Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 5836 ggr
Fonrims
0

Synliga blinkhinnor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Gurka har haft synliga blinkhinnor ett tag, nu är det mindre än tidigare då jag avmaskade hela högen med Axilur nu i helgen. Dock är jag osäker på hur lång tid det kan ta för dem att "gå tillbaka"? Han hade tydliga risgryn, så mask hade han ju.

Annars är han vild som en galning, pussjuk och jättetrevlig som alltid. Håller även på att ömsa tänder, för han tuggar på allt som är hårt. Tungan ute

Ska dock ringa vet och fråga imorgon, så det inte är något annat knas. Är ju lite hispig efter det vi gick igenom med hans bror.

kerstin2181
0

Är han inte avmaskad hos uppfödaren?

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Fonrims
0

#1 Jodå såklart. 1 gång axilur & 2 ggr banminth.

Och så nu då, med Axilur

Juliette-
0

Synliga blinkhinnor behöver ju inte vara mask utan kan vara att han är sjuk på annat sätt eller bara lite trötter

Fonrims
0

#3 - Jo det vet jag, dock är ju hinnorna mindre synliga nu efter avmaskningen, men ändå.Mask såg jag ju att han hade, som sagt.

Draken_old
0

Som #3 säger så finns det många orsaker att en katt/kattunge visar blinkhinnorna.
Dels är den en utvecklingsfas för vissa individer vilket beror på huvudets utveckling.
Den kan ha ont.
Den kan ha någon typ av förskylnings symtom alt infektion
Eller irritation i öga eller på blinkhinnan.
Torra/trånga tårkanaler
Djupt liggande ögon.
Ett annat alternativ är att katten är så pass mager att dess kropp har börjat ta av den sista fettreserven som sitter i fettkudden bakom ögat. Ögat sjunker då in och blinkhinna blir mer tydlig. Detta kan uppstå vid svält eller om den är extremt maskangripen.
För att denna typ av blinkhinna ska gå tillbaka måste katten bygga upp nytt hull och fettreserv vilket nog kan ta lång tid.
Känns inte som det senare är det som din katt verkar ha. Eftersom det låter som den rätt snart fick mindre blinkhinna efter avmaskningen. Men kanske kände kattunge bara obehag av att ha mask.?
Tycker inte att kattunge på bilden visar någon större blinkhinna utan faller inom ramen för normal variation.
Men kanske ska kollas av en veterinär endå.

Om katten är en innekatt och är född och uppvuxen inne men ändå får tillbaka mask trots avmaskning. Så skulle jag i samråd veterinär byta till ett annat preparat. Då vissa maskar kan utveckla resistens mot avmaskningmedlet.
Enligt min veterinär är det är inte bra att avmaska gång på gång då det sliter på de inre organen.

Fonrims
0

#5 - Tack för ditt svar. Jag ska ringa och prata med veterinären imorgon, så får vi se vad de säger.

karroJ
0

Hur mår Gurkan?

Är han bättre? Hoppas att han mår bra Kyss

Fonrims
0

#7 - Tack!

Han mår jättebra. Enligt vet kunde det bero på avmaskningen och det verkar det ha gjort i detta fall, för nu kommer de bara fram när han är trött/vaknar.