Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett12-omplaceringar
Läst 2235 ggr
Labolina_73
0

ang omplacering av djur

Hejsan.

När är det acceptabelt att omplacera ett djur? vad ska man ha provat att göra innan,, allt säger man ju men vad är allt? Man har ju sett väldigt många olika anledningar till omplacering och det blir ganska starka diskussioner om dom alla. Beror det på vem som ska omplacera eller beror det på vem som nappar först på att diskutera ämnet? Vad finns det för anledning där man skulle slippa att behöva försvara sitt val om att omplacera sitt /sina djur eller vissa av dom av olika anledningar? Jag tror ju inte att här finns någon som tycker att det är ett roligt beslut att ta om att omplacera och då många ggr dessutom vara tvungen att läsa att du ska minsann inte ha fjur alls som omplacerar etc etc..

Vissa uppfödare som omålacerar får en del svar om stackars dej, och en del blir påhoppade rakt på. men väldigt många "icke uppfödare" "bara vanliga kattägare" får nätt och jämt nästan alltid påhopp vid förfrågan hur man ska gåtillväga vid en omplacering,

så min fråga är nu vad är det för "giltiga" skäl till att omplacera?

Om katten plötsligt börjat kissa inne? om katten plötsligt börjar få beteendeförä'ndringar? vid flytt? vid om man får barn? eller osämja i flocken, vem väljer man då att omplacera?

Ps. Jag ska inte omplacera.. ;-)

Kramar Linda

SillyZones
0

Jag tycker att folk skulle ta och bry sig litet mindre i andras angelägenheter, och vara mindre snara att dömma, så skulle världen vara ett trevligare ställe att leva i. Vem avgör vad som är giltigt och inte? Och giltigt inför vem? Flört

Ha en bra dag!

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Fitnesscats
0

#1 mkt bra skrivet.

Jag tycker det är upp till var och en om man av någon anledning måste omplacera sitt djur, huvudsakligen är att djuret får det bästa. Ofta tycker jag att människor lägger sig i alldeles för mkt andras beslut. Ibland kanske man av någon anledning inte kan ha kvar sitt djur, även om man skulle vilja av hela sitt hjärta. Själv skulle jag ha mkt svårt att omplacera mina katter, men om jag kom i den situationen pga någon anledning så skulle jag absolut inte behöva "försvara" mitt beslut, det är isf min ensak, anser jag ialf.

*Kram* Eva-Helen

maximus
0

#1 och #2  mycket bra skrivet och jag håller med ,om man behöver omplacera så är det upp till var och en och sen ut går man ju alltid till djuret bästa vare sig det är en katt , hund eller häst ,eller vad det än är för djur man har ,och man får ALDRIG dömma någon för en dag kanske man själv står inför det svåra beslutet att behöva omplacera sitt djur av någon anledning/Annette

Labolina_73
0

Mycket bra skrivet av er. roligt att någon svarade. Visst är det så som ni skriver men hm hur kommer det sej då om man resonerar som ni att det blir vilda diskussioner ibland?

Är det kanske så att det är en och samma som hela tiden placerar om och skaffar nya djur? och att det  därför blir prat om detta?

Som i alla andra "debatter" så finns det ju alltid en lite nu och då som helt plötsligt från ingenstans vräker ur sej något dumt. Kan det kanske vara i dessa fall som det blir diskussioner hit och dit om vad det nu än må diskuteras?

Om man skulle hamna i den sitsen att man måste placera om så gör det ju ont  ända in i själen óch det sista man behöver då är ju en massa skit. Sedan finns det ju vissa orsaker som jag och du kanske tycker är något vi inte förstår eller enligt oss inte är skäl nog att göra sej av med djuren men det innebär ju inte att det är fel bara därför.

Aja nu som vanligt så svamlar jag iväg på molnen.. ;-)

//Linda

maximus
0

#4 det är väl så att folk har så lätt för att lägga sig i och dömma och då som du säger att man inte kan förstå varför hon / han gör så och då kankse retar upp sig på saken och tycker att det inte är "skäl nog" ,nä inte för "oss" men för personen det gäller så är det ju det ,annars så omplacerar man ju inte eller ?

sen är det också så som du skriver : Är det kanske så att det är en och samma som hela tiden placerar om och skaffar nya djur? och att det  därför blir prat om detta?

