Unga katter och kattungar...
Jag har lite problem med min unga hane (7 månader) och min 4 veckors kattunge. Unghane vill leka/bita och är lite för hårdhänt så lillen piper lite. Hanen blir nästan som hypnotiserad av kattungen, verkar som om han tror att det är en levande leksak. Kanske är hormonerna som börjat
Ni som har erfarehet av detta, bör jag vara orolig att unghanen skadar kattungen eller ska jag låta honom hållas? Mamma katt bryr sig inte speciellt och jag tycker ju att hon borde ju säga ifrån om det går för långt…. Vad tror ni?
/Camilla
har varit med om liknande men det låter värre än vad det är….brukar sära på katterna om det är någon som råkar bita för hårt eller ett HÖGLJUTT vad håller ni på med funkar ganska bra med;)
Har en härlig minnesbild av min jätteblå "Bebis" som så gärna ville busa med mini blå Emsa vid 5 veckors ålder….han kontrollerade sig så oerhört fint;) Jaaabba måste nog gå och slå till någon annan;)

Ja, unghanen kollar alltid var jag är för han vet att jag säger till honom :) Å, som du säger så måste han hoppa på någon annan efteråt :)

Känner igen det där… Enigma var alldeles förtrollad av våra småpojkar när han kom till oss, nio månader och redan parat sin första hona. Han bet i deras nackar och kunde inte låta bli att bolla med dem då och då.
Tror inte de gör någon skada, men visst är det stressande att höra och se :( Vet inte vad man gör åt det. Förhoppningsvis blir det mer bus av det när lille plutt växt upp lite mer?

#3 Ja, jag blir lite lätt nojig…. Förhoppningsvis så blir det bättre men det är lite jobbigt, jag tänker hela tiden, tänk om… Suck.

Känner även jag igen det hela. Vår Lovis var ca 6 månader. Jag minns från början var det tufft för de små. Lovis trodde nog att det var leksaker. Jag kom ihåg att första natten när jag hade flyttat kattungarn till en större "barnhage" så fick Lovis sova i ett annat rum så att jag hade koll att hon inte gjorde dem illa. Sedan så fungerade det bra. Det var en härlig tid för Lovis att få rå om och leka med de små. Jag tror att kattmamman har stenkoll på vad som händer sina kattungar att skulle det gå får hårt till så säger hon ifrån. //Kristin

Åh, vad glad jag blev av att se denna tråd! Har exakt likadant "problem" eller vad jag ska kalla det, med min 5 månaders honkatt och "mina" 3 1/2 veckas bebbar.
Har också gjort som så att jag ej låter min stora "bebis" vara i samma rum som de små nattetid, och försöker ha koll på dagtid (eftersom jag jobbar hemifrån fungerar detta bra). Visst ser det lite väl"hårt" ut ibland när hon vill leka och liksom ni beskriver "bollar" med dem..
Skönt att höra att detta verkar "normalt", och mamma katt har säkert stenkoll.. det är väl en annan som blir nojig helt enkelt..
Hälsningar Åsa
En sak som jag också har märkt är att de andra katterna vet att mamman har stenkoll…så de skulle aldrig våga göra de små illa på riktigt ….MAMMAPOWER vet ni:)
Jag hade respekt för min hankatt när han var fertil och jag hade kattungar då de faktiskt precis som lejonen kan ha ihjäl kattungarna…men han skötte sig exemplariskt.
En av kattungarna försökte dock busa med hans svans och fick en rak tass så han rullade en bit men det gick bra.
En del okastrerade hanar gillar inte att bli pillade på i närheten av juvelerna;)
Nu när han är kastrat är han världens bästa pappa till alla;)

