Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 320 ggr
IngerH
0

Slutar inte ge di!

Min Mira kan bara inte sluta ge sin sjumånadersunge, Atji, di. Tidigare har det varit sporadiskt och jag har inte fattat. Har tolkat det som trygghetssnuttande tänkt att Atji får säkert ingenting. De senaste dagarna och nätterna har det dock varit mer intensivt och plötsligt står det klart varför Mira är så tanig.
Usch, vad jag skäms, att jag inte fattat. Generad
Nu ska jag låna ut Atji ett tag i hopp att Mira sinar. Ni som varit med om detta, hur lång tid tog det för er hona att sina. Jag tänker börja med en månad, vad tror ni?

Restless
0

Jag som själv haft honor som trivs med att ge di och inte har en tanke på att sluta känner väl till ditt problem! Mitt råd är att be veterinären skriva ut galastop och sätta en strumpa över mammans kropp. Inte behöver du låna ut lilltjejen utan det går att bekämpa på hemmaplan! Under tiden så försök ge extra mumsiga saker till kattungen för att öka hennes aptit på annat än mjölk.

fjellans
0

Jag har aldrig någonsin särat på mina mammor o ungar, och jag har ju 7 generationer egen uppfödning här hemma, dom får vara mammiga hur mycke som helst , aldrig några problem med det. Dom brukar ju sina iaf efter ett tag när ungarna börjar äta riktig mat.

Frej
0

Delar aldrig på mina heller, detta får de sköta själva, har aldrig varit något problem hos oss.

Restless
0

Nja… inte alltid det sinar av sig själv, uppenbarligen…

Här senast var det en av de två mammorna som adopterade den andras kattunge när alla andra flyttade. När kattungen sedan flyttade vid fyra månaders ålder åt hon bara torrfoder som lite snacks och alla huvudmål genom di. Hennes vikt var inte så värst imponerande :/ Gav 'mamman' en redig mjölkstockning att tvärsluta, vilket avhjälptes med massage, värme och galastop.

När vi fick hem en ny hona en gång blev hon genast adopterad av en kastrerad hona (som aldrig ens haft ungar) - som fick mjölk! Kattungen slutade äta vanlig mat och mjölken innehöll inte tillräckligt med näring så naturligtvis började hon gå ner i vikt. De blev tröstlösa när jag försökte separera, så jag satte på digivande katten en strumpa över kroppen och fjäskade lilltjejen med massor av mums så ofta att hon inte orkade äta något annat ;) Till slut gick det av sig själv.

IngerH
0

Tack!
Restless - Galastop låter bra, enligt FASS ska det räcka med en vecka. Då kanske jag kan låna ut Atji under den tiden, ska prata med vet. Någon strumpa vill jag inte sätta på Mira. Hon är en så mild och känslig liten dam och jag är rädd att hon lägger sig i ett hörn och skäms. Atji är däremot en liten tuffing och har varit ensam på "semester" tidgare utan problem.

Fjellans - Jag trodde ju också att Mira skulle sina men nu är hon så smal trots att hon äter rejält. Det märks även på pälsen att hon inte får den energi hon behöver. den är liksom glanslös och utan "stuns".

IngerH
0

Är det en vanlig  uppklippt vuxenstrumpa du använder. Fattar inte att det räcker till?

Restless
0

Tror jag letade upp en gammal tubsocka i mannens strumplåda ;) De är underligt nog smalare över kroppen än vad man ser - och det var bra elasticitet i strumpan… Det dumma var bara att hon lyckades åla av sig nedre delen då och då, men eftersom jag var hemma kunde jag åtgärda rätt fort.

Håller tummarna att det funkar!

IngerH
0

Tack igen!
Hoppas min vet jobbar imorgon.