ja det är klart att så är fallet ,men som försäljare som vi är så vet man ju ganska så snart hur ryktet går och då om man får en köpare som har många omplaceringar så behöver man ju inte sälja till den personen om man inte vill ?

så gott folk dömm inte ut varandra i förskott ,och om man är nyfiken så ta reda på fakta först ,men kom ihåg att man är inte skyldig att redovisa vad och varför man har omplacerat ,så då gäller det att inte skapa ett rykte ," att jag frågade men hon/han ville inte säga varför och då är det ju skumt eller? "

bra debatt Linda

mvh Annette

Keso
0

Intressant tråd. Jag blir alltid så irriterad när folk dömer andra vilket som sagts tidigare händer nästan jämt när ngn privatperson vill omplacera sin katt. Jag kan nog hellre tycka att det är bra att vissa katter omplaceras, ärligt talat tycker jag att fler borde göra det…

Om ngn vill omplacera sin katt är orsaken alltid att de inte vill ha kvar katten, anledningen till detta kan vara precis vad som helst allt från allergi till att de tröttnat på den. Och hur bra mår den katt vars ägare tröttnat på den? Hur väl tas den omhand? Hur mkt kärlek och omsorg får den? Så när jag läser folk som skriver att de som vill omplacera ska prova än det ena än det andra för att behålla den, för kattens skull stödj dem i omplaceringsbeslutet. Handen på hjärtat, var tror ni katten får det bäst? i sitt invanda hem där de inte vill ha den eller i ett nytt hem där de vill ha den?
Frågan riktad till "gnälllspikarna" inte de som skrivit i trådenFundersam

LittleL
0

Jag har själv omplacerat och håller med er i det som ni skriver. Jag kan dock irritera mig på att folk inte kan stå för varför dom vill omplacera sitt djur. Om dom nu tröttnat, varför kan dom inte stå för det? Istället står det nästan alltid "allergi" i annonsen. Plus att det står att den omplaceras pga tidsbrist.
Och jag håller med #6 om att djuret får det bättre i ett hem där den är älskad istället för att bo kvar hos någon som har tröttnat på den. Men jag är av övertygelsen att man måste försöka hjälpa och stödja dessa människor, kanske går problemen att lösa? Och om det inte går, så får man ställa upp och hjälpa dom att hitta ett nytt hem åt djuret. För….handen på hjärtat….djur (speciellt katter) avlivas varje dag pga att folk tröttnat på dom av olika anledningar. Och det är en lätt utväg för någon som inte längre vill ha sitt djur.

/Sylvia

kerstin2181
0

Jag tycker att en omplacering ska ske med ditt eget hjärta så att säga, man gör det för djuret skull, man får tänka, vad är bäst? jag har omplacerat en huskatt, och en skogishona som inte funkade i gruppen, hon vart mer o mer aggressiv på dom andra, idag är dom omplacerade hos vänner, med bara en katt till som sällskap, och detta funkar kanon, jag stog kvar som ägare i flera månader, för att kunna ta tillbaka om det inte funkade som jag förväntade mig, till det bättre så att säga, idag har jag fullständigt insett att det jag gjorde, var för dom, inte för mig själv

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

SillyZones
0

Så länge man tar ansvar för sitt djur. Sålänge man ser till att djuret kommer till ett bra hem, att man är beredd att ta ansvar om det inte skulle funka med omplaceringen osv. Folk som avlivar för att de tröttnat på djuret eller dumpar tar inget ansvar. Men om man ser till att djuret har ett bra hem där DJURET mår bra, så anser jag att man har uppfyllt sina åtaganden.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

LynxLairs
0

Jag är själv en lyckig ägare till en omplaceringskatt! Katten är en mycket älskad familjemedlem och mår numera jättebra.

Varför skulle man känna skam, för att man som djurägare tar beslutet, att omplacera djuret för djurets bästa. Säkerligen ofta ett svårt beslut, men något som man anser sig vara tvungen att göra, av ett eller annat skäl. De flesta som omplacerar, gör ju samma jobb som vid försäljning av en kattunge, dvs ser till att katten får det bra.

Vad gör vilda djuren (människorna) när det blir osämja i gruppen…..katten får ju inte välja själv…..skall inte vi människor ta ansvar för att alla mår bra………….

ingela-anthon
0

# 10 Mycket bra skrivet!!

Katterna har bara oss och är helt beroende av våra omsorger därför bär vi också alltid ansvaret att sörja för kattens bästa i alla situationer och alla avseenden.

