Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2721 ggr
blondifire
0

Uppfödares ansvar??

När man ansöker och får stamnamn ingår man väl ett avtal om att följa vissa regler? har jag fattat rätt?

Hur kan det då komma sig att om en uppfödare lånar ut sina hanar till huskatter och t om annonserar ut det, får behålla sitt stamnamn o fortsätta ??

Varför kan inte SVERAK svartlista elr likn i såna fall utan endast om dom är medlemmar i en klubb??

Om en själv har/haft samröre med den uppfödaren går ju djungeltrumman varm och man blir själv utpekad om man har otur+ att det förstör för alla seriösa uppfödare och rasens standard blir lidande!

Har nån vetskap eller teorier om detta? ska man som oskyldig i detta men bär vetskapen, offentliggöra sånt beteende?

Vad tycker ni? är jag blåögd?Rynkar på näsan

S*Winsnes Wilda

blondifire
0

ingen som har nån åsikt? eller är det för känsligt?

S*Winsnes Wilda

LaSadie
0

Du vet min åsikt nu =P Men det ganska lungt på forumet nu

blondifire
0

ja alla e på SW, utom viGlad.. inte alls avisFlört

S*Winsnes Wilda

EtConsortez
0

hej på er alla, jag brukar inte skriva några inlägg här på sidan men är ofta inne o kikar…nu måste jag säga vad jag tycker…

Jag hade i ett sådant här fall absolut tagit kontakt med sverak. tycker det är illa med alla oseriösa historier och en sådan här sak tycker jag inte man ska se mellan fingrarna på…det förstör vår ras och det är väl illa nog med blandraskatter som säljs på blocket mm, inte ska väl en uppfödare eller vad man ska kalla det i detta fall medverka till sådant? statusen på våra katter sjunker eftersom det kan köpas blandisar för struntsummor (många sällskapsköpare fattar inte riktigt skillnaden) och katten blir lite av en slit o släng vara.

Jag bli sååå TRÖTT på allt skit ute i kattvärlden, åååh!

Ixatrixa
0

Du skall kontakta den klubb som denna uppfödare tillhör( samt din egen kan vara bra med)…det är deras jobb att sedan gå vidare med detta till sverak och besvärsnämden.

Listan med avstängningar är väl en slags svartlista kan man väl säga men detta är nog ett alldeles för litet regelbrott för att leda till någon längre avstängning…skulle tippa 6 månader eller 1 år.

LaSadie
0

Personen i fråga är inte medlem i en kattklubb längre…

blondifire
0

#6,precis som hon säger är mig veterligen personen inte medlem i nån klubb längre. har varit i kontakt med SVERAK och dom svarade precis som det står, att dom inte kan göra nåt utan att personen är medlem nånstansObestämd. tro mig, jag ser allvarligt på sånt här,som ny tror man väl lite blåögt att uppfödare värnar om sin ras men jag fattar ju att det finns oseriösa i alla världar. trist bara när det kommer från nån man trodde om mer…

S*Winsnes Wilda

blondifire
0

med tanke på hur många som läst är det väldigt få som har nån åsiktObestämd… lite trist. såna här uppfödare drabbar alla som vill hålla vår ras ren och höja katters status..

S*Winsnes Wilda

Labolina_73
0

Jag tror att vi alla ser allvarligt på detta, MEN tyvärr kan vi inte göra så mycket åt det i dagsläget. Hon är inte med i någon kattklubb vad jagbfattat utav tråden så vad ska man göra?

Aja baja hjälper nog inte att man säger till personen är jag rädd..

Jag tycker att det är vansinnigt fruktansvärt och skulle bli galen om det var min avkomma som användes på det viset men jag vette tusan vad jag skulle kunna göra.. Hämta hem,, nej det får man tyvärr inte,, hur många papper man ens skrivit att katten ej får avlas på eller användas i blandrasavel. Men JAg vet inte heller vad man kan göra åt det..

Vad är det du vill ha ut av tråden? vad vill du att man ska svara?? Skäms

Kram Linda

blondifire
0

ja en diskussion om vad sverak eg fyller för funktion om man kan utnyttja  sitt stamnamn hur som helst, t ex.

jag fattar inte riktigt varför alla dessa regler om man i slutändan ändå kommer undan med vad som helst. ex jag tar upp är ju bara vad en person gör/kan göra.  ärligt talat så vet jag inte vad jag vill ha för svar,ärliga kanske? jag är som sagt ny och kanske lite naiv..

S*Winsnes Wilda

Bengan-A
0

Personen ifråga kan väl knappast ha ett giltigt stamnamn om hon nu inte är med i någon organisation.

Mvh Bengan

Nenya
0

Sverak är ett förbund som det är frivilligt att vara medlem i. Så länge man är medlem i förbundet förbinder man sig att följa deras stadgar och regler. Men sverak är inte en myndighet som har någon sorts kontrollskyldighet för alla kattägare i sverige.

