Äntligen!
Ja äntligen är det över nu! Smällandet har varit igång här i ett par veckor, med sin kulmen mellan kl 23.40-00.30. Vår hund har inte vågat gå ut på promenader på 2 veckor; fort ut utanför dörren och gör vad hon ska och sen fort in igen. Hoppas verkligen hon glömmer dessa veckor snabbt… Katterna har inte brytt sig nämnvärt förrän nu ikväll. Skönt att vi var hemma hos dom! Varje famn och varje knä hade minst 1 katt att klappa på runt 12-slaget och hunden låg tryckt nära, nära. Nu börjar det sakta återgå till det normala; bara Pepita som ligger kvar och vägrar röra sig ur fläcken… Men hon är en mycket envis och bestämd liten fröken, så det lär ta ett tag till. Ska servera dom lite tonfisk nu så kanske dom snart tänker på annat. Och hunden ska jag försöka få ut på en snabb kissrunda om en stund. Börjar väl bli gammal, men jag tycker faktiskt att det är skönt att vardagen kommer tillbax nu!
God fortsättning på er alla, hoppas ni haft en trevlig nyårsafton!
Mvh Ann /S*Månlyckans.

Stackars Vintra, hon som verkar vara lugnet själv annars….
Men du kan väl inte mena att Milly reagerat på smällarna…
Här är det över huvud taget ingen som ens höjt på ögonbryna när det smällt som värst. Kattungarna tittade lite på sin mamma när det var som värst, men när hon inte reagerade så fortsatte dom leka som om ingenting hänt, eftersom deras mamma sa att det var ofarligt.
God fortsättning på det nya året allihop, hoppas det blir ett bra kattår.
/Pia
#1 Milly låg mest i mitt knä och gosade; men det är ju inget ovanligt ;-)) Hon var nog bara gosenödig i största allmänhet :-)
Skönt att dina småbebbar har en så klok mamma:-)
Kram på dig, Ann.
Vi var hos svärföräldrarna och firade in nya året. Vi kom efter att smällandet slutat. Katterna verkar dock helt som vanligt. De röjer runt som bara den nu. Jag tror de sov när vi var borta och förhoppningsvis mellan 24:00-01:00 när det troligen smällde som värst.Nu kör de fotboll med pingisboll här.
Mvh Bengan
#3 Skönt att era katter inte verkar brytt sig om några smällare!
Mvh Ann /S*Månlyckans.
Min katter bryr sig inget!! MEN hundarna JA den ena som NI vet var JÄTTE rädd hela dagen o natten han t om kissade inne när det small förfullt.
JAG! blev ovänn med mina grannar t om bara för de skulle JÄVLAS o skjuta sina JÄVLA raketer o smällare c:a 50m från våran balkong. Jag fick till svars när jag ropade o frågade om de inte kunde flytta på sig att raketer INTE var förbjudna!!!!!!
JAG t om skrek att jag hade hundar som mådde SKIT dåligt av deras smällare då sa den ena tjejen att hon oxå hade hundar hemma MEN att de inte var SÅ rädda. MEN IDIOTERNA svarade att de INTE tänkte flytta på sig o ropade tillbaka att jag HÅLL PÅ och "FÖRSTÖRDE" kvällen för deras barn!!!!! VA!!! svarade jag men mina hundar då NI håller ju FÖ…….N på o förstör deras LIV!!!! Men det var de ingen som reagerade på!!
VA FINNS DET FÖR FOLK HÄR I VÄRLDEN EGENTLIGEN???

