Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 4022 ggr
Krusmons
0

Säljkåta uppfödare...???

Nu blir jag riktigt förbannad… Har hört att bekanta till mig får köpa två kattungar till paketpris… totalt 6500:- för båda, är detta verkligen seriöst och att främja rasen. Om vissa uppfödare sänker priserna så ofantligt så är det ju inte konstigt att inte någon vill betala ordinarie pris och att många uppfödare sitter kvar med just kattungar som inte reas… Vi måste ju för sjutton kunna hålla ett rikspris och inte dumpa bara för att få sälja… och det är inte någon gröngöling till uppfödare som erbjudit detta.

blondifire
0

va??!! jag som ändå väntar min första kull!! skulle hellre sätta alla på foder än o slumpa bort!! så gör man väl inte??!!Förvånad

S*Winsnes Wilda

SillyZones
0

Kartellbildning, dvs att "leverantörer" kommer överens om ett pris som ska hållas är enligt svensk lag förbjudet.

Det finns dock flera andra sätt att främja rasen och hålla uppe ett skäligt pris. Säljer man till ett underpris går man ju kraftigt back och hur länge kan man hålla på då?

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Krusmons
0

#2 Kartellbildning???
Det är väl ändå inte det som detta handlar om utan att uppfödare "dumpar" priserna på sina kattungar…
varför blev dessa mindre värda?
Sitter man med egen hane så går man inte så kraftigt back om man säljer många kattungar men det känns som detta uppmanar andra att göra likadant, vilket även har visat sig att man sänker priserna kraftigt när kattungarna börjar närma sig 12 veckor och inte är bokade… I dagsläget går det att få tag i en renrasig katt med stamtavla för samma pris som vissa raskattskorsningar kostar och det är skrämmande och de sätter krokben för alla uppfödare i alla raser.
Det jag vill med detta är att när vissa sänker priserna så kopiöst så är det inte konstigt med att många som håller på priset sitter med osålda katter till höga åldrar. Jag anser inte att alla ska ta samma pris men däremot bör man ligga på ett skäligt pris.

SillyZones
0

Du skriver ju att vi borde hålla ett rikspris, vilket är samma sak som att komma överens om ett pris= kartellbildning.

Och bara för att jag poänterar detta betyder det inte att jag tycker att vi ska sälja våra kattungar för en spänn tassen. Dock har masshyserin kring kattavel gått för långt för att stoppa. Själv skulle jag vilja se mera skärpa regler för hur många kullar man får ta utan tillstånd, vilka katter man säljer till avel (eller kanske vilka som är sålda till sällskap men som avels på ändå) osv, samt regler för uppfödning i stort, oavsett om det är raskatter eller ej.

Krusmons
0

Helt klart borde reglerna för uppfödare skärpas…
Kanske att max 3 kullar/uppfödare och år (då givetvis med olika hanar och honor) som de har i vissa andra länder. Kattklubbarna borde kanske skicka in motioner till SVERAK's årsmöte om detta och de i sin tur får se över dessa.
När jag skrev rikspris så var det väl mer ett riktpris som jag menade… men jag är fortfarande förbannad att vissa uppfödare gör på detta sätt.

SillyZones
0

Jag skulle vilja ha två stamböcker, det finns negativa sidor med det, men det tror jag kanske kan stoppa upp något, samt stamnamn från första kullen. Nu var det ju en erfaren uppfödare du pratar om som sänkt priset så. Men saken är ju den att marknaden är väl mättad och då blir alla sittande med kattungar, och en del kanske inte har möjlighet att ha kvar hur många som helst och tvingas till slut sänka priserna. Jag antar att det är så i alla fall.

Labolina_73
0

#6 Jessica, hur menar du med 2 stamböcker?

/Linda

Krusmons
0

#6 Ja, men just därför kanske man ska få in någon regel om att ha högst 3 kullar/uppfödare och år för att få ner denna mättnad och det vet man väl även som uppfödare innan man gör parningarna att det är mkt katter till salu just nu och kan bli svårtsålt… jag tycker inte att det är någon ursäkt till att dumpa priset…

SillyZones
0

Linda, en stambok där vi som uppfödare registerar de avkommer vi säljer till avel och katter vi säljer till sällskap är stambokförda en en annan stambok, som inte berättigar till avel. Uppfödaren kan senare vid behov flytta mellan stamböckerna, men endast uppfödaren kan göra det.

