Förvaring av hankatter :(
För en tid sedan var min sambo och jag och hälsade på hos en uppfödare som har kattungar till salu. I katteriet fanns flera vuxna katter och två kattungekullar. Alla katterna var välvårdade och uppfödaren verkade mycket trevlig.
När uppfödaren berättade att fadern till kattungarna bor ensam i ett rum i källaren blev både jag och sambon illa till mods. Hanen brukar få komma upp till de andra katterna en stund varje dag men då får han ha blöja på sig eftersom han kissar.
Vi lämnade katteriet med en känsla av obehag i våra magar. Även om kattungarna såg välmående ut och uppfödaren var trevlig så kan vi inte tänka oss att köpa en kattunge därifrån. Är det vanligt att hankatter behandlas på detta sätt?
//Maria

Stackars stackars katt… Även om en av kattungarna var min drömkatt skulle jag inte köpa den ifall de behandlar sin hane så. Jag vet att det kan vara problem med strilande hankatter men att stänga in den ensam i ett rum och blöja?! It's a big no no. Jag skämms fruktansvärt om jag har råkat stänga ute någon katt på balkongen!

#1 Bra skrivet, håller med dig! Jag lät kastrera min hane när han började kissa. Han är en i familjen och skulle inte ens tänka tanken att stänga in honom eller sätta blöja på honom.
Hmmm, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men i de flesta fall så mår en fertil hane bättre av att vara i lite trängre utrymmen och avskilt från de andra katterna. Sen om källaren är så mysig eller ej, har jag svårt att säga någonting om. Det bästa är väl om man har tillgång till ett eget rum med kattgård till hanen men det är nog långt ifrån alla som har den möjligheten.
Hanen kanske inte "bodde" i källaren utan bara vistades där under vissa tider och perioder.
Jag vet också många som använder blöja på sina hankatter och det är just under de stunder då de vistas bland de andra katterna eller i rum där de brukar strila. Detta brukar inte vara under några längre perioder eller stunder.
Det finns "nästan" ingen fertil hankatt som ALDRIG strilat/kissat inne någon gång och det är något man får ta med i beräkningen när man skaffar sig en hankatt och man måste därför ställa sig frågan; HAR JAG MÖJLIGHET, ORK OCH PLATS för att hålla min hankatt fertil?
Åter igen måste jag få pointera det att jag inte är världens bästa på att uttrycka mig men jag hoppas att ni förstår mina tankegångar iaf.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#3 Jag vet bara att mina två hankatter som båda varit fertila i flera år inte hade mått bra av att vara instängda för sig själva. Jag försökte ha Amadeus ensam i köket en natt, dagen innan han kastrerades och han grät av sorg.
Jag har nog haft ganska tur för Smeagol strilade aldrig inne under sina 2.5 år som fertil och Amadeus började först när jag hade kattungar och då var han nästan 3 år.
Det jag undrar varför man har dem om de inte ska vara med alla andra och tillhöra familjen?????
Jag vet att denna fråga tidigare diskuterats här på forumet och att det kan förekomma delade meningar om detta. Detta är bara min åsikt om mina katter och att jag inte hade kunnat göra så.
#4 Jag kan hålla med dig trots mitt tidigare inlägg.
Själv har jag väldigt svårt för att sära på mina katter eller att låta någon vara i ett eget rum, tycker t.o.m. synd om dem när de är instängda för parning. Mina hanar fick gå fritt tillsammans med de nadra katterna men då fick jag också torka kisspölar dagarna i ända.
MEN, jag har förståelse för dem som klarar av det och vi som endast har fertila honkatter ska nog vara väldigt tacksamma för att det finns folk som orkar hålla sina hanar fertila.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#4 Jag förstår vad du menar och som jag skrev har jag inte haft så mycket problem med mina hanar och hade jag haft det hade de kastrerats tidigare. Jag bestämde mig väldigt snabbt att kastrera Amadeus, troligen hade han lugnat ner sig om jag stått ut med kissandet i några dagar till. Kattungarna skulle precis flytta och uppenbarligen vart han stressad av deras framfart och bus. Så visst ångrar jag mig ibland med tanke på att han alltid skött sig exemplariskt och att jag gärna hade velat använda honom på min egen Skrållan.
Smeagol kastrerades ju för att jag inte ville ha två fertila hanar tillsammans. Men när vi först köpte honom var meningen att han skulle kastreras när han vart fertil men eftersom han skötte sig så vart det bara inte och sedan fick jag ju en förfrågan på honom av Gisela.
Hade Sunshines bror Twister inte varit bokad hade jag nog valt att köpa honom då jag verkligen tycker om härliga hankatter.

