Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 20-kattklubbar
Läst 969 ggr
Leffe
0

Kattklubben Fyrstad

Kattklubben Fyrstad med säte i Trollhättan/Vänersborg lämnar Sverak/Fife och blir en IDP-klubb fr o m 2007-01-01. Personligen tycker jag det är bra med en IDP-klubb till, så välkommen till IDP-gemenskapen

WesthKiowas
0

Ja, det kan väl kanske vara bra, beror kanske på vad man är ute efter. Jag har dålig koll på vad det är för skillnander på IDP och SVERAK. Vore spännande att få reda på av vilket skäl klubben ska bli IDP:are? Vore kul att veta de största skillnaden överhuvudtaget, har nån lust att berätta?

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Faxlin
0

hmm, hjälp en oinvigd nu. Vad är IDP?
Skulle jag komma med en chansning så var det en förkortning på engelskans Independens. Men så kan det väl inte vara. hihi
Jaja, ser fram emot att någon kommer och förklarar detta.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Leffe
0

IDP är independet. Alltså självständiga klubbar som samarbetar med varandra, men har egna stambokföringar osv. Man kan läsa mer framför allt här Nordiska IDP och SNRF

WesthKiowas
0

#2 Jo, du har helt rätt, det betyder Independens! Vi har 2 förbund inom kattvärlden. SVERAK det ena och IDP det andra. IDP startades då det blev osämja nån gång för länge sedan och folk gick ur SVERAK och startade ett eget förbund.

Hi hi, som sagt kattfolk har tydligen väldigt svårt att hålla sams. Tänk om vi hade haft 2 kennelklubbar som huvudorgan på hundsidan, vad förvirrande!

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Leffe
0

#4 Independet är inget förbund. Alla klubbar är självständiga men har en del gemensamt och samarbetar med varandra. De nordiska klubbarna har ett gemensamt möte en gång per år då man dryftar en massa saker såsom standarder mm. Men  som sagt alla klubbar är självständiga

WesthKiowas
0

#5 Ah ha! Men var får ni stamtavlorna och sånt ifrån då? Finns det inget centralt?

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Leffe
0

Alla klubbarna har egna stamtavlor. Klubbarna har egna duktiga stambokförare, vissa klubbar har ingen egen som är tillräckligt kunnig utan anlitar då någon annans klubbs stambokförare. Vi i Föreningen Storstockholmskatten har som exempel Dagny Dickens som stambokförare, men hon är medlem och stambokförare i annan IDP-klubb. Varje klubb följer regler som satts upp  gemensamt i de Nordiska Independetklubbarna, dessutom har en del klubbar ännu hårdare regler när det gäller avel o.dyl.