SillyZones
0

#8 Nej du har helt rätt, man måste ju ta i beaktan både att det är mättat och att det är ett dåligt ekonomiskt läge i landet och att det kan bli svårt att sälja innan man tar en kull.

haapets
0

#9 Det er vel noe lignende ordningen vi har i Norge, hvor vi kan velge å selge kattungene på stamtavle kl.2. Dvs. med avlsforbud. Dette avlsforbudet kan endast opphevest av uppføderen. Faktisk en veldig god ordning, men den gjelder kun i Norge. Om katten f.x. selges eller omplasseres til Sverige så gjelder ikke avlsforbudet lenger. Litt dumt at det ikke er felles regler.

LaSadie
0

Jag tycker att max 2 kuller per år per uppfödare om inte särskilda skäl finns som tex. livmoderinflamation då det är bäst att honan får en kull vid nästa löp (som jag har förstått det). Det skulle göra att inte det blir kattungeproducering utan en bra mängs kattungar föds per år. Och detta gäller inte bara NFO utan alla raser

Labolina_73
0

#9 Tack Jessica,, ja det skulle kanske vara bra… Men som du skriver,, finns nackdelar,, men fördelarna kanske endocköverväger.. svårt detta..

//L

Wirre
0

Håller med Krusmons i detta, att dumpa priserna är inte bra för övriga uppfödare då det heter att vi andra har "ocker" priser.

David
0

Håller med Jessica i #2. Att dumpa priserna så lär knappast vara lönsamt, och efter ett par kullar med dumpade priser lär den här uppfödaren vara självsanerad.

Vet inte om det här fenomentet är speciellt vanligt bland "vanliga" raser? Har inte sett något exakt liknande bland de lite mer ovanliga raserna i Sverige.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

EddaM
0

Visst kan man ge rabatt till nån man känner o kanske lite grann om de skall köpa två. Eller ge lite rabatt till en som köpt en katt ur en tidigare kull. Men jag menar inte att man skall gå så lågt. Man får ju ta skäligt ialf. Nån 500 lapp billigare kan man väl gå men jag skulle aldrig sälja katter till det låga pris som står här uppe. Och själv är jag ingen bra uppfödare när det gäller att sälja små…hihi jag behåller ju nästan alla själv hihi =)

*kram* Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Humletassens
0

Ursäkta, ni är lite blåögda om ni tror att ett papper där det står avelsförbud hjälper om ni sålt kattungen till nån som skiter fullständigt i vad katten har för papper. Dom kommer ändå avla hej vilt och det är inget ni kan göra något åt. Finns bara ett sätt och det är att sälja kattungarna kasstrerade , precis som man gör i Danmark.

Vi gör så att kattungeköparn får tillbaka en summa när dom visar att katten är kastrat, hade jag fått hade jag sålt den kastrerad men det går ju inte än att få nån vet att göra det här i Svedala.

Mvh

Henrik

rockringen
0

#17 Jag har faktiskt lite svårt att se problemet med att köparna gör som de vill. Visst kan det hända, men jag tror man själv avgör hur stort problemet ska bli. Om man endast säljer sina kattungar till personer man känner att man får en bra relation till, då tror jag man har minskat problemet rejält, vare sig det är sällskapskattungeköpare eller uppfödare.

Jag är helt övertygad om att en överenskommelse med någon man fått en bra kontakt med, är bättre än ett förbud på ett papper. Säljer du till en privatperson, så har meningen ändå ingen betydelse eftersom konsumentköplagen räcker och en uppfödare köper ju inte en kastrat…

Jag tycker överskriften i denna tråd passar bättre in på de som säljer sina avkommor till personer/uppfödare som de varken lär känna eller tar reda på om de har samma uppfattning om köpet eller inte… Man har helt enkelt för bråttom att bli av med kattungarna eller törs inte säga nej när någon vill köpa en avkomma.

Jag har aldrig sålt en kattunge till sällskap som senare visat sig blivit inblandad i raskattsaveln och om jag skulle sälja en avkomma kastrerad, så skulle det vara för kattungens skull och inte för något annat.

