Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 274 ggr
Syllan
0

Hankatt i eget hus?

Min vännina och jag diskuterade idag det här med att hålla hanktten i eget hus. Vi var väl ganska överens om vad vi tyckte, men mindre överens om vad som gällde enligt lag. Så nu har jag har läst och läst, precis som vanligt, men skulle ändå vilja fråga er? Rädd att jag missat något i allt det finstilta. Vad gäller egentligen när man har hankatten i ett eget hus med rastgård? Hur stort ska det vara? Osv, osv… /Sylvia

EddaM
0

Får se om jag förstår dig rätt. Skall hankatten gå för sig själv och inte få ha någon kontakt med familjen eller de andra katterna?

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Syllan
0

Nej, jag tänkte mer på hur det är på många ställen både utomlands och även här i sverige. Alltså hankatten bor i ett eget hus, med egen rastgård. Om det är möjligt så antar jag att han har sällskap av någon annan katt. Och jag tar förgivet att katten har kontakt med människor också:) /Sylvia

EddaM
0

Okej, jag vet att det finns folk som har sin hane i ett eget rum och så. Men jag skulle inte kunna ha det. Köper jag en katt är det främst för sällskap och jag skulle må dåligt om nätterna om jag visste att han satt där ute ensam. Och även om han hade en kattkompis där ute skulle jag må dåligt. Men det e ju upp till var o en hur de vill ha det. Men jag skulle hellre ha en pissnisse inne än att han skulle vara ensam ute. När det gäller reglerna på hur stort en katt skall ha så är det 5 eller 9 kvm har jag för mig. Kommer inte riktigt ihåg.

S*Luddhuvet´z

Awanathas
0

minst 6kvm får man ha till en och varje katt då..

jag hade min förre hane i eget rum då han strilade.
men det var bra mkt större än 6kvm, han fick hela köket för sig själv (och självklart med sällskap) :)

vettan
0

Min hane sover i uterummet och lilla buren på nätterna. jag tror han har 30 kvm. han har sällskap av Timjan. Han kommer in flera timmar på kvällen och får kel om han har lust men han får vartfall sällskap av oss. Det funkar bra. Han har ju gott om plats på dagarna i sin inhängnad.(500 kvm)

Mylingens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Det tycker jag låter som om han har det jättebra. Just nu har vi inte någon strilande hane, Chanté är visserligen fertil och har parat, men än så länge håller han sej. Men vår andra hane strilade på precis allt han såg och det går inte att ha en strilande hane inomhus. Har man egen erfarenhet av det så förstår man att det inte går. Han förstörde jättemycket med sitt strilande. Vet inte hur många par skor han förstörde, väskor, kissade på TV:n, datorn, skrivaren…ja allt. Så han fick oxå bo i katthuset med tillhörande utebur tills han blev kastrat vid 2 års ålder. //Kaisa

vettan
0

#6 Tack Ceasar strilar inte så hysteriskt men han strilar om man inte håller koll på honom. Det går i skov också hur haniga de är. Nej det blir ohållbart med strilande.

EddaM
0

Jag förstår ändå inte varför man skall ha en hane för sig själv. Om han strilar får man väl kastrera då om man inte orkar med det. Det finns så många fina hanar att jag inte förstår varför man är tvungen att ha en strilade hane som får spendera sin mesta tid ensam.

S*Luddhuvet´z

vettan
0

Så länge katterna mår bra så funkar nästan vad som helst eller hur? Katterna kommer i första hand. En hane som inte mår bra ska inte behöva vara fertil. Jag tänker inte låta Ceasar vara fertil i all evighet. Ceasar mår bra hitills och vi tillbringar mkt tid med honom. Han vandrar inte, sjunger inte. Dessutom träffar han ju flickorna på dagarna. Eftersom vi har en stor inhängnad där är vi ju mkt ute o leker med våra katter. Se länken:
http://www.rotvaltans.se/sidor/INHAGNADEN.html 

/Rosie

parlan
0

#9 . Lyckans ost att vara katt i ditt hem, ser ut som ett riktigt katt paradis..

//Maria

EddaM
0

#9: Jag måste erkänna att du har gjort det fint till dina katter. Och de flesta hankatter som är ensamma har det inte lika fint som din katt. De har kanske bara ett rum att vara i ensam hela tiden och om de är ute så har de bara sin lilla stuga o sin rastgård och kanske inte får mer kontakt än när han får mat.

