Rasstandard i bilder...
Jag håller på att övertyga att norsk skogkatt är kattrasen som min syster söker. Hon vill ha en storvuxen som är muskulös med lång kropp och höga ben, i mina öron en norsk skogkatt.
Men hon frågar mig hur en norsk skogkatt ska se ut för hon vill satsa på utställning på den tillsammans med rexarna. Vi vill lära oss, hjälp oss!
Jag lär mig bäst genom att se på bilder, så är ni jätte underbara att visa upp hur en norsk skogskatt ska se med bilder, profil, öron & kropp m.m. De saker som man brukar fokusera mest på.
Snälla!
Det smartaste ni kan göra är väl att läsa rasstandarden & kolla runt efter passande kattungar. Man får ta sin tid att bestämma om man vill ha en hane eller hona. Vilken färg osv. De flesta domarna går efter rasstandarden & deras lynne. En vacker & stabil skogis brukar gå hem hos domaren. Man kan även kolla hur det gått för föräldrarna och bakåt i stamtavlan..Det vill säga om de har tagit titel/titlar.
Hoppas detta har hjälpt er lite & välkommen till skogis världen. Det finns massor av vackra katter, alla ser inte lika dana ut. Alla är unika & de är det jag gillar med rasen.
Kram / Mickis
Mickis ~ www.redtailsartie.tk
Dock understryka att jag märkt att de "Kaninformade" skogisarna gått bra nu på senare tid
Höga öron bl.a.
Inget i mina ögon som är en norsk skogkatt.
Det ska vara bra profil, bra triangel, kraftig benstomme och höga ben.
#3 Jag håller med, har du msn? :)
Mickis ~ www.redtailsartie.tk

#3 Nej inte kaninöron! Är inget jag tycker man skall eftersträva precis =P

Icke att förglömma att till skillnad från MCO så ska skogisen vara högre på bakbenen än på frambenen.
Vad gäller öron tycker jag definitivt att våra domare har stenkoll på dem. Oftast tycker jag att man premierar bra placering, fin form och stooooor storlek på öronen. Hakan kan glömmas ibland, skogisar medges ha en aning svagare haka än t ex MCO (men starkare än t ex SIB) och det tycker jag är synd. Lodlinjen med en haka som går i harmoni med den fina profilen är definitivt en egenskap som jag gillar!
Det allra viktigaste är nog ändå pälskvaliteten. Skogisens sträva päls med underull o fina täckhår är viktig! Och inte minst gör den vår ras mer lättskött än många andra…
Bifogar en bild på vår Cutie, som är stor o rejäl, men som jag skulle önskat bättre "point" på öronen på och dessutom skulle jag inte lipat om han varit aningens längre i huvudet. Aningens mer skråställda ögon hade inte heller skadat.. Han spärrar dock upp ögonen rejält här.. Men man kan ju inte få allt.. 
mvh Malin

Min Kastanj har en vacker trekant och vackra öron tycker jag. Hoppas det går att se fastän hon lutar huvudet.
Jag tycker att ni skall besöka utställningar och bänka er framför en domare som dömer norsk skogkatt för att höra och se vackra katter. Kanske kan ni be någon att få känna på en katt med bra päls också. Eller hälsa på uppfödare i närheten för att lära er mer om päls och utseende. Det är oslagbart att få klämma och känna för att lära sig.
Susanna
Här är ännu en katt med vacker trekant och helt OK öron. Det är S*Restless Shadowplay. Han har fantastisk benstomme, fast det syns väl inte så bra här.
Susanna
Ännu en katt med underbar trekant och härligt uttryck. Öronen är inte helt perfekta, de svänger något i ytterlinjen, men de är breda i basen och sitter rätt.
Katten heter S*Kattfarmens Vale Viggesson.
Susanna
Hakan försvinner lite i det vita. Den kunde vara ännu starkare också, men man ser den raka profilen och höga fina pannan som skogkatterna skall ha. Det är samma katt som ovan.
Susanna

#13 Ivus har en bra storlek på öronen tycker jag iallafall
Har som sagt inte så mkt för det stora stora öronen
#14 Med kaninöron menar jag de högt satta med smal bas, inte själva storleken i sig 

Tycker det faller in med stora och smal bas =) Då blir det kaninaktigt. Öronen ska passa katten, typ inte som (extremt) siames. flaxar iväg typ *s*
#16 Haha, ja fast där är basen bred, som den ska vara 
Gillar siamesen dock.. Stora fina öron med bred bas.

#16 *GAPSKATTAR*

#16 hahaha, ja den är skön XD Fast jag vill inte se siames öron på en skogis O_o
#22 Haha nej, nej xD
WOW, vilka underbara bilder på alla! Jag är verkligen tacksam att ni hjälper mig lära standarden.
#18 Den var snygg!!! 
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#25 Ja men visst! Kaninsiames, hihi.
#26 Wow, snygg look! Äsch, creme är en härlig färg tycker jag 

#26 Han är verkligen så läcker
#26 Riktigt läcker kille!!!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***