Tråden emot överdriven preparering
Jag blir så ledsen när jag ser våran naturras förvandlas till sockervadd i pälsen och varför plockas det vita hårstrån när vi inte har någon färgbedömmning. Jag vill inte att mina katter skall få betala priset att bli fullsprutade med kemikalier för att jag vill att de skall bli BIS.
Jag tycker det är konstigt att inte flera reagerar och protesterar emot detta?
Jag håller mig till måttet hel och ren och välborstad.
Vad är då överdriven preparering?
Klippning och noppning!
Att spruta en mängd kemikalier i pälsen som katten kan tvätta i sig!

Hei Ixatrixa!
Jeg er såååå ENIG!!!! Det er så deilig å høre at noen andre er enige! Jeg tenker som så at alle disse kjemikaliene kan da ikke være bra for katten å få i seg. Og dessuten så er det slik at gjentatt bading av katten fjerner dens naturlige fettlag som er både en beskyttelse mot kulde og bakterier/parasitter osv…
Jeg prøver heller å tenke på hvordan jeg forer mine katter og pelskvalite når jeg avler. Min Julia ser alltid nystelt uansett om hun har vært ute og løpt. Jeg prøver også å gre og stelle pelsen jevnlig og jeg liker å se mine katter rundt meg i topp kondisjon hele tiden. Hver dag går jeg over pelsen og steller og pusler med mine katter og de elsker det og pelsen er blank og fin UTEN kjemikalier.
En dommer som fikk 3 av mine katter på bordet sa at de var fantastisk presentert noe av det beste han hadde sett og ville vite hva jeg badet de i. Han trodde jeg løy når jeg sa at jeg aldri bader de. Men jeg må innrømme at jeg bruker litt pudder og bittelitt shine over ryggen på kattene, men ikke noe mer. Jeg bruker potetmel i fetthalen for å trekke ut fettet og potetmel skader ikke katten.
Og en ting til…..Norsk Skogkattring sendte ned en representant for 3 år siden som tok opp nettopp dette i dommerkomiteen.Noen dommere lo av oss og mente vi var idioter, men mange flere kom bort og takket oss fordi vi tok dette opp.
Det har blitt alt for mye plukking, napping, klipping, bading, hårlakk for å få dekkpelsen til å bli stivere, sprayer osv…..
Julie
Jo jag läste den där artikeln om detta på Norsk Skogkattrings sida och blev så glad att ni protesterade.
Jag har funderat starkt på att starta en kampanj emot detta…så man kan visa utåt att man inte vill göra detta mot sina djur.
För det dröjer inte länge förren man vänder upp å ner på sina katter för att skaka till pälsen som man gör på andra raser. Det har jag redan sett föresten
Många förstår inte heller att det framförallt är kommersiella krafter som också styr detta eftersom perserns popularitet har blivit mindre och skogisen har tagit över så söker marknaden nya människor att sälja till.
Jag vill inte fuska fram ett vackert yttre jag vill avla fram det.
Känns så bra att det finns andra som tycker som jag! Mina tankegångar har sista tiden gått i banorna: om jag kommer till utställning med en katt som är borstad, ren och fräsch, men som inte är preparerad. Och den katten får en bra bedömning på pälsen. Så är ju den katten MYCKET bättre än den andra katten som är preparerad i flera dagar, veckor…. Alltså den har en mycket bättre pälskvalitet. Det är dom katterna som JAG vill avla på.
Bland det bästa med skogkatten är ju dess päls som klarar alla förhållanden utan att fixas och trixas med. /Sylvia
Jag håller också med.
Jag har kommit på utställning med rena, fräscha och ordentligt genomkammade katter och fått superberöm för både pälskvalitet och preparering av en av våra mest "pälsberömda" svenska domare. Vill inte skriva namn i ett offentligt forum, men de flesta av er kan säkert gissa vem. Fick till och med frågan om katterna var släkt eftersom de hade så EXTREMT fin päls.
Katterna är alltså inte släkt alls.
Jag har aldrig vare sig pudrat eller gjort något annat, för jag vet inte hur man gör eller vad man vill uppnå. Jag har badat dem de gånger jag tyckt att det behövs, men just till den utställningen där de var EXTREMT fina i pälsern var de inte badade sen ett par månader.
Jag har ALDRIG fått något annat än EX på preparering.
Vita hår däremot plockar jag och det beror på att jag har svarta katter. Jag har lärt mig att vita "döhår" kan tex komma av en skada i huden (typ vaccinering) och därför plockar jag bort dem.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej
Håller med dig fullständigt.
Det är så rätt vad du säger.
Mvh/Susann

Min kastrakille Cactus gpr inte att bada, över huvudtaget INTE, då skulle jag nog få söva honom först 
O sådana drastiska slutsatser hoppas jag slippa. men jag har tagit lite med flytande torrschampoo, om jag tyckt han var lite trist i pälsen, pudrat om han skivat sig lite, kammat o haft i texturizer. Inte för att han behöver det alls, utan för att det är lätt antistat :)
Den lilla jag köpt nu är en stjärna att bada, tack o lov för det! Hennes kärlek till rastgården växer sig större o större för var dag som går. Speciellt om det blåser lite o man kan jaga löv.
Hon har mycket vitt (en 03:a) o kommer således behövas bada om hon ska springa i gården ;)
Jag hoppas ju däremot att pälsen i sig kommer bli bättre med ålder så jag inte ska står i timmar med kammar o borstar o puder o sprayer..
Mest för att jag inte tycker det är så roligt… :)
För mycket skämmer som bekant det mesta…
Jag har testat en del olika grejor, fusk om man vill kalla det så..
nåt puder, texturizerspray och kanske nåt mer som jag inte kommer ihåg nu. Tyvärr har det inte rönt nån större framgång men det kan ju hända att jag tagit fel, för mycket, för lite etc….Äsch, jag struntar i det numera, badar katten lagom många dagar före utställning vid behov, kammar och borstar så att där inte finns några tovor eller krulliga magar och ev. tar bort små överdrivna samlingar päls framför öronen med effileringssax eller trimkniv, det får räcka så.//Maja
"Den som aldrig begår dårskaper, är inte så förnuftig som han själv tror." Francois de La Rochefoucauld
Härligt att fler tycker som jag. Jag har hållit mej borta från utställningar på grund av att jag varken vill eller kan det där med preparering. Har köpt massor av bra och dyra produkter men inte hjälpte det. Allt var mycket bra på min katt men inte pälsen. Nästa gång kommer jag med en ren fräch och välborstad kisse.

