Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 1634 ggr
Tinis
0

Jamande hankatt...

Min skogiskille, som snart är två år, har aldrig strilat inne. Däremot jamar han på nätterna så att det hörs i hela lägenheten, även om innerdörrarna är stängda och öronpropparna är på plats. Har funderat på att kastrera honom men tycker samtidigt att det är synd eftersom han i övrigt sköter sig så bra. Är det någon som har ett bra tips på hur jag ska bära mig åt för att få tyst på honom ?

Mylingens
0

Tyvärr så har jag inget glädjande att komma med. Det är ett stort problem när hanarna skriker på det sättet, det går bara inte att sova när de håller på.

Vår hane har gjort likadant och jag har provat allt som jag har fått tips om, men inget har hjälpt. Inte förrän nu när han blev kastrat så har han tystnat. Jag vet folk som har gett sina hanar p-piller och p-sprutor men om det verkligen hjälper är jag tvivlande till. Det har ju sina biverkningar med att ge som sånt och det tycker inte jag att det är värt, då är det bättre att kastrera dom. Katterna själva är ju stressade när de går och skriker och mår så klart inte själva bra av det. Här är kanske någon annan här som har något bra tips… //Kaisa

Tinis
0

Ja, det är verkligen jättejobbigt att få sin nattsömn störd. Konstigt nog har ingen av mina grannar klagat än. Jag bara väntar…/Tina

vettan
0

Vill bara fråga om du sparar han för att ta ungar på honom eller han kanske redan har gjort sitt? Jag har ingen som skriker så. Men hade jag haft det så hade jag funderat allvarligt på att kastrera honom. Det är ingen höjdare att få sin nattsömn störd på det viset. Då får man nog fråga sig är det värt alltihopa???Fundersam Det är inte bara strilandet som gör att det är jobbigt att ha hankatter utan även som du säger vissa skriker andra vandrar. //Rosie

Tinis
0

Han har en hona till som han ska få träffa så fort hon löper. Frågan är bara när det sker i dessa mörkertider./Tina

vettan
0

hoppas allt löser sig o att hon kommer ilöp snartGlad/Rosie

Tinis
0

Tack! Det hoppas jag med!Glad

TantNeta
0

Hej!

Jag är defenetivt ingen expert, men att testa p-piller över en tidsperiod. Varför skulle det vara fel om det funkar.Självklart att man kollar upp katten hos en veterinär innan. En kastrering är ju endock en kastrering.

Att dom ska gå hela livet på p-piller tycker jag är fel både för hanar och honor. Det tycker jag personligen att dom bara ska göra en period sen om det inte finns fertila hanar hemmaFlört, plocka av dom från pillren eller så kastrerar man.

Mindfields
0

Jag vet hur det är! Höll på att bli idiot! Detta ändlösa ylande höll på i ett år innan jag kastrerade honom, då hade han strilat av o till i ett halvår oxå.

Jag har inga goda tips att ge dig, mer än ett tröstande ord på vägen - hoppas honan löper snart!! ;)

Tinis
0

Visst är det jobbigt! Han börjar på kvällen så fort jag har lagt mig. Sen kan han vara tyst ett tag och just när jag håller på att somna så sätter han igång igen. Suck! Jag tycker att jag har provat det mesta men inget tycks hjälpa. Om bara honan kunde löpa snart… /Tina

Merlyn
0

Jag fick rådet en gång att Feliway som man stoppar i eluttaget lugnar sugna hankatter.

Mylingens
0

Jag har testat Feliway på vår hane när han var som jobbigast. Vi tyckte nog att han strilade mindre när vi använde det men skrek gjorde han ändå tyvärr. //Kaisa

Tinis
0

Jag provade Feliway i somras men märkte ingen skillnad.

WesthKiowas
0

En hane som en kompis hade kissade på feliwayen som satt i väggen! Tyvärr är det väldigt svårt att få en hane sluta skrika, det är ju liksom inbyggt i dem och hör till att vara fertil. Kastrering är väl det enda som stoppar det.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Tinis
0

Ja, det är väl bara att inse det. Får väl försöka härda ut tills honan han ska träffa löper och sedan åka till veterinären…

fjellans
0

Öronproppar på matte kanske!!!!!!!! eller// Rita

Tinis
0

Brukar ha dubbla öronproppar och det hjälper till viss del men tyvärr inte helt och fullt./Tina

Frej
0

Min Amun-Ra var en riktigt högljudd pojke, när han var fertil, men jag tyckte inte att det gjorde så mycket. Hörde honom om nätterna ibland, när han satt ute i kattgården och ropade, tänkte också det: undrar hur länge grannarna……Men samtidigt tyckte jag det var "mysigt" också ! Jag störde mig aldrig på honom, även om jag vaknade några gånger om nätterna, det är ju bara att somna om. Nu när han är kastrerad så ropar han inget mer, jag saknar det !! Det är faktiskt så, det är liksom något som fattas. Min mysiga Amun som inte ropar alls nu.  Gråter

Tinis
0

Det kanske blir så för mig också - att jag saknar ropandet när han blir kastrat. Vem vet? Skrattande

Tinis
0

Fick ett tips om att tvätta svansen på kvälllen. Det funkar i ca 2-3 timmar.