Hälsningar Barbro

Humletassens
0

Barbro, Så sant men man kan aldrig gardera sig. Förr eller senare råkar man ut för den där som börjar avla "huskatter".

Därför hade jag gärna sett möjligheten till att kastrera tidigt.

rockringen
0

#19 Du har rätt, man kan inte gardera sig, man får göra det bästa av situationen och vi har olika sätt att göra det på Flört Jag vill verkligen inte ge narkos till små kattungar i onödan. Det räcker med allt annat de ska hinna med innan de är leveransklara.

Iden med att ge tillbaka pengar när de kastrerar katten kändes bra första gången jag hörde det, men ju mer jag tänker på det, ju mer blir det som att man ger köparen ett val. Därför har jag inte valt att återbetala, jag informerar dem bara att katten inte ska användas i avel och vid vilken ålder det är lämpligt att kastrera dem.

Barbro

David
0

#19. Innan jag sett svenska forskningsrapporter med enbart positiva resultat så skulle jag också vara försiktig med att kastrera kattungar.

Finns som jag ser det rätt lite forskning, framförallt svensk, som talar för tidig kastrering. Skulle de större djursjukhusen som tillhör Svenska Djursjukhusföreningen börja med det, eller att det görs en forskning i VeTA bolagets namn, då kanske…

// David

LaSadie
0

#21 Vad säger utländsk forskning?

David
0

#22. Här kommer en länk till en liten forskningsrapport som är översatt till svenska men baserad på forskning i USA.

// David

LaSadie
0

Okej tack =)

Draken_old
0

Här kan man nog läsa en del
Susan Little

MissMikkus
0

#23 Bra artikel. Den är sparad.

Mulan
0

Jag kommer att kastrera vår nuvarande hankattunge innan han flyttar. Dels för att vår veterinär har utfört detta tidigare, dvs tidig kastrering av hankattungar, och dels för att hans nya ägare gärna vill ha det gjort. Jag har också goda vänner som föder upp annan ras som har gjort tidig kastrering och tycker att det har funkat jättebra. Däremot gör jag det inte på honkatter, det är ett för stort ingrepp tycker vår veterinär bara för att ofta har de för tunn buk och det kan ge komplikationer vid ihopsömnaden. Hankattungar har hon däremot bara positiva erfarenheter av att ta tidigt. Jag kan återkomma med rapport framåt hösten om hur det hela går till och hur katten tar det hela. Innan har vi rekommenderat kastrering vid 6 månader för kattungeköpare, och de allra flesta har anammat det och gjort det.

För övrigt så råder fri prissättning i Sverige. Jag tycker att det är upp till var o en om de vill sätta egna priser osv. Jag tar fullt pris för min nuvarande kull, trots att inavelsgraden är betydligt högre än önskat, men så länge kattungarna är friska o hälsosamma så ser jag inte ngn anledning att sänka priset. Om det däremot är defekter på kattungarna så sänker jag priset.

mvh Malin

MisseKatten
0

Det är alltså FRI prissättning? Då är det ju inga problem och inga negativa kommentarer behövs om hur andra sätter sina priser???

SillyZones
0

#27 en liten parentes, graden av friskhet är ju svår att bedömma på så unga katter om det nu är effekter av inavel. Jag har ju ingen aning om hur det ser ut för din del vilken procent, vilka linjer osv, det har jag inte kollat. Men rent hypotetiskt kan ju effekterna visa sig långt senare om man nu säger så.

Mulan
0

#29 Graden av friskhet är svår att bedöma oavsett inavelsprocent.. Allt handlar ju om generna.. Och ingen av oss kan bedöma vilka gener som nedärvs.. Vad jag menar med friska o hälsosamma är att kattungarna hittills inte har större problem än andra kattungar, men å andra sidan är inte inavelsgraden så stor att man behöver hisna.. Flört Tittar man historiskt på t ex Norsk skogkatt så härstammar många skogisar från linjer där betydligt högre inavelsgrad förekommer.. Men allting är relativt.. Har du fler frågor så kan du gärna återkomma till mig personligen. Glad

mvh Malin

SillyZones
0

#30 Ja, det har du rätt i att man inte kan bedöma graden av friskhet på några kattungar. Dock var det inget negativt eller något mot din kull, som sagt så vet jag inget om den och funderingen var egentligen rent hypotetisk.

