Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett04-färger-mönster
Läst 5651 ggr
EvaHelen
0

Färgutfall

Hej!

Vi fick som Ni kanske vet 6 st bedårande kattungar den 16/9. 

Föräldrarna är svart/vita, men vi har upptäckt att ialf två stycken av kattungarna troligtvis är smoke. Jag har blåst i nacken på ryggen och sett ränder baktill på svansen, samt på benen.

Det kan hända att en till har silver i sig. Det är den sista kattungen Jean-Claude Van Damme som också ser ljusare ut på bla huvudet. Izzies pappa är nts 09 24. Ialf så är det jättekul om det blir några smoke killar också.

Föräldrarna är:

Mor: CH S*Westhkiowa`s dr. Izzie Stevens, NFO n 09

Far: GIC S*Englaflickornas Tutankhamun, NFO n 03

Mvh,

Eva-Helen

rockringen
0

Hej Eva-Helen

Två icke-silverkatter kan inte få silverungar, så i så fall är Izzie en silverkatt, åtminstonde genetiskt Flört Men hon kanske redan är registrerad så. Sen kan ju solida kattungar bli lite "silvriga" beroende på om de är varma eller kalla och man kan även se agoutimönster lysa igenom.

Hälsningar

Barbro

EvaHelen
0

#1 Tack Barbro för svaret. Ja, det är därför jag blir så brydd, eftersom jag har hört att två icke-silverkatter inte kan ge silverbarn. Izzie är inte registrerad som silver. Kan det vara som du säger att de kan se "silvriga" ut och att färgen går till sig med tiden? Jag tror mig minnas att Camilla har nämnt att Izzie har "spökmönster", men jag måste fråga Camilla mer om det.

Mvh,

Eva-Helen

rockringen
0

#2 Jadå, det kan vara spökmönster, annars är det bara att registrera om mamma katt till genotyp silver Tungan ute

Barbro

WesthKiowas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, det stämmer… Izzie var lite spökad som liten (det var ju därför jag kunde säga att hon är tabby under det svarta)  även mamma Jippi var otroligt spökig så jag tror nog att de kommer att bli svarta med tiden. Skickar med en bild på Jippi som liten så ni ser hur mycket spökmönstrad hon var.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

blondifire
0

jösses det ser ut som en annan katt ju! hihi,då förstår jag varför EH´s bebbar ser smoke utSkrattande.

S*Winsnes Wilda

EvaHelen
0

Jag tycker det är svårt med färgutfall. Jag vill verkligen hela tiden lära mig. Jag frågar hellre än går ovisst vetande. Jag må ta kolla om det inte finns någon färgkurs på gång i höst, det skulle jag tycka var spännande och väldigt lärorikt. Någon som vet om det är någon på gång, som ni kan tipsa mig om?

Mvh,

Eva-Helen

EvaHelen
0

#4 Ojj, är det där Jippi som liten. Ja, då är det spökmönstret som jag ser hos några av de små liven. Tack Camilla för bilden.

WesthKiowas
0

#7 Var så lite så. Men visst är det otroligt vilken skillnad det kan vara på kattungar och vuxna.

Så här ser Jippi ut nu.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

ingela-anthon
0

Det här med färger är svårt, genetik likaså…..

Men om båda föräldrarna är dolda bärare av silver
Ii + Ii (dominant nedärvning) då borde utfallet bli enligt nedan: 

II silver
Ii dold bärare av silver
ii utan silver

Har tittat i katternas stamtavla och funnit silverkatter på båda sidor alltså är båda föräldrarna heterozygot bärare av silvergenen - Ii.

Rent statistiskt sett är det en möjlighet men det behöver inte bli silver varje gång (om nu kombinationen görs om - och detta är bara teori - jag säger inte att du skall göra om kombinationen, försöker bara räkna fram vad som kan vara möjligt. Utfallet denna gång kan mycket väl vara med silver.  

Jag är nybörjare på det här men det finns säkert någon som kan utveckla/förklara detta bättre än jag.

Men på din fråga om du kan ha silver i kullen så tror jag att du kan ha det.  

Mvh, Ingela

PS. Fenotypiskt är katterna utan silver men genotypiskt med silver. DS.

Sissi
0

Mina svarta kattungar har haft väldigt mycket grå babypäls men det är ändå stor skillnad mot silver/smoke, då den riktiga silverfärgen är betydligt "kallare" och vitare. Babypälsen eller spökmönstret är mer åt det grå hållet.

Här är Salt i Sol när hon var 10 v, hon var nästan helt grå som liten och är nu korpsvart.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

EvaHelen
0

#9 Tack Ingela för ditt svar. Ja, jag tycker att det är supersvårt, helst när man är nybörjare som jag är inom området. Jag ser bara det jag ser just nu på några av kattungarna.