Jag blir lite kluven gällande detta.. måste börja med att skriva för er som inte redan vet ,,, att jag KAN inte skriva eller uttrycka mej "rätt" utan att missförstås så ta det klanske men en liten nypa salt.. :-)
MEN,, hur som,, Jag tycker att man kan absolut ha sin hane i ett eget rum och kanske även faktiskt sätta byxa på när denna vistas med "alla" andra. MEN det behöver ju inte nödvändigtvis innebära attt hanen är ensam, man skulle ju kunna ha en hona eller flera i omgången tillsammans med hanen och man kan ju faktiskt även vara där med honom oxå..
Inte alltid men jag är inte alltid med mina andra katter heller ju,
Man behöver ju inte ta mindre hand om en hane bara för att han vistas i "källaren" eller var det än nu är han vistas just för att man har honom på annat ställe än där han är.
Han kanske faktiskt trivs bättre på mindre yta, och om inte hanen verkar må dåligt på något vis så förstår jag inte vad felet är. Tar man hand om honom och ger honom allt som man ger doma andra katterna i hemmet så tycker jag inte att det är det minsta konstigt, om han får vara uppe med dom andra oxå men då ha byxor.. Jag vet många som har byxor på sina hanar just för att slippa få sina hem nerkissade/strilade.
Jag själv skulle kanske inte alls välja att ha det så men om vissa gör det oxh alla katter mår bra så kan jag inte heller säga att det är fel.
I detta fall kanske det är väldigt bra inrett för hanen,, vad vet jag??
/Linda

#1 det står ju inte att dom stänger in honom med blöja,,
Han får vad jag förstår vara i ett annat rum utan blöja och när han vistas i resten av huset ha blöja för att inte kissa ner..
Jag tycker att det är lite synd att vrida det till att den stackarn är helt instängd/ ensam och minsann får ha blöja på sej..
Nu har jag ingen aning om hurvida det ligger till i detta fall men innan man vet det så vill jag inte heller hacka på denna det nu handlar om bara för att…
//Linda
Jag själv skulle aldrig ha en katt separerad från dom andra. Iaf inte konstant. Men fick ni veta om han bodde där för jämnan, eller var det kanske för att strilade och väntade på löphona?
Vet uppfödare som håller sina hanar separerade från honorna, dock inte ensamna men ändå separerade.
Dom kan ju vara älskade sällskapsdjur trots att dom kanske inte har tillgång till hela huset/lägenheten.

Jag håller mina hanar separerade från mina fertila honor, jag anser att jag på det sättet har haft möjlighet att hålla mina hanar fertila längre. Mina hanar bor tillsammans i köket och en liten hall med trappa upp till övervåningen. Mina kastrater får turas om att hålla hanarna sällskap. Jag har väldigt hamoniska och välmående hanar och jag tror faktiskt att de hade mått sämre tillsammans men mina fertila honor, stressen som kommer när de ska jaga, hålla reda på och flörta med honorna kan i mångt och mycket förstöra harmonin i flocken och framförallt skapa osämja mellan hanarna.
Sen har jag personligen väldigt svårt att förstå hur man kan sätta blöja på hankatterna, tycker det är lite förnedrande. Men jag säger inte att det är fel, utan bara att JAG inte skulle kunna tänka mig det.
/Camilla

