Gps
Hej alla kattälskare! Min Ragge börjar bli stor och det är dags för han att få gå ut själv. Hur ska jag klara d!!! Nä käns tungt att han kanske inte hittar hem, bli överkörd av trafiken m.m Rädd!!! Men skulle kännas lite tryggare me en gps. Nån som vet nåt förslag? Hittade en men den hade bara batteritid på 35 tim vilket jag tycker e alldeles för lite. Tacksam för svar!

Varför måste du släppa ut honom övh?
//Linda

Troll kanske…

mmmmmm jo kanske,,, :-/
vi vill han ska få gå ute. det är naturligt för katter. Troll? förstår inte
definitivt troll
S*Winsnes Wilda

Troll= en som lägger in en tråd bara för att skaffa onödiga diskussioner.
En fråga? Är det naturligt för katten att skada sej, vara ensam och inte hinna få hjälp? Bli påkörd utan att någon bryr sej? Bli slagen eller kastad vatten på för att den gör sina behov i sandlådan där barnen ska leka? Eller bli skriken och jagad för att den kissar i grannens hammock?
/Linda

Mmmm jo men kul att höra dennes svar på mina frågor..
//L
Vad är dt för taskiga männsikor på det här forumet! Jag frågar om någon vet nåt om gps o så får man bara dumma svar! Ush! Är ni bara här för att trakassera andra som försöker finna svar?

Gå ut med katten i sele och koppel eller bygg en stor, fin rastgård åt honom, så kan han njuta av att gå ut utan risk. Det är de enda säkra sätten om ni är rädda om er katt.

En GPS till katten kostar 2995, och det är väl kissen värd
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
På det här forumet undanber vi oss att kalla folk troll i trådar. Misstänker man det så kan man ignorera. Det är inte roligt att komma som ny medlem och bli påhoppad. Alla har inte samma åsikter och det måste respekteras.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Tycker som #10, börja med att gå ut med katten i sele + koppel så att han lär känna omgivningen. Sen lovar jag dig att han hittar hem.
Oftast tycker de att det är lite läskigt de första gångerna och går inte så långt. Men med tiden så går de längre och längre sträckor, fast de brukar hålla sig inom en viss radie eller inom ett visst revir och hem kommer de alltid. Det är ju där maten och kärleken finns!
/Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Ett gott råd från mig som också tyckte att min katt slulle få leva det fri livet på landet som alla andra katter gjorde. Vad hände? Jo, när "James" ville gå ur så fick han det och allt var så bra. Han fanns alltid i närheten och var aldrig ute på natten. Efter ett par månader så hände det som inte får hända, James hade gett sig iväg genom en skog och där låg den farliga vägen. James blev överkörd och dog.Jag vet inte hur länge han behövde ligga där och plågas innan någon hittade honom dagen därpå. Behöver jag säga att jag anklagade mig själv och sörjer än i dag denna underbara katt.
Sen den dagen har vi innätat altanen och byggt en kattgård så nu är alla katterna nöjda och jag glad. Jag förstår att ni älskar er katt och vill det allra bästa och en gps är bra men den kan inte undvika olyckor. Hoppas ni tar detta som omtanke och att allt går bra om ni skaffar gps. Mvh. Laila
#12,du har rätt såklart,ber om ursäkt.
S*Winsnes Wilda

Tråkigt med alla påhopp på dig!
Detta är min historia om vår huskatt. Hon kom ifrån rena skogen hos trevliga människor där alla katter gick ute så även hon i väldigt liten skala. Där tyckte jag att det var helt ok att de gick ute, det var en liten grusväg på någon kilometer in till dem och sen långt till närmsta stora väg därifrån. Vår huskatt fick gå ute här hemma när hon flyttade hem. Du ska inte vara orolig för att han inte hittar hem eller dylikt men var orolig för att katten blir påkörd för det blev vår. Efter fyra år så berättar grannen att han tagit hand om henne, förmodligen dog hon snabbt men… Sörjer något fruktansvärt om man anklagar alltid sig själv.
Nu går våra katter i sele plus 20 m lina i trädgården, de älskar det. De skulle säkert gärna gå ute själva men det tillåter jag inte och de får helt enkelt acceptera. Vet de inget annat så kommer de gilla läget… Min hankatt fångar till och med möss i sele och lina! Hoppas att du hittar rätt lösning för dig och din katt!
MVH Susanne

#12 jo såklart är det så..
Inte meningen alls att låta så, men jag skulle vilja ha svår på mina frågor iaf.
//L

Well, ber om ursäkt att jag kallade dig ett troll, men det du skrev tyckte jag osade trollvarning men om det inte är så ber jag om ursäkt.
ja det var tråkigt att d blev så här när jag bara ville höra tips på en gps. har kikat runt lite men inte funnit nån som är 100. Visst en gps kanske inte är det nödvändigaste. Han kan fortfarnde bli påkörd m.m Men då kanske jag hittar han iaf o inte behöver gå i ovisshet. Vad jag tycker är det naturligt för katter att gå fria. Dom flesta gör ju faktiskt det o jag har hört att katter mår psykiskt sämre som är inomhus. Men visst labolina du ville ha svar. Låter som du har vart me om tråkigheter med nån katt. Nej det är inte naturligt med dom tråkigheterna. Men ska man hålla sin katt inne bara för att d KAN hända. Varför håller man inte hundar inne? eller vi människor? vi kan oxå bli påkörda slagna m.m. Men vi går ju ut ändå.
Men vad tycker ni? Ska man ha katten inne eller ute?
Ragge får vara ute i 20 m lina men känns inte tillräckligt.
Kerstin21 vart hittar jag den där gps:en?
Jag har iaf lärt mig ett nytt ord! Troll! men det är jag inte!

