Avel på liten katta
Jag köpte en avelshona till mitt katteri. Honan är nu 6 månader och väger 1900 g. Själv hyser jag föga hopp om att hon ska komma upp i en acceptabel storlek gällande avel. För mig är storleken på Norsk skogkatt viktig att bevara, och jag anser inte att man ska ha en minihona i avel. Vad tror ni? Är hoppet ute?

Oj, det var inte mycket till vikt det. Kommer hon inte upp i åtminstone 3 kg så skulle nog inte jag ha avlat på henne. Men visst under har ju hänt förut och rätt var det är kanske hon brakar iväg och växer… Lite tidigt att säga att hoppet är ute helt, men hon kommer nog alltid vara en relativt liten katt.

Får väl hålla med om att vikten är i minsta laget för en kattunge på ett halvår. Hur ser det ut bakom henne i stamtavlan? Alltid bra att kolla hur stora föräldrarna är och om de har gett väldigt mycket smått innan. Sen får man kanske kolla upp henne så inget fysiskt fel finns på henne.
Jag har en liten hona på snart 2 år som har fått en kull och där vi faktiskt idag ska lämna ut hennes 4 kattungar till sina nya ägare. Jag ville göra en testkull för att se vad hon ger ihop med en stor hane. Det är viktigt tycker jag att det skulle va en stor hane med stort bakom sej för att göra en parning med henne. För jag håller med dej att storleken är väldigt viktig på en skogis. Men samtidigt har min hona otroliga kvaliteér ihop med ett underbart temperament som jag bedömde som ett stort + i aveln. Så nu ska det bli väldigt intressant och se vad det blir av hennes avkommor, rent tekniskt är de väldigt snygga, nu ska vi se om de blir hyfsade i storlek oxå vilket jag hoppas och tror. //Kaisa

Hej!
Jag hade en liten petmoster, liten i stl och liten i maten.. När hon var 2 år vägde hon 2,6 kg och då tog vi beslutet att kastrera henne. Idag har hon växt lite till, väger ung.3,4kg men är fortfarande lite liten i size. Eftersom hon dels var liten o dels petig med maten vågade vi inte riskera att ta en kull på henne, vi var oroliga att hon skulle gå ner sig för mycket och dessutom fanns en viss oro för att hon skulle ge lika små barn. Jag har inte ångrat att vi kastrerade henne, men jag tycker gott att man kan vänta tills katten är 1,5-2 år innan man fattar ett slutgiltigt beslut..
Lycka till!
mvh Malin
Kolla hur det ser ut bakåt i stamtavlan, är hennes linjer bakåt också lite små, är det bäst att avstå, men finns det rejäla katter på de flesta håll ( överallt går inte att begära ) så är det väl okey, alla individer är inga jättar, inte på skogisar heller. Hon är ju bara ett halvår än, skogisarna växer länge, många linjer är väldigt sena att bli färdiga, det är INTE säkert att bara för att de väger mycket som små, så blir de stora som vuxna, det brukar jämna ut sig i det långa loppet. Hon väger nästan två kilo nu som sex månaders, det finns honor som kanske väger tre, som är vuxna och går i avel,( haft själv) hon har gott om tid på sig att komma i fatt. Men kolla lite bakom henne, och låt henne ta den tid hon behöver.
Jag tycker definitivt att det är för tidigt att avgöra om hon är för liten eller ej. Hon är ju bara 6 månader. Min Angel vägde nog inte mer än 2kg när hon var 6 månader, men nu som snart 9 månader så har hon en helt normal vikt. Hon har alltid varit kräsen och rört sig VÄLDIGT mycket, så det lilla hon fått i sig har hon bränt med en gång. Och visst håller jag med om att storleken är viktig men trots allt så är det inga jättekatter. En i mitt tycke helt normal vikt på en hona ligger mellan 3,5 och 5kg. Vuxen då alltså, och det är dom ju inte innan dom är 3-4 år. Alla katter utvecklas i olika temp och det tycker jag man måste ta med i beaktandet. Så mitt råd är att vänta 1-1½år inanna du dömer ut henne. Kanske ska du inte para henne så tidigt, utan hellre väntaså hon får lite tid att utvecklas först. Precis som #2 sa så har hon kanske andra kavaliteter som du vill bevara. /Sylvia

Håller med tidigare inlägg, döm inte ut din katt än, vänta och se. Kontrollera vad har hon bakom sig, hennes syskon osv.
Vi har en skogishona som alltid varit medel men snygg i sina proportioner. Vi trodde aldrig riktigt på henne… När hon var 3 år fick hon sin första kull och idag har hon tre kullar och alla hennes kattungar är helt ok och hennes döttrar har växt om henne. Hon är ingen utställningskatt men en mycket BRA avelshona. Så avvakta och se… //kristin
Tack för alla synpunkter. Hon är en underbar katt på alla vis, så om hon skulle bli för liten för avel så skulle det göra mig mycket ledsen. Hon har några väldigt fina kvaiteter som jag tycker är värda att bevara. Sen har hon ett toppentemperament. Ja, det vore mycket tråkigt om hon blev alldeles för liten. Jag kommer naturligtvis att avvakta och se när det gäller henne.