Draken_old
0

#30 Japp, första generationerna av reggade Skogkatter inavlades många gånger rätt kraftigt. Upp mot 30% men vanligast mella 9-14%. Dels var det nog problem med det inte fanns tillräckligt med avelsmaterial men också för att uppfödarna inte fick exportera några katter/kattungar utomlands om inte de hade 4 generationer i stamtavlan… Så det gick nog lite fort ibland.
Men vi behöver ju inte titta så långt bak i våra egna stamtavlor för att hitta katter med en inalvelsgrad över 9%.
Ooops nu hamnade jag utanför ämnetSkäms Sorry

Dalhem
0

Tyvärr är det väl så att regeln som säger att pris regleras efter tillgång och efterfrågan även gäller djur…

Ixatrixa
0

Jag är så förskäcklig så jag har satt priset 3500:- alltså totalt 7000:- om man köper två katter vid samma tillfälle och jag skäms inte ett dugg för detta utan jag ser det som en ganska bra marknadsföring.

Jag drar dessutom av en tusenlapp från normalpriset 5000:- ifall samma köpare återkommer…vill på detta vis tacka dem att de väljer att återkomma till just mig som uppfödare.

Nu ligger jag ju ganska lågt prismässigt totalt ändå då jag vet att många tar 6000 och högre men som tiderna är nu så ser jag ingen anledning att höja mitt pris i år.

Jag kommer troligen höja priset nästa år då maten har höjts kraftigt i pris.

Det stora problemet vi har i Sverige är att vi helt enkelt är för många skogisuppfödare men det problemet kommer ju rent krasst lösa sig naturligt i slutändan då man måste jobba aktivt för att hålla i konkurrensen.

Mizzi
0

Jag tycker det är upp till var och en vilket pris man vill ha.

Jag har uppfödarvänner som blivit utskällda av andra uppfödare bara för att dom tycker att dom tagit för lite för sina katter.

Men det måste väl endå vara upp till var och en vad man tar tycker jag.

Jag tror inte man säljer mer katter för att man kommer fram till ett gemensamt pris alla uppfödare emellan, för det finns dom som säljer för över 6000 och deras katter blir bokade direkt, medans andra som kanske tar 3500-5000 får sitta jättelänge med sina katter.

Jag tror nog det är så här det kommer se ut framöver tyvärr, Skogkatten har blivit så populär att det blivit för många uppfödare helt enkelt.

Det är vad jag tror SkämsFlört

KiroLina
0

Har läst hela tråden och håller med trådskaparen helt och hållet men inte bara Sverak ska ta sig en funderare utan även IDP för fy attan vilka sorter där finns.Finns dem som har runt 8 kullar/år och säljer för 2500kr.Det är bl.a  på grund av det vi har alla oseriösa uppfödare.Vem som helst kan slänga upp 2500 men inte 6000 kr/Susann

Mulan
0

Jag tar 5000kr för mina kattungar, och ser ingen anledning att höja i nuläget av olika anledningar. Köper man 2 kattungar från oss drar jag av 500kr per kattunge, kattunge nr 3 blir också avdrag på 500kr. Har man köpt katt av oss tidigare, men vill ha en till så köper man första till fullpris, och nr 2 får man avdrag för bägge, dvs den kostar 4000kr.

Jag har haft köpare som vill ha "billigare" katter från början, men personligen tror jag fortfarande på kvalitet och att man får vad man betalar för. Jag menar inte att kattungar som säljs för 2500kr är mindre fina, men många reagerar varför de är "billiga" när normalpriset ligger högre. Rent konkret är ju säkerligen priset på en renrasig skogis som säljs av registrerad uppfödare i dag mellan 4500kr-5500kr. Sedan finns det ju alltid variationer..

