Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 926 ggr
JessicaN
0

Fundering om stamtavlan

Hej!

Har en liten fundering som jag skulle vilja ha hjälp med.

Har hittat en otroligt fin NFO omplacering som jag och maken ska åka och titta på imorgon. Min fundering är att hon har stamtavla men hon har inget stamtavle-namn, eftersom det är hennes svärföräldrar som har fött upp henne och dom har inget stamnamn.

Fungerar det bra eller blir det några krångligheter med utställning och så då? Kattens föräldrar har stamtavle-namn.

Katten var egentligen meningen att användas i deras katteri men hon blev utmobbad av deras äldre hona.

Mvh Jessica

Kattilaforsens
0

Om katten är en renrasig NFO med stamtavla så spelar det ingen roll om uppfödaren saknar stamnamn. Du kan ställa ut den utan problem. Om katten saknar stamtavla kan du skaffa ett huskattbevis och ställa ut den som huskatt istället. /Tina

JessicaN
0

Okej, vad bra :) Jo det skulle vara en renrasig NFO som skulle användas till avel men kissens uppfödare hade inget stamnamn. Dom som hade katten nu har haft uppfödning sedan 2002.

Ramona
0

Hej Jessica!!
Det är inga krångligheter att ställa ut katten fast att man inte har stamnamn. Bara du har stamtavlan. Man får nämligen ta en kull inom sverak utan stamnamn. Jag har en bekant till mig som har tagit en kull och hon ställer ut och det har aldrig varit något problem.
Spännande och lycka till
//Ramona

JessicaN
0

Okej. Tack för all hjälp :) Ska som sagt titta på henne imorgon men om vi blir nya ägare vet jag inte. Maken är lite tveksam till fler kissar och skulle vi ha någon mer så  tänkte vi ha en långhårig huskatt. Men vi får se om vi blir kära :)

Kattilaforsens
0

Hur gick det? Uppstod det någon kärlek?Glad

JessicaN
0

Vi åkte aldrig och tittade på henne :( Det kom en familj dit innan oss som ville ha henne så då blev det aldrig att vi åkte dit :(

kerstin2181
0

Jag lovar att hålla ögonen/öronen öppna JessicaFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

JessicaN
0

Var egentligen ute efter en långhårig huskatt med "skogis-fluffet" och "skogis-kragen", norsk skogkatt är faktiskt en ras jag egentligen aldrig har funderat på.

Är lite inne på vissa raskatter också men då vill jag helst ha någon med lite mer unikt utseende, typ perser, somali, oriental. Eller en "skogis-fluffig" huskatt :)

Kattilaforsens
0

#6 Vad snopet och trist. Har du kikat under fliken Omplaceringar här på forumet? Det finns några skogisar där som söker nya hem.

SillyZones
0

#8 Jag skulle vilja slå ett slag för Skogkattens pälskvalitet i jämförelse med långhåriga huskatter som ofta har en mycket besvärlig päls som tovar sig och kräver mycket tid i anspråk när det gäller pälsvård. En skogis är trots sin långa päls mycket lättskött och bildar sällan tovor annat än något smått i fällningstider, om en då. Sen vill jag ochså slå ett slag för den underbara personligheten och temperamentet som den Norska skogkatten har. Fundera litet över vad du vill ha för temperament på din framtida katt. Passar du ihop med en oriental, t ex, som är en mycket livlig och pratig ras, eller med perser som är lugn och kräver mkt pälsvård. Läs litet om de olika raserna så det känns rätt, inte bara till utseende! Lycka till med ditt sökande efter en ny familjemedlem!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Juliette-
0

Har 2 avkommor 15månader & 2½år som behöver nytt/nya hem. Hör av dig om du är nyfiken. 2 tjejer en röd och en svartpadda