Hur många kullar
Undrar hur många kullar ni tar på era honor och vid vilken ålder dom blir pensionerade. Skulle också vara kul att veta hur många kullar ni haft i år och vad det bidde.Här har jag haft två kullar i år med tre honor och sju hanar. Verkar ha varit pojkarnas år i år. Önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt År/Laila

Det här med antal kullar och hur länge beror helt och hållet på honan och hennes kondition och hur många kattungar hon får i sina kullar.
S*Tigressan's Lemi har fem kullar med sammanlagt 29 kattungar. Dessa kullar har hon fått mellan 1998 och 2004 alltså under sex år. Lemi fick gå i pension p.g.a. hennes stora kullar och hennes sista dräktighet var jobbig för henne, hon fick sju kattungar i sista kullen.
Vår andra hona Wildwood's Telia har hittills haft bara tre kullar, hon är nu 6 år och vi hoppas att kunna ta två kullar till. Telia får normala kullar, sammanlagt på tre kullar har hon fått 10 kattungar. Telia är en stark hona och går alldrig riktig ur kondition när hon får sina kullar.
I år har vi haft två kullar med sammanlagt 7 kattungar, tre honor och fyra hanar. Normalt har vi en kull per år.
Vi längtar efter kattungar igen….
Hälsningar Kristin

Jag vill att honorna ska få 'lagom' många kullar och att det ska vara 'lagom' många som går vidare i avel, så det blir lite olika från fall till fall.
CH Street Tigers Kiwawa fick fyra kullar och pensionerades vid 7 år. Hon brukar väga mer när kattungarna flyttar än när hon paras och älskar kattungar. Hon adopterar gärna andras.
IC (N)Laksjöen's Pia fick tre kullar och pensionerades vid 5 år.
GIC Liljans Älva har fått två kullar hittills och hon är 3.5 år. Jag hoppas hon kan få två kullar till iallafall.
Kiwawa ger ett stort överskott hanar i sina kullar (4 kullar med sammanlagt 16 kattungar varav tre honor), så hennes kull är inte speciellt relevant när det gäller årets generella hankattsöverskott ;)