Jag vill inte sänka mina priser, men kan samtidigt förstå de som sitter kvar med flera kattungar till salu som börjar bli lite äldre.. Det är dock en risk man får ta i dag, med tanke på mängden uppfödare. Jag tror snarare att man som uppfödare får ta en titt på vad resten av uppfödarsverige håller på med, dvs börja arbeta med linjer som kanske inte "alla andra" jobbar med, arbeta med hälsa, temperament mm, och inte bara ta kullar för att man tycker det är roligt att vara uppfödare, utan vara mer kräsen. Sedan ligger ett stort ansvar hos oss att inte bara sälja vidare till nya som också vill bli uppfödare utan att informera om läget och berätta att det inte alltid är så enkelt att sälja kattungarna, oavsett priset.. Om vi uppfödare dessutom selekterar vårt avelsmaterial på ett bra sätt så tror jag också att vi generellt höjer standarden på vår ras enormt. Glad

Om man satte förbud på antal kullar så tror jag inte det skulle bli så bra.. En del får små kullar, andra stora.. Våra senaste kullar har varit 6, 7 och 6 kattungar, samtidigt som en del andra får kullar med en eller två kattungar i.. Därför tror jag inte på kullbegränsningar mm. Man kan ju aldrig bestämma allt i förväg, ibland får man flera kullar nästan samtidigt, ibland väntar man o väntar o det kommer ingenting.. Foten i munnen

KiroLina
0

Orsaken till att man säljer skogkatt för 2500 kr är vad jag sett.

1.Du testar inte föräldrarna

2.Du ska skynda dig att bli av med dem så du kan sälja nästa kull.

Kikar man på dessa personers sida så ser man att de säljer glatt unge på unge medan däremot de andra sitter kvar med sina och blir därmed tvingade att sänka priset:(

6000 för en kattunge är normalpris(tycker jag) då föräldrar är testade.Då jag gick paw-peds kursen hade vi en uppgift där vi räknade ut exakt vad det kostade att föda upp en kull. Det innebär att du har INGEN förtjänst om du säljer dem för 6000/st

Mulan
0

#38 Det beror på dels hur höga veterinärkostnader du har, hur mkt du betalar för tester och om du har egen hankatt eller ej. Mina veterinärvårdsavgifter är mindre än hälften mot de som bor i Stockholm t ex.. Flört Generella uträkningar är just generella, men man måste se individuellt och långsiktigt på kullarna man har för att kunna se vad som blir "förtjänst" eller ej.. Jag har ingen förtjänst eftersom jag väljer att lägga mycket pengar på utställningar o liknande, men det är ju mitt fria val. Precis som att man själv väljer vilket pris man tar för sina kattungar..  Flört

Mulan
0

#38 Ps Det finns oerhört många som inte testar föräldrarna som ändå tar 5000-7000kr också.. Många testar ju bara sina katter en enda gång också när det gäller HCM, så det är klart att "förtjänsten" blir ju betydligt högre än om du lägger en del av dina pengar till att testa katterna för olika saker.. Oskyldigds

KiroLina
0

#38 men  antigen man har hankatt eller ej så har han kostat pengar att köpa in,han äter,har försäkring m.m

Sagolika
0

Lite OT kanske, men just nu på Blocket säljs skogiskattungar utan stamtavla för 4000 kr (i Jönköping). Mamman har stamtavla, inte pappan. Det vore inte kul som uppfödare att upptäcka att ens avkommor används till sådant Rynkar på näsan

Mulan
0

#41 Jag vet inte om jag är dum i huvudet eller bara oekonomisk, men jag anser inte att mina katter enbart är avelsdjur, och heller inte att kattungeköpare ska betala för mitt intresse. Katterna är i första hand något som jag har valt att lägga pengar på för att det är min hobby. Jag kan aldrig se varje enskild katt som enbart ett avelsdjur, de är ju till för mitt eget nöje o sällskap också.. Den dagen jag enbart köper en katt som ska användas i avel o enbart i syfte att den ska få fina avkommor, den dagen har mitt katteri förlorat sitt hjärta..

Sedan går det rent praktiskt in vissa saker som tillhör min "verksamhet" som uppfödare, men om vi skulle börja räkna in mat, sand, försäkring, inköp av katter, alla tester, utställningsavgifter, resor till o från utställningar, utrustning, material hemma i form av litteratur, internet, digitalkamera, objektiv, hemsida, el, vatten osv tja, då tror jag att jag rent praktiskt skulle få ta runt 25000kr per kattunge, då räcker inte 6000kr på långa vägar.. Flört  Min hankatt från Spanien kostade en hel del i resor o annat att köpa in, och eftersom jag hittills inte lyckats få en endaste kattunge efter honom så har ju han inte varit särskilt "lönsam".. Dock är jag jätteglad över honom ändå, han är världens goaste o mysigaste katt!

