fota kattungar
Hu, sitter här och tittar igenom 144 foton och ska välja ut några att lägga ut eftersom min Cho-San är 4 veckor idag. Men jag blir galen, är inte speciellet nöjd med några. Kanske får ta en ny fotostund i morgon eller senare i kväll.Tur ändå att jag bara har en att fota.
Hur noga är ni när ni fotar era kattungar?
Vilka kriterier har ni?

Tittutleken??Gud så söt…
Hihihi…här fick vi oss en stund blandat med Åhhhhh och hahaha när vi såg din lille:) Såååååå söt!
Helt bedårande söööt:0)
/Maria

Kattungebilder ja… Har precis varit och klappat och fotat några barnbarn, så nu blev det väldigt aktuellt igen… *pust*
Jag brukar lägga ut 1-4 (ibland upp till 6 st) bilder per kattunge och vecka och försöker visa hur den ser ut från lite olika vinklar. Visst är det jobbigt att sitta och rensa och välja, men eftersom mitt minneskort klarar 100 bilder, blir fotosessionen aldrig längre än så ;) Jag rensar friskt redan vid fotograferingen, så när jag väl sitter vid datorn brukar jag ha kanske 10 bilder per kattunge som jag väljer ibland. Det underlättar ;p
Sedan är jag rätt noga att kattungarna inte ska avvika från verkligheten för mycket (åt något håll! - man tjänar ju inget på att de ser snyggare ut på bild…), men att de ändå ska se så rastypiska ut som vanligt. Därmed är fjädervippor bannlysta… Tycker inte heller att skogisungar gör sig bäst när de tittar uppåt. Vill inte ha söööta bilder heller utan vill gärna att de ska visa lite sting i blicken.

Glömde ju: söt bild på lillkillen :)
Å gud så söt han var :)
Jag fotar mina kattungar nästan varje dag! :)
Att fota kattungar är ju delvis roligt, men samtidigt finns det nästan inget värre. ;) Sist när jag bara hade en kattunge i kullen var det uthärdligt att fota varje vecka, dessutom är hon en liten fotomodell så de flesta bilderna blir faktiskt mer el mindre bra (än idag dessutom :)). Men nu när det ser ut att bli ett par till så bävar jag inför varje veckas fotograferande… ;) Jag sorterar bort det mesta och vill ju så klart att katten ska visa sig från sin allra bästa sida utan att bilden för den delen ska ljuga. Vill gärna ha ett par bilder/kattunge varje vecka också för att visa den från lite olika sidor. Det är ju dessutom roligt att kunna gå tillbaka till och jämföra med tidigare kullar.
# 1 Helt underbar bild på en sötis iaf! 
Hej!
Jag avundas dig inte…det är verkligen jobbigt att fota kattungar, särskilt då gruppbilder, som är i det närmaste omöjligt. jag tror att jag tog 300-500 bilder i veckan på mina kattungar. Fast då är jag väldigt petig också, jag vill helst inte använda blixt för att få så bra bilder som möjligt.
En bra kamera och bra ljus är a och o!!!
Håller med de andra, vansinnigt söt kille!!!
Här är en bild på min förra kull när de var 12 veckor gamla.
// Sissi - S*Tam-Trion's
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Nej men vad söt han är =)) Vill gosa med honom =))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

En bra kamera är a och o när man ska fota kattungar tycker jag. Jag tar oxå väldigt många foton på var kattunge och sen sorterar jag bort jättemånga, behåller bara dom bästa. Men det är verkligen inte gjort i ett nafs och lika jobbigt var vecka när småttingarna ska fotograferas. Men känslan när man har fått den där perfekta bilden är helt underbar, då är det värt allt jobb.
sen tycker jag personligen att blixtar borde bannlysas när man ska fota kattungar & katter.. (iaf de blixtar som gör att bilden blir skräp) 
Jag är glad om jag får ett kort som är dugligt ;)
Har tappat bort manualen till julkameran för 2 år sen men hoppas på en digital systemkamera denna jul :)
Att manualen är bort innebär att det blixtrar till ibland när jag tycker det vore bättre utan.

Ja pust, då var jag klar men inte nöjd…. Ja ja, får bli nya friska tag nästa vecka.

Camilla, du får gärna fota mina kattungar sedan när de kommit och växt till sig lite=))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Ja, du vet väl att jag måste komma och glo på dom å då rycker jag ju givetvis med mig kameran.
/Camilla

Vilka fina foton du lyckades med
När vi har kattungar är mitt mål att komma ut varje vecka med nya foton och då helst några foton per kattunge. Men visst är det jobbigt när det är vinter och mörkt och jag inte vill använda blixt. Det är lite av ett MÅSTE för mig. Men nu har jag en ny kamera och hoppas att det ska bli bättre foton i och med att den är bra mycket snabbare.
Säger då bara det … LYCKA till, till alla som fotar kattungar.

Jag fotar när man har tillräckligt dagsljus…just nu är det inte mer än ca1-2 timmar /dag
Försöker ta bilder ialla vinklar som Restless säger ska man ju visa upp de små som de ser ut. När jag sedan väljer bilder har jag massor att gå igenom på en kull på 4 brukar det vara ca 150-250 bilder att dra ner i storlek.Jag sållar hårt och tar de skarpaste och bästa bilderna .

Hei!
Ja når jeg skal ta bilder ønsker jeg å fremstille de så korrekt som mulig. Jeg vil at bilde skal være klart og i fokus. I klart dagslys blir som regel de beste bildene. Jeg ønsker også at bildene mine skal vise frem visse sider ved katteungen som jeg selv ser etter når jeg skal velge meg en ny kattunge. Jeg vil se looket, øreform og øresetting og størrelse. Jeg vil også ha et bilde hvor en kan se linjene i trekanten og haken, altså et bilde rett forfra. Og til slutt vil jeg gjerne ha et bilde der kattungen sitter eller står slik at en kan få et visst inntrykk av benstamme og proposjoner i kroppen.
En må jo uansett reise og se på kattungen og om en faller for den:-))
Lykke til!
Julie

Tack för alla era svar, alltid intressant att höra hur andra resonerar kring vad som är viktigt att visa.

Jag tycker alla får så fina foton av sina kattungar. Innan mina kullar kom insåg jag inte jobbet bakom… Och hur mycket jag än försökte fick jag inte några fullträffar. Svettig blev jag & frustrerad när bebbarna kutade iväg precis som jag skulle trycka ner knappen… Dessutom hade jag lånat kameran av mamma & pappa & slutar tiden på den var hemsk!! Puh…. Nu hoppas jag man kommit in på sin kamera, den dag, om den nu kommer, när vi får fler kattungar här på S*Eklövet´s
/Mia

Fota kattungar är inget för den otålige helt klart! Många bilder blir det och så få som är något att ha.
Här är en kullbild som kanske är 1 på miljonen. De sitter som ljus och tittar alla på leksaken som de distraheras med. En MCO kull 8 veckor och väääääldigt busiga. Det var ingen lång millisekund de satt still skall tilläggas. Jag hade enbart tur!