Man väljer själv efter sitt hjärta. Skulle aldrig utsätta mina katter för de risker det innebär. Har stor kattgård ute istället, funkar perfekt.
En utekatt kan bli påkörd och skadad av en bil. Många människor tycker heller inte om katter och utsätter dem för elakheter, både vuxna och barn. Det är större risk att den blir smittad med olika sjukdomar.
Katten kan råka i slagsmål och komma hem med bettskador och andra sår. Katten kan få för sig att revirmarkera grannens tomt och utemöbler som inte valt att ha katt.
Du kan heller aldrig lära din katt att inte bajsa i grannens rabatter eller i barnens sandlåda.
Men visst fritt liv har den….. men hur länge
Men det är "bara" mina åsikter 
/Marie

Jag håller mina katter inne. Jag hade en katt ute när jag var mindre. Hon dog vid 15 års ålder (vilket är en bra ålder i tätbebyggt område med stor väg i närheten) av förgiftning. Min farmors katter blir knappt äldre än 5 år, de blir påkörde eller skjutna av en bonde som mer eller mindre hatar katter.
Människor är opålitliga och det kan tyvärr finnas en djurplågare i närheten (som i Lerum).

GPS finns här i Örebro, i en affär
vill du ha närmare info, får du pm mig, ingen reklam får läggas här

#0 Att ha katt/er i lgh funkar jättebra… våra blev vana redan från den dagen de flyttade in hos oss. Vi har i o för sig en innätad balkong.. de kan gå in o ut precis som de vill. Nu har vi också en kolonilott… där har vi byggt en stor kattbur ( 14 - 15 kvm ) och de stormtrivs att vara där. Ute på koloniområdet frågade sig många varför vi "spärrar" in våra katter…? Svaret var enkelt; Vi vill ha kvar våra killar…, man betalar en relativt stor slant för raskatter.. Vi tycker om hundar (t ex) men VILL INTE ha in de på vår tomt där de gör ev. sina behov (beroeende på ägaren om den har full uppsikt eller inte, det har hänt ett par ggr att vi har hittat hundbajs på vår tomt.. inte kul..
), då kan vi inte förvänta oss att våra grannar ska få in våra killar in på sin tomt, i hammocken el. dyl… "Nu har vi både barn o vuxna som stannar till vid vår tomt för att titta på våra killar (2 st)… och det är alltid roligt..
"
Så att ha katter inne är inget problem att oroa sig för… annars säger jag som en del har föreslagit; köp ett koppel och gå ut med katten/erna… Du får en trevlig promenad och katten får vara ute…
nej katter mår inte alls dåligt av att vara inne så länge du erbjuder en stimulerande miljö. att du går ut med hund är ju först och främst för att dom inte gör sina behov i en kattlåda, att dom är en annan art precis som att du inte har hästar eller andra större djur inne.dålig jämförelse kanske men en shettis kan vara mindre än en grand danois t ex.. har man fåglar hemma inte släpper man ut dom fastän dom enligt mig borde ha mer behov av det än katter med tanke på vad vingarna är till för… ja alla gör som dom vill men jag släpper iaf inte ut mina..
S*Winsnes Wilda
Jag skulle (efter att ha haft det förut) om möjlighet fanns, ha mina katter fria igen.. Det var några lyckliga katter det. Nu finns innätad balkong/rastgård och visst att dom nöjer sig med det. Men som man säger.. Gräset ÄR faktiskt grönare på andra sidan..
Nu har jag inget svar ang GPS, men hoppas du finner det du söker. Och varmt välkommen hit :)

Jag inlägger då med, att vissa katter skulle nog välja friheten i det gröna, men min hane, och min kastrathona, absolut inte vill gå ut, dom vill bara in igen
här finna deras goa matte, och god mat

