Hemsida om amberkatter??
Finns det nått intresse av en sida om Amberkatterna? Tänkte det fanns ju en sida om "x-cats" men det är ju inte i bruk.. eller har ju inte uppdaterats på flera år… Sitter i tankar om att göra en sådan hemsida.. Om det finns nått intresse för det… Ni får gärna komma med förslag osv.. /Eva

Färgsidan vi arbetar med kommer iaf att samla bilder på olika amberkatter.
Vet inte om det känns så nödvändigt med en egen sida för amber, det är trots allt bara en färg.
Ja, amber är bara en färg, och det känns litet hysteriskt att ha en hemsida om bara det. Dessutom tycker jag att amberhysterin som i stort sett råder enbart är till nackdel för den norska skogkatten. Fokus ska inte ligga på att avla fram en färg. Fokus ska i första hand ligga på temperament, hälsa och typ, i fallande ordning (åtminstone för mig)
Naturligtvis är det temperament, typ och hälsa som ska beaktas i första hand, egentligen utan inbördes nominal ordning.
Vad som gillas i färgväg på den Norska skogkatten tenderar att fluktuera över tid.
Amber är en färg precis som blått och svart. Det har redan konstaterats.
Trots detta tycker jag att det finns en poäng med en sida om amber eftersom många tror att färgen ser ut på ett visst sätt.
Det gör den Inte!
Då en amberkatt kan vara allt från svart-svart amber till röd amber och det skulle vara intressant att ha detta samlat på en sida. Jag har själv en hankatt som är mycket mer gyllenröd och svart än andra amberkatter jag träffat. Några har uttryckt att han kanske är golden men det är han inte!

Hans färg är otroligt lik Tiffanys förresten! Jag skulle vilja göra en färgbestämning på henne, men inte ens domarna verkar ju vara överens i denna färgfråga. Så "vem kan man lita på"? 
I övrigt håller jag med om att temperament, typ och hälsa är viktigast, men kanske vore det bra att klargöra vad amber är och inte är (med tydliga bilder och förklaringar), en gång för alla, då så många frågetecken fortfarande finns.

Visst kan amber variera i färgnyans, men det kan ju alla de andra färgerna också… Bruntabby kan t ex se ut allt ifrån rödbrun till gråbrun, blått kan vara kallt eller med en varm bottenfärg etc. En generell färgguide med bilder på olika katter av samma färg är väl mer intressant då.

#5 Håller helt med, amber är idag en godkänd färg och är inte annorlunda de andra färgerna vi idag har på skogisen. Pia#1 jobbar på en färgsida vi får väl se vad det blir och Pia är duktig. Du får väl säga till när du vill ha foton, Pia.

SpinE, jag skulle jättegärna vilja se fler bilder på din hankatt.
Det som kunne vært interessant, er om det kunne være noen artikler, på til eks. Pias fargeside om hvordan det går med DNA testingen av amber og amberbærer kattene.
Men en helt side, nei det synes jeg er unødvendig
Okej.. Visste inte om att Pia höll på med en färgsida… men då vet jag…
#1 Jag är lite nyfiken på hur det går med färgsidan. "Prototypen" har jag ju men det vore kul att få en lite rapport om hur det gå? Och precis som någon skrev här uppe så om du behöver bilder eller så, så säg till:)
När det gäller amber, så vore det kanske bra om ni hjälptes åt med det. Så att amberbiten kommer som en naturlig del på färgsidan istället. Med bilder då kanske? Bara ett förslag… /Sylvia

#10 Det har stått lite stilla en stund då jag fick väldans mycket att göra i skolan nu innan jul och sen blev jag sjuk men så fort jag kryar på mig blir det nya krafttag. :)