Heisan!
Så flott at det er flere som er enige! Jeg må bare fortelle en liten historie. Min godgutt Lynx, Breeze og en gutt fikk diare i hele pelsen på vei til en utstilling. Jeg og min venn stoppet hos henne og hev alle 3 i vasken og skylte det av og tørret de med håndkler får vi skilte de i hvert sitt bur og kjørte som gale til utstillingen. Vi løp gjennom veterinæren med 3 illeluktende og våte katter. Der stod jeg med 3 katter som ikke så ut og gjett hvilken dommer jeg skulle til med Lynx…..jepp en hvis svensk kvinnelig dommer som er svært streng på pels-stell….Og så Lynx da som var i full pelskondisjon og han har MYE pels…..Jeg og mine venn, Siv, stod på toalettet og tørket kattene med hårføner. Jeg og Siv ble helt svette og kattene også og ble feite i pelsen. Jeg var på gråten
og ville bare reise hjem. Da så en hvor flotte mennesker som finnes.
Alle strømmet til og ville hjelpe meg. Og her må jeg innrømme at vi brukte litt remedier. Vi brukte våtshampo for å få bedre lukt i pelsen. De stinket illelukten, kvalmende søt diare….uhæææææ
Så noen dusjer med det og en del kamming så tok jeg meg en pause. Jeg tenke da jeg stod ute og kjølte meg ned at dette går ikke. Men da jeg kom tilbake hadde kattene også fått kjølt seg, ikke luktet de og ikke så de fult så fete ut i pelsen lenger.
Oppmuntrt av dette begynte jeg å gre de grundig. Jeg brukte så litt tørrshampo der hvor kattene var fetest og lot det sitte i slik at fettet skulle tørkes ut.(Men vi brukte KUN remedier som skulle være kattevenlige og uten farlige stoffer i seg) Deretter kammet jeg de igjen grundig og nå begynte de å bli fyldige å fine i pelsen.
Så rett før Lynx skulle opp tok jeg å kammet han grundig med kammen min. Jeg brukte bittelitt pudder bak ørene mellom bakbena og under forbena. Og i mine svette hender fordi jeg var kvalm av redsel for å bli skjelt ut for dårlig preparering. Jeg tok bittelit shine i hendene og dro over ryggen hans. Pelsen lå så fint og han strålte så jeg var fornøyd men var dette bra nok for dommeren….. Hun hadde tydeligvis dagen sin og hadde funnet små tover og kritisert de fleste kattene den dagen.
Nummeret mitt ble ropt opp og der stord jeg da med godgutten min Lynx som hadde funnet seg i alt. For et fantastisk gemytt. På sin andre utstilling og 7 måneder gammel.
Hun så strengt på meg og så smilte hun. Hun løftet han opp strøk over ham satte ham ned igjen og sa at han var dagens best presenterte katt og han var perfekt det var ingeting å trekke på ham. Jeg og alle der stod og gapte. Jeg må ha sett ut som en idiot der jeg stod med åpen munn og stirret på dommeren.
Jeg hadde bare reist på utstilling med ham for å få en vurdering og hadde ingen forventinger. Jeg hadde tenkt på Lynx som den "gamle type skogkatt" som ikke hadde noen sjanse mod den nye mer ekstreme typen. Jeg ble bedt om å holde meg der fordi han skulle opp til BIV`en som han vant!!!!
jeg gråt nesten når jeg gikk ned. Siv, jeg og Ulrica forstod ingenting. Alle lo og sa at der hadde jeg igjen for mitt iherdige arbeid. Senere gikk jeg opp til Nominering og det stod til slutt mellom Lynx og en stor flott Main Coon, som hadde vunnet mye alt. Ikke sjanse tenkte jeg og skjønte ingeting da dommeren løftet opp Lynx som vinner. Jeg sjokket ned til buret mitt og vi jublet alle sammen. Det samme skjedde med Breeze og gutten…..vil dette ingen ende ta!
Jeg var helt utslitt allerede og så glad så glad. Jeg puslet rundt Lynx gredde og susset på han til ulrica kjeftet og sa at nå fikk jeg gi meg jeg hadde holdt på i 2 timer og om jeg fortsatte slik kom han ikke til å få noen pels igjen. Ja for jeg var jo sååå stolt. jeg er ikke en utstiller som er vant med at det går så bra! Og tenk både ham og Breeze i panel WOW
Panelet kom og jeg så på Lynx som ble bært fra dommer til dommer og jeg var såå stolt at hjertet kunne sprekke, han oppførte seg så rolig og flott i motsetning til meg. Så kom stemmene. Han fikk alle unntatt en og ble Best In Show. herreguden!!!! da jeg skulle presentere meg husket jeg ikke hva jeg het(flaut)
, jeg husket Lynx sitt navn, men kalte oppdretteren ved feil navn noe hun sa ifra om midt i latteren. De skulle bare visst disse dommerne hvordan han så ut for noen timer side. Feit og fæl i pelsen, illeluktende og våt….ja det var litt av en dag som jeg ALDRI kommer til å glemme
Ja håper dere syns historien var litt morsom! Legger ved et bilde fra utstillingen, Lynx med vinnerglassene!
Julie

Ja av og til så må man jo hehe. Og man kan ikke kommer til utstilling med en katt som stinker, og det er diare eller hann-katt.. Og hannkatter som ikke bades før utstilling er ofte så feite i pelsen at mange dommere fnyser.. "du må bade ham".. og da har jeg badet ham på lik linje med de andre 7 dager før utstilling. MEN hanner er hanner… og det er lenge siden kattene kunne lukte katt på utstilling tror jeg..