missade att skriva att han hade blöja när han var ute bland de andra, misstänkte att det skulle missuppfattas när jag såg det själv =)
visst så har vi bara halva sanningen men de källare jag har besökt har aldrig varit speciellt inredda och charmiga… =P
Det er vel ikke verre å ha en hannkatt i eget rom enn f eks å ha bare en katt? Katten bryr seg nok ikke om det mangler gardiner eller blomsterkrukker i viduet, så lenge han har det katter behøver. Og det er ikke det samme som vi mennesker behøver. Han bryr seg nok heller ikke om han må ha på bleie når han er i "menneskerom". Det er vi som synes det ser snålt ut, ikke katten!
En katt har det best når den ikke blir menneskeliggjort, men får lov til å være katt.

Jag skulle aldrig någonsin kunna sätta blöja på någon av mina katter,tycker att det är att förnedra sitt djur,är inte normalt för ett djur. Men det är min åsikt.Jag väljer ju hellre då att kastrera.Vilket jag gjorde med mina hanar.
Sen finns det ju tack& lov så många hanar som faktiskt sköter sej utmärkt&varför inte satsa på dom istället som avelshanar än att låta sina hanar gå runt med blöja som inte sköter sej?
Sen kan jag förstå dom som separerar sina fertila honor/hanar från varandra,men då ska ingen katt behöva vara ensam eller känna sej instängd,man måste ha stora ytor för att kunna göra något sådant!
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

En tik som löper får blöja ibland. Vad är skillnaden på det?
En tik blöder ja jo det vet jag oxå… men det är ju iaf lika onormalt att sätta blöja på henne som på en hankatt isåfall,, om man ska hårddra det hela.
Iom att hunden fattar inte att det är skillnad på henne och en katt som kissar,, blöja som blöja ju,,, oavsett anledning så är det ju isåfall lika onormalt på ett djur,, men när det gäller tikar är det inte ett dugg konstigt eller någon som pratar om det alls som om det är konstigt.
Nu låter det verkligen som att jag är för blöja på katter, vilket jag naturligtvis inte är. Men jag ser det som en möjlighet att kunna hålla en katt fertil lite längre, iväntan på eventuella planerade parningar. Såklart inte det optimala men iom att det inte är hela tiden och sålänge inte hanen tycker att det är jobbigt eller mår dåligt av det på något vis. Man känner ju sina katter och SER på dom om det blir jobbigt eller om dom skäms inför dom andra katterna, då är det inte ok alls.. men annars så varför inte? som ett alternativ?
Om jag skulle göra så låter jag vara osagt iom att jag gjorde det inte på Bacardi och efter honom får jag nog aldirg nånsin in en hane här så länge Johan bor kvar.. ;-)
Huvudsaken som jag ser det är ju att alla katter får samma omvårdnad och kärlek.
//Linda

Nu är det ju oftast såhär en katt som strilar/skvätter gör det ju oavbrutet,därav så får du ju använda blöja hela tiden i regel!
En hund som löper& blodar gör det ju inte hela tiden,eller hur?
Så jag förstår dej inte riktigt i ditt tänkade,sorry
Marina/ S*Karmskogen's
Det är inte lätt att ha fertila hanar, speciellt inte när dom väl börjat strila.
Vår älste börja när vi skaffa en hankatt till, rummet dom bor i har utgång till rastgården. Dom har förstört hela rummet dom bor i, som tur är skall det renoveras senare men vi väntar till dom blir kastrater.
Så innan man börjar ojja sig om att en uppfödare har ett separat rum till hankatten så ska man prova på att ha en strilande hane själv.
Tror inte alls den mår sämre en en hankatt som har en liten rastgård där den går själv.
O varför ber man inte att få träffa hankatten om man har en obehagskänsla att det inte står rätt till. Istället skriver man om det på ett forum.
Mvh
Henrik
Visst kan man tycka att det kan kännas illa till mods när hanarna bor ensamma helt eller delvis, men ibland är det ju omöjligt att ha dem tillsamans med de andra katterna när man har fertila honor, eller i möblerade rum på grund av att de markerar.
Jag var för ett par år sedan hos en bengaluppfödare. En uppfödare som är väldigt mån om sina katter. Tyvärr funkar det tydligen inte alls att ha dessa avelshanar i möblerade rum. De pinkade ner allt. Han hade byggt ett rum åt sin avelkatt ute i en lada, och tro mig det var inte onödigt. Det luktade kattpiss nåt så in o bomben, och det berodde inte på något slarv från ägaren, utan hanen markerade allt hela tiden. Så tyvärr är det nog nödvändigt med liknande lösningar ibland.
Mvh Bengan