S*Luddhuvet´z

Mylingens
0

#9 Ser helt underbart ut!

#8 Jag har haft denna diskussionen tidigare här på forumet. Och helt klart är det katternas bästa som man får tänka på. Men…det är mer vanligt att hankatterna strilar än att de inte gör det. Och om alla då kasterar sina strilande hankatter, då är där inte många kvar i aveln. Och alla kan vi inte använda oss av samma hanar, det skulle va katastrof för aveln tycker jag. Alternativet är att vi köper in en hane, tar en kull så fort han är könsmogen och sen kastrerar honom. Men vi kan inte samla på oss hur många kastrater som helst och man vill gärna ha mer än några kullar under en 15-20-årsperiod som en katt kan leva.

Så länge man ser att hankatten trivs och har det bra så går det väl bra att ha honom fertil. Men med detta inte sagt att de ska gå fertila hela sitt liv. //Kaisa

Merlyn
0

#9 Åhhh så mysigt era katter har det!!!!

vettan
0

Tack alla! Jodå både vi och våra katter trivsSkrattande Ni är välkommna att hälsa på live när ni har vägarna förbi bara slå en pling./ Rosie

Frej
0

Detta är min "hjärte-sak" alla våra underbara avelshanar.  Jag går i gång på denna frågan.  Eget hus med rastgård och sällkap m.m. är väl i och för sig ganska okey för mig, fast egentligen inte det heller, men alla dessa katter som sitter i ett eget rum, ett ganska litet rum, kanske inte ens möjlighet att få gå ut i rastgård, de sitter och tittar ut genom  ett fönster bara.  Man undrar lite faktiskt, för det är så noga i våra djurparker, regler för att djuren ska kunna fungera så naturligt som möjligt, kunna röra sig, leva ett så normalt liv som möjligt !  Hur normalt är det för en hankatt att sitta i ett litet rum med INGEN möjlighet att gå ut och sitta i regnet kanske och få sjunga och ragga flickor? Jag tycker det är snudd på DJURPLÅGERI !!  Om man inte vill ha sin hankatt bland familjen eller bygga ordentligt efter hans behov, då kanske man skall inse att ALLA kanske inte kan hålla hankatt, då kanske man ska kastrera honom och sedan låna hane när man ska ha kull. Det är i högsta grad EGOISTISKT att hålla hane så, bara för att man ska ha en egen hane. Sen till råga på allt, så ransoneras hans "damer" också !!!!! Inte ens det, får han tillgång till, det mest elimentära behovet hos en hankatt !!!  För gudbevars, han får ju inte synas i för många stamtavlor !!!  Nej då, där ska han sitta, kanske med en kastrat som sällskap, och några besök av matte och husse då och då. Det är djurplågeri ! Alla dessa underbara pojkarna.  Gråter

EddaM
0

Frej: Precis, håller med dig.

S*Luddhuvet´z

vettan
0

#15 Håller också med att några inte har ett drägligt liv. Man ska tänka sig för innan man skaffar hane eller rättaresagt behåller honom fertil. men ialla fall där jag varit har de haft det bra. Men jag har också sett bilder som inte är så kul.
(blev fel innan, hade brått)

Mylingens
0

Hmmm…då frågar jag dej Frej, vem ska du låna hane av? Det kommer att bli ett oerhört litet utbud av fertila hanar som vi kommer att slåss om i så fall.

Jag förstår hur du resonerar men bland alla dom som jag känner så är där ingen som håller sin hane på detta tråkiga sätt. Även om de inte går att ha inomhus så har de tillgång till stora ytor och i stort sett alltid en utebur oxå. Vet ingen som sitter ensam utan att ha kattkompisar runt sej och sällskap av sina ägare flera gånger per dag. Jag måste bara säga att jag har inga dåliga erfarenheter av detta hos de seriösa uppfödare som jag känner och umgås med. Det finns alltid ett fåtal som missköter sej men så är det väl inom alla grupper, oavsett vad vi sysslar med. //Kaisa

parlan
0

Där slog du huvudet på spiken Frej att hålla sina hankatter på det viset är både egotrippat och oansvarligt.

