Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 799 ggr
Macx
0

Avelshona sökes!

Jag vill utöka mitt katteri med ännu en hona. Jag vill gärna köpa en honkatt efter gamla robusta linjer. Hon ska vara i god storlek och typ, och hon får gärna vara en litet äldre kattunge, någonstans mellan 12 veckor och 7-8 månader. Temperamentet är väldigt viktigt, liksom att föräldrarna är HCM-testade. Jag vill ha en mkt seriös uppfödare, då jag gärna ser att vi har fortsatt kontakt. Du som uppfödare ska ha skogkatten i fokus, du ska vara noggrann och medveten om målet med din uppfödning, samt att du är öppen och ärlig med dina linjer.

av Edelmann(N)
0

Då vil vi veta lite mer om dig också.

Har du hemsida? Hur många katter har du osv? Flört

Vilka gamla linjer menar du?

Måste honan vara speciel färj? Leverans klar nu? Eller kan man vänta?

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

LottaC
0

gamla linjer…vilka är det?seriös uppfödare tror jag nog de flesta försöker vara!.Men som tidigare inlägg så behöver vi veta mycket mera om vem du är.Vi har alla seriösa uppfödare problem ibland   med att få seriösa köpare….

Froydis
0

skattkammarøen`s har ei jente til salgs.. etter den nydelige Jernaldermann

West
0

#1 lige mine ord. TakSkrattande

Macx
0

Naturligtvis ska jag berätta mer om mig själv och mitt katteri när jag tar personlig kontakt med den uppfödare som har katten jag blir intresserad av. Just nu håller jag låg profil, eftersom jag vet att det är mycket "snack" i den här branchen.Flört

fiskerjentas
0

Men det høres ut som om du søker den perfekte katt , med perfekte foreldre fra en perfekt oppføder…..

DEt er nesten Utopi, og mann må kanskje både forhåndsbestille og ta en sjanse.

Ingen kan heller gi slike garantier…da er mann nesten userøs

Macx
0

#6 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar faktiskt. Jag tycker inte att det är några märkliga krav jag ställer.Fundersam Jag söker inte den perfekta katten, och ingenstans har jag heller skrivit det. Det kan väl knappast vara större krav än de flesta uppfödare har när de söker katt, eller har jag fel?

Ixatrixa
0

Självklart är det inga märkliga krav du ställer men jag tror inte många "vågar" svara;)

Ett tips jag skulle ge dig är att be att få komma och hälsa på hos flera uppfödare för att känna efter så att säga…

De flesta av oss vill ha en god kontakt med sina kattungeköpare eller försöker hinna med så gott vi kan i alla fall;)

Alla har inte börjat testa sina katter för hcm heller.

Jag brukar också be om en presentation när människor skriver till mig och vill köpa katt och vill ha det ena och det andra…missförstå mig rätt nu men oftast vill man ha lite information direkt;) Jag tror att du kan skriva lite mera om dig själv utan att avslöja din identitet.

Jag tror helt enkelt att reaktionen blir *och vem är du då;)? som vill köpa en av mina älsklingar….*skratt*

parlan
0

#7 jaa varför så hemlighetsfull???

Tror precis som ovan#8 att folk vill ha en presentationFlört

//Maria

fiskerjentas
0

Nei inte direkt, men den skal ha både storlek og typ…og gamle linjer,

I summa blir det omtrent alt. Og alle ønsker selvfølgelig det, men noe slikt kan en aldri garantere. Og en katt med alt dette, er resultat av målrettet avl. Men slike honor, kommer seldan og da ofte fra oppfødere som har mange interessenter før kullen er fødd. Derfor blir det veldig vanskelig å få til dette, om du ikke tar sjansen på å lete blant planerade kuller.

Forstår du bedre nu?

