Katteunger Hvide

Vi har en vit hona som vi kommer att ta en kull till på men det kommer att dröja åtminstone ett år till innan det är aktuellt. Hon har haft två kullar varav det har blivit 5 vita katter, 2 hanar och 3 honor och alla har hittills varit hörandes. Honan heter S*Silverbells Lilla My.
Mailar med ett foto tagit på hennes förstfödda pojke, S*Mylingens Al Capone, 1 år på bilden. //Kaisa

Hej
tak for svar og hvor er Al Capone bare flot. ;o))
Jeg har god tid til at finde en hvid killing til mit katteri. Jeg vil finde den der passer ind i mit avls arbejde og som også passer sammen med mine hanner, ja og så skal jeg jo også sætte mig ind i at avle med hvide katte. Der er meget der skal læres ;O))
Men jeg vil allerede nu kikke mig rundt omkring - finde link/opdrættere, komme i kontakt med avlere, og ja så skal jeg vel også godkendes til at købe en killing. ;o)) Så der er lang vej endnu ;o)
Venlig hilsen Joan
Hej morgunstralan!
Jag har en vit hane som jag planerar två parningar på ganska snart. Han är pappa till en kull tidigare. Hans stamtavla finns på min hemsida www.manlyckans.com
Mvh Ann /S*Månlyckans.
Ja, med risk för att jag får lite skit nu;
En vit katt måste vara BAER testad u.a för att man säkert ska veta att den är hörande. Det räcker inte med de s.k skrammeltest som veterinären utför och sen fyller i på kattens stamtavla att den hör. Det har jag bevis på. Tyvärr är det heller ingen garanti att/om den vita föräldern är BAER testad u.a, den kan ändå lämna vita, döva ungar. Det har jag också bevis på. Enda sättet att garantera att individen hör, är genom att kräva att den är BAER testad u.a. // Maja

I ditt avelsarbete kommer det inte att göra någon som helst skillnad om det skulle visa sig att din katt har fullgod hörsel, nedsatt hörsel eller är döv. Så visst kan man bear-testa, men till vilken nytta? Jag har fött upp vita skogkatter sedan 1988. Vill tilläga att jag givetvis bara har hörande vita katter i avel och enbart ställer hörande vita katter,(pga att vi har reglar som kräver det) men det förändrar inte nedärvningen av dövheten som är kopplad till kattens pälsfärg, EJ till om katten i sig hör eller inte.
annika

och är det inte så att det är enbart Tyskland som kräver B.A.E.R test på katter i avle/utställning?I övriga länder räcker ett "skrammel" test,men jag menar,vilken seriös vetrinär skriver att katten är hörande om den absolut inte reagerar på någon form av ljud vid ett sånt test?
För att hålla mig till tråden så kan jag berätta att jag har en vit hona i avel,som jag planerar para åter i höst,med en än så länge hemlig dejt..

