Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 17-utställningar-resultat
Läst 819 ggr
offsides
0

Täckta burar på utställning?

När vi ändå diskuterar det här med utställning och katter som inte är förtjusta i det skulle jag vilja ta upp ett ämne.

Ibland ser man på utställningar (kanske inte så vanligt bland skogisar men förekommer säkert) utställningsburar där det hänger tyg framför HELA buren? Jag kan väl köpa om det är lite tyg någonstans på framstycket så katten kan gå undan en stund men framför hela känns helt fel för mig.

För det första mår katten så dåligt så att den måste skyddas mot all insyn så tycker jag katten ska stanna hemma.

För det andra glömmer vi ofta att utställningarna inte bara är till för oss och för att vi ska plocka cert och titlar utan de finns en publik som betalar pengar för att titta på våra katter. Hur ska de kunna se något om hela buren är täckt?

Jag tycker det här har blivit vanligare och vanligare tyvärr, såg till och med en bur på en utställning nyligen där de hade plast med dragkedja för framsidan?

Jag tycker faktiskt att det skulle läggas till i utställningsstadgarna inom SVERAK & IDP att buren inte får vara helt täckt.

Vad tycker ni?

Mvh /Johan S*Offsides

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

zealousnfo
0

Inplastad bur kan jag förstå, folk går ju runt och petar på katterna. Vet inte hur många gånger under varje utställning som jag förklarar för både barn och vuxna att man inte får röra katterna (om man inte frågar ägaren först).

vettan
0

Jag var i Tyskland nyligen där var det vanligt att ha plast framför burarna. Men de hade enkelrader och besökarna gick bakom burarna. Där var det öppet på två håll i de flesta fallen så katterna fick luft ändå.

Majamaloss
0

Jag tycker att det räcker med att katterna kan ses av all publik på domarbordet. Att man vill ge sin katt möjlighet till att få dra sej undan lite och inte bli stirrad på hela tiden tycker jag är upp till var och en att bedöma om katten är i behov av,
och inget som per automatik ska exkludera ekipaget från hela utställningssituationen.
Det kanske är så, att en del tycker att detta är en förutsättning för att på ett bra sätt orka med resten av bedömningen. Det är ju även så att vi som utställare betalar för att få våra katter bedömda av domare och inte av publik. Sen håller jag med om att det är ett problem att folk i allmänhet inte förstår hur eller varför man ska förhålla sej till katterna när de sitter i sina burar. Kanske bäst att tillägga att jag har katter som klarar utställningar bra och katter som inte gör det och därför får de stanna hemma. // Maja

offsides
0

#1 & #3

Visst vi betalar för att få våra katter bedömda, men som namnet antyder är det en utställning och inte en sammankomst för inbördes beundran… Att publiken ska passa på att titta på katterna under bedömningen var det dummaste jag hört på länge? Hur länge är varje katt hos domaren om de inte går vidare, 5 minuter max. Ska publiken passa på då, tänk om den rasen de är intresserade av bedöms sist ska de vänta då?

Publiken måste väl kunna få se katterna även i burarna även om de inte finansierar så stor del av utställningen så har de betalt pengar i inträde. De kommer för att se vackra katter, få information om katter och kanske är det din nästa kattungeköpare som kommer fram och tittar och ställer frågor.

Jag menar inte att katten inte ska ha någonstans att dra sig undan i buren utan det jag tycker är fel är när hela framsidan är täckt och det inte går att se vad som finns i buren överhuvudtaget.

Jag blir också irriterad på vuxna människor som ska pilla på varenda katt men har men en "Rör ej" skylt så brukar 95% av besökarna följa denna uppmaning. Sedan att små barn kanske stoppar in fingrarna när de får chansen går inte komma ifrån än på annat sätt än att stanna hemma från utställningen med sin katt…

Vill någon besökare klappa mina katter ser jag inget problem i det bara de spritar händerna innan, vill man till 100 % undvika smitta ska man stanna hemma. Finns en rad andra riskfaktorer på utställningen som domare som slarvar med att sprita händerna eller sina vippor som varje katt biter i eller dåligt rengjorda burar, hur många har med sig eget Vircon och rengör sin bur innan de sätter i sin katt?

God Jul

kattklo
0

Vill bara inflika att det finns hanar som strilar rakt ut i gången och då är det bra att skydda besökare för en ovälkommen dusch.
Jag har själva varit med om detta.
Mona

Majamaloss
0

#4 Jag förstår att du inte håller med, för mej är det ok fast jag tycker din kommentar om att det var det dummaste du hört på länge var onödig, det finns tillfällen när det är bra att tänka på vad man säger innan man säger vad man tänker.
Sammankomst för inbördes beundran är väl ändå närmare sanningen än att du betalar och åker på utställning med katten/katter för att en publik ska få titta.
Sen finns det ju dom som inte bara åker för tävlings eller beundrans skull utan faktiskt ser företeelsen som ett led i sitt avelsarbete. // Maja

Restless
0

Det där med att besökare ska ha chansen att se katterna ligger i klubbarnas intresse. Entréavgifter är en bra inkomstkälla under utställningarna och utan den inkomsten är det säkert en del klubbar som skulle tappa intresset att ens anordna utställningar. Vinsten brukar trots allt ligga i inkomster från entré och café.

Har man katter som behöver lugn och ro kan man väl ha en koja eller hänga för tyg för halva buren så möjligheten finns att gå undan. Plast är en ok lösning av olika anledningar, men för luftcirkulationens skull kanske man ska ha lite öppet i taket?

#5: Känner igen det där med hankatt som markerar ut ur buren… Fick själv en skvätt över frukosten en gång - gissa om vi slutade äta frukosten sittande framför buren? ;)

majema
0

I Polen när vi var där användes det mycket "plastskynken" framför burarna. Men då var det ringar av burar, så utställare på insidan och publiken på utsidan. Det var alltså öppet åt båda hållen.
Min kastrathona, som är ganska lugn i vanliga fall fick nästan panik av att allt var öppet. Tror det blev mycket extra ljud också. Så jag fick raskt gå och köpa en Igloo till henne. Den kröp hon in i helnöjd och kunde smygkika lite när hon ville.
Men min hane var lika cool som vanligt, så det är ju olika.

Så jag kan förstå att en del katter behöver mer "skydd" än andra men man behöver kanske inte täcka hela framsidan av buren för det. Vill man använda plast kan jag tycka det är ok, bara man luftar i taket. Här i Sverige är det väl aldrig "ringplacering" men om det vore skulle jag kanske också plasta. Fundersam För det blir väldigt öppet i buren när de står i ringar. Men det är bättre för oss utställare tycker jag. Man är inte ivägen för publiken. Skrattande Samt att katterna då syns bättre. Det ska vara publikvänligt också.

/Marie

majema
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom på att jag har en bild från WW där det också var "Ringuppställning" av burarna, Jag tycker det är bättre men kan nog vara stressigare för en del katter. Men som sagt en igloo är bra, den syns lite på bilden och Yatzys nos *fniss*.
/Marie

offsides
0

#6 Nä jag åker inte till utställning bara för att publiken ska få se min katt/katter. Men det jag vill ha sagt att många glömmer att det faktiskt finns en publik på utställningen som kommit dit för katternas skull, nog om det.

/S*Offsides