sedan ca 300 kr per spruta 2 st. Blodprov ca 900 och passet 300 kr. Sen tar det ju då ca 6 mån från det man börjat till allt är klart.
Så det gäller att planera i god tid…men sen behöver man bara ta en ny spruta 1 g/år eller var 3e år beroende på vilket vaccin och vilka länder man ska åka till. Det är en hel vetenskap….suck Ledsen

Som andra skriver så är jordbruksverkets sida bra att läsa och sen får man kolla för varje land man ska till och det är inte lika lätt. Det brukar oftast stå på inbjudningarna till utställningen vad som gäller. Rabiesvaccinet verkar oftast bara gälla 1 år i andra länder.

/Marie

MissMikkus
0

Ja, det verkar vara väldigt olika på olika klininker. Jag betalade 350 kr/katt för vaccineringen. En spruta räckte. Sen kostade analysen 440 kr /katt + moms, hos SVA i Uppsala. Passet betalade vi 300 kr för. Sen skall katten avmaskas mot dvärgbandmask på plats, Droncit eller Drontal. Tabletterna tar man själv med sig. Vetrinären ger medlet vid inchekningen och skriver därefter ned i passet att katten fått avmaskningsmedlet. Var i Danmark i höstas, trevligt men rökigt. Alla rökte överallt. Även inne i utställningslokalen där vi var!!!! Jag sprang runt som en polis och sa till alla att det var förbjudet att röka i lokalen.  Bläh!!!

parlan
0

Åhhh tack allesammans för infon..Dax att ta ett snack med min veterinär tror jag bestämtSkrattande

/Maria

rockringen
0

Ang. oro för olika rabiesvaccinationers giltighetstid. Denna text är hämtad ur SVERAKs förbundstidning, nr 3-2006 på "Aktuellt-sidorna"

Enligt EU-kommisionen ska alla djur få resa som enligt passet har en giltig rabiesvaccination, oavsett om det aktuella vaccinet har en annan giltighetstid i det land djuret reser till. En särskild beskrivning av hur passet ska kontrolleras har sänts ut till alla medlemsländer. Tyvärr råder osäkerhet om detta verkligen når ut till alla  veterinärer, gränskontroller m.m.

Brevet finns att ladda ner (engelsk version) på jordbruksverkets hemsida, ett tips är att ladda ner det, lägga det i kattpasset och visa det vid behov.

http://www.sjv.se/images/18.b1bed2109af4266bd8000820/Rabies_vaccinintyg+EU.jpg

Hälsningar Barbro, författare av ovanstående text i "Våra Katter" och som skrivit ut brevet och lagt i katternas kattpass Flört

majema
0

#8 Tack för tipset. Jag kom på att jag nog läst det.  Skrattande

Ibland undrar man bara om man vågar chansa när man åker bit och ska på utställning tex i Tyskland eller Polen, vad gör man om det inte bryr sig om "brevet" . I Polen  tex kunde de knappt engelska veterinärerna. Men iofs kanske jag bara är en lite feg *fniss* Hemlis
/Marie

Burken
0

Jag ringde faktiskt Jordbruksverket igår och bad dem skicka två sådana intyg, idag kom de med Posten och ligger nu i respektive katters pass Skrattande. Snabb service får man säga!!!!

Humletassens
0

Vi har precis levererat en mise till Italien.

Pass: 290:-

Vaccin: 330:-

Men är det en katt som du ska ha med dig hem igen så måste du vänta dom 120 dagarna för att sen ta ett blodprov.

Vi betala 900 :-  för det när vi gjorde det på vår hankatt för 2 år sen.

//Henrik