Hej!
Vi har väl något unika hanar, de går alla tre tillsammans med resten av kattflocken (inklusive fertila honor, som numera går på piller..) och sköter sig ypperligt tack vare att vår kastrathane är alfahane och ser till att killarna sköter sig. Vi har inga slagsmål, bråk eller annat, trots att två av hanarna redan parat o fått kullar. MEN det jag skulle säga var att när det blir oro i lägret, i form av att äldste hanen blir vääääldigt sugen, så mår han bäst av att få eget rum ett par timmar. Då coolar han ner sig, vilar, äter och kommer till ro. Samma med vår förre hane, han behövde eget space varje natt för att inte oroligt vandra huset igenom o skrika vid varje fönster efter honor. Därför bodde han på eget rum varje natt.
Jag tror att det är individuellt hur man kan hålla hanar. Hade vi haft möjlighet till eget hus och utegård till våra hanar hade de fått vara där några timmar per dygn, men nu har vi inte det, så vi försöker göra det bästa av situationen. Ingen av våra hanar strilar, inte heller går de ner i vikt oroväckande, för skulle det hända blir de kastrater. Däremot har vi fått en oplanerad kull, just för att hanarna går tillsammans med honorna.. För mig handlar allt om katternas väl o ve och om en hane mår bäst av att vara ifred så tycker jag att den ska vara det. Däremot tycker jag väl inte att det är så roligt att utestänga hanarna från den sociala gemenskapen i flera flera år, då skulle jag må dåligt! Men det är MIN inställning, alla katter är olika och fungerar olika.
Mvh Malin

#15, jo men en tik löper ca 3 veckor i snitt och då har hon alltså blöjja i 3 veckor i sträck,, (undantag för utgång såklart) och en hane som får blöja kanske har det någon gång ibland.
Så länge alla djuren mår bra så tycker jag ju iaf att det är viktigast. Mår katten inte dåligt av att ha blöja eller vara i ett "eget" rum så tycker jag inte att det är fel.
I såfall skulle det ju vara minst lika fel att ta hem en hona och stänga in henne i ett eget rum, där hon dessutom inte alls känner igen sej.. Såklart i sällskap av en hane, hon inte heller känner,,
Men det ser ju ingen som konstigt.
Njä sålänge man tar hand om sina djur på bästa sätt så ser jag inget fel i att dela upp djuren.
//Linda

Idealet vore ju om man kunde samköra uppfödning med en kompis, en har honorna och en har hanarna.
Då är jag säker på att man skulle kunna hålla många hanar fertila längre, men visst finns det dom som är omöjliga endå.
Fast en hane som inte kommer i kontakt med en hona, eller känner lukten brukar i regel kunna sköta sig längre enligt min egen erfarenhet.
Men det där att samköra är ju inte det lättaste heller, då ska man vara riktigt bra kompisar om det ska funka.
Ja det är inte lätt detta med hanarna, men ibland blir man ju tvungen att ta till åtgärder för att slippa tjuvparningar och strilning.
Jag håller hällre en hane avskild en kortare tid en att ha dem tillsammans och riskera tjuvparning, speciellt om man har katter som är för nära släkt.
För man bör ju även göra uppehåll med ppiller på honorna ibland med tanke på riskerna, och då kan man ju omöjligt ha en hane gå där mitt i allt utan att det blir ungar.
Och så länge inte hanen/hanarna uppenbarligen lider av det man väljer, så är det upp till var och en hur man gör.
Skulle det visa sig inte funka får man väl helt enkelt glömma sina planer och kastrera hanen då, för det är ju så att det är inte alltid det går som man tänkt sig 
Jag har haft hanar som aldrig strilat och skött sig kanon och kunnat gå med honorna när dom gått på piller.
Men jag har också haft en som varit omöjlig och strilat eller rättare sagt kissat ner både i och på bokhyllor, soffor, diskbänkar, spisar och då menar jag STORA pölar.
Behöver jag säga att den hanen aldrig blev far
lite synd för han var en jättefin vit oddeyd skogis som gick mycket bra på utställningar.
Men men som jag sa innan det är inte alltid det blir som man planerat 

