Hjälp! han bitts!!!
Jag har problem med min lille katt. Han är snart 7månader.. har har blivit väldigt oberäknerlig.. har kramar sig helt plötsligt fast vid armen med klorna och biter som bara den.. det känns kan jag säga.. har attackerar även fötterna ibland när man går förbi och biter i vristerna. I början trodde jag att det var för att det kliade i tänderna men det har fortsatt.. jag tror att han har någon tand kvar att byta ut men sen ska det vara avklarat. Hur ska jag göra med detta?? varför gör han så?? Snälla ge mig råd hur jag ska få honom att sluta med detta! Han biter ju så väldigt hårt.

Inte ett normalt beteende, men hur du ska få honom sluta, det är frågan det, sitter oftast i hövvet på dom, har varit med om det beteende hos några hittekatter. Är han understimulerad? har han någon kattkompis?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
nej han har ingen kattkomis.. förutom mamma å pappas katt men den hoppar han på och ska bita. Han kan vara understimulerad men jag vet inte.. han är ute å går i koppel någon gång varje dag å leker med sina leksaker inomhus. Hur ska man få beteendet att minska eller försvinna??

Fräs som en katt åt honom när han biter. Det brukar hjälpa.
Ja eller så kan det som Kerstin säger sitta i hövve på dom. Jag har varit med om samma sak en katt som hade samma problem. Som vi tyvärr fick ta bort pga att hon attackerade allt som kom i hennes väg. Hoppas ni kan lösa detta. Hur länge har han varit sådan? Testa fräs också. Det funkar på mina katter när de gör dumma saker.
mvh mickis
Mickis ~ www.redtailsartie.tk

Är han fertil eller kastrerad? För om han är fertil kan det ev bero på att han är "hanig". Att han börjar bli fertil och testar dig.
Det med att fräsa åt honom låter bra. Testa det och säg nej. Avled med någon rolig leksak. Han kanske söker uppmärksamhet?
Vippor, bollar och laserpekare mm är bra leksaker för att få dom att busa sig lite trötta.
/Marie

Jag tror som #3 det är kattspråk som gäller, fräsa alternativt lägga honom på rygg och få honom att blotta halsen, alternativt även bitmarkera (inte hårt men så att han uppfattar att du sätter tänderna mot strupen). Tänk på hur en kattmamma skulle göra med sina ungar.
ok bra jag ska testa med detta.. tror att han är könsmogen.. misstänker att han har skvätt en gång inomhus men inte mer sen. Jag ska fixa tid hos veterinären för kastrering.. hopppas att det hjälper. Tack för svaren!