CaraMia
0

Jag frågar mig vad syftet är med denna tråd. Ska vi räkna upp giltiga och ogiltiga anledningar till omplacering för att sedan kunna klanka ner på dem som inte anses ha giltiga anledningar? Det måste väl ändå vara upp till var och en att fatta beslut om omplacering av sina djur./ Maria

Labolina_73
0

#12 Jag hoppas verkligen inte att denna tråd skulle vara någon sorts sporre för att kunna klanka ner på någon,, det är ju just det jag vill komma ifrån.

Syftet med tråden är väl att man ska kunna diskuyttera ett hett ämne utan att man börjar tjafsa.

det finns välan inga ogiltiga förklaringar till att någon väljer att omplacera, men det finns ju säkert någon som omplacerar utan att jag eller du /ni skulle göra det av samma anledning, men å andra sidan som mångA  skrivit, bättre för katten/hunden/djuret att bli omplacerad til någon som vill ha det. Sedan tycker ju jag inte som en del andra att man omplacerar bara för att man inte vill ha det, det tycker jag då man skulle tänkt på tidigare. men om djuret av någon anledning inte längre passar in hos oss och då måste vi ju se till djurets absolut bästa och då ge det ett bra och värdigt hem. Det är sdärkert så det är menat i tråden att fjuret inte passar in, eller kanske beter sej på ett sätt så man inte"vil" ha det längre.. för mej låter det bara så illa att jaga jag vill inte ha längre.. men så är det säkert inte menat heller,, :-)

Absolut ska det vara upp till var och en om man omplacerar sitt/ sina djur. Men vad ska alla trådan handla om, då? söta djur? kattungar?

Ska man inte kunna starta en bra tråd utan att det kommerupp en vass komentar som #12

Vad ska vi prata om här? Pratar man om hälsa/sjukdom, kommer det alltid oxå en en pigg som sabbar hela tråden, pratar man om utställning kommer det in en pigg oxå. Naturligtvis måste alla få ha olika åsikter men jag kan säga min åsikt på olika sätt,, mer eller mindre trevligt. Jag anser och tycker oxå att man ska kunna lyssna och ta till sej av andras erfarenheter. Jag kan inte allt,, nej nej långt ifårn. det finns alltid någon som kan mera än jag, men jag kanske kan mera än du inom något område och du mera ä'n jag inom ett annat,, varför inte då dela med sej av det man kan ochhjälpa varandra..

är det inte därför vi föder upp katter? för att få fram så bra som möjligt,, kan man det utan at hjälpas åt? NEJ inte enligt mej iaf.

;-) hm aja nu som vanligt så babblar jag…. men ni får ha överseende,, ni vet ju hur jag är,, *BLINK BLINK*

//Linda

[Pimme]
0

för mej e alla skäl gilltiga om katten får de bättre

knoxvilles
0

Jag tycker det är upp till var & en om man väljer att Omplacera sina katter / huvud saken är väl att det känns rätt & katten kom till rätt hem.. Orsak det kan vara många  /Eva

Frost
0

Det här är en svår fråga, men väl värd att diskuteras. Först vill jag börja med att säga att jag brukar vara väldigt intresserad varför någon valt att omplacera om jag på något sätt är involverad med den människan -om det är en uppfödare jag planerar att köpa katt av eller liknande. Jag reflekterar överhuvudtaget inte över varför någon väljer att omplacera om jag ser det på någons hemsida eller hör om det på annat sätt.

Jag anser också att det finns tillfällen då omplacering är den enda rätta lösningen -när katter inte mår bra i sitt nuvarande hem, när en ägare inte kan tillgodose sin katts behov -då har man ett ansvar att se till att katten får det så bra som möjligt.

Men det finns också uppfödare och ägare som omplacerar på ett för mig förkastligt sätt, och därför vill jag gärna veta varför någon omplacerat sitt/sina djur om jag t ex ska besluta mig för att stödja någons uppfödning/avelsarbete genom att köpa en katt av dem.

När jag köper en katt av någon (ja, jag använder samma exempel hela tiden) så är det viktigaste att personen som föder upp katten har god kunskap om katten som djur, och vars egna katter har bra temperament och ett bra liv. Att avelsdjuren är sällskapskatter först och främst med andra ord. Om en uppfödare byter ut sina avelsdjur så fort de gjort "sitt" i aveln betyder det att den uppfödaren inte har samma prioriteringar som mig, och då känns det inte aktuellt att stödja den sortens avelsverksamhet. Jag tror också att då katters avelsvärde räknas högre än dess sällskapsvärde hos en uppfödare, riskerar temperamentet hos katten hamna i andra hand efter typ.