Nu till hör nog jag skallan som haft en otroligt tur med mina 2 hanar.
Frej fyller 5 år och har aldrig markerat han sover varje natt i våran säng. Inga som helt problem när vi bor på hotell eller stuga om det är utställnings dax.. skulle aldrig tänka tanken och sätta blöja på han.. Då får han häldre bli kastrat.
Adam vart kastrat vid 5½ år ålder och inte strillat en enda gång . Jag valde och kastera han då han har 2 söner som är fertila och sköter sig lika exemplarisk..
Bifogar en bild på våran myskille Frej.
Han skulle bli knäckt om han inte fick sova i sängen med oss.

Visst kan man ha hanarna separerade från honorna och ha dem i olika delar av huset, inget fel med det. Eller att man har dem instängda en kortare period för att de ska lugna ner sig eller i väntan på en hona kanske. Vad jag reagerar på är katter som lever instängda för sig själva eller med annan katt och inte får vara med familjen. För mig är mina katter först och främst till sällskap och allt annat får väll ses som en bonus. Jag skulle aldrig sätta på mina katter blöjor. Nej då tror jag de mår bättre av att bli kastrater.
Mvh Margona

#19 Att jämföra hundar med katter var väl inte riktigt den här tråden handlade om?
Men visst, finns det katter som mår bra av att ha blöja så gratulerar jag alla som lyckats med det!
För mej är det ett konstigt sätt att hålla sina hanar fertila,men alla är ju olika& om jag inte minns fel så vet jag ju själv hur du varit emot dessa uppfödare som använder blöjor på sina katter!
Sen att du tycker det är konstigt att ta hem en hona& stänga in henne med en okänd hane,hur hade du tänkt dej att en parning ska gå till annars? Sen är det ju bara i regel några dagar det handlar om……Men men min åsikt
//Marina
Marina/ S*Karmskogen's