Hej!
Jag är motståndare till överdriven preparering, men lite finputsningar tycker jag att man kan göra. Det som är ok för mig är att bada katten, att använda torrschampo vid olyckshändelser eller i nödfall, att talka (vilket jag använder ganska ofta bakom öronen, men i mycket små mängder) samt lite texturizerspray. Dock måste jag tillägga att jag använde mig av texturizer, men mer o mer har övergett det, för jag gillar inte att kissen ska slicka i sig den efter utställningen. Jag trimmar sidolinjer o mellan öronen också, men eftersom katten inte bryr sig eller tycker det gör ont så ser jag inte detta som något plågsamt. Generellt borde vi kanske mer tänka på vd vi häller i katternas päls utan att skölja ur.. Jag har i a f fått mig flera tankeställare under årens lopp (delvis tack vare dina kloka inlägg, IxaTrixa).. Sedan tycker jag att domare ska ha förståelse för att katter under 3 år faktiskt kan ha en mjukare pälskvalitet, jag har sett det hos min blåpadda. Hon har varit mjuk i sin päls, men nu vid 4 års ålder har hon jättefin pälskvalitet med många och sträva täckhår.. För att gå in på ett sidospår så tror jag att man borde fästa mer vikt vid att katterna ska få tid att utveckla kvaliteter istället för att t ex premiera kattungar med sträv päls redan vid 4 månaders ålder.. Då slipper man kanske det mer överdrivna preparerandet..
Mvh Malin
Jag preparerar inte Cornell i onödan inför en utställning, men eftersom han är ute mycket och har mycket vitt i pälsen, så måste han tyvärr badas inför utställning, annars skulle han se smutsgrå ut….*ler*
Men det är å andra sidan enda gångerna han badar, i övrigt blir det mest borstning, kamning av krullig päls, kloklippning, öronputsning och sådant nödvändigt inför utställningen.
Just nu har Cornell en härligt fluffig och tät skogispäls, så vore det inte för att han är så vit på ben och mage, och därmed snabbt blir skitig, så skulle han slippa badandet helt.
(ordningsord;)
Jag hoppas att alla förstår vad jag är ute efter i denna tråd….jag letar likasinnade som reagerar på den överdrivna preparering.
Jag badar också mina katter och använder potatismjöl för att få bort fetsvansar innan jag badar dem.
Jag är alltså inte ute efter att få höra ursäktande svar där man talar om att man gör ditten och datten.
Det jag tycker är upprörande är den enorma användandet av olika sprayer,plockning och klippning som jag tycker inte tillhör vår ras överhuvudtaget.
Denna tråd är till för att protestera emot detta!
Åsikter för preparering har jag redan hört nu vill jag höra flera röster emot!
Jag glömde säga att jag blir så glad att höra att det finns flera som reagerar emot detta!
Jag tycker domarnas attityd angående detta är skrämmande…jag vill inte att skogisen skall förvandlas till fluffiga puderstinna varelser som man vänder upp å ner på som en nickedocka…eller påstår att det är skönt för dem när man noppar dem. Anledningen att jag valde skogisarna var att jag ville ha en sund och lättskött katt med en vild look. Mina katter är individer och inga dockor…skulle må hemskt dåligt om jag utsatte dem för detta.
Kan inte domarna se att katten är vacker utan att den klipps så är det domarna det är fel på och inte katten. Ibland kan det ju också vara så att man måste erkänna att en del av katterna man äger är ex fyror och inga Ex ettor…så det hjälper inte att skalpera hela katten och tro att man skall åstadkomma underverk….väldigt få katter är WW.
Jag har ett flertal gånger hört domare som klagat på prepareringen. Inte för att katten är smutsig eller så, utan för att de är överpreparerade. Badade så att pälsen är alldeles torr och sträv och förlorat sin vattenavvisande förmåga. Det beundrar jag de domarna för att de törs framföra. Andra domare däremot gillar att skogkatten är alldeles fluffig och doftar parfym vilket är synd tycker jag. Att ta bort en av de centralt utmärkande egenskaperna hos skogkatten bara för att den ställs ut, nämligen naturlig pälskvalitet, är inte just tycker jag.
//RolfH

Jag tillhör inte de som är så jätteduktig på att utrycka mig i skrift… men jag ska försöka.
Jag är av den åsikten att katten ska vara klar preparerad innan den kommer till utställningen. Katten har nog med alla intryck och bedömningar den ska vara med om under dagen…
Förberedelse inför utställningen börjar inte kvällen innan. Om katten måste badas gör det i tid innan (olika för olika katterpälsar) så att pälsen får tillbaka sin skogisstruktur. Veckan innan underhåll genom att kamma igenom pälsen ordentilgt och ev. talka om det behövs. Den sista lilla kamningen kanske vi alla vill göra innan vi tar upp katten till domaren som att kamma till krage och byxor.
Jag har, som nog många sett hjälp andra på utställningar med att fixa till, men det känns aldrig rätt mot katten, men jag visar och hjälper kattägaren och hoppas att de ser hur jag gör och lär sig själva preparera katten innan de åker nästa gång.
Jo, utnyttja de som har hållit på länge och drar er inte för att fråga och be om hjälp. Lyssna på domare och andra utställare som kan det här, de har lärt mig mycket. Jag har haft vår Nick-O-Teen där jag var tvungen att lära mig!
//Kristin

# 9 Ja DEN utställningen glömmer jag aldrig, var ju där med Ulrica och såg hur förtvivlad du var när du kom med våta bajskatter, och hur det sedan blev till total glädje när han blev BIS och dimaren hade sagt; Denna katten är perfekt 
Min kisse blev ju förövrigt champion på den utställningen så jag fick nog lite av din tur där 

Hejsan
Hmm ja nu kommer jag antagligen att få mycket kommentarer men jag svarar gärna.
Ja, jag ställer mig till skaran som preparerar katter. Jag älskar pälsvård och anser att jag ska aldrig förlora pga att min katt är smutsig eller taskigt preparerad. Förlorar jag SKA den andra katten vara bättre.
Jag ställer mig dock INTE bakom denna hysteri med preparering där katten slits och rivs i för att vara snygg.
MEN jag har full förståelse för de som måste ansa päls ex i ansiktet för att få fram huvudformen. Vissa katter har så grymt mycket päls i ansiktet att huvudet ser så kort ut att man vill gråta… Första intrycket då man ställer katten på domarbordet är första intrycket.. Jag lärde mig enormt mycket av min allra första skogkatt som var ett riktigt "pälsmonster". Han behövde ansas annars så såg hans huvud 3ggr så kort ut och första intrycket ÄR första intrycket.
Till detta med användning av olika medel till katt så använder jag vissa sprayer, schampoon etc då utställningar ÄR en skönhetstävling. Det är så viktigt ( för mig iallafall) att katten är snygg och jag har gjort mitt yttersta i preparering.. Jag använder BARA det som är framtaget för katt då det inte är skadligt för katter. Nu har jag inte läst artikeln om överprepareringen som de flesta som svarat på detta inlägget gjort. Jag stäler mig inte bakom denna hysteri där det använda alltför starka medel som är skadligt för katten…
Det man måste göra är att tänka på att alla katter är olika och behöver olika mycket preparering och bad. Jag håller helt med Kristin i att man måste tänka på att katternas pälsar behöver badas olika långt innnan en show beroende på hur pälsen "faller till sig" efter en schamponering. Att plocka bort enstaka vita hårstrån tycker jag inte är märkvärdigt då det "stör i mit öga". Det är faktiskt en skönhetstävling och då behövs preparering även på en skogkatt som är en grov och kraftig naturras. Alla är vi olika och bör respektera andras val så länge det är normal preparering och bra medel som är för katt som användsMEN man bör inse att det är en ( som jag verkar tjatat om i inlägget…) en skönhetstävling..

