Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1531 ggr
[Stampelina]
0

Vilken ras passar mig?

Hej!

Vet inte riktigt om jag skriver på rätt ställe men hoppas det finns någon som kan hjälpa mig och råda mig.

Jag och min familj har börjat fundera på att skaffa oss katt. Jag är väldigt sugen på någon av följande raser:

1. Norsk skogskatt

2. Perser

3. Ragdoll

Vår familj består av mig och min man + våra två flickor på 4 och snart 6 år. Vi har en boxerhund som älskar alla smådjur. Han gosar alltid med min mammas 2 perserkatter och de gosar alltid tillbaks. Han försöker även gosa med min svärmors Norska skogskatt men Frasse som han heter vill inte veta av hunden! vi har en kanin som går mycket lös och de två drar sig till varandra som magneter, sen lägger de sig nästan alltid och sover ihop. Så med hunden tror vi att allting kommer gå jättebra.

Flickorna är även de duktiga med djur och respekterar när de behöver egentid osv.

Hur som helst så vill vi hemskt gärna ha en katt av en ras som är lugn och kelen, men ändå vill busa lite mellan varven. Vi har precis renoverat om hela undervåningen så det där med tapetriveri är ju även det ett litet orosmoln, soffan är ny och vi förstår att en liten kattunge gärna tar sig ett par race då och då, men vi undrar om det finns någon ras som är mindre benägen till sådant buseri.

Min mamma har som sagt var 2 perserkatter men har även haft 1 norsk skogskatt. Min personliga upplevelse av dessa 2 raser är att Perserkatterna är lite mer reserverade och något av en enmanskatt, mycket lugnare och inte speciellt sugna på att klösa på varken tapeter eller möbler, medans den norska skogskatten är lite mer fartfylld och lekfull, det känns som att de behöver lite mer stimulans men tyr sig mycket mer till alla i familjen och inte bara till en.

Detta är ju bara min uppfattning, någon som tycker något helt annat? Vill höra så mycket åsikter som möjligt.

När jag växte upp hade vi en röd Norsk skogskatt som hette Odetta. Hon var den allra mest underbara katt jag någonsin träffat och jag bara tokälskade henne. Tyvärr gjorde hon sig rätt snabbt till en utekatt genom att smita in och ut så fort dörren öppnades och en dag var hon bara försvunnen, vi tror att någon tog henne. Vi satte upp lappar, annonserade överallt och anmälde henne bortsprungen hos polisen, så därav min nästa fråga till alla er med raskatter, törs ni ha dem ute?

Min mamma har sina perserkatter ute, men de går aldrig någonsin utanför tomtgränsen och de kommer med en gång då hon kallar på dem.

Är ju som sagt var även lite inne på Ragdolls, eftersom det sägs att de är så himla lämpliga för barnfamiljer. Någon som har en åsikt om denna ras?

Hoppas på massor av svar! =)

Mvh Therese

Juliette-
0

Hej

Roligt att du funderar på katt. Jag har dock ingen erfarenhet av Perser mer än att det är endel pälsjobb och väldigt lugn lite egen.

Skogkatten är en härlig social nyfiken katt som gärna är med och ser vad som händer. Hanarna speciellt är lite coolare och lugnare. Fast visst syns det på soffan jag har katt av alla jaga lekar (har skinnsoffa dumt nog) annars klöser dom bara i mina klösträd och på trasmattan såklart. Så jag tror inte det ska vara några problem om du har klösmöbler så dom får klösa

Ragdollen är lite lugnare och inte lika högt upp i tak, enligt mig inte lika roliga såklart. Har en nära vän som föder upp denna ras och dom är jätte trevliga mysiga med men inte lika "Vem är du" som mina skogisar är hehe.

Skulle aldrig ha mina katter som utekatter.. har iofs inget med att det är raskatter att göra men när vi senast igår höll på att köra över 2 katter så ser jag världen utanför som alldeles för farlig för en kisse på egen tass.

[Stampelina]
0

Tack för svaret! Jag hittade en skogis här som ser precis ut som min gamla Odetta gjorde, det var kerstin 2181, hennes lilla Cassio. Gud vad det högg i hjärtat när jag såg den kissen! Oj oj oj vad sugen jag blir… Han var ju dock redan tingad så det var ju bara att glömma ändå.

Det där med att du inte törs ha dem ute förstår jag precis, skulle inte heller våga, man kan ju gå med dem i sele, eller hur?Glad

Just nu drar de norska lite mer i mig än de 2 andra raserna jag funderat på men jag vill ändå höra fler åsikter!

LaSadie
0

Jag skulle inte släppa ut mina katter, vare sig de var ras eller huskatt… Alldeles för många har dött för tidigt för att jag skulle våga släppa ut dom.