Är personen i fråga inte längre medlem i en kattklubb så har h*n inte längre ett aktivt stamnamn, och kan alltså inte längre bedriva registrerad avel med det stamnamnet, och i och med det ligger det h*n gör med sina katter utanför sveraks kontroll.

Görs något som är ett lagbrott ska det anmälas till lämplig tillsynsmyndighet för utredning. I övrigt är det inte mycket som går att göra, det finns ingen lag mot huskattsavel eller blandrasavel.

Jag tror de flesta av oss har precis samma åsikt om att låna ut sina raskatter till blandrasavel och skulle bli väldigt besvikna på kattungeköpare eller uppfödarvänner som gör något sådant, men det är inte mycket man kan göra åt det så länge personen i fråga inte tillhör ett förbund vars stadgar är emot det.

Ixatrixa
0

stamnamn blir man ju inte av med trots att man är avstängd på livstid vad jag vet?

Men precis som Bengan skriver så är hon ju inte uppfödare om hon inte är ansluten till något förbund…h*n har bara ett stamnamn.

Skulle personen komma tillbaka dock till sverak så går det ju att göra något.

Det bästa är väl att varna varandra om att sälja till blandrasavel men tyvärr gör h*n ju inget brottsligt så det går ju inte att polisanmäla.

Du kan ju inte heller hänga ut henne offentligt för då är det ju du som gör fel och kan råka illa ut.

blondifire
0

men då måste sverak kunna göra nåt för där är mig veterligen personen medlem. tack för svaren, jag trodde sverak hade en annan roll.

nää hänga ut nån är verkligen inte min stil,därimot om nån frågar för att undvika hamna i fel situation skulle jag vara ärlig. eftersom jag har bevis och det inte är nåt rykte eller skitsnack. där går ju såklart gränsen..

nej det är ju inte mycket mer man kan göra för att sälja till seriösa än vad dom flesta gör,går ju inte och helgardera sig tyvärr..

S*Winsnes Wilda

Bengan-A
0

#13 Nu kan jag inte reglerna på rak arm, men skulle till exempel jag som uppfödare bli avstängd från SVERAK så måste ju mitt stamnamn S*Stohagens försvinna. SVERAK kan ju inte ha ett stamnamn registrerat på en person som inte är medlem, och man är väl knappast medlem om man är avstängd? Och jag kan ju inte ha ett stamnamn genom en organisation som jag är utesluten ur.

Det man kan göra då är ju att regga sig i IDP, TICA eller något annat. Men jag tror ju knappast att de godtar denna typ av avel heller. Kort sagt så kan man inte registrera ett stamnamn, och då borde det försvinna.

Sedan kan jag väl kalla mitt katteri för Stohagens ändå, men finns det inte reggat någonstans så kan man väl inte kalla det för stamnamn.

Mvh Bengan

Ixatrixa
0

Men låt säga att jag tog en paus på tio år utan att vara med i en kattklubb då blir jag inte av med mitt stamnamn och måste registrera ett nytt eller hur?

Stamnamnet är ju ganska värdelöst om jag ej är ansluten men jag har ju trots allt ett stamnamn.

blondifire
0

Stamnamnet har man "för livet" om jag har förstått det rätt och kan ha det vilande men att kunna missbruka det är ju inte bra. sen vete tusan hur man ska kunna hindra folk från att göra det . där e det nog tyvärr omöjligt…

S*Winsnes Wilda

crazydee
0

hej jag vet själv av en erfarenhet en uppfödare som bad sej otroligt hemskt åt och hotade mej m.m men hon blev bara avstängd en viss tid sen var hon med i katteriet igen.känns ibland att dom får typ nästan göra vad som helst utan att bli helt avstängda.  e skrämande ibland

åsa

blondifire
0

#18. verkligen tristRynkar på näsan.

S*Winsnes Wilda

crazydee
0

japp men det är några år sen så jag bryr mej icke om henne mer. nu är det nya tag och ta.

KiroLina
0

Förstår din frustation över detta Blondi.Men Sverak är inget undantag för dessa typer finns i IDP också,allt för många/Susann

blondifire
0

Ja hon står ju kvar på skogkattslingans uppfödarsidor o med avelshane, trots att jag informerat dom..

S*Winsnes Wilda

Mulan
0

#22 Personligen vill jag bara meddela i egenskap av styrelsemedlem i Skogkattslingan att vi har stadgar o regler att följa och vi i styrelsen har ingen som helst möjlighet att kolla upp samtliga medlemmar och stamnamnsinnehavare samt huruvida människor annonserar ut sina hankatter till blandrasavel eller ej.. Tyvärr.

