Skrapar
Varför skrapar katten med tassen vid matskålen när han inte vill ha mer? Nu har jag sett att även kattungarna gör så. Någon som vet? Tacksam för svar / Marina

Min kille skrapar innan han ska dricka och när han ätit färdigt! DEt tror jag han gör för att gräva upp vattnet innan han ska dricka och när han ätit färdigt och det finns mat kvar vill han gräva ner det så ingen annan tar hans mat
instinkter som lever kvar hos dom…

Vi har en tjej, S*Blecktrummans Wren, kallas Tezz, som är makalös på att skrapa vid matskålen när hon har ätit färdigt. Precis som i förra inlägget så är det något sitter kvar hos dom att maten ska gömmas. Tezz rafsar gärna på mattan och försöker få den över matskålen, först då är hon nöjd och ger sej. //Kaisa

Min husis tjej vill oxå täcka över maten, ibland lite grann o ibland krafsar o krafsar hon.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Vår Hedvig krafsar de gånger jag fyllt på och hon inte vill ha. Ungefär som att hon skall gömma maten för Bellis tills hon själv vill ha den.
Numer pensionär i Nynäshamn

Feztiz försöker gömma godiset när hon inte vill ha mer men det finns tre andra som tar det istället, haha=))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Levis gömmer alltid maten när han är klar. Men blir lite förtvivlad när dom andra katterna fortsätter att äta. Ibland försöker han knuffa undan dom i sin iver att täcka över maten. /Sylvia

Vår Nicko som inte finns med oss längre, han krafsade alltid innan han drack vatten… men ingen av de andra katterna.
Krafsa över maten gör de alla och även de små kattungarna gör det från en 5-6 veckor. Att krafsa över maten tror jag är instinkten #1 i och med att även de små gör det. Har kanske med att maten inte ska dra till sig rovdjur. //Kristin

Mina katter och kattungar skrapar när de inte är jätteförtjusta i maten. Sen kan de äta den ändå, men jag tror de vill tala om att det var inte riktigt vad de hade tänkt sig. Vanligast är att de skrapar när de inte gillar den alls, då skrapar de och går därifrån. Däremot har de ALDRIG skrapat när jag gett dem favoritmat som nötfärs, fisk och gimpet-burkmat, därför är jag övertygad om att det har något med "miss"-nöje att göra 
Mina katter gör likadant, men det är när dom ätit klart och inte vill ha mer, precis som om dom ska "gömma undan" till nästa gång.
Sedan har jag en hane som älskar färskt kranvatten eller rättare sagt rinnande vatten överhuvudtaget.
Vill gärna vara med när man duschar och fånga upp vatten med tassarna om det så är varmt spelar ingen roll bara det rinner.
Han är till och med med när jag vattnar blommorna i förhoppning att jag ska spilla lite så han kan få sig en slurk

Det verkar vara lite olika det där. Vår Enigma skrapar över maten när han är klar. Ställer man därmed en skål på marken i en rastgård så är det inte helt enkelt att hitta den igen när den är täckt av mossa och gräs ;) Sedan har vi haft katt som skrapat och gått därifrån när man gett ngt som uppenbarligen luktat otäckt… En av våra gamlingar brukade snurra på vattenskålen innan han drack - charmigt beteende så länge den inte välte ;)

Vår Laforets Olivette skrapar fram vattnet, Ceasar dricker med tassen, Yatsie skrapar maten hon inte gillar. Timjan äter det mesta och är glad.

Katterna skrapar antingen över maten för att de vill täcka den så att ingen annan kommer åt den eller så skrapar de för att de tycker den är osmaklig och vill täcka över den ungefär som när de varit på lådan.
Skrap rörelsen i vattenskålen eller utanför är för att rensa vattenytan från smådjur och skräp, har ni sett något naturprogram om exempelvis lejon så brukar de göra så.
Alltså är det här medfödda beteenden som påminner oss om att det är vilda djur…;)
Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Vår Tessie, äldst av katterna, flyttar alltid vattenskålen innan hon dricker. kan flytta den upp mot en halvmeter innan hon är nöjd.
Nån som kan förklara detta?

#13 *fniss* låter ju konstigt.
Det enda våra katter ofta gör är att de tar vatten på tassen och slickar i sig från tassen. Men skålen får stå kvar.
Vår äldsta hona plockar gärna ur maten med tassen och äter sen från golvet.
Ibland krafsar hon lite runt skålen om hon inte gillar maten. De andra här hemma verkar mest krafsa, dock inte så ofta, om de är mätta,
Komiskt att de gör så olika eftersom det säkert är mycket medfödda beteende bakom.
/Marie

Tack för alla svar /Marina