Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 951 ggr
Poimandres
0

Ta blodprov

Nu har det snart gått 120 dagar sedan min hane fick sin sista rabiesvaccination och det är dags att ta blodprov.

Jag har prata med veterinären och de kommer att behöva raka bort lite päls på framtassen för att kunna ta blodprovet. Alternativt om  katten är duktig och sitter stilla och sträcker fram tassen skulle det gå utan att raka. Vi har testat detta hemma och jag kan säga att vi har en katt som har myror i baken och inte vill sitta stilla Glad och man får definitivt inte hålla framtassen utsträckt någon längre stund.

Jag tänkte mig inte för utan har anmält honom till utställning i februari och min fundering är nu hur en domare reagerar på att det fattas päls på framtassen. Jag vet inte om det kommer att synas tydligt eller ej men pälsen växer ju inte ut på en vecka precis.

Hur lång tid brukar det ta för pälsen att växa ut igen? Är det någon som har ställt ut sin katt med lite päls borta på frambenet? Tips och erfarenheter tas tacksamt emot.

majema
0

Vi har turligt nog inte har behövt raka de två katter jag hittills har tagit blodprov på. Så jag vet inte hur lång tid det tar innan det växer ut igen.
Men om jag var som du så skulle jag verkligen försöka undvika det. De veterinärer jag hade blötte ned pälsen så det blev nästan lika som rakat.

Har hört av andra att det inte är speciellt poppis på en utställning att komma med rakat ben. De flesta domare kommer nog inte tycka det är ok. Men jag har ingen erfarenhet själv.
/Marie

Mindfields
0

Hej!

När vi var inne för blodprov behövde de inte raka. Däremot är jag själv lite "klen" för nålar så det var svårt för mig att hålla honom, vilket resulterade i att han drog undan tassen varje gång sköterskan skulle gå in med nålen.
Efter att par försök, utan lysande resultat, så tog hon med honom in till de "elaka syrrorna" på operation (som hon kallade dem), de hjälpte henne att hålla honom o då skötte han sig exemplariskt ;)

Inget rakat på benet, men ett litet bandage fick han med sig, som han lyckats få av innan vi kommit hem ;)

Hoppas det går bra!
//Malin

Nenya
0

Jag har också en sprattelmaja som jag tog blodprov på igår, och de behövde inte raka ngt.

Jag har dock ställt annan katt 2 ggr med rakat framben . Ena dagen med resultatet biv och nom med röster i panelen och andra dagen tveksamt cert pga det rakade frambenet - så det beror nog väldigt på vad för domare du får…

Mylingens
0

Vi var och rabiesvaccinerade våra i tisdags och jag har inte ens tänkt på det där med att de kanske blir rakade. Vi ska ta blodprovet i maj och jag har inte kollat vad vi har för utställningar då, men det får ju bli som det blir.

Men jag tror att om veterinären är skicklig och har bra assistenter så ska de nog kunna klara av det utan att raka Leigh, tror du inte Monica? Jag ska hålla tummarna att ni slipper det… //Kaisa

Burken
0

Mandelgrynet satt som ett ljus när de tog provet på honom, men Burken däremot kämpade för sitt liv (enligt honom dvs). Burken är ju en stöddig herre och är staaaark, så det fick bli lite lugnande på honom. Ingen av katterna rakades, men däremot en blöt/fuktig bomullstuss på själva stickstället så ådran syns ordentligt/Häxan

Poimandres
0

Tack för era svar. Ska prata med veterinären och tipsa om at man kan fukta pälsen och slippa raka isåfall. //Monica

Theernligans
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ! När vi tagit blodprov på våra katter har det gått hur bra som helt Glad och ingen rakning har gjort heller,

men vi har en super duktig sköterska uppe på djursjukhuset här i Hbg Skrattande

Hälsningar Gunilla

parlan
0

#7 vacker katt*mums*

vettan
0

Hej var och testade Olivette i December hon var jätteduktig, och behövde inte rakas. Tratt på katten när man håller är ett bra tips.

MissMikkus
0

Tagit blodprover vid ett flertal tillfällen. Ingen rakning har behövts. Vetrinären blöter ner ordentligt, sen kammar "mittbena" rakt över kärlet så det blir riktigt tydligt. Hoppas du slipper rakningen.