Jag badar o kammar mina katter inför en utställning. Även mina huskatter, för det e ju som sagt en skönhets tävling. Och jag älskar att kamma på min lilla husis hona för hon gillar det lika mycket hon. Sedan har jag väl inte så mycket i pälsen men jag har en spray om de är för statiska o puder har jag alltid med mig även om jag oftast inte behöver använda den. Men jag ser verkligen inget fel i att stajla sina katter så de ser bra ut. Visst kan man gå till överdrift men vissa katter har pälsar som man måste pudra m.m. Sedan är det upp till var o en att dra sin gräns vad de tycker är lagom. Utan att andra ser ner på en för att man stajlar sin katt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag anser inte utställningar i första hand är en skönhetstävling. Jag anser att det är en tävling i att så långt det är möjligt uppfylla rasstandard. Rasstandarden skall beskriva rasens egenskaper oavsett skönhet eller inte skönhet.
Jag vet att bland domare från skandinavien mer och mer breder ut sig en sundare uppfattning om naturlighet (hel & ren) medan det bland domare från södra europa samt östeuropa finns en klar tendens att lägga vikt vid preparering som ibland t o m gör att katten inte längre följer standard.
För att undgå missförstånd så vill jag poängtera att detta är mina högst personliga intryck och uppfattningar och jag skulle aldrig komma på tanken att kritisera någon för deras preparering av katten förutsatt att den är hel & ren.
//RolfH
Jag har en katt som det inte går att bada ens så här är det naturell som gäller (men naturligtvis ska man bada katten om det går och behövs). Kamma använda puder eller liknande bakom öron är väl ok men det är ändå katter det handlar om. Det ska inte lukta parfym om katter och skogisen ska se naturlig ut i mitt tycke.
Jag får väl skriva in vad jag skrev ovan…..detta är en tråd emot onödig preparing och jag är inte intresserad av vad man inte gör och gör…utan jag vill diskutera problemet och samla personer som är likasinnade…
Ni som är för "onödig preparering"…får gärna starta en egen tråd! Jag har hört alla argument för onödig preparering och vill inte höra dem igen.
(ordningsord;)
Jag hoppas att alla förstår vad jag är ute efter i denna tråd….jag letar likasinnade som reagerar på den överdrivna preparering.
Jag badar också mina katter och använder potatismjöl för att få bort fetsvansar innan jag badar dem.
Jag är alltså inte ute efter att få höra ursäktande svar där man talar om att man gör ditten och datten.
Det jag tycker är upprörande är den enorma användandet av olika sprayer,plockning och klippning som jag tycker inte tillhör vår ras överhuvudtaget.
Denna tråd är till för att protestera emot detta!
Åsikter för preparering har jag redan hört nu vill jag höra flera röster emot!
Slutligen kanske jag skall säga att jag inte på något sätt kritiserar hur andra gör (folk gör ändå som de vill;) men jag vill starta en debatt emot detta som jag inte tycker finns idag.
Utan många köper läget bara;)
På orden " det är faktiskt en skönhetstävling" som upprepas ganska ofta när man tar upp att man inte gillar onödig preparering…vill jag svara att mina katter förbereds hela tiden för att vara vackra…genom att de får bra kost och badas vid behov och blir borstade…så min preparering pågår hela tiden som någon annan skrev längre upp. Vad är nästa steg undrar man…att det skall vara ok med skönhetsoperationer som nästan alla mänskliga skönhetsmissar måste göra idag.
Det känns som man behöver förtydliga också att bara för att man är emot den överdrivna prepareringen så visar man upp skitiga katter…riktigt så är det ju inte…jag har fått många bedömmningar med utmärkt preparering på, trots att jag inte sprutar i några kemikalier i pälsarna. Mina katter har blivit både BÍV och NOM utan kemikalier. Vilken väg man väljer är givetvis upp till var och en.

OK.. gir meg… sorry
Suck…intet nytt på östfronten
Froydis ,var snäll och läs igenom mina inlägg innan du svarar.

