fodervärd
kan man bli fodervärd till skogis om man inte har ekonomi att köpa någon?
hmm om man har den ursäkten funkar det knappast för hur ska du ha råd att ta hand om katten isf?
S*Winsnes Wilda
Men nog har man väl råd att ha katt fast man inte kan punga ut 5-6 tusen på ett bräde?
Dock tycker jag att det är en dålig anledning till att bli fodervärd. Man måste tänka på att vara fodervärd är ett stort jobb med tanke på att uppfödaren ska använda katten som avelsdjur. Avtalen är ju olika, men ofta kanske man får ha kullar hemma och sköta allt kring det, eller hålla en hane fertil som skvätter. Det kan kosta mer i slutändan.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
oj,,visste inget om fodervärdar,,,jag har katt,,en som varit jourhemsplaserad hos oss,som vi inte kunde lämna ifrån oss,då han genast bestände sej för att adoptera oss(L),,men mellan 5000 och 8000 tusen har jag inte pengar att köpa katt för,,,jag vet att det kostar att ha katt,,,har min försäkrad,,chippad,kastrerad,och han går före allt annat,,,jag är också medhjälpare på ett katt-hem.men man blir så betagen när man tittar å skogisar,,,förstår nu att jag inte kan vara fodervärd,då jag inte skulle kunna lämna bort den till avel,,,så lite visste jag/tack för svar

Som fodervärd bör du nog ha ett relativt stort avelsintresse
Du kan ju alltid se dig omkring efter en skogis för omplacering om du kan tänka dig en äldre katt. Skogisar är underbara katter som är väl värd varenda krona, men har man inte dem pengarna så har man ju inte. Spara en slant varje månad kankse funkar annars? Hoppas du får din drömkatt!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
jag har inget intresse över huvud taget av avel,,,så jag förstår att jag var helt fel ute,,,men har sett att det finns långhåriga katter som är skogis-blandning,,,och kanske vi själva på vårat katt-hem får in någon,,,skulle som sagt var inte kunna lämna bort någon för avel
hej jessica!!! jag tar gärna vuxna katter,,,den som jag har hos mej var ett år nu ivåras när vi tog hand om honnom,,,ska kolla lite på omplasering också.tac för tippset

Du kan gå in på Skogkattslingan länk "Uppfödare" sedan "Omplaceringar" där kanske du kan hitta din katt. Lycka till 
tack för tippset

Att säga, att kan du inte köpa en katt för 5000-8000, så har du inte råd att ha den, är väl kanske lite hårt sagt? att försörja en katt, varje månad, är stor skillnad, än på att lägga ut köpavg. Det man måste ha i åtanke är ju att man måste ha extra pengar till akutvård?
#9 det finns säkert någon go skogis som behöver omplacering, så håll ögonen öppna. Har du ett stort hjärta för kissarna, så ordnar det sig alltid
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
jo det kanske det var men vad jag menade var att om man formulerar sig så hade iaf jag tänkt 1-2 ggr.. nästa inlägg förklarar hon vad hon menade så..
S*Winsnes Wilda
Tycker också det var lite väl magstarkt. Har personen bara ett stort kattintresse och älskar katter så hade jag inte haft problem och ha en på foder hos en sån människa.
Men, som fodervärd får man stå för alla omkostnader som , mat , försäkring eventuell vetrinärdvård.
Hoppas du hittar din katt.
Mvh
Henrik
tack!! tur att några förstod vad jag menade,,,jag har verkligen inte tänkt ha katt som jag inte kan försörja,,,,,arbetar ideelt med katt-hem,,så jag tillhör inte dom ansvarslösa,,jag är stor älskare av just katter(alla katter)men att jag var intr av skogis beror på att jag för 35 år sedan hade en vanlig bond-katt,,,som fick ungar,och vi behöll den ene,som blev mycket långhårig,svart med brett vitt som halsband runt halsen,när vi sedan kom till vetrinären för att kasrera honnom,så talade han om för oss att det var en fin norsk skogs-katt,vi stog som 2 ufon,visste inte vad det var för katter,men det visade sej att våra grannar,som var sommargäster hade en skogis,,och antagligen hade våran maja varit där…lång historia,,men trevligare katt har jag aldrig haft,,den var med i skog och mark,och sov alltid på min arm.
finns 2 omplaceringar här inne just nu du kanske såg dom?
S*Winsnes Wilda
nej,ska kolla om jag hittar dom

Hej!
Jag har i flera år använt mig av fodervärdar och har själv varit fodervärd åt katt. Att säga att man inte har råd att ha foderkatt när man inte har råd att köpa rasren katt är för mig också lite drastiskt.. Våra fodervärdar betalar mat och sand för katten, resten står vi för, dvs försäkring, veterinärvård mm mm. För en del av våra fodervärdar är det en ypperlig möjlighet att prova på att ha kull, vilket de tycker är jätteskoj! Samtidigt vill de själva inte ha stamnamn och aktiv uppfödning, så de känner att det är tryggare med fodervärdsskap. En förutsättning att det ska funka är att man dels är överens, dels har ett bra skriftligt avtal och att man känner att man funkar ihop som människor. Om man har en hona på foder kostar det en del i form av sand och mat till kattungarna, men vi brukar ge bidrag till det i form av att vi köper en stor säck mat och lite extrafoder till kattungarna. Allt beror helt på hur man kommer överens om det. Personligen är jag djupt tacksam till mina fodervärdar, de gör att jag har möjlighet att behålla fler katter i mitt avelsarbete än jag hade kunnat annars, så de gör mig en stor tjänst.
Jag har hittills aldrig haft en hankatt på foder, men med rätt familj skulle jag även kunna tänka mig det.
mvh Malin
men herregud, jag sa att j missuppfattade första inlägget
…
S*Winsnes Wilda
det är lätt missupfatta,,huvudsaken är ju att det rättas till,,,eller hur?
Precis. som jag gjorde.. så kan d blir när man bara läser vissa inlägg oxå. hittade du omplaceringarna?
S*Winsnes Wilda
ja det gjorde jag,,,men det ligger för långt bort,då ska den stackars kisen transporteras lång väg,,,,,,vi har fått in många samtal i dag till vårt katt-hem,,bla om en familj med 4 barn och 1 hund,,som har en svart 74% skogis 25%hus-katt,dom har för lite tid för den och undrade om vi kunde hjälpa dom,,,så jag ska titta på honom i morgon,,gillar han mej,,blir han våra
kul! foton krävs 
S*Winsnes Wilda
gos! så fin den är som kikar upp..
S*Winsnes Wilda
Hej. Vi har en norsk skogskatt, svart kastrerad hane som vi inte kan ha kvar pga att min flickväns allergi har utvecklats mer när vi flyttade ihop (då jag hade med mina katter). Vi försöker göra allt för att hitta ett nytt bra hem till våra älsklingar (vi har ävern en vit, långhårig bondkatt). Hör gärna av dig om du är intresserad av skogisen. tel. 0733441909