Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 5032 ggr
lothus1
0

Patella Subluxuation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min vän har en Norsk Skogkatt (1år 5månader) som har fått denna diagnos. Nu går han på Metacam en gång om dagen och han är lite mer rörlig än tidigare, MEN vi ser att han fortafande rör sig lite dåligt.

Han har även en markering i journalen:

Hälta UNS= Utan Närmare Specifikation

Nu har vi fått råd om att ge honom proteinrikt foder och glukosamin (ej av veterinär). I Maine Coon fodret finns Glukosaminet, men i Orijen finns det upp till 42% protein. Kan man blanda dessa två foder eller skall man köpa Orijen och tillsätta Glukosaminet i blötfoder?

Läste att just detta problem vanligast leder till osteoartros med tiden. Låter inge vidare.

Vad tror ni? Ge mig gärna lite råd & tips om ni har.

Tack snälla ni!

Med Vänlig Hälsning: Sarah

lothus1
0

Patellaluxation

Patellaluxation har rapporterats hos katt. Man tror att instabilitet är relativt vanligt fast den uppträder utan hälta. Medial luxation är vanligare än lateral. Viss predilektion ses hos Devon rex.

Kliniskt märks en intermittent låsning av knät med efterföljande sträckning för att lossa patella. Gången blir onormal och benet hålls i en onaturlig position. Ibland ses en onormal knäled där fåran på trochlean är grund eller tuberositas tibiae har roterat.
Katter kan råka ut för traumatisk luxation eller luxation sekundär till höftledsluxation. Ofta kan en medfödd instabilitet predisponera för traumatisk dislokation. Luxation eller subluxation leder vanligen till osteoartros med tiden.
Vid röntgen ser man att patella ligger onormalt i leden, under förutsättning att patella är luxerad vid undersökningstillfället. Möjligen kan också graden av degeneration bedömas, men det förutsätter att degenerationen har gått så långt att osteoartros föreligger.

Behandlingen är kirurgisk och flera lösningar finns att tillgå beroende på problemets art. Förstärkning av laterala kollateralligamentet, repositionering av tuberositas tibiae och fördjupning av sulcus trochlearis är möjliga metoder.
Höftledsdysplasi
Tecken på höftledsdysplasi kan ses på röntgenbilder tagna av buken, men det är sällan man ser katter som har några problem på grund av det. Siameser påstås vara mer drabbade än andra raser. Seriösa uppfödare inom Maine Coon-aveln friröntgar numera sina katter.

Katter som lider av sin höftledsdysplasi uppvisar flera symptom. De har svårt att gå i trappor, defekerar ovilligt, går hopkrupet med bakkroppen och skriker av smärta. Manipulation av höftleden är smärtsamt och man kan höra krepitationer.
Radiologiskt ses subluxation av caput femoris och grund acetabulum. I ett senare skede ses osteoartros till följd av den instabilitet som tillståndet medför.
Behandlingen är i lindriga fall vila och NSAID och i svårare fall kirurgisk. Pectineusresektion samt resektion av ledkulan är det som rekommenderas på katt. Även höftledsplastik borde kunna komma ifråga om djurägarens finansiella status tillåter.
Osteokondros
Definitionen av osteokondros är en idiopatisk sjukdom som karaktäriseras av en störning i den endokondrala benbildningen hos unga individer. Förbeningen i tillväxtbrosket sker inte normalt, vilket leder till att brosket blir tjockare och
tjockare. Om osteokondrosförändringen fortskrider dör de basala delarna av näringsbrist och förbindelsen mellan brosk och ben bryts. I detta skede kan normal förslitning eller små trauman få till följd att ledbrosket brister. Bristningen kan vara fullständig eller partiell. En partiell bristning resulterar i en broskflik medan en fullständig ger upphov till en så kallad ledmus. När ledbrosket inte längre är intakt övergår osteokondrosen till osteochondritis dissecans, OCD. Debri från broskskadan ger upphov till en inflammation i leden och ytterligare förslitning. Tillståndet är mycket ovanligt på katt, men har rapporterats.

Symptom är hälta och rörelsestörningar, svullnad, smärta och krepitationer vid palpation.
Radiologiskt ses defekter i det subkondrala benet och ibland lösa "benbitar" eller ledmöss. Dessa röntgentäta strukturer i ledhålan är egentligen bitar av ledbrosk som släppt och förkalkats. Förändringarna ger sedermera upphov till osteoartros med förekomst av osteofyter i anslutning till den drabbade leden. Tecken på osteokondros kan finnas utan att patienten uppvisar kliniska symptom. Sjukdomen är ofta bilateral och därför bör man alltid röntga motsatta sidan också.
Behandlingen vid OCD är kirurgisk. Vid skador i ledbrosket rensas skadan upp för att stimulera tillväxt av nytt brosk. Lösa benbitar avlägsnas om möjligt. Om osteoartros föreligger behandlas även denna, se avsnitt under rubriken degenerativa förändringar.

Länk:

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000273/01/FDA_skelettsjukdomar_katt.pdf

kerstin2181
0

Du kan blanda dessa två foder, men du måste ju då kolla så att katten verkligen får i sig av båda, om magen klarar det. En liten fråga, hur länge ska han ha Metacam? jag antar att han får metacam mot värken?

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

lothus1
0

Ja, han får Metacam för värk. Vet inte riktigt hur länge han stått på den, men i ett par, tre veckor nu tror jag. De kan få förnyat recept om det behövs.

Okej, vi får testa att blanda fodren och samtidigt se att han inte blir dålig i magen. Håller koll på det!

Blir han det däremot så undrar jag om det går bra att ge honom Orijen torrfoder och Glukosamin i blötfoder. Glukosaminet på burk kostar 285kr.

kerstin2181
0

#3 Om han inte äter nåt av dessa 2 foder idag, så är det viktigt att blanda ut fodret med det han äter idag, med det nya, just för att övergå i en mjukstart. Blanda fodret i ca 10 dagar, och sen gå över helt till det nya. Ang din sista fråga, Orijen är ett bra foder, men i det ändamålet du frågar om, bör du fråga en veterinär, om det är tillräckligt för honom. Jag hoppas att kissen snart blir bättre, för att låta kissen gå på Metacam för länge, låter inget vidare.

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

JessicaF
0

Hej eftersom jag själv den senaste tiden har gått igenom en massa knä och benskador har jag undersökt alla möjliga alternativa behandlingar istället för värktabletter.

När jag frågat och pratat med ortopeder, näringsfysiologer och hälsokostpersonal har jag fått uppgifterna att Glycosamin är lika effektivt som placebo i kliniska studier. Dvs det gör ingen nytta eller skada så lägg inte ner pengar på denna produkt.

Vad som har en bekräftad effekt är dock gurkmeja som är anti-inflamatoriskt och man kan även pröva med Arnika.

Nu har jag ingen koll vilka doser man ska ge en katt men prata med en djurhompat så kan de säkert hjälpa dig.