Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 2820 ggr
FruFilur
0

Transportbur/Väska, välja vad?

Just förnärvarande passar Bröderna Bus alldeles ypperligt i att dela den gamla Atlas 30 som vi har, men i den takt de växer (nästan så man hör hur det knakar!) så är det snart dags att skaffa något annat…

Hur gör ni som har två katter ? En stor bur att dela på, eller varsin mindre? Jag är lite vankelmodig, och försöker tänka ut plus och minus med att ha varsin bur…

Varsin bur :
+ Om någon skulle bli åksjuk är det bara en kisse som blir grisig
+ Enklare att hantera (nu är det så att den första katten smiter ut när den andre ska sättas in i buren
- De har inte sällskap/trygghet av varandra
- Det blir två kollin att släpa på

Hur är det förresten med de "mjuka" transportväskorna (typ denna från Rusta), håller de verkligen om en katt vill ta sig ut, tänker närmast på nätet som en envis katt väl borde kunna strimla? Hur är de säkerhetsmässigt (tänker i bilkrockshänseende) i jämförelse med de i hårdplast?

En annan tanke som trillar genom huvudet är - med tanke på att vi har för avsikt att ha med busbröderna på det mesta vi pysslar med - att köpa en Atlas Car 80 eller 100 att ha mera fast monterad i bilen och kombinera med mindre transportväska. Någon som har erfarenhet av den typen av bur?
Idag när vi åker med dem sitter de i buren i baksätet, med en större bur så skulle det ju bli i kombiutrymmet (vi har en volvo V50), nånstans inom mig känns det "taskigt" att ha dem där utan kontakt med oss i framsätet, men jag kanske bara är pjoskig?

Hur, och i vad, transporterar ni era katter?

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

vettan
0

Jag har transportburar till var o en. annars måste du ha en riktigt stor med hjul när katterna är stora, jag har en stor gallerbur som jag använder när jag kör långt med då jag kan ha toa osv i den. men lastar över dem i vanliga atlas när jag ska ut. Men alla trivs inte i den o alla trivs inte ihop iheller.

MissMikkus
0

Jag har en Atlas car som du visar i länken. Förmodligen den mindre av de två. Den får plats på tvären i en V50. Då har man också kvar utrymme för annan packning eller en bur till bredvid. Jag har alltid en toalåda i den stora buren. Brukar ha 2 katter i den buren. Utöver denna bur har jag mindre burar med mej för den kortare transporten, från bilen till vetrinären eller till utställningslokalen tex. Ibland blir det hårda burar och ibland väskor. Beror på hur mycket övrig packning jag har med i bilen. Väskorna är ju vikbara och tar då ingen plats i bilen. Vad det gäller säkerhet bör försäljarna av burarna kunna svara på det.

Skall man till en utställning får man tänka på om man vill använda de mjukare tygväskorna, att de inte håller för att stapla på varann, när man har en katt i den. Den väskan från Rusta som du visar på bilden ser ju stabilare ut än mina, så de kanske håller för att ställa på varann.

Susanne-Magnus
0

Jag har en väska så som den du visar i första länken. I den har jag båda mina katter och det funkar jättebra! Krocksäkerheten kan ju ifrågasättas men jag har väldit svårt att tro att en katt skulle ha sönder den buren, min är i så pass slitstarkt tyg och nät att jag inte tror att de skulle lyckas. men en katt i panik kan ju orsaka mycket ochså även det…

Nu gav du mig en ide med att skaffa en stor bur som alltid står i bilen. Våra katter åker nog bil minst en eller två gånger i veckan då de är med oss mycket… Det blir tungt att bära båda katterna i buren jag har nu, ett släpandes in och ut. Ska nog fundera på detta, förhoppningsvis kommer det ju kattungar i framtiden och då kan man ju även ha den som bolåda! =)

SillyZones
0

Hade en transbortbur i canvas och nät från djurmagazinet och det kan jag säga var katastrof! På väg från Östersund till Örebro hade vi plötsligt en katt lös i bilen som bitit sönder nätet i transportburen lätt som en plätt! Vi fick skyndsammast stanna i Gävle och köpa oss en ny transportbur, i hårdplast denna gång…

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

erspers
0

Vi har en transportbur till var o en också..tror att vi har tre stycken petmate varikennel som dom heter http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=9187  det är nästan bäst att ha en katt i varsin bur utifall någon skulle bli åksjuk eller nåt..vi har även en Atlas 100 som är lämplig om man ska med kattungar till vetrinären ..den är även perfekt som bolåda när man har kattungar också..har även ett par mjuka transportväskor som man får ha som handbagage om man ska flyga med katt..

//Stefan

FruFilur
0

Tack alla för infallsvinklarna! Det lutar definitivt mer åt en liten transport var åt småpojkarna, och en mer permanent lösning i bilen, må det sen bli en Atlas eller kanske en hundbur från Dogman. Ser ju fördelen med att kunna ha plats för en låda till långresorna….

#4, Hmmm, det lät ju inte helt bra för canvasburens räkning, men det kanske var kvalitetsbrist på just den typen (tycker ibland att Djurmagazinet har sämre kvalisort på sina saker jämfört med andra butiker). Får fnula vidare……

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

SillyZones
0

#6 Ja det är möjligt att de har sämre kvalitet, jag har inte undersökt eller provat resten av väskmodellerna eftersom det känns som säkrare med hårdplast. Själv har jag diverse olika burar i olika storlekar för olika ändamål i övrigt, stora som små. Vissa katter vet jag inte blir åksjuka men uppskattar sällskap vid längre resor och då får de gärna åka tillsammans i större bur. Andra gånger är det mera lämpligt med en bur var. Det är bra att kunna variera efter behov! Själv har jag aldrig låda i kattburen, utan jag har med en separat toalåda som jag sätter katten/katterna i då och då under färden.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt