Skitiga nosar!?
Är det bara mina katter som har smuts runt nosen?Beror det på torrfodret och vad gör man åt det? På min Mango tycker jag att det är så svårt att hålla rent,smutsen sitter fast ordentligt och jag är rädd att göra illa honom när jag liksom får "klösa" bort skiten..är det bara han som är en dyngpelle eller har någon annan samma bekymmer? Tacksam för era synpunkter! Ingela

Även jag har en sådan katt. Atos är alltid skitig i och runt nosen. Brukar blöta en tops och ta bort det men dagen efter ser det likadant ut. Att han är vit runt nosen hjälper ju inte till heller. Man ser det ju så mycket bättre då.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Vi har det likadant med vår huskatt Tubbe, han har alltid skit i nosen och i ögonen. Men i detta fallet så vet vi att det är en kronisk åkomma enligt veterinären. Han är uppfödd hos en kattsamlare och hade kattsnuva som liten och följden blev de här kroniska åkommerna.
Men samtidigt så har vi två andra katter som alltid oxå har skit i nosen, men inte i ögonen. Men vad det beror på i deras fall och i din katts fall vet jag faktiskt inte. För de beter sej inte annorlunda än de andra katterna som inte har det. //Kaisa

En av våra är konstant skitig i nosen, det kommer tillbaka i stort sett direkt när man tar bort det men jag gör det iaf då det stör mig. :D
Dom andra två däremot är fruktansvärt rena, där behöer jag aldrig torka bort nåt.

Tycker också det är jobbigt speciellt när man har kattungar som är lortiga o man vill ta kort o inte hinner ta bort ibland.Ser ju inget vidare ut på bild. Dom stora lyckas hålla sej rena.

Tycker nästan det är lite könsbundet, det där med skitiga nosar. Tycker det verkar vara hanar som oftast är det. Nån som tycker lika? Upplever hanarna lortaktigare i största allmänhet…
/Camilla
Ett tips är att ta en blöt tops och försöka fukta igenom innan man "skrapar" bort lorten. Har funkat på de hos mig som haft samma problem.

#8: Använder oftast en våt tops=)
Camilla: Det kan mycket väl vara så. Frejs Bison hade ju en smutsig nos när han var yngre han med men det har försvunnit nu.=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z