Tyvärr tror jag inte att mina kattungeköpare är beredda att betala så mycket för att jag som uppfödare ska kunna driva mitt katteri, utan det är snarare så att de betalar för en vara som de vill ha, och i det här fallet är det kattungar som jag har till salu. Det bästa som finns för mig är när vi får samtal från kattungeköpare om att de trivs så fantastiskt bra med sina katter! Det är nog det som gör att man orkar hålla på ö h t, med tanke på kostnaderna och de motgångar som kommer i skov..

Alla uppfödare har olika avgifter och kostnader, och jag tror fortfarande att det kan vara en av orsakerna till prisskillnaderna. Det som skiljer är ju främst var man bor, efterfrågan på kattungar, vad man tillhör för förbund (IDP-klubbarna tar ju generellt halva priset jämfört med SVERAK för t ex stamnamn och medlemsskap per år) och diverse andra saker.

Mvh Malin

KiroLina
0

Även om ett uppföderi är en hobby så räknar man väl ändå in vad det kostar tycker jag.Annars kan vi ju sälja kattungar för 1500 kr just  för det är en hobby.

När jag räknade in vad allt kostade utgick jag från mina utg. det gör ju att Sverakmedl. borde ta mer då eftersom du säger det är billigare i IDP.

Labolina_73
0

#44 det jag tror  att Malin menar är att hon inte tycker att man ska räkna med vad det kostar kring katterna man redan har och eller inköpet av sina katter och eller sina utställningar,,

Såklart ska man räkna med utgifterna man har gällande kattungarna men inte kostnaden för vad man betalade för sina katter, och eller maten dom äter eller deras försäkring.

Utan att man tar betalt för vad det kostar att ta en kull kattungar och eller att hålla en fertil hane kanske,

Jag tycker defenitivt inte att man kan räkna in utställningar eller resor dit,, varför ska kattungeköparna betala för min hobby,, det är ju faktiskt ingenting som katterna bryr sej ett endaste dugg om.. det är VI uppfödare som vill ha meriter etc etc etc för att då man man "finare" kattungar.. Så ser inte jag det,, det finns ju katter som kanske inte lämpar sej på utställning av andra skäl men kan tillföra rasen massor iaf i både typ och temprament..

Jag tycker heller inte att man ska räkna med vad det kostade för mej att köpa denna hona eller denna hane, iom att jag köper dom till sällskap men en önskan om att dom håller enligt mina mått mätt i avel sedan då jag är en uppfödare men sådant kan man ju aldrig veta och därför tycker jag verkligen inte att man ska räkna vad det kostade att köpa in mina katter. Eller maten dom äter,, ok all specialmat eller dyligt under dräktighet ets men inte annars heller,, det skulle ju isåfall betyda att dom som ger sina katter whiskas eller dyl så skulle dom sälja sina kattungar billigare än mej som ger mina katter Eukanuba och blötmat och ibland råföda..

Det blilr ju superknasigt anser jag.

Jag tycker heller inte att man ska räkna med vad det kostar att ha sina katter försäkrade då det ju rent krasst bara är för sin egen skull om skadan skulle vara framme. Eller att man gör skillnad på om man har AGRIA eller FOLKSAM.

Njä nån måtta tycker iaf jag att det måste vara..

Men detta är ju bara min åsikt.. Men med detta sagt så tycker jag INTE att man ska rea ut sina ungar. Men att alla eller många har olika priser lite beroende på oxå var man bor i landet tycker jag inte är fel alls.

Vill nu denna uppfödare sälja 2 för 6500:- det kan ju kanske vara en engångsgrej oxå, eller en vän hon säljer till. Det vet ju inte jag,, eller så går hon kraftigt back,, synd för henne och SYND för rasen men säga att det är minsann därför som vi sitter kvar med kattungar anser jag vara galet,, VI vet att vissa gör så här eller att på marknaden finns det massor av både huskatter och raskatter men endå väljer vi att ta en kul.. DVS att vi måste vara lite medvetna vid det här laget att vi kan bli sittande med kattungar och endå avlar vi…

Deras fel som säger billigt eller vårt eget,, det är ju upp till var och en att avgöra.