#23,, Nej såklart handlade det inte om hundar och katter,, jag jämförde bara blöja på djur. Det är ju lika konstigt med båda isåfall men det tänker ingen på.
Jag har inte sagt att jag är EMOT uppfödare som har blöja på sina katter, jag är emot uppfödare som har sna katter som enbart avelsdjur och låter dom bo utomhus BARA.
Men att ha en strilande hane separerad från dom andra men endå inte ensam utan med sällskap, och med mänsklig kontakt och mys / kel och kärlek. Att ha ett eget rum till sin hane/ hanar där dom har sitt eget så dom inte blir stressade tycker jag inte är fel. Att sedan sätta blöja på dom (om dom inte mår dåligt av det,, dvs bryr sej inte om dom har det) när dom är i resten av huset. Det handlar ju inte om alltid.
Sedan sa jag inte att jag inte tycker eller att det är konstigt att man ska ta hem en hona på parning, det jag sa och iaf menade var att det isåfall är lika "taskigt" att stänga in en hona som en hane som strilar.
För mej handlar det ju inte om att man ska ha det så här år in och år ut,, utan under en begränsad tid givetvis. iväntan på.. Det man nu planerat. Sedan om det inte funkar eller om hanen faktiskt inte mår bra av det så får man ju llägga planerna åt sidan, men om han inte mår dåligt så ser jag inte varför man ska kastrera?
Allt handlar ju om kattens väl och ve,, eller vad det nu heter.
/kram L
För mig är det ofattbart att man kan göra detta emot ett djur man älskar.
Just av denna anledning väljer jag att sälja de flesta hanar till hem där de får leva som lyckliga kastrater.
Just nu sitter jag i den sitsen att min äldste hane börjat stila. Han är nu två år och två månader och har skött sig exemplariskt hittills. Han har givetvis fått leva och lever även nu med oss i hela huset precis som alla andra katter. Men nu måste jag kastrera honom, eftersom jag inte kan se möjligheten att stänga in en katt som är van att få gå fritt med oss andra. Självklart är det inte roligt att behöva kastrera en hane man har köpt eller sparat för avel. En kortare period kan man väl försöka avgränsa utrymmet för hanen och ev ha någon form av "studpants" när han går lös i huset. Men det ser jag som en högst tillfällig lösning för att få lov att använda hanen till någon parning som är nära förestående.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Jag vill bara uttala mej lite nu igen.. ;-)
Jag själv skulle inte göra så som jag skrivit,, men jag har en viss förståelse för dom uppfödare som gör på detta vis..
och såklart inte under en lång tid utan mer under en begränsad tid. Men så länge man VET att alla katter mår bra ser jag inga problem.
Jag tycker OXÅ att om man "hör" något sådant om en uppfödare och minsann blir ledsen/illa till mods eller rent av arg/ irriterad, så varför inte ringa och be att få¨komma och titta? Det kanske är jättefint och inte alls konstigt.. Men tyvärr som så mycket annat i kattvärlden så ska man uttrycka sej som så att "jag skulle aldrig köpa katt av någon som behandlar sina djur på det sättet…"
Vilket sätt?
Ni / vi /man vet ju faktiskt inte ens hur det är där….
Däremot om man VET att det är helt uppåtväggarna fel så som en uppfödare behandlar sina djur ska man ju självklart anmäla det,, kanske inte gå ut på ett forum, jag vet inte helt 100% hur man ska gå ut med en varning men,, hm svårt det där…
Men jag tycker inte att man ska hoppa på någon när man faktiskt inte alls vet hur det ligger till..
//Linda
Sant, Linda, vi är i mångt och mycket snabba att dömma.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Ja vad skall man säga utan att göra detta inlägg en hel A4 sida. Först, ett ämne som många gånger kommit upp och som oftast samma personer som reflekterar och ger sina synpunkter. Personligen tycker jag det är mycket trist när folk skall behöva ha den känslan som trådskaparen fick och då enbart pga att de av uppfödaren får ett ärligt upplysande kring fadern till kullen. När det så kommer till aveln så kan jag bara lungt fundera… Om det inte fanns människor som var villig att hålla hanar fertila och alla som hade hanar som började strila (vilket är ett naturligt beteende) kastrerade sina….Vart skulle alla honkattägare då vända sig vid planerad dräktighet???

#27 Trådskaparen skriver ju att hon har varit på besök hos en uppfödare som hade det så

#21, snygg kille du har på bilden!!!

#30 Nej trådskaparen skriver bara att hon varit hos en suprertrevlig uppfödare som hade mycket fina och vårdade katter, men där hanen var i källaren..
Men ingenting om HUR hanen hade det i källaren. Det kan ju ha varit väldigt fint och inrätt (ur en katts perspektiv) ha allt en katt behöver etc.. Han kan ju ha det jättebra där,, det är det man inget vet nåt om. Då tycker inte jag heller att man ska dömma utifrån det man faktiskt inte vet.
/L

#32 Men uppenbarligen bor han där själv, det berättade ju uppfödaren och dessutom bara i ett rum.
Det är som jag tolkar det men man kan alltid tolka och tycka olika