Fast någonstans måste det ju óxå finnas hankatter som får gå fertila trotts att de strilar och det finns fantastiska människor som gör bästa möjliga och ger dessa hanar under denna begränsade period ett bra liv. Man får inte sätta mänskliga aspekter på våra djur men givetvis ska dom ha ett bra liv  med sällskap utrymme och få alla  behov tillfredställda som ger katten ett värdigt kattliv..

Vilket jag tycker oftast sker snyggt och seriöst hos dom allra flesta

//Maria

Froydis
0

enig med #18 jeg.

EddaM
0

Vad jag vet så har Frej tre fertila hanar som får röra sig fritt i huset och i rast gården, tillsammans med de andra katterna. Och visst det är kanske någon av hanarna så strilar ibland men det torkar de upp. Och den värsta pissnissen har blivit kastrerad. Sedan får man ju tänka på att inte lämna vissa saker framme som hanar vill kissa på. Hade jag haft ett eget hus och bestämt mig för att ha hane så skulle jag sköta det på samma sätt som henne. Men under tiden så får jag lånar jag en hane och min hona är parad med en av Frejs fina hanar.

S*Luddhuvet´z

Mylingens
0

Fungerar det som det gör för Frej så är det jättebra. Men jag tycker att det kvittar hur mycket man skurar eller tvättar så går strildoften inte bort, för egen del klarar jag inte av det. Men just nu har vi sån tur att vår hane inte har börjat strila och han går ihop med oss o alla våra andra katter. Men vi har även ett stort inrett katthus med gång ut till en stor utebur som alla har tillgång till genom vårt hus. //Kaisa

DanneB
0

Snacka om drömställe. Jag är inte ett dugg avundsjuk Generad

Jag har turen att ha en fertil hane som inte strilar utan bara pratar mycket. Han verkar inte fara illa av att vara fertil så det får han vara än så länge i alla fall. Han har hela lägenheten (75kvadrat)  tillsammans med sin tjej men nog skulle man ha ett hus på landet….

Syllan
0

#9 Vilken dröm….. Tänk om alla katter kunde ha det så, fertil eller ej:))) Kommer återkomma till dig om hur ni byggt er underbara rastgård. 

Jag märker att det var en lite laddad fråga detta, och det är intressant att höra era åsikter. Själv har jag aldrig levt med en hane som stilat, för dom har blivit kastrerade innan. Så jag kan inte uttala mig om hur jag skulle göra om min lille kille här började markera. Givetvis vill jag gärna ha en kull efter honom men om han börjar strila så ryker kulorna, har jag sagt. Jag har både små och stora barn så man måste tänka hygieniskt, tycker jag. Men det var just av denna anledning som frågan kom upp i diskutionen med min vännina. Så frågan är hur ska hanktten hållas om man inte har honom som familjemedlem?? Alltså vad säger lagen?? Hur stort ska det vara osv, osv… /Sylvia

Bengan
0

Beror inte strilandet lite på ras med och skogisen är väl ganska så lugn ändå. Vad jag förstått då jag haft lite kontakt med en Bengaluppfödare så har de inte en chans att kunne hålla en fertil Bengalhanne i ett vanligt hem. De markerar tydligen ganska rejält.

Mvh Bengan

Keso
0

Vad säger lagen: Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2004:18 råd om uppfödning, försäljning och förvaring  av hundar samt om förvaringsutrymmen för och avel med hundar och katter;

13 § Ett utrymme avsett för permanent katthållning ska vara minst 5 m². Arean ska vara minst 1 m² per vuxet djur. Takhöjden ska vara minst 2,10 m. Utrymmet ska vara försett med liggplatser på olika nivåer samt klätter- och klösanordningar. Alla katter ska samtidigt ha tillgång till en liggplats.

Ett förvaringsutrymme får inte vara avsett för fler än 15 vuxna eller 20 växande djur.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2004_18_L102.pdf

Så enl. lagen får man hålla fem katter i ett utrymme om 5 m², permanent. Måste säga att jag inte är överens med lagstiftaren alla gånger, i synnerhet inte i fråga om minimikrav på bur- och boxstorlekar.

Många har väl hört historier om uppfödare som håller hanar i duschkabiner o dyl, vilket jag hoppas är skrönor och inget annat.