Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 5263 ggr
[diana]
0

Effileringssax?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser en effileringssax ut? Min ena skogishona får ofta tovor trots att jag borstar o kammar henne varje dag. Har oxå använt tovspray. Idag fick jag klippa bort tovorna med en vanlig sax, men har hört att det ska bli bättre med en effileringssax. Någon som vet? //Ingrid

Sagolika
0

Ja, det är en "tandad" sax. Den gör att pälsen inte ser lika fult  "avklippt" ut som med en vanlig sax. Glad

[diana]
0

#1 Tack för svaret då får jag köpa mej en sådan. //IngridSkrattande

Sissi
0

Jag har använt en effileringssax för att klippa bort tovorna på en av mina katter. Det blir iaf "lite" mindre "avklippt"!

En bild när han är relativt nyklippt.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Puzzle
0

Det finns både enkla och dubbla effilersaxar. Jag rekommenderar en dubbel (tandad på båda bladen) för då kan du inte få den rakt avklippta konstiga looken. Om du väljer en enkel sax (med bara ena bladet tandad) måste du hela tiden hålla saxen åt rätt håll (rätt blad in mot huden) för att inte få kökssaxresultatet. Gick detta alls att förstå?

EvaHelen
0

#4 Ja, helt enig. Den dubbla effileringssaxen är mycket mer "säker".

Men som alltid ska man vara försiktig, även med en effileringssax. Jag har börjat använda min effileringssax mest för att  justera vid öronbasen.

Mvh,

Eva-Helen

Sissi
1

Jag föredrar nog den enkla modellen.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Labolina_73
0

Ja jag föredrar nog oxå den enkla tror jag.

//Linda

kerstin2181
0

Som skrivet, man måste vara försiktig, tills man lär sig att handskas med dessa saxar, och knivar. På en utställning såg jag en mycket van utställare, andvända just denna typ av sax, vid öronbasen, tyvärr hoppade katten till, och vart klippt i själva öratGråter

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Susanne-Magnus
0

Kan man även använda den i baken om man har en katt som har mycket hår som bajset gärna fastnar i?

kerstin2181
0

#9 det går utmärkt, själv rakade jag min ena, min vita, han har en tendes och bli lite lös av burkmat, men jag fick välja, jag valde att ge lite burkmat för de andras skull, han ska ju inte behöva titta påCool

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Puzzle
0

Jovisst är det så att man behöver vänja sig vid dessa saxar. Jag startade med en dubbel men gick sedan över till enkel när jag lärt mig lite teknik.

Effilersaxen kan användas till allt klippande där man vill undvika raka kanter.