Macx
0

#8 *ler* Jo, jag inser ju att jag låter ganska bestämd i mitt inledande inlägg. Och som sagt så är det viktigt för mig med dessa saker, och det sticker jag inte under stol med. Självklart kommer jag att presentera mig när jag tar kontakt med de uppfödare som intresserar mig, något annat vore ju dömt att misslyckas. Nu slängde jag ut en krok här, eftersom det kanske finns fina kullar därute som antingen planeras eller redan finns. Uppfödarna är ju många i landet och det är lätt att missa kullar eller planer.

Macx
0

#9 Tja, därför att jag vill inte att hela skogissverige ska veta att jag letar kattunge just nu. Det kan ta lång tid innan jag hittar den katt jag faller för, och själva drömmandet och letandet vill jag göra ifred. Det kan väl inte vara förbjudet, så gör vi väl alla? Som sagt så kommer jag naturligtvis att presentera mig för den uppfödare som har en katt som jag är intresserad av.Flört

Macx
0

Vill man inte skriva i tråden, så är det fritt fram att PM:a mig!Skrattande

West
0

Jeg vil give dig ret i, at man ikke skal kaste sig hovede løs ud at købe en killing. Det skal tage lang tid, ellers har man ikke tænkt sig godt om.

Men jeg forstå ikke måden du gør det på, det få bare mine alam klokker til at ringe så højt.

Zygots
0

Om man "slänger ut" den här typen av fråga, efter en katt (unge) med de kriterier du efterfrågar på ett offentligt forum, så ÄR det ju inte speciellt konstigt om folk undrar vem man är? Eller vad tycker du. Som uppfödare skall man i så fall svara någon man absolut inte har ett  hum vem det är, var han/hon finns, vilket katteri det är osv osv och erbjuda något som vi alla vet är näst intill omöjligt att få fram……?? Det är inte att ha små förväntningar på uppfödarna man adresserar det inte…….=) Ett tips vore nog, precis som Fiskerjentas skriver, att titta runt på VAD man vill ha och efter VILKA katter, och utifrån det ta kontakt med det katteri som har rätt förutsättningar att uppfylla dina krav.

Vet inte vad du arbetar med (naturligtvis, vet ju inte vem du är alls..) men din efterfrågan låter mer som en "platsannons"…..=)

Lycka till!

Macx
0

#14 Vad är det som får dina "alarm klokker" att ringa? Att jag inte här på forumet går ut med namn och adress? Får jag så ställa en fråga till dig? Om du har tankar på att titta efter en avelshona, men du är ganska långt från ett aktuellt köp, du vill se dig för i lugn och ro, ropar du då ut det högt och ljudligt på forumet? Vill du inte formulera dina tankar och vara säker innan du annonserar ut att du ska köpa en ny katt? Är inte det din ensak? Vad jag ville ha hjälp med här är tips, så jag kan nå fram till en passande uppfödare, och DÅ kommer jag att ha personlig kontakt med den personen. Ni som är missnöjda med att jag vill vara anonym ser jag mest som att ni är irriterade över att inte få stilla er nyfikenhet.Fundersam

Zygots
0

Jo visst..men det ÄR ett offentligt forum och man HAR rätt att fråga vem som vill köpa katt. Själv skulle jag inte fråga här alls, nästan alla har hemsidor idag, det är ju ett mycket bättre sätt att hitta fram till det man vill ha, för det finns ju ingen här som vet vilken "typ" av katt du tycker om.

Sorry, frågan var inte adresserad till mig, men jag kunde inte låta bli………..Hemlis

Macx
0

#15 Nu blir jag snart litet irriterad. Är mina kriterier konstiga? Vad har du för kriterier när du söker kattunge och uppfödare? Kan du tala om för mig vad som är så uppseendeväckande i min "utslängda" fråga på ett offentligt forum? Är det för att jag vill ha en kattunge efter gamla linjer med föräldrar som är temperamentsmässigt bra? Eller att jag vill att de ska vara i god storlek och typ? Vad i det är uppseendeväckande? Och att jag vill ha en seriös och kunnig uppfödare, som har ett mål med sin uppfödning, är det något negativt, eller ens underligt? Att jag vill ha god kontakt med uppföaren? Vad, jag förstår inte riktigt, så upplys mig gärna. Förvånad

Macx
0

#17 Jovisst, alla har hemsidor. Men är det konstigare än att folk lägger ut kattungeannonser här?? De har ju gudbevars hemsidor, så då borde väl inte det vara nödvändigt.