Något som jag har reflekterat över är att det sällan står innehållsförteckning på texturizersprayerna.. Undras just hur anpassade de är till att man ska "slicka i sig" dem? De som jag har använt mig av är dessutom till hund o hundar slickar väl inte så ofta sig rena på samma sätt som katter..?
Mvh Malin
Mulan…har tänkt på samma sak…man undrar ju faktiskt vad som finns i dem?
Min farfar födde upp Drevrar och jag har hjälpt till att bada dessa vildjur några ggr då de gärna smutsade ner sig…de håller inte riktigt samma renlighetgrad*fniss* men jag tror dock att de tvättar sig ungefär lika mycket som katter men kanske inte med samma finess.
No no, mina schäfrar har aldrig tvättat sig nämnvärt, det har de överlåtit åt matte att sköta. Däremot min ridgeback är lite mer som en katt men katter tvättar sig betydligt mer än hundar och får alltså i sig av de kemikalier som de prepareras med…är det så nyttigt tro?
Såg ett program på teve där de preparerade kossor inför utställning….lite roligt att se faktiskt;)
Jag tycker det är sorgligt att det blir lite för mycket av det goda.
Skall tillverka ett litet papper för att protestera emot detta och sätta på min bur.( Kommer lägga ut det på min hemsida ifall det är någon som vill låna)
Jag vill i alla fall tala om att jag inte gör så emot mina katter.
va på en utställning för ett tag sedan och såg ett par som satt och sminkade sin katt =/ tråkigt att det gått så långt…
Jag har bevittnat hur en perser blev sminkad kring ögonen…
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag varken, kan, vill eller tänker preparera mina katter inför utställning.,,
Min lilla maja tex,, med sin lilla vita medaljong ej reggad med vit medaljong,, den ska jag "noppa" bort enligt domarn,, ALDRIG,, det gör ju ont..
Då nöjjer jag mej hellre med en bra bedömning över henne look och standard,, utan cert pga detta lilla vita.. njäe,, jag tänker visa mina katter som dom är. Duger inte det så får det vara…..
det är min åsikt.
//L
Om Maja inte är reggad så får hon väl inga cert??? Oh om hon var reggad so skulle väl hon vara reggad svart vit eller?? Oh då skulle hon ju ha medaljongen ju!
#32 Jag tycker du ska regga henne som svart vit då hon ju faktiskt har en vit medaljong.. Nu vet jag absolut inte om det är så här men funderingar finns ialf hos mig..
Om du fick rekomenadtioner att noppra bort den vita medaljongen hur vet du att inte föräldrarnas ägare har fått samma rekomendationer/tips eller föregående förfäders ägare?!? Om det skulle vara så har ni ju vitt i katterna trots att dom är reggade som enfärgade…
Bara en tanke
Håller med om att det är överdrivet och onaturligt med alla olika preparat som vi ej vet exakt vad de innehåller, hel & ren samt välskött, vad är det för fel på det?
Håller även med dig Rolf#20
citat "Jag anser inte utställningar i första hand är en skönhetstävling. Jag anser att det är en tävling i att så långt det är möjligt uppfylla rasstandard." 
Jag är också motståndare till överdriven preparering.
Ju mindre dittan o dattan ju bättre.
Ingen av mina nfo blir klippat - nappa och jag vil inte bada någon i onödan när dom blir bra nog av att borsta.
Om man slipper att fixa en skogis sin päls så har man en bra nog pälskvalite som är medfödd.
Men hankatter har ju svansfett och dom måste man tvätta svansen på iaf.
Vi brukar ta ner våra i garaget och blåsa av dem med tryckluft innan utställningen 
Skämt och sido så badar vi dem någon vecka innan, vi har så mycket vitt på katterna, och det är ofta grått eftersom de vistas mycket i uteburen, även vid dåligt väder. Sedan gör vi inte så mycket mer än kammar dem, ibland med lite texturespray som vi har på kammen. Detta gör i i regel kvällen innan utställning.
Hitills har ingen domare anmärkt på att att de varit dåligt preparerade, oftast tvärtom. Kanske kan det vara så att istället för att förbättra, försämrar man katten om man håller på och har i massa preparat i pälsen.
Mvh Bengan
*garv*…ursäkta men fick världens Tom och Jerry bild i huvudet av Bengans inlägg.
Det är just detta sprayandet jag är allergisk emot…för katterna tvättar i sig det. Det är detta återigen vi protesterar emot i denna tråd. Noppning och klippning är också både obehagligt och fusk.
Har katten en bra kvalite så har den och då skall räcka med att bada den och borsta den utan att spraya i en massa spray bara för att någon har sagt så.
Kanske det vore bra att ställa sig frågan varför man gör det?
#33; Jag tror det skett ett litet missförstånd, jag får uppfattningen att katten Maja i inlägget av #32 är en registrerad NFO men att hon är registrerad utan vitt, alltså som en n, medan det enligt vissa mer korrekta ska vara en n 09, då medaljongen ska motsvara 09. Blev det kanske ännu mer missförstånd nu, hoppas inte det..
// Från en Maja som också är registrerad för jag har personnummer 
#38 och #29
När jag läst dina inlägg, frågar jag mig varför du är så negativ. Reagerar du mot spray och får en allergisk chock? Har din katt fått nedslag i bedömningen med hänvisning till dålig preparation? Varför tycker du noppning och klippning är fusk? Och obehagligt, hur har du kommit fram till det?
Så här står det i FIFes standard, allmänna delen för alla kategorier, under "Ideal characteristics of the cat", rubriken Presentation (fetstilsmarkeringarna är gjorda av mig):
The cat should be well groomed, free from dust, dandruff and/or evidence of parasites. Its paws should be completely clean with the tips removed from the claws. In cats with areas of white hair the white should be clean and free from staining. Grooming should enhance the qualities of the cat and its breed.
Detta sista kan jag bara tolka som: Skötsel/preparation ska framhäva kvaliteten hos katten och den ras den tillhör. Alltså: Man ska göra katterna så snygga som möjligt.
Vad får man inte göra när det gäller preparation: Katter som genomgått kosmetisk behandling (färgning, toning) och katter med för mycket puder i pälsen = diskvalificerande fel.
Om katten preparerats för mycket, t. ex domarens händer blir fulla av kladdig antistatspray eller annan ytbehandling, kan domaren diskvalificera katten och hänvisa till den punkt som säger att katter inte får visa brist på renhet (t.ex ha smutsiga öron eller ohyra i pälsen).
Som domare har jag under årens lopp (första examen 1979) sett mycket egendomligt, mycket dåligt och rent underbara saker. Jag brukar säga att katten är bra iordninggjord när jag förstår att något är gjort, att man jobbat med den, men jag inte kan säga vad. Det är en utsökt utställningspreparation.
Det mycket dåliga är utställare som inte gör i ordning sina katter och när katten förlorar ett cert, en BIV eller en NOM, pga att den jag väljer är mycket bättre i ordninggjord - då skyller utställaren på att norsk skogkatt/maine coon/sibirisk katt är en naturkatt och ska se naturlig ut. Jag får ofta behärska mig för att inte fråga om katterna luktar gammal cigarettrök eller odiskade ölglas ute i naturen.
Det minsta man kan begära är att katterna i alla fall är rena, har klorna klippta och inte är skitiga i öronen.
Vad jag också ser, både som utställare (siames) och som domare, är att katterna sträcker på sig psykiskt av att bli iordninggjorda. De har mattes/husses hela uppmärksamhet, de vet att de får komma på utställning och bli uppvisade och beundrade (det finns faktiskt katter som älskar det momentet av utställningar).
Vore det så att utställningar bara handlade om att bedöma hur uppfödarna lyckas i sin avel (i förhållande till standarden), så skulle det inte finnas några finaler. Men nu finns det finaler, både inom IDP, FIFe och andra organisationer. Och vilka vinner där? Jo, de vackraste. Och vilka är vackrast när domaren har flera att välja mellan? Det är för mig de katter som är attraktiva, tilldragande, de som har något extra som gör att man får syn på dem, ibland på mycket långt håll. Den här attraktionsförmågan ökar i styrka när katten är välpresenterad, för då mår katten fysiskt och psykiskt bra. Den får en extra utstrålning bara genom att matte/husse hållit på med den. Det är synd om de utställare som inte kan se och iaktta detta fenomen när det inträffar, varken hos den egna katten som aldrig fått chansen, eller hos konkurrenten som ofta vinner.
Hälsningar/Dagny (domare för alla raser, uppfödare/utställare av SIA)
#38-----Det är just detta sprayandet jag är allergisk emot…för katterna tvättar i sig det. Det är detta återigen vi protesterar emot i denna tråd. Noppning och klippning är också både obehagligt och fusk.-----Har katten en bra kvalite så har den och då skall räcka med att bada den och borsta den utan att spraya i en massa spray bara för att någon har sagt så.-----
#29-----Jag tycker det är sorgligt att det blir lite för mycket av det goda.-----Skall tillverka ett litet papper för att protestera emot detta och sätta på min bur.( Kommer lägga ut det på min hemsida ifall det är någon som vill låna)-----Jag vill i alla fall tala om att jag inte gör så emot mina katter.

Ang utställning och preparering. Att åka på utställning är ju ändå ett "fritt val"?? och det är dessutom en "skönhetstävling.
Det är ju lätt att slippa allt det där med preparering, genom att låta bli att göra det, men så får man kanske stå ut med kritiken man får för att komma till en skönhetstävling utan att ha gjort i ordning sin katt. Att skogkatten, som en "naturras"???inte skall göras i ordning inför en utställning är ju bara fånigt att tro. Men vem har sagt att man skall överdriva prepareringen, var och en preparerar efter tycke och smak (antar jag). Jag tycker att valet är ganska enkelt, vill du inte preparera så gör det inte. Jag har för övrigt inte hört talas om någon katt som blivit sjuk eller skadad av preparering, någon annan som har någon erfarenhet av det?
Tack Dagny för ett mycket sakligt och förstås kunnigt uttalande.
Annika
#40 och 41
Jag får väl förtydliga igen vad denna tråd handlar om…tråkigt att få påhopp att jag skulle vara besviken på bedömmningar för det är jag verkligen inte då jag får alldeles utmärkta bedömmningar och oftast har jag fått ex bedömmning på min preparering.
Tråkigt också att man skall få höra att man inte sköter om sina katter då det är precis det jag gör.
Jag badar mina katter inför utställnigar och borstar dem och jag är nöjd med detta.
När jag läste den Norska rasringens brev till fife blev jag så glad att det finns fler än jag som tycker att det är fel. Jag trodde på allvar när jag sist var på utställning att jag hade hamnat bland långhåren.
Vill visa med denna tråd att man inte behöver noppa och spraya sina katter för att uppnå goda resultat.
Är det så fel att visa att det finns ett annat perspektiv?
I din hänvisning nedan ifrån standarden Dagny kan inte jag utläsa något om att jag måste tex plocka vita hårstrån från en svartvit katt som jag sett många göra (Varför?…vi har ingen färgbedömmning) Att jag måste spraya mina katter fulla av kemikaler?
Det jag kan läsa från detta är att jag skall visa upp en välskött och välmående katt som är hel och ren samt att katten skall vara rastypisk. Vilket jag också i fortsättningen tänker göra.
Så här står det i FIFes standard, allmänna delen för alla kategorier, under "Ideal characteristics of the cat", rubriken Presentation (fetstilsmarkeringarna är gjorda av mig):_
The cat should be well groomed, free from dust, dandruff and/or evidence of parasites. Its paws should be completely clean with the tips removed from the claws. In cats with areas of white hair the white should be clean and free from staining. Grooming should enhance the qualities of the cat and its breed.
_
#41 Jag anser fortfarande som jag skrev i #20 att utställning inte i första hand är en skönhetstävling utan en tävling mot rasstandard. Skönhet ligger som bekant i betraktarens ögon medan standarden finn svart på vitt och lika för alla.
//RolfH
#43…precis min åsikt också Rolfh

