Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 584 ggr
Trollkatta
0

Mat på fasta tider?

Hej!

Då två av våra katter behöver banta kan katterna inte längre ha fri tillgång till mat. Jag har börjat försöka styra upp mat på fasta tider istället. Men frågan är hur man löser det på vardagarna, när man är borta hela dagen (10 timmar).

Kan katterna klara sig så många timmar utan mat och utan att slå ihjäl varandraSkrattande ? De är ju rätt vilda efter en natt utan mat, om man säger som så…

Till saken hör att den ena katten är foderallergiker och tål bara Hill's d/d som de får som torrfoder. Hon är matfixerad och sopar rent i alla de andras skålar så fort jag vänder ryggen till. Därför går det inte att lämna någon mat framme utan min stränga övervakning.

Nån som har kloka råd eller erfarenheter ni vill dela med er av? Ni som är i samma situation, hur gör ni?

//Kattis

SillyZones
0

Har du ite möjlighet att dela av kattgruppen under dagtid när du är borta, så att de som behöver banta är tillsammans och har en viss mängd dietfoder, och resten är tillsammans? sen när du är hemma kan de ju få mat på fasta tider. Dock är det svårt, mina är ju vana att gå och äta hela tiden och det skulle nog ta tid för dem att vänja sig av vid "småätandet" och vänja in sig att äta en hel måltid åt gången.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Trollkatta
0

#1 Bra idé! Men vi har väldigt öppen planlösning och katterna är vana vid att ha tillgång till alla ytor. Det skulle bli ett väldans liv om vi plötsligt spärrade av.

Tyvärr går det inte att lämna en smula kvar, då kommer den knubbigaste av dem på direkten och rensar allt. När det är matdags äter hon snabbt sin allergimat och sen står hon och lurpassar på de andra. Om jag inte är på henne som en hök smaskar hon i sig det de andra ev lämnat kvar.

Håller med dig om att det är svårt att få dem att gå ifrån småätandet. Och typiskt nog så är det tjejen som väger mest som är hungrigast, som har svårast att acceptera fasta mattider och som dessutom har foderallergi. Så blötmat kan vi glömma… Min stackars lilla gumma, hon är ju hungrig jämtGråter

Jag ska nog höra med Djursjukhuset om de har en dietist som kan hjälpa mig.

Liljeknoppens
0

Jag har provat att ha min katter på fasta tider, men jag kan säga att det är jättesvårt. Iallafall för dom som går över från småätande som äter torrfoder. Det gick bra med nästan alla mina katter förutom en som inte ville äta då när hon inte fick äta när hon ville. Jag skulle prova det eftersom jag har två katter som väger för mycket. Men nu står torrfodret framme hela tiden igen. Jag har två katter som inte äter torrfoder som äter på fasta tider, det går jättebra men dom har gjort det hela livet. Det är inte lätt, att vänja bort småätandet. Lycka till! Glad