Jag önskar att tiden räckte till för oss som arbetar ideellt, och det är lätt att gnälla och klaga på oss. Frågan är bara vad du tycker att vi ska göra när vi inte ens vet vem eller vad det gäller?

Jag har som styrelsemedlem inte fått någon information om vilken person/medlem det gäller, inte heller konkreta fakta, så jag har noll information om den person du åsyftar. Och det finns ju en hel del skogkattägare i hela Sverige..

Men du är varmt välkommen att ta kontakt med någon i styrelsen om du har frågor om uteslutande osv.

mvh Malin

blondifire
0

jag har faktiskt skickat all info till er 2 gånger. mail där hon själv erkänner faktum, annonser från blocket m.m tycker jag iaf gör mitt för att försöka bevara rasen och följa dom regler som satts upp…

S*Winsnes Wilda

Mulan
0

#24 Då har nog de mailen hamnat någon helt annanstans, för vi har inte fått dem..

mvh Malin

blondifire
0

mailat till ordföranden. sen är det ju inte så att det bara är er,jag har pratat med kattkubbar,sverak m.m

S*Winsnes Wilda

Mulan
0

#26 Men om du har mailat till en person i styrelsen tycker jag att det är lite dålig stil att skriva som du skriver i inlägg #22

"Ja hon står ju kvar på skogkattslingans uppfödarsidor o med avelshane, trots att jag informerat dom.."

När jag läser "dom" så tolkar jag det som att du har informerat hela Skogkattslingans styrelse, och så är inte fallet. Dessutom så kan vi ju inte utesluta personer till höger och vänster om vi inte har vetskap om att de gör något som är fel.. dessutom har vi stadgar och regler som vi måste följa.

Vad beträffar missnöje med medlemmar Skogkattslingan så kan man läsa Skogkattslingans stadgar, där står följande:

"MEDLEMSKAP UPPHÖR

§12 För medlem som åsidosätter föreningens syften eller på annat sätt bryter mot gällande stadgar
Anmälan därom skall göras skriftligen till styrelsen
Anmäld person skall meddelas skriftligen och ha rätt att komma med förklaringar innan uteslutning sker"

Mvh Malin

Sanitys
0

#27 Men ni har väl någon slags kommunikation/möten styrelseledamöter emellan där man tar upp sånt här till diskussion?

Mulan
0

#28 Om vi får in en anmälan om en medlem som missköter sig tar vi självklart upp det för hantering. Men vi kan ju inte hantera något som vi inte vet något om, eller hur?

Mvh Malin

Sanitys
0

Min fråga uppstod när jag läste ditt inlägg #27. Där skriver du:

"När jag läser "dom" så tolkar jag det som att du har informerat hela Skogkattslingans styrelse, och så är inte fallet." TS skriver ju att hon har skickat info "er". Skulle det vara så att det är endast en styrelseledamot som fått den infon måste man ju ta upp det med övriga. Kontakta hela styrelsen ska väl inte behövas.

Det går ju att ta upp med övriga, fastän du inte fått någon info.

Jobbar själv ideellt, så jag vet vad det innebär.

Mulan
0

#30 Jag kan inte svara för om Blondifire har skickat mail till andra i styrelsen eller ej, det hoppas jag att du förstår? Inte heller kan jag svara på om mailen har kommit fram eller ej, men om man skriver att man har informerat Skogkattslingan så tolkar jag det som att man har mailat hela styrelsen, och det är den vägen en anmälan mot enskild medlem ska gå.

Det är skillnad på att skriva "dom" eller "den", och det är vad jag reagerar mot. Skogkattslingan är en förening som består av medlemmar, det är inte vi som sitter i styrelsen som är Skogkattslingan, utan alla som är medlemmar. Likaså har vi stadgar att följa, precis som jag skriver i ovanstående inlägg så är man välkommen att skicka in en anmälan mot en medlem, men då ska man sända den till alla i styrelsen.

Mvh Malin

Sanitys
0

#31  Jag förstår att du inte kan svara för hela styrelsen. Vad jag menar är att du, kan ta upp med övriga i styrelsen om någon av dom fått någon info om det här.

Det är inte så självklart hur man ska gå tillväga för att göra en "anmälan". Därför tycker jag, som jag skrev här ovanför, att du kollar med övriga. Därefter kan man ju meddela och hjälpa TS hur hon ska gå tillväga för att anmälan ska vara korrekt när den kommer till er i föreningen.

Generellt tror jag att det är ganska vanligt att man skriver att man kontaktat "dom" när man t.ex kontaktat en klubb, SVERAK e.d, fastän det kanske handlar om en person man kontaktat.