…..=) Har aldrig påstått att vi inte har en rasstandard att "arbeta imot", men om jag möter en katt i min klass som har samma kvaliteter men är bättre presentarad så är det inte svårt att förstå vem som vinner. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. En kombination av dessa två, alltså typ OCH presentation är väl vad utställning handlar om.
Som jag sa, alla preparerar väl efter vad dom anser behövas på just sin katt, och det måste väl vara ok?? Jag tycker att det är lika illa att klaga på de som preparerar som att klaga på de som inte gör så.
Annika
Prepareringen verkar för mig som en tävling mellan utställarna, vem är duktigast på att preparera katt, men inte en tävling mellan katterna.
//RolfH
Jag klagar inte…jag vill som sagt bara visa att det finns ett annat perspektiv och möjlighet och jag tror jag också skrev lite längre upp att de flesta gör som de vill i alla fall.
Man väljer själv vilken väg man vill ta…men jag vill visa att det finns andra vägar också;)
Alla har väl rätt att protestera emot saker de tycker är fel och det är det denna tråd är till för återigen och inte för att föra en debatt för och emot.
De som vill utbyta tankar och frågor om det som är överdriven prepareing i mina ögon får gärna starta en egen tråd.

Måste ha missuppfattat den här tråden tror jag, är det riktigt att BARA de som tycker att man överdriver prepareringen av våra katter på utställningarna får lov att skriva här? Blir inte tråden lite "enahanda" då? ……….=) På ett diskussions forum brukar man ju, just, diskutera?
Annika
Åsikter för onödig preparering har jag redan hört Annika…ganska många ggr;)
Tråden är till för:
Jag letar likasinnade som kanske som jag vill visa utåt(använda mitt blad som jag tänker tillverka) att de väljer att preparera sina katter på ett skonsammare sätt enligt vad vi tycker då;)
…för mig är det inte enahanda att höra att det finns flera som tycker som jag utan jag blir glad för varenda en som väljer den väg jag har valt.
Här kanske man kan tipsa om vad man kan använda istället för starkt parfymerade produkter osv.
Jag använder tex potatismjöl på feta partier i pälsen innan badet vilket funkar lika bra som puder och talk.
Skriver man på ett forum, får man väl just höra ÅSIKTER, eller?? #49.

Tråden heter ju Överdriven preparering…det kanske är lite förvillande rubrik om man inte vill ha åsikter
??
Nu har jag ändrat överskriften så att det inte skall bli några missförstånd;)
Självklart får man åsikter på ett forum….men när jag gång på gång förklarar vad tråden är till för…så tycker jag nog att det borde respekteras.
Jag har också sagt flera gånger att ni gärna får starta en tråd som förespråkar den preparering vi tycker är onödig.
Det finns ju redan en hel uppsjö av trådar som förespråkar detta redan.
Det blir också ganska tröttsamt att gång på gång återkomma till vad tråden handlar om, så därför ber jag er också att läsa hela tråden ordentligt innan ni svarar.
Ni får också gärna maila mig privat om ni har några åsikter som ni vill framföra.
Jag kommer så fort jag hinner tillverka en flyer att ha på sin bur och ni som är intresserade av att vara med om att skapa en sådan får gärna höra av sig.

Vad är för mycket preparering då?
S*Luddhuvet´z
Läs vad jag skrivit högst upp!;)
För mig är överdriven preparering…att klippa bort hår tex så att öronen skall bli större…(det skall domarna se ändå;)
En del klipper också bort hår för att triangeln skall framhävas osv
Noppning av hårstrån för att framhäva mönster eller för att plocka bort vitfläckar.(DET GÖR ONT)
Senast jag var på utställning så såg jag hur en uppfödare gång på gång sprayade sin katt full med spray…och ingen kan få mig att tro att det är bra för katten.
Att pudra katten full med puder som är starkt parfymerat.
Personligen så vill jag bli ihågkommen för att jag avlade fram fina katter och inte preparerade fram dem;)
Jag håller också med, jag blir personligen sur över domare som klagar på för mycket underull, fetsvans mm, det anser jag i stället vara kräsna domare.
Varför klaga på något som är naturligt för katten att ha ???
Jag tycker det är helt sjukt att katterna måste vara så himla perfekta i pälsen det är ju alläntillståndet,rastypiskheten o looken som ska betyda något.
Jag har varit med om att jag badat och fixat en katt tills det bara inte gick att få den bättre och sedan fått girlingar på utställning av domare för att katten inte är tillräckligt välprepparerad.
Sedan har jag kommit med katter som jag inte gjort ett dugg med utan bara kammat igenom och fått världens lovord för att katten är så välprepparerad ??????
Alltså man funderar ju………..
Ett diskussionsforum är till för just diskussioner. Som trådskapare kan man aldrig styra vad som får och inte får diskuteras, det är bara att acceptera det som diskuteras. Kan man inte acceptera det har man nog hamnat lite fel.
Överdriven preparering, ja vad är det?? möjligtvis om man häller antistatmedel i kattens päls så att den blir kladdig, ellr något annat som gör att katten ser bedrövlig ut. Att man håller sin katt ren kan aldrig ses som överdriven preparering, inte heller att man håller den i topptrim.
Antistatmedel sprayas ju i liten mängd i kattens päls för att de inte ska se ut som penntroll, det kallar jag knappast överdrivet, ja de flesta sprayar nog i sina händer och stryker över kattens päls. Om jag någonstans klipper för att framhäva att katten faktiskt har det som föreskrivs i standarden kan inte heller ses vare sig som överdrivet eller fusk. Bortnoppning av vita hårstrån i en svart katts päls är knappast heller överdrivet, katten skall väl vara svart, eller ??
Sen är det nog så och ni får givetvis tycka vad ni vill, men kattutställningar såväl som vilken annan utställning som helst är en skönhetstävlig. Man väljer helt enkelt ut den vackraste katten, utifrån den rasstandard som finns. Jag ser inget konstigt i att den katt som är renast, klart och tydligt visar sina fördelar, som kan ha åstadkommits med trimmning, men de finns ju under ytan, är den katten som vinner.
Jag har sett katter som helt rätt fått dragna cert för att de inte varit iordninggjorda
Slå gärna ihjäl mig, men kommer man till en utställning med en skitig katt, och det är de många som gör borde man skämmas.
Uffe