Det kan ju vara svårt att "se" om katten faktiskt reagerar på ett skrammeltest, men man vet ju själv när man besiktigar vilka katter som hör eller inte, så tillsammans med veterinären skall det inte vara några problem med att få sina intyg. Själv talar jag alltid om vilka som hör och inte hör när jag kommer till min veterinär, finns ju ingen anledning att göra något annat, som sagt,det märks ju tydligt vilka som är hörande.(i sin vanliga miljö)
Det finns dom som "slåss" för ett införande av BEAR-testen generellt på vita katter, för mig, som sagt ser jag ingen som helst anledning till detta då inget i nedärvningen förändras för att man avlar på hörande djur. Man har avlat på på enbart hörande dalmatinerhunda i över många år och tyvärr är fördelningen döva/hörande avkommor precis den samma som innan man införde avelsförbud på döva dalmatiner, det är en av anledningarna till mitt avståndstagande till BEAR-testen. I sverige för vi inte ens statistik över döva/hörande avkommor sedan förbudet för avel på döva vita katter infördes???????? Så förbudet var inte tänkt som en "väg" till att få fler hörande avkommor. Hade det varit så skulle en uppföljning av förbudet givetvis ha införsts ifrån början.
Annika
Jag har varit otydlig med mitt förra inlägg, det förstår jag nu och ber om överseende med.
Jag menar att ett skrammeltest som utförs med positivt resultat och ger ett u.a i stamtavlan inte behöver betyda u.a i verkligheten.
Anledningen till att jag påstår det är att en vit kattunge, vems är oviktigt, fick u.a på vanligt skrammeltest hos veterinären.
Samma kattunge blev intressant för en uppfödare i Tyskland men denne ville ha ett BAER test också innan det kunde bli aktuellt.
Kattungen som var utan anmärkning på skrammeltestet BAER testades och visade sej vara döv på ena örat. Det blev naturligtvis inget av med export till Tyskland utan den kastrerades så snart det blev möjligt.
Katten reagerade m a o på ljud men inte tillräckligt för att vara u.a, något som endast kunde bevisas med BAER testet.
#5; nej, det är alldeles riktigt, en vit katt som är hörande u.a på BAER test kan fortfarande lämna vita döva kattungar.
Du har en lång och gedigen erfarenhet av avel med vita katter, och är väl insatt i den komplicerade nedärvningsbilden av detta, det förstår jag mycket väl.
Vad jag menar med nytta med BAER test är att man gjort allt som står till buds och är möjligt att göra för att få information om att den vita individ man har framför sej är helt hörande eller inte.
Det kan ju vara avgörande för den som ska köpa en vit katt att få den informationen, sen är det naturligtvis upp till den som ska köpa, om och vad denne lägger för värderingar i det.
Om man inte ens vet att man ska/kan fråga, blir det m a o omöjligt att veta vad man ska fråga om.
Jag tycker att det är viktigt att presentera alla fakta och möjligheter som finns i detta avseende, för dem som är intresserade av att köpa en vit katt, oavsett vad man själv tycker är viktigt/oviktigt.
Fråga till dej #5: Har du något tips till mej och ev andra intresserade om var jag kan läsa mer om den info du lämnar om att det inte spelar någon roll för nedärvning om man avlar på en döv, hörande eller hörselskadad katt? Jag är också intresserad av var jag kan läsa mer om det du uppger på dalmatiner, och, är det fastställt att det handlar om samma sorts nedarvbara mekanismer mellan de vita katter vi pratar om här och dalmatiner?
#6; jo, det stämmer att Tyskland har det kravet, en vit NFO ( t.ex), ska vara BAER testad u.a för att få delta utställning/avelssammanhang där.
Jag funderar också över varför de har den bestämmelsen enbart där….
Har du någon teori om vad det kan bero på?
Det finns uppenbarligen seriösa veterinärer som skriver u.a när katten reagerar på skramlet.
Vad ska de annars skriva?
// Maja
Här kan man läsa om dalmatiner: http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_arftlig_dovhet.html
Det är alltså inte dövheten i sig som är ärftlig, utan anlaget för den vita färg som ger dövhet. Därav ger hörande hundar döva valpar trots att dessa valpar avlivas och aldrig gå i avel.
#9; tack! Det var en bra artikel. Nu handlade denna om de olika teorier och vetenskaplig bevisade mekanismerna på hund, vilket jag också bad om, men den artikeln pekar även på att det förkommer ärftliga inslag, citat ur artikeln: "Hundar i alla åldrar kan undersökas. I första hand är det dock valpar av vissa raser eller från familjer där ärftlig dövhet förekommer som undersöks på detta sätt före leverans, alltså vid cirka åtta veckors ålder."
Är det kanske så att det finns olika mekanismer som var för sej eller ihop påverkar om/varför en vit katt blir döv/hörande? Kanske är det inte alls lämpligt ur en aspekt att avla på en ens ensidigt döv katt, man kanske spär på möjligheten till att faktiskt utveckla dövhet då? Är det möjligt att det finns en recessiv arvbarhet i att utveckla dövhet som faktiskt spelar roll? Om det är så och katten inte är BAER testad så kan man vara säker på att den hör, men inte att den hör på bägge öronen och om det då är ett recessivt anlag med i spelet så kan den lämna det vidare till sin avkomma.Eller?
Jag vill vända lite på ett perspektiv, om man med säkerhet kunde fastlå att det aldrig förekommit några som helst vita döva/ ensidigt döva katter i avel, så kan jag köpa att det inte har med arvbarhet alls att göra.
#7 skrev bl.a: " I sverige för vi inte ens statistik över döva/hörande avkommor sedan förbudet för avel på döva vita katter infördes???????? "
-Varför infördes förbudet att avla på döva katter?
När det gäller bristen på statistik; kan det vara så att det inte funnits tillräckligt med tillförlitligt ( BAER testat ) material att göra statistik på? För det andra materialet med skrammeltest är ju uppenbarligen inte tillfredställande tillförlitliga. Eller finns det inte ett tillräckligt stort intresse? Är aveln med de vita och därmed de som riskerar att bli hörselskadade/döva såpass liten i omfattning att det inte anses finnas underlag för nån slags statistik? Eller anses det inte viktigt för det enskilda djuret om det får utveckla hörsel eller inte? Kanske p.g.a uppfattningen att det inte rör sej om så många? Eller att det inte gör något om en katt är döv, den kan få ett fullgott liv ändå?
Jag tycker de vita skogisarna är enormt vackra och fascinerande men jag vill lära mej mer om deras förutsättningar när det gäller hörsel. Därför har jag tills vidare valt att avstå från aveln med de vita, det finns andra, långt mer kompetenta som får föra den aveln vidare. // Maja