Samma sak gäller ju ägare till katter, det finns de som "byter ut" sina katter med några års intervall, antingen för de skaffar för många katter för snabbt, och alltså åsidosätter sina katters behov för sitt eget habegär, eller för att de kanske tröttnat, jag vet inte. Jag vet bara att fenomenet finns.

Så jag tycker det är viktigt för mig att veta varför någon omplacerat sin/sina katter, om jag har en relation till dem. Däremot så har jag aldrig, och kommer aldrig, spekulera över det på nätet eller liknande. Om jag undrar så frågar jag givetvis respektfullt varför man gjort så, och i de flesta av fallen kommer jag få en fullt rimlig anledning, där ägaren efter mycket tandagnisslan tagit rätt beslut för kattens skull.  

Men jag kan villigt erkänna att jag inte tycker alla anledningar till att omplacera är rätt. Om någon berättar för mig att de omplacerat kastrater bara för att få plats med nya fräscha avelsdjur så faller inte det i god jord hos mig.

Däremot finns det ju inga regler, så på det sättet är det ju upp för var och en. Det är dock en viktig moralisk fråga att diskutera, även om det inte finns några rätta svar. I förlängningen handlar det ju om var och ens syn på djurhållning, en fråga som aldrig kan diskuteras för mycket.

Ebbhab
0

Håller med #14 och #15. Förhoppningsvis behöver en katt bara omplaceras EN gång vilket till rätt ny ägare kan bli en fullträff. FLERA omplaceringar för en och samma individ är dock en annan femma…

Labolina_73
0

Mycket bra… :-D

Imasy
0

Svårt att säga om det skulle finnas någon mer legitim anledning till omplacering än någon annan. Vad skälet än må vara, så tycker jag att det är bättre att omplacera än att gå och "lida" i en dålig situation.

Vet en människa som är ett exemplar för sig själv, och detta tycker jag inte är okej. Hon skaffade nya djur på löpande band, och avlivade dem när hon tröttnat på dem. Skaffade nya, avlivade osv.

rockringen
0

Jag är enig med många i detta inlägg trots att det är olika åsikter… Generellt för mig är att alla skäl som gör att katten får det bättre är i mina ögon bra.

Självklart undviker jag också att köpa och sälja till de som byter katter som de byter skjortor eller bygger upp ett stort katteri på kort tid. Men för mig är det mer än bara "antal" omplacerade katter som gör om jag vill samarbeta med en person eller ett katteri, det handlar om en helhetsbild av katteriet.

Är man uppfödare av en ras och har det som hobby, då vet man att alla katter inte trivs att på äldre dar leva i ett katteri med fertila katter och kullar som föds. Vissa katter som kastreras kliver inte ner i rang utan övergår till att protestera mot sin fråntagna fertilitet resten av livet. Detta kan leda till stora hälsoproblem i en uppfödning om man inte åtgärdar problemet, vilket ibland kan hjälpa med en ev. omplacering.

Har man hållit på i många år och vill fortsätta föda upp, då kanske man behöver placera om någon vuxen för att inte få för många katter. Man kanske har oturen att spara eller köpa in några katter som det visar sig inte lämpar sig för avel. Helt plötsligt kanske man sitter där med 7-8 kastrater och ska bedriva uppfödning.

Risken finns ju även att uppfödare struntar i att bedöma katternas avelskvaliteter, man avlar på dem ändå eftersom man inte kan köpa in nytt. Som uppfödare har man ju faktiskt ett ansvar mot rasen. Ska man då lägga ner sin uppfödning om man inte kan köpa in fler katter till katteriet eller ska man avla på sina icke rastypiska katter man köpt?

Katter är inte flockdjur och ska inte bo många ihop på en liten yta. För mig är det viktigast att man ser till att man har harmoni i sitt katteri, att katterna trivs och är friska och mår så bra de bara kan. Det finns alldeles för många katter som lever i stress i stora katterier och många av dessa skulle säkert må bra av att komma till ett lugnare hem där någon har tid för dem.

Med detta vill jag inte på något sätt förespråka omplacering av katter, men ibland kan det vara mer seriöst än att inte göra det. Jag tycker även kattvärlden har en väldigt enformig inställning till omplacering av katter och att många är väldigt kvicka på att döma andra.