Tinis
0

Det är ungefär den tid som min hane tar på sig för att få svansen torr igen.

Frej
0

Jösses !!!  Hi hi hi   Ska du hålla på med det varje kväll, så har du snart världens grinigaste hankatt, samt säkerligen ganska kal om svansen.  Jag ser er för min inre syn !!  Jagande katt om kvällarna, om några veckor !!   Hi hi hi.

WesthKiowas
0

Hi hi! Ja, jag ser också synen, typiskt att man alltid ser saker i bilder Skrattande Skulle tro att det skulle funka ett par kvällar men sen har ju katten lärt sig och då blir det nog "halla ballo" :)

#21 Jag minns Amun! Varje gång vi pratade i telfonen så sjöng han i bakgrunden. Måste säga att du är fenomenalt tålig :) Fast visst var det mysigt med Amun för han bodde ju inte hos mig, ha ha! Jag är inte lika förlåtande hemmaFlört

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Tinis
0

Jo, det vore allt en syn. Skrattande

Frej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lille Amun,  tror någon att det går att operera tillbaka "kulorna" ?! Han sjöng så fint.Gråter

Tinis
0

Hi hi…ska fråga min hane om han vill donera sina. Flört

Frej
0

#25, Amun tackar för erbjudandet !  Det ska nog gå att ordna med vår fantastiska veterinär. Men hur blir det med det genetiska tro…..????  Detta kan bli verkligt intressant !!   Hi hi hi.  Skrattande

EddaM
0

Ni är för goa ni=))) Ni kan få testa på Willow vad det blir för något=))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Tinis
0

Tror nästan att min hane har sett vad jag har skrivit för i natt höll han sig ganska lugn. Glad

[Skogsjentans]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla öronbedövade (om öron endå blev bedövade)…

Mitt till 50 % (=en bra mycket tystare hankatt) fungerande tips blir detta: en långpromenad i sele och vid hemkomsten ett stort mål av favoritmaten, i detta fallet älgfärs eller Sheba med lax… sedan sova inne hos matte, som får sova nästan ostört till ca kl. 05.00…

Atlas (på bilden) strilar inte inne, men gör det ute på promenaderna (peppar, peppar) Han ylar sporadiskt, men inte hela tiden. Jag har Feliway och lite tror jag nog på att det fungerar. Kastrering är en utväg, men vill först vänta på en intresserad hona som ska börja löpa igen…

Lycka till oss alla med ylande hanar!

Marianne

Tinis
0

#29 ja, vi är tålmodiga vi…Flört…fast å andra sidan är löpande honor inte heller alltid så roliga att ha och göra med.

Mylingens
0

Håller med om att löpande honor är nästan värre i sitt skrikande. Inte alla förståss, men jag har någon hona som kan gå upp i toner som jag inte trodde existerade Skrikandes

Men samtidigt vet man att det är övergående på en hona men det är det dock inte på hanen…suck! //Kaisa

Tinis
0

Tar upp den här tråden igen för i natt jamade han mer än någonsin. Tror han väckte mig en gång i timmen. Suck! Ska ta ut honom på en långpromenad i snöyran idag så får vi se om det hjälper. Hoppas att den intresserade honan löper inom en mycket snar framtid…zzzzzz

EddaM
0

Stackare, hoppas för din skull att honan löper snart så du kan få sova i lugn o ro o att han får ro han med.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Skogsjentans]
0

Snöyra, snålblåst, regn och rusk, inget stoppar Atlas! I dag tänkte jag att "det blir nog inte långt" Jo, visst lika långt och ännu mera spring i benen, skönt med snö i pälsen antar jag… Atlas har sovit hela dagen, så vi får se hur natten fortlöper. Men det blir väl till att ge sig ut en vända till sedan…inte värt att banga ur för lite storm!

Sov gott alla avelshaneägare!

Atlas "Curling-matte"

Tinis
0

Vi var ute i 45 minuter i snöyran men sedan ville han faktiskt gå in. Just nu sover han i godan ro. Får väl se om han är lika lugn senare i kväll annars bär det ut en stund igen.

Tinis
0

Hehe…min hankatt har fått så mycket spring i benen sedan den nya kattungen flyttade hit i torsdags, så han har inte orkat jama på nätterna. Jag hoppas att det håller i sig för annars blir han kastrat den 12e januari. Skrattande