Måste få berätta om vår Nicko (Wildwood's Nick-O-teen) och hans förhållande till kattungar, jag trodde på den tiden att hanar inte gjorde illa kattungar vilket en veterinär tog ur mig, så nu varnar jag lite eller att man har koll på fertila hanar tillsammans med kattungar.
Men Nicko, en härligare och goare barnvakt fick vi leta efter. Han bara älskade de små och när vi hade vår andra kull och kattmamman var sjuk såg han efter både de två kattungarna och mammakatt. Sedan som gammal kastrat så vill han ha lite avstånd till de små men gjorde dem aldrig något. Sedan när de var 7 -12 veckor var han ders lekfarbror…
Vilken härlig katt farbror Nicko var… han gick bort alldeles för tidigt … bara 11 år.
Fotot är från i våras vår L-kull och Lizzie var ca 3,5 vecka på fotot.
#8 vilken härlig bild 
//Maria
Min erfarenhet av hanar i alla olika åldrar när man har kattungar är helt och hållet possitiv.
En del har hoppat ner och hjälpt till med tvätt & "blöjbyte" redan när ungarna var nyfödda,medans andra börjat leka med dom när dom blivit lite större.
Hos mig har det varit grabbarna som varit "dagisfröknar" och visst har det gått lite hett till ibland, men det låter nog värre en vad det är, ungarna blir ju sura när dom blir fasthållna och aldrig får vinna =)
Någon som har erfarenhet av någon hane som gjort någon unge illa ???
Jag har aldrig varit med om det och då har jag haft katt hela mitt liv.
//Marita

#10 Veterinären som varnade mig hade fått uppgifter ifrån deras faktidning att det har hänt att hanar har bitit ihjäl kattungar. Och då törs jag inte längre säga att det är ingen fara. Men jag har bara mycket goda erfarenheter själv med att ha öppet till bolådan så all katter fritt kan komma och hälsa på i bolådan. Kan kanske bero lite på hur fertila hanar får gå fritt bland honor och kattungar. Vad vet jag… har svårt att se en hane bita ihjäl en i unge kattfamiljen.

Våra hanar har aldrig gjort någon kattunge illa, de brukar gärna hjälpa till om de får. Men jag låter inte hanen eller någon annan katt få komma in till honan de två första veckorna, de brukar få va ifred i vårt sovrum. Vi har tagit bort dörren in till sovrummet och ersatt den med en hemmagjord nätdörr så de ändå ser och hör oss och de andra katterna. Jag tycker att det är viktigt att honan får lugn och ro de första veckorna ihop med sina småttingar. //Kaisa
min älskade Cadillac är lekfarbror här.. Han ligger tillsammans med mamma katt i bebiskorgen och tvättar och pussa bebisarna ..
Men konstigt nog är det till Cadillac alla går när dom behöver omvårdnad och tröst små som stora katter
Och så är han ju min älskade katt så underbar och så otroligt snygg tycker jag!

Hoppas att min katthane blir lika go mot sina ev ungar som sin pappa. S*Alorias Zaphod Beeblebrox. Min lilla Atlas låg oftast hos honom och sov och han var nästan mer omhändertagande mot ungarna än mamman :-)

#14 Åh, vad kul att hitta ett barn och barnbarn till S*Runsvik's Eliot. Äger du Zaphod Beeblebrox eller vart finns han? Du får gärna visa foton på grabbarna eller skicka dem till mig. Jag blir så glad när jag träffar på några avkommor efter Eliot i och med att han inte har så många. Eliot bodde under sina första sex år i g-borg men sedan efter ändrade familjeförhållanden så fick han flytta hem till oss i s-svall. Numera lever han ett härligt pensionärsliv som ute katt. Du kan nog vara lugn att din Atlas blir lika go som far och farfar. Lycka till med honom. Har du någon hemsida?
Skickar med ett foto på farfar S*Runsvik's Eliot.
ps. #8 där har du farfarsfar ECS*Wildwood's Nick-O-Teen och så halvkusin (mammoran är halvsyskon och pappa är Eliot) till Zaphod Beeblebrox.