Jag håller med dig Uffe.
S*Luddhuvet´z

Hej #36, men fettsvans är ju "jättenaturligt" på både hanar och honor. Varför tvättar du bort det? Tycker du att bara svansen behöver lite "hjälp på traven", eller kan det vara juste att ställa ut en katt där man badat hela katten? Jag tror vi har ett ord i svenskan som beskriver det du säger ganska bra, dubbelmoral!
Vill tacka dig Uffe, (hej, kul att se dig här på forumet),det du skriver ang katter och utställning är SÅ sant så, även det du skriver om att starta trådar på offentliga forum och sedan bestämma vilka som får skriva där och inte och vilka åsikter man vill höra..man kan ju bara le.
Annika

Det har sagt tidigare på forumet att en utställning inte är en skönhetstävling. Men där vill jag bara inlägga att när vi var i Kungälv nu sist så stod jag och lyssnade lite på Hanna Jensen när hon dömde perserkatter. Där stod hon faktiskt och sa att det var just var det var, en utställning är en skönhetstävling och katterna ska visas upp i allra bästa tänkbara skick.
Tänk er att ni ska ha Eva Porat till domare på en utställning och ni inte har preparerat och badat katt innan, hua…jag tror hon hade fått hjärtslag…hihi!
Om ni tycker det tjänar något till att föra diskussionen vidare för och emot så får ni väl fortsätta att förtstöra tråden om ni vill…
Jag tycker det är ganska märkligt när jag försöker samla likasinnade i en tråd att ni som förespråkar preparering inte startar en egen tråd där ni kan övertyga istället för att försöka övertyga oss som redan har valt en annan väg.
Skall man dra gränsen hårt så är hela kattvärlden dubbelmoral i sig!
Det känns konstigt att återigen behöva förklara vad det är vi pratar om här inne egentligen.
Jag har köpt läget och åker på utställningar och precis som Dagny skriver angående stadgarna så skall jag visa en hel och ren rastypisk katt.
Jag har aldrig visat en skitig katt och det är inte det vi pratar om heller.
Jag vill utsätta min katt för så lite kemikalier som möjligt därför badar jag mina katter om det behövs.
Jag använder potatismjöl för att behandla feta partier….visst är det naturligt med fetsvans men tar man inte hand om sådant kan det leda till lidande för katten så det vill jag snarare kalla omvårdnad.
Jag noppar inte mina katter…då det är fusk!
Jag klipper inte mina katter…då det är fusk!
Jag tycker det är ganska märkligt att ni ger er på denna tråd när jag kör med rent mjöl i påsen och satsar på att avla fram bra katter istället för att fuska fram dem.
Man undrar ju faktiskt om det är dåligt samvetet som talar.
Som sagt eftersom jag valt att utsätta mina katter för att åka på utställningar så tänker jag göra det så skonsamt som möjligt.
Bra, håller helt med dig! Som sagt, vi ska inte förstöra våra naturaser, vare sig de är katter eller andra djur. De har ju begåvats med förmågan att vara just naturliga!
Det är kanske just därför vi fascineras av dessa djur, för att vi själva har tappat den förmågan, i alla fall de flesta av oss….
Jag badar inte mina skogisar, för jag tror att om man börjar, får man fortsätta! Visst finns det undantag då man kanske måste. Har också haft många hundar av den mera "naturliga" sorten, som ej heller behövde badas och aldrig var det någon som klagade på att de "luktade" hund!
God Jul o Gott Nytt År!
//Marianne Högnefors www.skogsjentans.se

Håller med dig där #59, jag vet ingen domare jag har ställt mina katter för som tycker det är ok att ställa en katt som inte är "iordninggjord" (krävs som sagt olika mycket på olika katter). Sant som du säger ang Eva Porat, där kan man inte komma och sätta en katt på bordet som inte är tipp topp, och det är bara att hoppas att man "lyckats" med sin preparering. Men nog vill man väl presentera sin katt på bästa tänkbara sätt på en utställning. Redan 1987 talade Gun-Berg Pettersson på våra utställningar om vikten av att preparea och presentera sin katt inför utställningarna. Hon påpekade också att Skogkatten (naturras?) inte var undantagen detta, utan som alla andra utställningskatter skall presenteras så bra som möjligt.
Att som #55 säga att Domare som kommenterar fettsvans och dylikt är för kräsna?? Men vad ÄR detta? Om du skulle ställa ut sin vackra veteranbil, skulle du då komma med den skitig? med oljigt motorrum och slitna däck? Jag menar, det är ju HELT NATURLIGT att bilen blir skitig när den rullar. Sedan ha mage att gnälla på att den som "dömer" bilen och ger den dåligt betyg för att den inte var iordninggjord?
Nej, skärpning, visst vill vi väl att våra skogkatter skall "glänsa" när vi visar upp dom för både domare och besökare på våra utställningar?
Annika

#60#, i vilken stadga står det att det är fusk att trimma sina katter?
Annika

Jag säger precis som #62! Men allt ska va med måtta! Ska man preparera så ska det göras snyggt. Inte som när vi var i Dal i Norge och Anneli Persson fick upp en skogis som det dammade om när hon tog i för allt puder som fanns i pälsen. Usch!
Tycker oxå att det väldigt trist att man inte ska kunna diskutera i en tråd både för och emot utan att man måste öppna upp en egen tråd i så fall om man vill ha en diskussion. Här ska vi alltså bara sitta och hålla med i varje inlägg, det blir väl ingen rolig läsning. Och vad lär man sej av det? Ingenting…
Det här är ett diskussionsforum, inte någon klubb för inbördes beundran. Alla som är medlemmar har rätt att detlta i en diskussionstråd och i den framföra sina åsikter så länge man håller sig inom vad som försksrivs i svensk lag, hittills har det inte förekommit ngt lagbrott, enbart ifrågasättande av åsikter, och det har vi rätt till.
Vare sig noppning eller trimning (klippning) är enligt i alla fall SVERAKs regler för utställning klassat som fusk.
Ang skitiga katter har jag inte sagt att någon här visat upp en sådan, men jag sa att det har förekommit sådana, vilket är sant och uttalandet står jag för
Sen anser jag mig för att ha precis lika rent mjöl i påsen som du, även om jag är av en annan åsikt.
Något dåligt samvete har jag definitivt inte för att jag håller mina katter rena och i trim. Och jag har heller inte något behov av att starta en tråd där bara vi som trimmar och badar våra katter får komma till tals
Uffe
Men snälla Annika jag vet inte hur många gånger jag skall behöva säga det…varför tror du att vi ställer ut skitiga katter?
Jag har fått bara bra kritik på min preparering om jag fått avslag så har det handlat om konditionen och det kan ju oftast ingen preparering hjälpa.
Jag kan skicka en kopia på bedömmningarna från just den domare du nämner där uppe så kan du få se, att göra på mitt sätt fungerar alldeles utmärkt också.
Jag vill defenitivt inte att mina katter skall glänsa av hårspray, utan av välmående och det pälsvårdsarbete jag lägger ner på mina katter innan utställning.