Det måste vara hemskt med katter o hundar som är rädda. Våra katter o Jasmina (hunden), bryr sig inte. Vi var ute på tomten vid tolvslaget, så barna fick kolla in fyverkerierna som var runt omkring oss. Jasmina var med, hon skulle ha blivit besviken att höra oss ute o inte fått följa med.. Hon sprang o lekte med bollen. Men raketerna gick över vårat hus, men det var lugnt.. hon brydde sig inte. Funderar på att anmäla henne som bombhund
.
Ett tips, märker man att katten/hunden verka bry sig om smällarna, gör ingen stor sak av det, ta inte upp katten eller hunden o börja klappa den.. typ.. det är inte farligt, sitt här med mig.. Då har man förstärkt detta obehagliga..Detta är något farligt. Ta hellre någon leksak eller något som just den katten/hunden tycker om.. och låt dem leka. och var vanlig själv, och försök ha samma röst som du har annars när du snackar med ditt djur.. inge ömkande röst.. tex.. såja inte rädd det är snart över.bla bla.. då förstärker man det konstiga och det blir obehagligt, något som även matte o husse tycker är obehagligt o farligt..
Första nyåret med våran hund, då fick hon ha sin älskade tennisboll inne o leka o stuttsa efter..hon får inte ha den annars inne o leka med. Det tyckte hon var kul..hon höjde öronen när det small.. men då lekte vi mera, o i med det så struntar hon i om hela världen rasar över henne numera.
Godfortsättning på nya året!!!

Tänka sig att varken hundarna eller katterna reagerade på smällandet. Kenzo, vår blandis hane var lite orolig bara men inte så han gömde sig eller vägrade gå ut, Santos vår engelska setter lyfte inte ens på huvudet när det smällde som högst.
Katterna satt i fönstren & kollade ut och verkade tycka det var mycket spännande.
God fortsättning allihopa! Var rädda om varandra!
/Mia
Vi var hos vänner och åt middag men halv11 var det dags att gå hem till djuren. Ingen som är rädd ska behöva vara ensam. Mamma Diana stod i fönstret o morrade ett tag men gick sen till bebbarna o la sej så dom fick dia. Det var bara en av katterna som visade rädsla och det var Petite men vid 1-taget var det äntligen slut och hundarna reagerar inte allas som tur är. Vi bor ju på landet och här är det nog inte så illa som i tätorter. Till er alla önskar jag ett år med mycket glädjeämnen och att vi alla ska orka bära dom sorger som trots allt kommer då o då. Kram Laila.

Mina reagerade lite grann på smällandet men de blev inte så rädda som tur är=) Det minsta man kan begära är ju att folk visar respekt för varandra tycker jag och då drar man sig en bit från hus och hem tycker jag.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Min lilla kattunge blev lite orolig när det smällde som värst men eftersom de andra katterna inte brydde sig nämnvärt så lugnade hon ner sig efter en stund. Jag håller med om att det är skönt att det är över med fyrverkerier nu.

Kom precis hem nu på morgonen från mamma. Jag och djuren firade nyår där då de är lite lugnare från smällare. Katterna reagera inget speciellt märkte ingen var rädd och Cornelia (kattungen) satt i fönstret och studera alla vackra saker på himlen. Hon undra nog vad de var för roligt som hände de såg ut så.
Mammas hundar är inte ett dugg rädda.. Mina tikar tyckte de var lite jobbigt på 12 slaget men så har jag ju mina hane :(.. Han lider verkligen under nyår. I panik letar han efter någonstans att ta vägen men inget tycks duga sen mamma tog bort sitt badkar. Nej usch de är verkligen synd om min stora vovve.. Usch. Så jag håller med de är verkligen skönt att de är över. Curry kissa inte på 18h och morgonen efter fick jag dra ut han och med mycket möda kissa han 2sek.. Nej usch vad dåligt man mår när änns djur inte mår bra.
Skällde på några ungar som smällde igår.. vafan nu är nyår över och hör jag en ända smällare tänker jag gå ut och skälla på dom jag ser (likadant före nyår) att vara så rädd som curry måste vara fruktansvärt och då räcker de med en dag om året inte flera veckor.. Jag förstår inte hur man är som föräldrer som släpper ut ungarna att smälla ensamma (oavsätt dag) skaderisken vid fel hantering är ju inte liten