Erfarenhet av detta?
I så fall tar jag tacksamt emot råd, tips, ideér och era erfarenheter.
Jag sitter här med ögona hängande som tunga saccosäckar efter två nätters brist på sömn ( ja, jag är känslig för sömnbrist ).
Tyvärr drabbar det även resten av familjen.
Bakgrunden är att min ena hona, som inte är mamma till kullen som nu är fyra veckor gammal, antagligen tror att de är hennes….eller åtminstone vill att de ska vara det…
Hon har legat och surat sen de var nyfödda, inte ens kommit fram och kikat i bolådan. Inget konstigt, hon brukar göra så.
När så ungarna var drygt tre veckor så tog ändå nyfikenheten och gosbehovet över och hon hoppade in till de små.
Det är heller inget konstigt och så har hon också gjort tidigare.
Då har allt gått bra.
MEN nu började hon tjafsa med den riktiga mamman.
Mamman har inga problem med att säga ifrån och efter en lång stunds blängande så stack "extramamman".
Hon återkom efter en stund, kanske hade hon bestämt sej för att ta upp striden igen. Nu blev det lite hetare och jag upplevde att mamman blev stressad över att den andra honan betedde sej så här. För mamman och ungarnas välbefinnande stängde jag därför ut den andra honan.
Sen bröt ett mindre helvete ut. Hon skriker som om det faktiskt vore hennes ungar och ska till varje pris in igen. Inatt och natten innan det trodde jag nästan att hon skulle klara att riva sönder dörren som höll henne utanför.
Jag vill inte släppa in henne igen på ett tag, det verkar som om hon försöker ta över kullen och jag är rädd för att det ska bli ett ordentligt råkurr om jag ändå gör det.
Jag tycker synd om henne, hon löpte inte men jag har ändå gett henne två p-piller i förhoppning om att hon ska lugna ner sej.
Känner mej rådvill, hur tänker ni och vad föreslår ni att jag ska göra?
// Maja

Knivigt fall. Jag hade oxå givit den andra honan p-piller, precis som du har gjort. Du kan oxå prova att köpa Felliway hos veterinären, den som du sätter i ett elutag och ger en lugnande inverkan på katterna. Men jag hade inte släppt in henne igen till mamman med kull eftersom mamman inte verkar till att uppskatta det. Hade hon gjort det och varit villig att "dela med sej" så hade det inte varit några problem.
Jag har nog inte så många råd att ge dej är jag rädd för. Hoppas att här är någon annan som har erfarenhet av något liknande och som kan hjälpa dej. Lycka till… //Kaisa
Hm Jag hade en gång två hohor som hade kull samtidigt med tre veckors mellanrum, och då blev en tredje hona alldeles galen i deras ungar och började producera mjölk och blev extramamma .Då hade kullarna plötsligt tre mammor som tog hand om dom.
Men något bråk mellan mammorna var det alldrig så tyvärr har jag inget råd i det fallet.
Jag hade inte släppt in den andra honan igen. Två piller och avvakta ett par dagar så som dom hinner verka. Det är nog det som jag hade gjort. Absolut inte släppa ihop dom igen eftersom mammakatt inte uppskattar hjälpen. /Sylvia

Jag hade samma problem hemma för ett tag sedan, min dotters hona Fia uppförde sig som om kullen var hennes och låg hos ungarna så mammakatt inte kom till för att dia, vi lyfte ut fia och stängde dörren och hon vart tokig, precis som din hona, heelt förtvivlad för att hon inte fick vara hos "sina" bebisar.
Tyvärr fick vi stå ut med att hon satt utanför dörren och var ledsen, inget annat hjälpte, men jag hoppas verkligen du hittar en lösning på ditt dilemma.
Kram Merlyn