Om det är "spökmönster" som Izzies mamma Jippi hade som liten, då kanske det går till sig med tiden. 

Det skulle vara intressant att höra vad fler har att säga om just detta område. Vi kan lära oss av varandra.

Mvh,

Eva-Helen

EvaHelen
0

#10 Tack Sissi. Ja, jag ser skillnaden på Salt och Sol som du visar på bilden. Ja, det är mer åt det "gråa" hållet som jag tycker mig se att några av mina kattungar har på vissa ställen. Då kanske det är babypäls, som går till sig med tiden.

Jag minns Izor från min första kull, han blev ju smoke, men då hade ju han en mamma som var silver, så det var ju inge konstigt.

Tack för alla svar.

Mvh,

Eva-Helen

Krusmons
0

Här är en bild på Shafer då han var 10 veckor och han är svartsmoke…

//Yvonne

Krusmons
0

Här är en bild på Krug vid 10 veckors ålder, även han är svartsmoke…

//Yvonne

ingela-anthon
0

# 10 Har kollat stamtavlan för Tablettaskarna. 

Där är det samma sak som för EvaHelen. Det kan bli:
(statistiskt sett alltså, vilket inte alltid är samma som verkligt utfall)

- Svarta katter (som är dolda bärare av silver Ii)
- Silverkatter och man ser att dom är silver (ii)
- Katter utan silver, de är helt svarta + att de ej kan ge silver vidare till sina avkommor.

Alla katter med silverkatter bakom sig i stamtavlan kan ge silver till sina avkommor om båda föräldrarna är silver eller en är silver och den andra dold bärare av silver eller båda är dolda bärare av silver. 

Alltid bra om fler kommer med synpunkter.

Mvh, Ingela

EvaHelen
0

#15  Det verkar vara en hel vetenskap och ett väldigt intressant område. Hoppas att fler kommer med sina synpunkter.

Mvh,

Eva-Helen

Sissi
0

#15 Jo, fast jag är ganska säker på att det INTE är silver. Det var likadant i den förra kullen med den helsvarta killen. Han var också nästan helt grå som bebis.

Skillnaden mellan "babypälsen" och silver är väl att det sitter mestadels ut i topparma på pälsen och silvret går ända in till huden och är mycket ljusare och kallare.

/Sissi

ingela-anthon
0

I min senaste kull med Segelskutorna (nu gällde det visserligen inte min kull men som en jämförelse).

- efter Albin (genetisk kod ii)
han är ej synlig bärare men silver finns i linjerna
- och Carmencita (genetisk kod II) synlig silverkatt

Avkommorna blev

1 utan silver (ii) det är Talassa
4 med silver synligt - men vi vet inte om de är II eller Ii därför säger vi (I-)

Vilken genetisk kod silverkatterna har det kan vi få reda på först om vi korsar vidare dom vidare.  

Talassa (ii) kan bara ge avkommor utan silver om han paras med någon som är helt fri från silver-genen (ii). Annars ger han silvergenen vidare både synligt och dolt. 

Summan av kardemumman är att de flesta skogisarna är dolda bärare av silvergenen. Vissa har den synlig och är då en silverkatt.

Alltså kan två katter utan synligt silver få avkommor som är silver.

Mvh, Ingela

Hoppas jag tänkt rätt nu för detta är svårt, för jag är nybörjare och det är lätt att röra till det för sig.

Krusmons
0

Om man parar två katter utan silver så kan man inte få silverbebbar. Troligtvis är då någon av föräldrarna felregistrerade. Det finns en del katter som är väldigt dålig silver och som inte syns, enbart att man kan ana då det i regel syns lite bättre om de är i päls och det är då man har möjlighet att registrera katten som genotyp silver men fenotyp utan. Detta gör att man ställer sin katt på utställning i grupp utan silver men kan registrera kattungar med silver då den kan ge detta till sina avkommor. Om någon av föräldrarna till kattungarna har silverföräldrar så är det troligtvis den föräldern som är en genotypad silverkatt.

//Yvonne

ingela-anthon
0

# 17 Javisst! Han kan vara utan silver. Glad

Men helt SÄKER kan du INTE vara….Gråter sorry

Helt säker blir man ej förrän han paras vidare och man då ser hur det utfallet blir!

Det är detta som är så intressant - och skrämmande - vad man faktiskt kan åstadkomma med hjälp av genetik.

Men det är lurigt och svårt. Ibland kan man inte få några exakta svar utan man har endast teorier att luta sig mot. Och då gäller det att tänka sig för hur man skall göra och inte skall göra.

För det är ju kattens framtid det handlar om. Principen är den samma för alla dolda anlag, varesig det gäller färg eller en genetisk defekt.