Hälsningar Barbro och Rockringarna

CaraMia
0

#13 Du får gärna förklara vad du menar med att kommentaren jag skrev i mitt tidigare inlägg är vass. Min åsikt är att på forum ska man kunna diskutera och ifrågasätta. Vad skulle det bli för diskussion om vi alla hade samma åsikter?

För att återgå till ämnet så förstår jag fortfarande inte syftet med den här tråden. Alla som väljer att omplacera har sina egna unika skäl och om man är intresserad av att veta varför så kan man ju alltid föra en diskussion med dem. För övrigt håller jag med #14, #15 och #17, det vill säga att alla skäl är giltiga så länge katten får det bättre. Hjälp istället för stjälp!/ Maria

Akasmas
0

Som säkert alla kommer få reda på eftersom allting sprider sig så snabbt så har jag satt ut två av mina katter till omplacering, men ni kan tro det smärtar….

Jolanka för att hon prylar de andra katterna så fort hon får en chans…har försökt separera, ahr försökt allt…

Quatro för jag tycker han skulle förtjäna ett hem där någon har mer tid med honom att kela med honom och så…men där börjar jag faktiskt så smått ångra mig…jag får TA mig tid helt enkelt…älskar katterna och att omplacera en gör så fruktansvärt ont :(

Labolina_73
0

#22 jaa fy, jag lider med dej.. och hm så trist att du ska känna att Som säkert alla kommer få reda på eftersom allting sprider sig så snabbt men du har ju helt rätt,, det är ju så och det är helt fruktansvärt.. stötta varandra nu istället,,, det är ju ett supertufft val man gör för kattens skull.. Man kan inte vara ego,, man måste tänka längre än så. och om du anser att katterna får det bättre så är det ju så..

all heder till dej,

kram Linda

[Pimme]
0

#22 åå de måsste jöra ont men om dom får de bäätre så…

blackangel
0

Ja jag anser att då iallfall att det är upp till var o en och att man alltid ska hjälpa istället för att stjälpa. Det är aldrig lätt att behöva hitta ett nytt hem till en kär vän men ibland är det ett måste oavsett anledning…

CaraMia
0

#0 Du skulle inte omplacera skriver du men på din hemsida är flera katter omplacerade. Ta inte illa upp för jag blev bara nyfiken. //Maria

Wichita
0

# Håller med dej.

Labolina_73
0

#26 det skulle jag inte göra då heller.
Tråden är över 1 år gammal.

//Linda

blondifire
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16, bra skrivet. kunde inte sagt det bättre själv. vår huskatt har haft det tufft här hemma, med mimmi som inte accepterar henne och huskatten(molly)som i sin tur gett sig på dom yngre. nu har dom andra 3 gaddat ihop sig mot stackars molly som är sönderstressad. vi har provat allt känns det som speciellt som molly är lilltösens katt och bara tyr sig till henne men t om hon vill att molly bara ska få må bra här eller nån annanstans. såg ingen lösning men nu har vi fått en äldre dam(stora tösens kompis mormor) vars gammelkatt dog och hon vill gärna försöka.Skrattande. stella är glad då hon kan hälsa på sin katt, jag är glad att inte behöva avliva en frisk katt och jag tror nog molly kommer bli glad över att kunna slappna av och inte bli på hoppad hela tiden. som sagt, det är inget lätt beslut men har man en katt som inte mår bra får man sätta sina egon åt sidan och göra det som är rätt för katten. jag är glade över att mina barn lärt sig detta även om anledningen är sorgsen..

S*Winsnes Wilda

Sissi
0

#20 Jag bara älskar den formuleringen:

"Vissa katter som kastreras kliver inte ner i rang utan övergår till att protestera mot sin fråntagna fertilitet resten av livet."

Nu tror jag i och för sig inte att det är det enda min kastrerade hankatt Tryffel protesterar mot. Jag är helt övertygad om att han mest av allt skulle vilja att alla de andra katterna flyttade härifrån så att allt blev som vanligt när det bara var han och jag. Samt att han har tvångsmässiga behov av att få gå ut, men det ligger nog något i det där med den berövade fertiliteten.

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Humletassens
0

Det handlar vad som är bäst för katten.  Många som förfasar sig om omplasseringar tittar på ett mänskligt perspektiv. Får katten det bara bra så anpassar den sig väligt fort.

//Henrik