Fr gammal hona?
En bekant till mig har övertagit en 5 år gammal katthona som alltid har gått på p-piller.Nu funderar hon om det är möjligt att ta kattungar i henne,vad tror ni? Själv har jag ju en pojke och är inte så insatt i detta så jag vet inte vad jag ska svara på det.Vad säjer ni som kan och vet sånt här,är det verkligen att rekommendera? Tacksam för alla svar! God fortsättning förresten! Mvh Ingela

Jag skulle nog kolla upp hennes livmoder först. När en katt går länge på piller så kanske det har utvecklats tumörer. Sedan kan bäckenet var trångt för det stelnar när en katt blir äldre. Har hon fått någon kull tidigare? Har hon det så skulle inte jag tveka att ta en kull på henne med en passande hane. Har hon inte fått någon kull så skulle jag nog fundera ett steg till. Det är klart att födslen kan gå bra och att den förhoppningsvis gör det men chansen finns att hon är för trång och ett kejsarsnitt är tvunget att göra. Men är det en vacker hona? Har hon ställts ut? Har hon ett bra temprament? Och hur går din hanes stamtavla ihop med hennes hona? Har han saker som hon saknar och har hon saker som han saknar? Hur är tempramentet på dem båda? Storleken? Det är saker som jag funderade på när jag valde hane. Men sedan i slut änden får alla göra som de vill o har lust med o då skall man inte lägga sig i=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Hej! Honan skall inte paras med min katt,det är en siames så jag vet inte vad dom har tänkt använda för hane.Jag tycker att det låter lite häftigt att para henne nu och jag kommer att vidarebefodra dina tankar om bla. kejsarsnitt som dom nog inte har funderat över…Tack för visat intresse! Ingela

Frej här på sidan har fött upp siameser förr innan hon hade skogisar. Hon kanske vet mer=)
S*Luddhuvet´z
Siameser håller sig fräscha långt upp i åren, så är honan frisk för övrigt, så varför inte. Har hon bra temperament, inga defekter ( kan finnas på siameser) och för övrigt typmässigt bra, så …… Men visst kan det ju bli kejsarsnitt, men det kan det bli ändå, men det hör nog till ovanligheterna, tror inte att fem år är någon större fara.

Se där, hon vet alltid mer=)))
S*Luddhuvet´z
#5, Hi hi något har kanske fastnat i huvudet, även hos den här "käringa" Men det är många år sen min siamestid, mycket nytt har kommit, både på gott och ont.