Mvh, Ingela

Sissi
0

#20 Men det finns ju ingen silverkatt bakom föräldrarna förrän i 4:e gen. Menar du att det kan slå igenom ändå? Nyfiken! FörvånadGlad

Stamtavla Pawpeds

ingela-anthon
0

# 21 Ja, det kan det göra. Glad

Eftersom båda föräldradjuren är bärare av anlaget.Glad

Båda föräldrarna är dolda bärare. Det är det som kruxet.

gottnerivers
0

Jag har en hona som är regad n hennes föräldrar är EC S*Trollgumman´s Yngve Yster ns 09 24 och S*Nenya´s Lady Shiva ns. Det var 4 med silver och 2 utan i kullen. I sommar pälsade hon av sig ganska mycket då såg jag att hon var väldigt silvrig bakom frambenen och på magen hon kan ju barar vara kall i färgen nu väntar hon kull i slutet av september med Domino n 09 22 ska bli spännande och se om det blir silver i kullen. Dominos mamma är också silver.

Fairyhearts
0

#22 Man kan inte bara vara bärare av silver, Däremot en "dålig" silver. Jag ska inte ge mig in på genetiken snirklika vägar men jag har lärt mig att någon av föräldrarna måste vara silver/smoke…
Icke silver/smoke är ii och enkel upplaga är Ii och dubbel upplaga är II   - de båda sista är Silver/smoke då det är dominant.

Vi har så många dåliga silver/smoke på våra skogisar, kanske pga vi ej färgavlat. Oftast är det dock mest problem med röda/creme och blå katter.  Man kan undra varför? Obestämd  Om det har med färgen i strået att göra.
Den erfarenheten jag har så visar en del katter silvret olika mycket under året. Så det är knepigt.

Men jag tror inte dessa kattungar är smoke. Ser inte tecken på bilderna i alla fall, ej heller på mamman. Ska bli spännande att se utvecklingen då jag är sugen på att lära mer om silver.

/Marie

ingela-anthon
0

# 24 Det kan kanske vara samma sak att vara dold bärare och att vara en dålig silver. Kanske går silvret igenom och blir dåligt. Svårt att veta.

Visst kan det vara därför som vi har många med dåligt silver, att det inte medvetet avlats på just silver. Men röd färg är ju lite speciellt ja Flört

Kattungarna (nu vet jag inte vilka du syftar på) men dom som det frågas efter i tråden behöver inte alls vara smoke. Men det kan finnas en möjlighet att de är det.

Hur eller hur så skall det bli intressant och spännande att följa utvecklingen. Hoppas vi får se mer av dom här.

Och visst är det spännande med silver!

rockringen
0

Precis som Marie skriver så kan man genetiskt inte vara bärare av silver, antingen är man det eller inte.

En katt som är svart-vit men lämnar silver eller smoke avkommor är en silverkatt även om den registreras med en fenotyp (utseende) som är icke silver.

Tidigare fick man inte registrera silveravkommor efter icke silverkatter, eftersom kombinationen inte är möjlig. Då det ställde till massa problem för framförallt norsk skogkatt, insåg man förmodligen att uppfödarna måste få registrera dessa katter som inte visade sitt silver med en genotyp (vad som nedärvs) och en fenotyp (för den färgen de visar upp som används på utställning.)

Det har funnits någon teori om recessiv nedärvning på silver, men frågan är då varför den bara skulle drabba norsk skogkatt, personligen tror mer att det beror på att vi aldrig färgavlat Flört

Barbro

Fairyhearts
0

#25 Fast det är stor skillnad på begreppet "bärare" Skrattande  Det ska inte blandas ihop med dålig silver. När man pratar bärare så menar man något helt annat i genetiken. I alla fall i min värld Flört 
Det råder osäkerhet kring silveranlaget, men än så länge är det utgångsläget att en Ii är silver eller smoke inte bärare.

Jag ser fram emot den dagen då vi får gentest på silver.

Ja jag menade kattungarna i ursprungstråden.

/Marie

ingela-anthon
0

# 26 Visst är det så - som Marie skriver - att man kan inte genetiskt vara dold bärare av silver (för silver är dominant) antingen är det silver eller också inte. Och egentligen är - precis som du skriver -kombinationen omöjlig. Men nu är det så att jag också är inne lite på det där med recessiv nedärvning.Oskyldig

Angående registrering: Är det nu då så att man registrerar en sådan katt som inte visar sitt silver för  - både vad den visar (fenotypiskt) och vad den bär på (genotypiskt)? Men att detta tidigare inte var möjligt?

# 27 Visst! Dold bärare kan man bara vara när det gäller recessiva anlag som t ex dilution. Eller hur?

Och det här med dåligt silver skulle jag gärna vilja veta mer om.

Skulle just skriva några rader igen när jag fann era rader. Så det var jättebra att ni hann före och utvecklade detta vidare! Glad

Det är så bra och intressant att ta upp sådana här frågor!

För är genetik och verkligt utfall samma sak? Det är något jag funderar på.

/Ingela