Hej#10#, att "dra" allt som jag erfarit eller läst ang avel av de vita katterna här skulle bli att skriva en "roman". Det finns tyvärr väldigt lite info(forskning) gjord ang aveln och dövehten på vita katter. Det finns en del info kring aveln på Foreign White katterna, men där skall man också ta med att dom har ett annat "blått öga" än vad våra skogisar har, våra blåögda vita katter har ett så kallat "vitblått" öga, medans FW har ett Siamblåttöga.
vill du veta mera kan vi gärna prata på telefon, det är helt enkelt för mycket att skriva här och jag vet inte om så många fler än du och jag skulle vara intresserade(?).
Som sagt, jag delar gärna med mig, men inte här, och jag vill påpeka igen att anledningen är helt enkelt att det blir FÖR mycket att skriva.
Annika
Men för att få ställa ut en kastrerad katt i Sverige så måste den vara BAER-testad. Vilket bara kan göras på tre ställen i Sverige, bl a Blå Stjärnan i Göteborg. Jag har väl rätt då, eller? Vanligt skrammeltest räcker väl inte? /Sylvia
Jo, vanligt test gäller i Sverige. Eller har jag också fel? Jag ställer ju ut min vita med bara vanligt test, han går upp i öppen nu. Det kan väl inte vara någon skillnad för en kastrat?
Men min veterinär vägrar göra hörseltest för utställning på min katt. Hänvisar till Blå Stjärnan. Säger att man måste ha BAER-test. Menar ni att det är fel? /Sylvia

Man måste inte ha BEAR-test på sin vita katt för att ställa ut, det har jag aldrig varit med om. Det har räckt att visa baksidan på stamtavlan där en veterinär har intygat att katten är hörandes. //Kaisa
Hans stamtavla har jag ju inte, tyvärr, så han ska ställas som huskatt var tanken. Har besiktningspapper ifrån han var 12 veckor där det står ua. Vilket det också är, det råder inget tvivel om det:) Menar ni att det räcker? Blir förvirrad nu… /Sylvia

#16 Ja, vanligt skrammeltest räcker, din veterinär har fel.
/Camilla
Tack för alla era svar och förlåt för att jag blev lite tjatig. Har inte tänkt på att kolla med den outtömliga kunskap som finns här på forumet. Trodde i min enfald att veterinären visste… /Sylvia

Hej Sylvia! I Sverige behöver du inte BEAR-testa dina vita katter för att få, ställa ut och använda dom i avel. Vilken veterinär som helst (utom din då tydligen) skall på din begäran kunna utfärda ett intyg där det står att din katt är hörande, det räcker inte med det vanliga besiktningsintyget som säget att katten är U.A. Vad jag vet är det idag bara Tyskland som kräver en BEAR-test för att ställa och avla på vita katter. Jag har ingen information om att man utför BEAR-tester på Blå Stjärnan, vad jag vet är det bara Strömsholm (stockholm?) som utför BEAR-testen.
Annika

BEAR-test går oxå att få gjort på Djursjukhuset i Helsingborg, skåne. //Kaisa

Ok, tack för info
Annika

Hej alla! Heter testet BAER eller BEAR?Jag har hört att det heter BAER.