Ixatrixa
0

#16 Jag förstår hur du tänker;)

Jag tror en sak kan hjälpa till lite dock om du utvecklar lite mera om vad du vill ha.

Gamla robusta linjer???

Fattar faktiskt inte vad du menar med detta?

WesthKiowas
0

#16 Jag måste erkänna att jag är supernyfiken, det ligger i min natur!Skrattande Men samtidigt så förstår jag att man reagerar när man inte har en aning om vem du är och då kanske man inte heller törs svara dig. Man vet inte vad du har för katter tidigare och kanske är känslan hos folk att deras kattungar kanske inte "platsar".

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Zygots
0

Det är skillnad på att sälja och att köpa, om man skall köpa ny TV annonserar man väl sällan, men att tex OnOff annonserar att dom SÄLJER TV apparater är ju inte speciellt märkligt tycker jag. Nej då, det är inga FEL på de kriterier du söker, men de väldigt svårt att få fram den katt som verkligen har allt du nämner, och att dessutom inte vilja tala om VEM som frågar, det är nog mest det jag, och många andra reagerat över.

Macx
0

Äsch, vilket trams. De som inte vill tipsa mig, de slipper. Jag har redan fått väldigt trevliga mail från fantastiska ödmjuka uppfödare. Nu går jag vidare därifrån och tar kontakt med dem och avslöjar min identitet. Jag har inga som helst skydigheter att lägga ut min person på ett allmänt forum.

Frej
0

Men……. Så klart att jag kommer in här också!  Men, det var väl inga konstiga krav?!  Om man letar efter något så försöker man väl att i möjligaste mån, hitta det som passar? Man får inte allt, men man måste väl få försöka. Och att skicka ut en förfrågan här, var väl heller inte så konstigt? Här finns ju många uppfödare, och man kan få bra ideer. Det är väl klart att man kontaktar den som intresserar en, privat sen!  Men att kolla runt, är väl inget fel det står ju oss fritt att inte svara eller vägra sälja också sen. Det är väl jättebra forum, att samla lite kontakter, sen gör vi vad vi vill med dem. Jag tycker det är roligt om någon vet vilka linjer dom vill ha efter t.ex. det tyder väl på att den vet vad han/hon vill, i alla fall.  Man vet ju aldrig i första kontakten, vad det är för "människa" oavsett om den ringer på telefon eller mailar, men det tar vi ju reda på sen, likadant här, det var ju bara en första kontakt.

WesthKiowas
0

#23 Självklart har du inga skyldigheter att lägga ut din identitet. Jag skrev bara vad jag trodde det berodde på att folk reagerar. Samtidigt borde ju faktiskt du också förstå att folk är intresserade av vem du är. Vad skoj att du fått svar från flera uppfödare! Då kanske du hittar katten du söker. Lycka till! Det vore skoj att få se en bild av nyförvärvet här nån gång, så återkom gärna.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Macx
0

#24 Tack, du förstår precis vad det handlar om! Skrattande

SweetScarlet
0

Hur många gånger har jag inte varit med om kattungeköpare som inte har  vetat vad de vill ha, inte har läst på och som inte ens är säkra på att de vill ha en katt utan de vill bara komma och kika.

Jag förstår resonemanget här, men personligen så tycker jag att #0 har helt ok önskningar och krav. Det visar på att personen vet vad den vill ha.Det är en egenskap som jag gillar.

#0 Hoppas att du hittar din önskekatt och en uppfödare som du känner förtroende för.

av Edelmann(N)
0

# Macx ???

Har skickad dig en PMFlört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

putt putt….Fundersam

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net