För och nackdelar?
Nu vill jag inte bli påhoppad av er som endast ser att en katt ska vara steriliserad. Men jag funderar på om hur det funkar att ha en hona och en hane under samma tak. Jag vill föda upp norsk skogskatt och har redan en hona som är runt halvåret. Eventuellt skaffar jag en kattunge till mitt ändamål rätt snart men vilka erfarenheter har ni av detta med att ha paret tillsammans istället för att låna in en hane?
Vad bör jag tänka på? För och nackdelar tack!
Hej,
Innan du skaffar hankatt ska du vara beredd på allt vad det innebär att ha en fertil hankatt.
Nu vet jag inte hur du bor, men bor du i lght skull ejag inte rekomendera att ha hankatt. Tror inte grannarna uppskattar sjungandet och dom kan sjunga högt. Sen ska du vara beredd på att han strilar. Den doften är svår att bli av med. Sen kan man ha tur att få en hane som inte strilar men utgå inte ifrån det.
Måla och tapetsera om, köpa nya möbler kan bli betydligt dyrare en låna in en hane.
Om du nu beslutar dig att skaffa en hane, så tycker jag att du ska sätta dig ner med uppfödarn till din honkatt och gå igenom din honas starta sidor och svaga sidor. Sen gäller det hitta den hankatt som kan komplettera henne på ett bra sett.
Sist men kansek viktigast, lär dig om uppfödning innan du börjar.
Räkna med att det kostar en del pengar att syssla med och att det inte är så lätt att sälja kattungarna.
Mvh
Henrik
S*Humletassens

visst är det roligt att ha båda mamma och pappa till en kull men som sagt hanar är inte bara en dans på rosor.. nu skriker inte min hane så att grannarna hör med en och annan missa lådan har det ju blivit.. Honorna kan löpa igenom piller osv så parning sker när det inte riktigt var planerat osv så det är ju lite pyssel och vissa perioder kanske man får hålla dom isär.
Kanske skulle du sätta dig in mera i avel och låna in en hane till första kullen och se om uppfödning är din grej först innan du skaffar en hane.. det kan ju bli att du inte hinner para dom heller för hanen blir outhärdig.. tyvärr

Man ska tänka sig noga för innan man köper hane
och precis som Humletassen skriver, så kan det innebära risker med att ha egen hane. Min hane har skött sig mycket bra, men inte alla som har haft den turen, visst sjunger han, men bara för sin matte
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter av att ha fertila hanar hemma under samma tak som fertila honor. Och berätta för dig hur det varit/är för oss.
För det första måste man verkligen vara supernoga med P-piller, även om det inte är en 100% säkerhet. Honan kan löpa igenom pillrena mm. Våra katter går och lever under samma tak med oss och dom har det väldigt lugnt här hemma. Jag särar inte på dem eftersom vi inte har behövt göra det.
Vi har två bröder som idag båda är snart 2,5 år. Vi har inte haft några problem med bråk mellan dem. Men den ena hanen är mer dominant och den andra har nu efter snart 2,5 år börjat visa strilningstendens. Han har för övrigt ett supertemperament och är superfin på alla sätt, men tyvärr går det inte ha en strilande hane. Jag är inte av den naturen att jag vill sätta på mina hanar blöjer etc därför blir vår ena kille kastrat nu på fredag.
Vi har haft tur som kunnat ha två fertila hanar så pass länge som vi har haft. Den ena hanen har fått två fina kullar hos oss och den andra har fått en fin kull hos uppfödare samt vi väntar en kull efter honom.
Men min rekommendation till dig är att börja låna in en hane, för det är inte enkelt att ha fertila hanar. Du kan ha tur, men du kan också få det väldigt jobbigt, det är ingen som vet hur just den hanen blir som fertil vuxen.
Lycka till.
Mvh,
Eva-Helen