//MVH Linda

Hagalund
0

Hej mulan…… Skrattande Tack för att det finns såna uppfödare som du.  Katteri med (som du skriver) hjärta i. Underbart. Skrattande Katterna ska ju absolut i första hand vara älskade familjemedlemmar, sen får man se.

KiroLina
0

Då jag gick paw-peds kursen så lärde jag mig att räkna in ALLT,precis allt.Det vet ni andra som också gått kursen att man ska göra ,har inte ett dugg med att man inte älskar sina katter.

Jag vill bara påpeka att mina katter inte bara är avelsdjur och att jag inte säljer till vem som helst heller.Så att jag skulle vara hjärtlös på något vis stämmer def. inte.Sen säljer jag inte enbart för sällskaps skull utan jag har faktiskt ett mål med det jag gör./Susann

blondifire
0

får hålla med #47 där. har oxå gått den kursen och har ett mål..betyder inte att man håller på av ev vinstintresse men ekonomin är en del av allt..

S*Winsnes Wilda

Humletassens
0

#43 & #45. Som ni räknar så får vi verkligen hoppas på att aldrig skatteverket får upp ögonen för vår " hobby"verksamhet. Flört För ska man bara se på hur mycket det kostar att få fram en kattunge. Ja då hade vi kunna sälja dom för 3000:- (egen hane).  Vi räknar med alla omkostnader som finns i katteriet. Inte heller vi har ett vinst intresse men ett intresse att hobbyn ska betala tillbaks lite av alla dom pengar man lägger ner.

Sen skriver en del att dom som testar kan ta mindre betalt, testerna är en så liten del av kostnaden så det spelar cycklar o långa loppet.

Jag känner katterier som går med vinst o inte är dom hjärtlösa som vissa här nästan sätter likhetstecken med. Dom tar ut fullpris 5-6000 och säljer nästan alla kattungar direkt.

//Henrik

Mulan
0

#49 Nu förstår jag inte vad du menar? Och jag tror inte du förstår vad jag menar.. Flört

Självklart ska man räkna med utgifter och inkomster, men jag tror att det är svårt att "gå med vinst" till att börja med som uppfödare, om ens någonsin… Jag menar att man inte kan sätta priset på kattungen utifrån alla ens egna utgifter och räkna med att kattungeköparna ska betala det.. Flört Priset de betalar är ju för en "vara" som de vill ha.. det handlar också om efterfrågan och tillgång..

Om jag går till t ex Elgiganten för att köpa en produkt så skiter jag fullständigt i hur mycket pengar de har lagt på hyra, personalkostnader, produktutveckling osv.. Samtidigt vet jag vad jag vill köpa (förhoppningsvis) och har kollat upp en del om produkten. Det jag främst tittar på när jag köper varor är vad jag vill ha och priset, samt vilken service jag får på stället jag köper den.. Jag vill självklart ha valuta för mina pengar… Egentligen är det väl samma sak med kattuppfödning rent ekonomiskt? Men katter är levande djur och jag tycker inte att katterier som går med vinst är föraktligt, däremot är JAG inte en sådan person som enbart jobbar för att mina katter ska "löna" sig eller att jag ska få valuta för de pengarna enbart genom att använda dem som avelsdjur.. Det är inte huvudsyftet med min uppfödning.. Om sedan andra vill driva sina katterier som företag är det ju helt och hållet upp till dem, eller hur?

Jag är lite nyfiken på vilka utgifter ni räknar med i samband med kattungar?

mvh Malin

Sissi
0

#50 Glad

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Humletassens
0

#50 JAg har inte påstått att man ska gå med vinst men att katteriet kan betala lite av sin egen kostnad. För vi gör så att det katteriet får in läggs undan just för katterna. Tror det är fler som gör så.

Och vi kan nog räkna med att en dag kommer skattmasen att titta på uppfödarverksamhet. Och då gäller det att ha koll på alla sina utgifter annars blir den här hobbyn en ännu dyrare hobby.

Priset på den varan du köper hos El-Giganten , Expert osv. Där är allt inräknat. Alla omkostnader osv…sen att du skiter i det är väl en helt annan sak. Det gör ju den kattungelöparn som kommer till mig o betalar 6000:- istället för 4500 hos nån annan. Dom vill just ha den katten som jag har.

