klippa klor?
finns det någon som har bra tips när det gäller att klippa klor? vi blir värsta ovännerna när det är dax och jag blir sönder klöst på armarna /angelica

tyvärr så har jag bara haft katter som varit väldigt duktiga att klippa. de är väldigt viktigt att man vänjer dem som små, och då klippa väldigt ofta och ist lite.
ett tips jag kan ge iaf är att alltid vara väldigt lugn, ingen mening att bli arg, men du måste vara bestämd. Jag har alltid den katten jag klipper i knät och håller i tassen ganska ordetligt så det inte händer nåt om de skulle vilja dra tillbaka tassen. Klipp kanske bara en tass i taget och sedan ge godis och sedan öka på om det funkar så tillslut kan man ta alla klor på en gång. ett annat tips är ju att klippa då katten är trött och inte ta och klippa mitt i lekstunden då den bara är sugen på att syssla med annat :)
hoppas det ordnar sig!
lägg dem på rygg i knäet och en arm över deras mage, stäng in dig på toaletten exempelvis.
prata lugnande och ömt. :)
är det behövligt så var 2 st när ni ska klippa en katts klor. :)
Har du katten i knät när du klipper? Tycker den normalt om att sitta i knät? Min ena katt vägrar sitta i knät men det går jättebra när han ligger på sängen och jag inte håller fast honom med "våld". Ett fast tag om tassen men absolut inte för hårt så han känner sig fångad.
Annars håller jag med #1 en klo/tass åt gången, lugnt och fint, massor med beröm.

tack för tipsen får se om det går hon e så himmla envis. men ska man va fin får man lida pin hehe TACK.

Nu vet inte jag hur gammal din katt är, men när jag tränar kattungegänget här hemma med kloklippning så gör jag som jag gjort då jag lärde höns att sitta stilla med huvudet då jag skulle mäta längden på deras näbbar (gjort under en studie i etologi). Det fungerade jättebra på höns, och verkar fungera på kattungar också. Ska försöka förklara kort.
Då kattungen stretar emot håller jag ett fast grepp. Vänligt men bestämt. Då den visar minsta tendens till att slappna av, släpper jag direkt på mitt "fasta vänliga grepp" och pratar lugnande, och passar samtidigt på att klippa en eller två klor om tillfället ges. Fortsätter så under hela kloklippningen, och till slut så börjar allt fungera. Katten lär sig att då den är lugn, och inte stretar så är det "trevligt" att klippa klorna.
Hälsningar Åsa