#0 Hej!
Jag är ingen uppfödare men har två NFO honor och två NFO hanar (ca 8 mån yngre än honorna). Planen var att honorna skulle kastrerats innan hanarna flyttade in men det gick inte av olika skäl.
Under tiden tills att hanarna kastrerats och en tid efter att honorna kastrerats (en 6-månadersperiod totalt, då honorna åt p-piller) hade vi det jobbigt hemma. Det var ständiga bråk, skrik och slagsmål mellan hanarna och honorna (inte mellan hona-hona eller hane-hane). Den perioden vill jag inte ha tillbaka! Det var mycket jobbigare för alla än jag någonsin kunde tro.
Nu, när alla är kastrater, funkar allt oändligt mycket bättre.
Så mitt råd till dig är att tänka efter väldigt noga innan. Du kan ha tur och allt funkar toppen men du kan oxå hamna i en krigszon.
//Kattis

Erfarenheter med att ha hane tillsammans med hona är otroligt olika.
Vissa har turen att ha en hona som aldrig löper genom pillren, och en hane som är snäll och aldrig sjunger eller strilar.
Vissa har otur och har dels en hona som man alltid får passa på och som i peroder måste ha tätare p-piller och dessutom en hane som är extremt 'på' och som dessutom får oönskade beteenden, som stril och evigt sjungande.
Och sen finns alla varianter därimellan.
Jag har min första fertila hane nu (tillsammans med tre fertila honor och en kastrathona) och har tur, han är än så länge snällare än jag nånsin kunnat hoppas, han sjunger väldigt sällan, och strilar enbart en kort stund , och mina honor har visat sig vara av den snälla varianten med.
Men jag funderade långt och länge innan jag köpte honom på vad det egentligen var jag gav mig in på.
Det jag tror är viktigt att tänka igenom innan man skaffar en avelshane är vad man gör om han blir riktigt hanig. Om han börjar strila högt och lågt redan vid 5-6 månaders ålder. Kan man hålla honom fertil? Vill man hålla honom fertil? Hur löser man de eventuella problemen?
Är man bara beredd på att det kan bli för tufft, att det kan bli så att den tilltänkta avelshanen blir så jobbigt att kastrering är enda lösningen innan han ens hunnit bli pappa till någon kull. Förhoppningsvis blir det naturligtvis inte så, och han hinner bli pappa till både en och flera kullar, beroende på vad man vill och planerar, men är man bara beredd på det och fortfarande tycker att det är värt att köpa en hane (för trots allt, skulle man måsta kastrera så är det ju inte så illa heller, då har man istället en förhoppningsvis väldigt mysig kastrathane), då tror jag att risken att det känns fel sen är liten. :)

hrm.. det där blev lite fel.. "och strilar enbart en kort stund" skulle vara "och har enbart strilat en kort stund efter att han haft hona på besök"..
Ska försöka läsa igenom vad jag skriver bättre innan jag postar tror jag ;)

Jag tror inte att det första man ska fråga sej är om det kommer att funka med hona och hane,, det kan det ju absolut göra,, eller inte,, det vet man ju ALDRIG,, men jag tycker verkligen att man ska ställa sej frågan.
Varför vill jag bli uppfödare? Varför vill jag ta en kull på min hona, varför vill jag ha en egen hane för att göra detta?
Att säga att man ska skaffa en katt till detta ändamålet så tycker jag att man är ute på lite hal is, för även om man har en tanke på att köpa in en katt för avel kan man aldrig garantera sej för att det passar sej så av olika skäl.
Fördelar: Man har en egen hane att gosa med,, en hane är "enligt mej" mera kelig även om jag inte haft problem med okeliga honor precis så beter sej honor och hanar på olika vis.
billigare är det INTE som man ibland kan tänkas tro,,,
Nackdelar som kan ske: kissar sönder hus och hem, gapar och skriker, försöker para fast det inte är lämpligt, luktar apa i lådorna.
Men med det i åtanke så har jag absolut ingentuing emot en hane,,, men jag tycker iaf att man först och främst ska fråga sej varför man vill föda upp katter och varför just denna ras. Vad vet man om rasen, om hälsotester etc etc..
Vad vet man om avel, genetik etc…
Lycka till i ditt val, vilket du än gör.
//Linda