Hej igen.Nu har jag hittat i nätet att det heter BAER(brainstem auditory evoked response).

Väldigt intresanta kommentarer.Vi har själv en vit hane som inte är BAER testat,"bara" skrammeltestat.Han är hörande enligt det testet.Han har också blå ögon.

Jag har en vit hane som jag har en kull efter just nu och ska ta en till kull med honom och min Diva i vår :)
Är det bara blåögda katter som blir döva eller är det lika vanligt på vita med annan ögonfärg?
Jag föder upp blåögda kaniner och de är också ofta döva, trodde anlaget för dövhet var kopplat till ögonfärgen och inte pälsfärgen. Är det fel? Bland våra vita rödögda kaniner är inte dövhet något vanligt.

I min avel har jag inte sett att de blåögda oftare är döva än de gulögda, det finns de som hävdar att det är så, själv är jag tveksam.
#26#, dövhetsanlaget är kopplat till den vita färgen, även höggradigt vitfläckiga (katter)/hundar dras med samma problem, hur det ligger till med kaniner vet jag inte, det kanske finns forskning kring just kaniner.
Annika
#28 Nej på kaniner finns knappt ngn forskning alls. Kanin = djur som inte ger några pengar = ointressant.
Men om man tittar på hundraserna som har problem med dövhet så finns det bara hos en del raser ffa dalmatiner. Det borde vara ngn till gen än den som producerar vita hår som i kombination med varandra ger defekter som orsakar dövhet. För tittar på man på hundar så har vi ju både helvita och fläckiga hundraser med mkt vitt som inte ger mer döva individer än färgade hundar.
På Agrias hemsida skriver de "Det finns tillräckligt med bevis från olika djurarter för att fastslå att medfödd dövhet på något sätt är förknippad med gener som producerar vitt hår. Åtminstone för katter och en del hundraser kan denna dövhet också vara kopplad till en blåfärgad iris. Denna medfödda dövhet är total för det eller de öron som drabbas." Det står iofs att denna dövhet "kan vara" kopplad till blåfärgad iris men det verkar ju inte stämma med era erfarenheter. Hmm, mkt intressant himla synd att det inte finns mer forskning kring detta.
Hur får man upp forskarnas ögon eller hur får man mer pengar till sådan här forskning… Hade det gällt kor eller andra djur i produktion så hade nog alla gener varit kartlagda redan.
Hittade en länk om hundar, där finns tydligen lite forskning iaf.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_arftlig_dovhet.html

Hade vi haft samma problematik hos männiksor så tror jag man hade prioriterat på ett annat sätt än idag. Tror inte att vi kommer se mer pengar till denna typ av forskning inom överskådlig framtid. Inte heller på kor då dövhet inte "står ivägen" för varken mjölk eller kött produktionen. Beträffande ögonfärgen och dövhet finns inte heller några klara belägg för att (hur) det blå/vita ögat inverkar på dövheten.
Annika
#31 Det hade inget med dövhet hos kor att göra bara pengar till forskning. Menade att hade det gällt ngt som har med djur i produktion att göra så finns det pengar och ett annat intresse.
Men intressant är det, synd att man inte blev genetiker.

Jag förstod vad du menade……=), men just hos köttproducerande eller mjölkproducerande eller sällskapsdjur (kor, grisar,katter, hundar etc, etc) så spelar ju inte dövheten någon roll, därför tror jag inte man lägger några resurser på dessa områden. Men däremot om blonda människor oftare blev döva än mörkhåriga så hade det avsatts pengar för forskning, och det är ju också helt riktigt. Våra sällskaps/mjölk/kött djur är inte så högt prioriterade. Ja, genetik är så intressant och stort.
Annika
Denne hvite damen IC (N) Blomsterdalens Belinda, venter som du vel ser snart kattunger
HUn bor hos Myrtekransen i Norge og hanen er en stor flott hannkatt
Du finner mer opplysninger på hjemmesiden til Myrtekransen

#34: Ja det var en vacker katt det där. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z