Ja såklart kanske det är så att katterna tycker att det är LIVET att springa ute,, då släpper vissa ägare gladeligen ut dom för det är ju "kattens natur"
Men en hund då? skulle inte dom må bra och tycka att yeah detta är livet,,? men inte sjutton släpper man ut en hund helt fri ute heller? Eller ens kaniner, fåglar? Näe det är bara katterna som ska få springa vind för våg, och det är för mej lite förbryllande måste jag säga. Hur kan det komma sej att det är så?
Åååå jag älskar mina katter så dom måste få springa ute.. :-/ blir dom påkörda har dom iaf levt ett lyckligt liv…
hm njä det rimmar så illa tycker jag.
Men det är min åsikt.
//Linda
Jag fick tips om en tysk sida där de bl.a. säljer GPS till katter.
OT: CatCam är väl något för uppfödare för att ha koll på kattungelådan? 
/Jotta
nu är jag alldeles förvirrad
Från att va bestämd me att att vi ska släppa ut Ragge(försöka hita en bra gps) till att inte längre veta om att han ska bli utekatt. Så många som skrivit att dom inte släpepr ut. Jag kanske inte heller borde göra d? Som jag beskrev d för min sambo nyss(han älskar bilar), så som vissa köper vilken bil som helst för att kunna transpotera sig så köper vissa en just speciell bil, man kanske inte parkerar var som helst för den kan bli skadad eller nåt anant. På samma vis som med katter(KANSKE) Man köper en bondkatt för att ha en katt sen släpper man ut dom lätt som en plätt men om man nu verkligen har valt ut en speciell ras och är väldigt intresserad i katten så är man kanske lite mer noggran och vill absolut inte förlora katten i en trafikolycka eller annat. Jag är verkligen förvirrad som ni nog kan läsa.
Vad ska jag göra!
#29 Jag har sex Norska skogkatter varav EN får gå ut som han vill och de andra får gå ut på min baksida/tomt i 10 m linor. De är nöjda med att gå ut på baksidan och lider inte det minsta över att inte få springa fritt.
Varför en av dem får lov att springa fritt är för att han kissar ner hela huset om han inte får gå ut. Så jag har helt enkelt inget annat val, för jag vill absolut inte omplacera eller "ta bort" honom.
Jag tycker att du ska lyssna på ditt hjärta och göra som du själv känner men har du en gång börjat släppa honom lös så kommer han aldrig mer vara nöjd med att endast gå i koppel, så tänk dig för.
Min "utekatt" var från början rädd för att gå ut men som så många andra så tyckte jag att han minsann skulle få vara ute som en "riktig" katt. Så man kan väl säga att det var JAG skapade det här problemet från början + att jag höll honom fertil för länge. Men det är alltid lätt att vara efterklok. 
Så mitt råd till dig är väl att fortsätta med att låta honom gå i lina och att gå små promenader med honom ibland.
/Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Åh jag tror din katt trivs utmärkt med att sitta i lina. Även jag har mina katter inne, huskatt som raskatt. Mina svärföräldrar har två av mina katter o de får iofs gå ut med det är ute på landet och ingen fart väg i närheten. Men jag kan säga att jag är orolig hela tiden för deras skull. Hade jag bott i hus på landet eller i stan så hade jag byggt en kattgård där de kan fritt vistas. Brukar ha med min hane med mig ut till mina svärföräldrar när vi är där över dagen o då får han sitta i lina o där ligger han i gräset o njuter. =)
Så jag tycker inte att det inte spelar nån roll vilken ras man har om man har den inne eller ute. En inne katt kan däremot behöva en kompis för att aktivera sig ordentligt, de leker bättre tillsammans än vad vi kan leka med dem. Även om jag leker med mina små varje dag så leker de ju en massa tillsammans.
Litet osammanhängade inlägg kanske men du kanske förstår vad jag vill ha fram=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Om du inte bor jättelångt ute på landet med i princip noll trafik runt omkring (ha även i åtanke att katten kan ströva långt), så bör din katt inte gå ute lös. Har varit med om att en av mina avkommor blivit ihjälkörd i ett lugnt bostadsområd, där deras andra katt gått ute i flera år utan problem. Men det hjälpte inte. Katten blev ihjälkörd. Efter det så använder de sig av en rastgård istället (en sån till hundar fast med tak över). Så rastgård (stor eller liten, det finns de som nätar in hela trädgården), sitta i sele & lina under uppsikt samt koppelpromenader är absolut mitt råd till dig.
Utöver risken att bli överkörd finns även problemet med djurplågare (se t.ex. på djurmördaren i Lerum), att träffa andra främmande katter som katten slåss med eller blir smittad av om de är sjuka. Dessutom kan den träffa på hundar, rävar, ormar m.m. som kan skada den.
Om du använder sökfunktionen kan du hitta exempel på fina rastgårdar. Det finns även på fler ställen på nätet som t.ex. Svenska Katters diskkussionsforum www.katter.nu under Allmänt Kattprat. Här är också en tipssida där det står om rastgård/innätning av balkong http://www.pihl.nu/mona/softspot/
Om du trots allt detta ändå väljer att släppa ut din katt, så bör du promenera med den så den lär sig hitta, vara ute tillsammans med den-ej helt på egen tass, se till att den är kastrerad, öronmärkt & chipmärkt (örontatuering kan även vanligt folk förstå sig på men i och med att den kan blekna så chipmärk också), vaccinerad & försäkrad (det kan kosta en förmögenhet om den kommer hem skadad) samt då även förse den med GPS.
Summa summarum: koppelpromenader & rastgård är det säkraste för din katt om du är rädd om den. Den blir lycklig av utevistelsen utan att riskera något.