Till rasfrågan =) Vår Mim är en cool och lugn tjej, hon gör faktiskt inte så många knop för det mesta utom när hon och Dakota rusar omkring och när man leker jage med henne =) Annars så ligger och och sover, just nu sitter hon brevid mig och kurrar. Ingen av våra tre har klöst på möbler eller tapeter, men de har även två stora klätterställningar och en kläspelare som gör att de inte har haft behov av att göra det. Har märkt att när vi har vart hemma hos mamma och pappa så har dom köst på deras soffa :/ men då har vi inte haft någon klöspelare alls med…

Har inte haft perser eller ragdoll men skogisar är bäst :D Vackra och helt uuuuuuunderbara

mvh Anna

[Stampelina]
0

Ok, kul att höra, nu när jag kikat in på alla dessa rasers ifokussidor så känner jag att jag nog tycker att skogisarna är vackrast.

En helt annan fråga, i vilken prisklass ligger de Norska skogkatterna så där på ett cirkus mellan handen och pekfingret?

LaSadie
0

4500-6000 kr ungefär =)

Hyrrokkin
0

Hej och välkommen! :)

Jag håller med om det som redan skrivits, tex är jag emot utekatter generellt och tycker det är självklart att en katts utevistelse ska vara kontrollerad, precis som vi kontrollerar alla våra tamdjur. Sele är ett väldigt bra alternativ, och börjar du tidigt är det sällan några som helst problem att lära katten gå i sele. Rastgård/inhängnad balkong är också ett alternativ.

För att ta raserna du räknat upp så är nog persern den som är lugnast, men även den som kräver mest pälsvård. Exakt hur mkt som brukar behövas vet jag inte, men en genomkamning om dagen skulle jag säkert tro, och bad ibland. Är det något ni inte är beredda på skulle jag satsa på en annan ras. Skogkatten har en för pälslängden lättskött päls. Med en riktigt bra kvalitet på pälsen kan du helt slippa pälsvård (men det är något du inte kan förutse såklart :) ) Annars brukar en genomkamning då och då räcka, och kanske lite oftare under fällning då det lättare blir tovor. Även ragdollen har en relativt lättskött päls.

Temperamentmässigt har jag uppfattningen att skogkatten är mycket "inte-nudda-golv". Dem föredrar helt klart höjder framför golvytan, om det så bara innebär en bok som ligger på golvet ;P Även andra raser gillar ju att klättra, men skogisen har jag uppfattningen har ett större behov av det än de andra raserna som nämnts.

Vad gäller klösningen så klöser ju en katt främst för att markera revir (dem har doftkörtlar på tassarna). Sällan går en katt in i ett hörn för att klösa(markera), utan dem gör det centralt där det märks för andra katter. Där kan du själv se till att placera klösmöbler på strategiskt smarta platser som katten är nöjd med. Vill du inte att den ska klösa på soffan kanske du får ställa en klöspelare brevid, för att ge ett exempel. :) Tapeter i sig är sällan intressanta att klösa på (om dem inte råkar ha väldigt mycket struktur), däremot kan ju utstickande hörn vara populära för att dem ofta står på bra platser där folk och fä ofta passerar och alltså är en bra markera-revir-plats. Hörnen går att rädda genom speciella hörnklösmöbler, eller så finns det oändliga enga fiffiga lösningar :)

Och sen energinivån är ju högre hos en kattunge än en vuxen. Man kan ju leta efter en individ som är lugnare än sina kullsyskon, men även sånt kan ändras när kattungen kommer in i det nya hemmet. En blyg kattunge kan leva upp när den inte blir "nedtryckt" av sina syskon och likaså kan tuffingen bli riktigt osäker när den kommer till en okänd miljö. Det är svårt att veta. Väljer ni en vuxen katt så kan ni se vad den har vuxit upp till, om det är en riktig knäkatt som älskar alla, eller en som helst drar sig undan, om den älskar barn eller tycker dem är läskiga osv. En kattunge är alltid lite mer av "grisen i säcken" 'även om man kan få ett hum. Har ni barn och hund kan ni tex. leta efter kattungar som växt upp i liknande miljö för att öka chanserna att den kommer trivas hos er. :)

Lycka till i ditt val av ras! :)

[Stampelina]
0

Oj, vilket långt svar! Tack för att du tog dig tid, känner mig mycket klokare nu! Det är ju precis som du säger att det är lite som att köpa grisen i säcken när man köper en unge, lättare med vuxna.

Det där med att de markerar revir när de klöser hade jag ingen aning om, trodde de gjorde så för att vässa sina klor. Men skönt att höra att de kan arbetas undan med smarta lösningar så som klösmöbler och klösbrädor. Man får väl vara snabb och placera ut dem där man märker att de börjar märka ut sina revir.

Mycket att fundera över nu då…

Det börjar kännas lite pirrigt, längtar så mycket efter att få en liten goseboll att leka med och skratta med!