Hej igen!
Personligen ser jag inga som helst problem med att trimma en katt, eller plocka enstaka hårstrån och det gör inte ont på katten, åtminstone inte på mina.. I så fall borde det ju göra minst lika ont att kamma dem?
#60 Jag tycker inte det är fusk att trimma katterna, inte heller verkar domare tycka det eftersom de ofta påpekar att man borde trimma, det känns lite absurdt att bli anklagad för fusk när det inte finns någon som helst regel som säger att man inte får trimma katter..
Inte heller tror jag att en vältrimmad dålig skogis vinner över en otrimmad bra skogis, och de flesta av oss anstränger sig nog för att avla fram bra katter för alla vet vi väl att det inte går att trimma fram en bra katt…..
Däremot kan kattens sidolinjer och huvudform se lite bättre ut..
mvh Malin

Pust……#66#, jag har ALDRIG skrivit att våra katter skall glänsa av HÅRSPRAY??!! Sedan är ju inte DU den enda som ställer ut katter, och alla kommentarer i tråden kanske inte är riktade till dig personligen utan skrivna som en "allmän" diskussion i "din" tråd. Jag är inte intresserad av vad du fått för bedömningar på dina katter. Gör som du vill med dina prepareringar, det är ingen som kritiserar dig för det DU anser är rätt, du bestämmer själv vad du gör i ditt katteri. Sluta att ta allt personligt och låt andra göra som som vill…ok, så kanske det här kan bli en "givande" diskussion där ALLA kan få "tycka till".
Annika
Ni får gärna fortsätta att diskutera för och emot…
Jag får starta en kampanjtråd istället så löser sig det hela.
Har precis blivit färdig med pappret jag talar om längre upp och jag kommer antagligen kalla kampanjen för "The gentle breeder"
Skall få lite hjälp med layout så det blir en snygg skylt att ha på sin bur…återkommer med mera info om detta!
Angående fusket jag pratate om så faller väl det under moralens oskrivna lagar tycker jag dock;)
Nu lämnar jag denna tråd och startar en kampanj tråd istället.
Vi tävlar inte enligt moralens lagar, det som gäller är vad som står i SVERAKs regler och stadgar för utställningar, om du tävlar på en utställning arrangerad av en SVERAK-ansluten klubb
Uffe

Hmmm.. jag är nog av den personliga åsikten att "lagom är bäst", dvs lagom av allting i prepareringsväg..
Kanske borde klistra en döskalle på min bur med texten "Varning för trimmade katter"? 

mvh Malin
Det tycker jag du skall göra Mulan!
Vad ska vi då sätta på burarna för otrimmade katter ?????

Mulan, har du en sån skylt till mig oxå? Jag tror den lilla kan behöva lite puder o spray emellanåt ;)

Jag håller med om att lagom är bäst, katterna ska varken glänsa av hårspray eller damma av puder när man tar i dom. En dålig preparering är bland det värsta jag kan se, bättre att låta bli om man inte behärskar det.
Dessutom så är det ofta domarna som påpekar att här skulle behövas lite puder mot det feta, eller dessa vita strån ska du helst plocka bort m.m. Har t.o.m varit med om att en domare skickade iväg en katt med ägare och sa: du har 5 min på dej att försöka få ordning på kattens päls innan du ska va tillbaks igen. Så vill man ha en chans hos domarna med sina katter så krävs det att de är i det allra bästa skicket man kan få dom i. //Kaisa
Har egentligen ingen lust att skriva i denna tråd för man får uppenbarligen inte tycka som man vill.
Jag ville bara göra ett inlägg angående detta att bada sin katt. Jag har en katt som aldrig hade badat. Hon går bara hemma som sällskapskatt och har en superkvalitet på pälsen. Sköter sig mycket snyggt. Men nu SKA hon bada ändå, har jag bestämt. För man kan inte leva år ut och år in, INOMHUS, utan att bli skitig. Har haft utekatter innan som aldrig behövt bada men jag tror att regn och vind gör sitt till för att hålla pälsen ren. Så om Skogkatten är en "naturras" eller ej, så blir dom smutsiga precis som alla andra. Så nu är det dags för lilla damen att få vatten på kroppen, och det ska bli mycket spännande. /Sylvia

Vi har oxå katter som aldrig är badade. Ta t.ex vår IC S*Silverbells Oleana, hon är aldrig badad och hon behövs inte heller badas. Hon har en superkvalité på sin päls och det ända jag behöver göra på henne är att kamma igenom och ge henne ett snabbt sprut med sprayen över pälsen för att ta bort den värsta mjukheten.
Vår IC S*Mylingens Chanté måste badas dagarna innan en utställning och dessutom i Goops fettlösande innan han schamponeras. Han har så mycket vitt och pälsen bara delar sej så fet den är och så är det inte roligt att visa upp honom för en domare. Man får se från katt till katt vad som behövs göras. //Kaisa
Vilken meningslös tråd om man inte får diskutera utan bara hålla med :-/
Oavsett hur mycket man preparerar sin katt så kan väl en duglig domare se till mer än pälsen. Eller är de så "kunniga" att en vältrimmad päls skulle lura dem att tro att katten är bättre än vad den är. Nej, så är det ju absolut inte. Men avlar man med pälsen i första rum så kanske man är benägen att tro det, men det är det väl knappast många som gör….hoppas jag.
Jag har bett medarbetarna låsa denna tråd då den bara leder till en massa missförstånd och bråk…jag hoppas att min önskan blir hörd.
#62 Att ens gämföra en katt med en bil ………?????

Jag låser tråden på Ixas begäran. Kommer diskutera med Sajtvärd & andra Medarbetare så får vi se vad som händer…
Tråden heter faktiskt "Tråden EMOT överdriven preparering"….
Synpunkter emottages ödmjukt….
/Mia

Nej, det var inte jämförelsen med bilen jag ville åt, utan jämförelsen av "prepareringen", ledsamt att du inte förstod det.
Annika

#82 Tråden har ändrat namn från ursprunget om jag inte minns helt fel..

Jag håller som jag skrev på den andra tråden med dig. Jag tycker inte det är fel att ha en fin och ren katt. Det jag tycker är fel är att göra illa min katt för att han ska vara så vacker som möjligt. Det är klart att jag vill ha fina katter men det är inte värt det om jag måste orsaka smärta på dem. //Margona
Ha ha, håller detta på än!? Jämförelsen med bilen var "klockren" Tycker jag, lite humor får vi väl ha. Och varför låsa? Om bara de som tycker lika får skriva, då blir det ju ingen rolig läsning. Så konflikt-rädda får vi väl inte bli, så att inte avvikande åsikter platsar.

#86 Håller helt med dig! 
# Det var i alla fall en väldigt dålig gämförelse bilar är inga levande varelser som mår dåligt av att man gnider,vaxar o polerar på dom.

#88 Bra skrivet, det är trots allt levande varelser vi pratar om. //Margona