Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 4259 ggr
Yazmine
0

???

Vad kostar en norsk skogskatt ? Är så nyfiken på just denna rasen och skulle vilja veta om det finns några bra sidor där jag kan lära mig mera =)

Seerath
0

ungeför 4000-6000 skulle jag säga, vanligast är nog 4500-5000.

Kan rekommendera http://www.skogkattslingan.com/ 

Seerath
0

Och så finns det förstås en del information på den här sidan också. :)

Sagolika
0

Jag är nyfiken på hur många det är och VEM det är som tar 6000 kronor.

Seerath
0

Jag tror inte det är så många men jag känner till åtminstone en, tänker dock inte skriva det direkt i tråden.

Awanathas
0

ja men du vet ju iaf en ju,.. fast de sänkte ju priset sen ändå.. :)
Men jag kan inte tänka mig att det är Alltför många som tar 6000kr, jag har då bara sett denna enda som sen sänkte…

Zygots
0

Jag tycker att det är kanon ifall fler ville ta 6000:-, varför inte?

Annika

fjellans
0

Jag tycker oxå att vi ska höja priset å ta 6000:-
Rita

Zygots
0

Håller helt med dig Rita, varför skall en skogkatt kosta mindre än en RagDoll, Birma eller MCO?

Annika

Eydimork
0

Varför ska skogkatterna vara så mycket billigare än andra raser, vill vi att de ska de få samma status som en blandras/huskatt har i dag?

fjellans
0

#8, Ja, våra katter kan ju inte var billigare att föda upp än andra raser, eller hur?? Så vi kanske ska lobba för att så många som möjligt höjer priset och värdet på Skogisen istället för att dumpa priserna.
//Rita

GoldenOracles
0

Jaa absolut borde vi höja priset! Skogisen är ju så underbar och är väl just nu den billigaste raskatten i Sverige.//Anna

Sagolika
0

Jag har absolut inget emot att priset höjs på våra skogisar. Jag hade faktiskt en (mkt. nöjd) köpare som själv föreslog det. :) Varför ska t.ex. Maine Coon vara dyrare än skogkatten, sa han. De hade redan en sådan så de var "vana" vid att de är dyrare. 

Men då bör såklart alla skogisuppfödare/så många som möjligt åtminstone, vara överens om att höja priset och att göra det samtidigt, för att det ska vara genomförbart. Annars blir prisskillnaden för stor, då det fortfarande finns de som tar 4500 kronor eller lägre för dem och/eller "rear" ut dem och det kan då bli svårt att konkurrera med dem prismässigt. De behöver ju inte ha sämre katter för det och folk är ju prismedvetna. Varför betala 6000 kronor om jag kan få en lika fin skogis för 4000 kronor.

Vad har det kostat er att föda upp en kull på låt säga 5 skogisar, om ni räknat in allt? Mat, sand, avmaskning, registrering, vaccinationer, chipmärkning, annonsering m.m. Jag tror man kan räkna med lika mkt. som en kattunge kostar (minst) om du har hanen själv och ännu mer givetvis om du måste låna in den utifrån. Dessutom tillkommer ju kostnad för transportresor, försäkringar, ev. utställningar, hemsida, tester (HCM) m.m. Jag har kostnaderna uppskrivna i en bok, men har den inte tillhands just nu. Vore intressant att läsa om era erfarenheter av detta :)

Sagolika
0

Vilka är emot att höja priset och varför? Jag dömer ingen, jag är bara nyfiken.

manlyckans
0

Jag kan tänka mig att höja priset, men då är det väl bra (som sagts tidigare) att få med så många som möjligt så att alla ligger på samma pris. Och det tror jag inte är genomförbart, tyvärr. Det kommer alltid att finnas dom som "rear" ut sina kattungar och dumpar priserna redan från start. Det är ju fortfarande många som tar 4000-4500 kr trots att det har diskuterats en tid att man bör ta åtminstone 5000 kr. Men med gemensamma krafter kanske vi ändå ska göra ett försök?

/Ann, S*Månlyckans.

Zygots
0

Själv har jag tagit ett "högre" pris länge nu och jag har inte sett några problem med det. Till utlandet tar jag minst det man tar i respektive land.

Annika

Runsviks
0

Vi här i Sundsvallstrakten tar 5 000 kr och vi är inte så många uppfödare. Utan vi snackar med varandra när vi börjar tycka att vi ska höja. Det är inte så länge sedan vi höjde till 5 000 kr. Men visst finns tankarna där att höja i och med att vi numrerar  HCM-testar våra avelsdjur. Ett av skälen till att vi höjde till 5000 var att vi chipsmärkte kattungarna. Så det här är något att tänka på.

Bengan
0

#16 En sak bara. Om uppfödare inom en viss region kommer övernes om ett pris på katterna så faller det nog under Kartellbildning. Detta är olagligt i Sverige. Jag har inget emot att ni höjer priserna, men man kanske inte bör tala om att man bedriver kartellbildning på internet.

Mvh Bengan

Runsviks
0

#17 men det är bara snack inget vi säger att nu måste alla i vårt område ta samma pris… och om jag ska vara ärlig så är nog inte alla uppfödare med i "prissnacket" utan vi som umgås… ja, det blev lite tokigt skrivet #16 men snacket kan gå så här… "Nu har de höjt priset på NFO i Dalarna, när tänker ni höja?" Då kan jag/visvara "I och med nästa kull" osv. //Kristin

Seerath
0

Tror vi har snott tråden väääldigt mycket nu. :/

Juliette-
0

Gud vad roligt att du är intresserad av skogen. De är verkligen en underbar ras som har allt. Jag hoppas du finner de du söker. Färg form och den rätta uppfödaren ;)..

Lycka till.. Skogkattslingan är väl den bästa sidan på info där finns alla uppfödare med också (éller de flesta)

Lycka till!!!