Det ultimata måste ju vara att ha hanar som är tillfreds och inte så hormonstinna att de måste strila, men om man nu har en hane som kissar ner allt så måste man ju hitta alternativ o lösningar. En del hanar kanske har väldigt ovanliga linjer, eller andra superegenskaper, och då kanske man måste tillta nödlösningar för ett tag just för att man vill ha någon eller några kullar efter dem.
Utomlands har man ofta ett helt annat sätt att hålla sina katter, och jag har själv varit på besök hos flera utländska uppfödare som haft sina hanar i egna gårdar o hus osv. Samtliga har varit oerhört gosiga o keliga och trevliga, o verkat må bra. Så även om vi själva kanske inte har lust att ha katterna på ett visst sätt så kanske det fungerar för andra att ha det så, vi är ju alla olika. Så länge katterna mår bra och inte ser vanskötta ut så kan jag tycka att det är upp till var o en. Likaså om man vill köpa katt från en uppfödare som har sina hanar separerade från resten av katterna, det är ju valfritt! Det finns många katterier som inte har det så och vill man inte köpa därifrån så är det helt upp till var o en. Man prioriterar ju själv vad man söker av sin uppfödare, och där är vi alla olika. Det mest primära måste ju ändå vara att man tar hand om katterna och ger dem en bra miljö, bra omvårdnad, kärlek och mat osv.
mvh Malin

#32 håller med #34 trevligt med reflektioner och erfarenheter från andra länder.

En annan reflektion?? Var har trådskaparen tagit vägen? 
//L

Men alla katter som sitter instängda i burar i flera timmar på utsällningar då ?? en del åker tom utomlands.
Ta tex när det var som varmast här sist, det finns folk som åker genom hela sverige och katterna få då sitta i trånga transportburar hela vägen dit vägen , sen ska dom sitta en hel dag i en trång bur på utställning också, och efter utställningen blir det samma långa väg hem i samma lilla transport bur.
Och då finns det folk som gör detta VARJE helg med samma katter dessutom .
Nu är det visserligen inte varje dag, men det är ändå tillräckligt för att man borde tycka det är hämskt.
Men inte ser man någon som opponerar sig mot det, eller tycker det är hämskt ???
Lite konstigt tyckar jag.
Nu vet jag att jag kommer få kritik för detta men sätt er och tänk igenom ordentligt, är det inte lite dubbelmoral ???

Eftersom det inte är varje dag så är det inte så mycket dubbelmoral anser jag. Visst är det hemskt och synd när det är så fruktansvärt varmt som det kan bli i en utställningshall en varm sommardag, men som sagt… det är inte varje dag utan ett par timmar per helg. Känns värre enligt mig att vara instängd i ett rum varje dag. Men man vet inte hur hanen har det i detta rum, men jag tycker inte det skulle kännas okej att köpa en kattunge därifrån.
För mig känns det inte som ett direkt försvar eller precis övertygande för att jag skall ändra min åsikt gällande detta då det beskrivs att hanarna har jättefina utrymmen att vara på, för det borde väl givetvis vara en självklarhet. Det förändrar ju inte alls vad det är som överskriften säger…dvs förvaring av avelsmatrial.
Vi har en enorm mängd av avelsmatrial så jag tycker inte det känns försvarbart att göra så.
Det kan kännas jobbig och fördömande för en del att människor har en annan åsikt om detta men jag tycker snarare att det sunt faktiskt att det kommer reaktioner på detta.
Jag tycker det är underbart att människor inte bara köper läget utan skapar sig en egen uppfattning och åsikt.
Nu är vi hemma efter vår utlandssemester och inte ens i min vildaste fantasi trodde jag på ett sånt gensvar i tråden.
#16 Vem har sagt att vi inte träffade hankatten och fick se rummet han bodde i? I källaren fanns tvättstuga, pannrum och hankattens rum. Ingen annan bodde där och där var mörkt och ödsligt. Kattrummet var kanske 10 kvm med två små fönster nära taket. Det var inrett med klösträd och kattlåda och annat som hankatten behövde, men han saknade i mitt och min sambos tycke flera viktiga komponenter tex sällskap, närhet och kärlek.
#36 Tog vägen till Grekland.
// Maria