Mulan
0

#32 Min personliga inställning är att om man inte vet hur man ska gå tillväga i ett fall där man upplever att felaktigheter existerar så ber man om hjälp för att försöka lösa situationen hellre än att ägna sig åt pajkastning mot en förening. Men ibland upplever jag att en del är mer tillfreds med själva pajkastningen än att försöka göra något konkret åt situationen, tyvärr. Nu säger jag inte att det är så i detta fallet, det är bara min personliga uppfattning om kattvärldens intriger.

SJÄLVKLART tar vi upp när vi får klagomål, osv. Det är väl ganska naturligt.. Men fortfarande är det så att vi inte kan ta upp något som vi inte har vetskap om.. Flört

Jag lägger ner oerhört mycket tid på att arbeta ideellt i föreningar och de flesta som sitter i Skogkattslingans styrelse sitter även i olika kattklubbars styrelse och har dessutom "vanliga" jobb och liv. Jag tycker att konstruktiv kritik är bra att ge även till föreningar, men man måste nog även vara realistisk och granska sig själv kritiskt också. Inte minst bör man läsa på vad det innebär att vara medlem i klubb/förening och vilka vägar man ska gå när man har klagomål eller önskemål, och om man inte förstår kan man be om hjälp.

Det är jättesvårt att "komma åt" personer som missbrukar sitt stamnamn eller lånar ut sina hanar till blandrasavel. Precis som #12 skriver i sitt inlägg så har man i klubbar, förbund och föreningar stadgar och regler som man måste följa, och en fördel är ju även att man läser på dem.. Förstår man inte innebörden kan man kontakta det förbund/klubb/förening som det gäller och be om hjälp.

mvh Malin

Sanitys
0

#33 Absolut, håller med om att det förekommer allsköns rävspel inom kattvärlden. Vad det handlar om i detta fall har jag ingen aning om, men upplever det inte som pajkastning. Jag utgår bara ifrån det TS skrivit om, att hon har mailat ordf. och jag tycker därför det är konstigt om det inte tagits upp för diskussion. Men är det som du säger att ingenting om detta kommit till er kännedom så finns ju ingenting att göra.

Jag vet vad det innebär att arbeta ideellt. Men uppdraget har man åtagit sig helt frivilligt. Alla är inte så "pålästa" när det handlar om att veta hur man ska gå till väga och hur man ska göra i olika situationer typ önskemål/klagomål och det kan man inte begära heller, utan de som då har varit med ett tag får bita ihop och hjälpa till.

Men det är väl det TS i så fall har gjort. Alltså bett om hjälp. Kontaktat bl.a SVERAK och er i Skogkattslingan? Är man inte medlem i Skogkattslingan är det nog inte deras stadgar det första man kollar.

Mulan
0

#34 Nej, du har ingen aning, och inte jag heller.. Flört Därför blev jag förbluffad när jag ser att föreningen där jag sitter i styrelsen påstås vara informerade och får kritik för att de inte gör något. Jag upplever det inte som att ngn bett om hjälp, jag upplever detta som att kritik riktas mot oss i Skogkattslingan för att vi inte "gör" något… Vill man har hjälp i olika frågor rekommenderar jag att man tar kontakt på ett vänligt, eller åtminstone någorlunda sakligt sätt och ställer frågor istället för att skriva i ett allmänt forum och kritisera. Om man vet att mail mm har kommit fram och inte fått svar inom två veckor så skulle jag rekommendera att man återigen skickar mailet och ber om bekräftelse att det har kommit fram. Får man sedan inte den hjälp man tycker att man vill ha så kan man ifrågasätta och lägga fram kritik. Det är inte något särskilt världsomvälvande som jag beskriver, det handlar för mig mer om normal hyfs.. Flört

Jag tycker att jag har klartgjort min ståndpunkt i fallet och svarat på kritiken mot Skogkattslingan, så nu avstår jag vidare kommentarer. Oskyldig

mvh Malin

blondifire
0

men nu får du väl ändå ge dig mulan! jag fick en fråga högre upp om jag visste var denna uppfödare var aktiv m.m sverak har fått mer kritik än er om man ska vara noga, pajkastning är inget jag ägnar mig åt o har aldrig gjort,jag skrev att jag kontaktat er men inget hänt. var är pajen?? ja,man skriver generellt "dom" om en förening/klubb, ni är väl fler än en eller? det står klart och tydligt att man ska ta kontakt med nån i styrelsen så jag skickade 2 mail till ordföranden, man väntar sig inte att man måste maila alla medlemmar!! tycker du tar detta lite väl personligt…

sanitys, tack. du fattar iaf ..

S*Winsnes Wilda

Mulan
0

Det blir ett inlägg till, sorry.. Cool

#36 Du är välkommen att kontakta mig via mail eller telefon om du har frågor eller funderingar som gäller detta ärende. Du kanske ska kolla din mailbox?

mvh Malin

Sanitys
0

#35 Min mening var inte att kritisera, ber om ursäkt om du uppfattat det så.