Hur förklarar ni om en kattungeköpare frågar varför en raskatt kostar 5-6000 när dom får en huskatt för 100:-. Om man räknar som några av er gör här, så kommer den kattungeköparn snabbt räkna ut att detta är big buisness.

//Henrik

SillyZones
0

Jag förstår inte varför det är fult att ta betalt eller räkna in sina faktiskta utgifter för katteriet? Är man en sämre kattuppfödare för att man inte vill betala för att få lov att sälja kattungar (vilket ju faktiskt är fallet ändå) Om vi nu ska dra paralleller med elektroniktillverkning så betalar vi för marknadsföring. produktutveckling, osv, som egentligen inte har något med vår köpta vara att göra.

Mulan
0

Det är inte i mina ögon varken fult eller fel att räkna in sina faktiska kostnader i sitt katteri för kattungar, bara så att vi har det helt klart för oss.. Flört

#50 Instämmer i ditt resonemang. Däremot så förklarar jag noga för kattungeköparna vad de betalar för, och de som köpt katt av oss tycker att det är en enorm skillnad mellan våra raskatter jämfört med de huskatter de har haft innan.. Flört

#Allmänt

Vad beträffar pris på kattungar så tycker jag fortfarande att det är upp till var o en att bestämma sitt pris, även om jag personligen tycker att det skulle vara helt meningslöst att föda upp katter för att "rea" ut dem för t ex 2500kr.. Däremot så försöker jag förklara att ingen har bett just dig att bli uppfödare, det är ett eget val man gör.

Jag har full koll på mina egna utgifter för mitt katteri, och skattmasen är varmt välkommen att kolla på våra utgifter kontra intäkter, de visar att vi ligger på ett sorgligt minus. Flört Kanske just därför som jag inser att det rent praktiskt är omöjligt att gå med vinst om man räknar in precis alla utgifter man har runt sina katter.. Cool 

Det är fritt val att bestämma hur många kattutställningar man åker på, det är fritt val hur många kullar man vill ta och det är fritt val att betala och sälja kattungar till det pris man själv har bestämt. JAG har ett pris och jag respekterar att alla andra har sina priser. Däremot så är mitt tankesätt fortfarande att kattuppfödning är en hobby för mig, och om jag enbart skulle se det som en kul grej att föda upp så hade jag väl skänkt bort kattungarna och inte sålt dem för 5000kr.. Oskyldig Självklart har man ett medvetande om kostnaden och självklart vill man få tillbaka något för den tid o möda man lägger ner på sin hobby, däremot kommer jag aldrig att räkna kattuppfödning som min försörjning eller som en vinstdrivande verksamhet.

Men jag är fortsatt nyfiken på vad ni räknar in i kattungepriset när ni säger att ni räknar in faktiska utgifter för katteriet..

mvh Malin

KiroLina
0

Vad jag menar Mulan är inte att det ska vara någon förtjänst heller MEN det är inget som lönar sig pengamässigt vilket många tycks tro.

Men att man får in allt man lagt ut vore väl bra men inte ens så är det,även det är ok för mig för jag har ett jobb som kan bidra med resten.

Vad allt detta handlade om var att vissa formligen rear ut sina katter.Det var väl ändå det tråden handlade om.

Tycker du man höjer kattens status genom att göra så?

När det gäller hundar så är statusen rejält höjd men se tillbaka vad en raskatt kostade för några år sen och vad den kostar idag.Ja det räcker att kika in på blocket för att se vad en Skogisblandning kostar.

Hade man kört ett uppföderi som en firma(finns dem som gör det) då ska allt från sand till mat,försäkring,leksaker,utställningar,resor,hotell m.m.allt precis allt ska räknas in.

Somliga väljer att ge sina kattungar uppblött foder då de ska börja äta.Själv väljer jag oxfärs med gräddfil.Mina kattungar SKA ha den bästa starten de kan få även om det fanns nån här i tråden som tyckte att jag inte hade nån kärlek till mina djur. Så olika är det.

rockringen
0

#54 Heureka Flört

Mulan
0

#55 Nej, precis som jag skriver i tråden så tycker jag inte att man höjer kattens status genom att "rea" ut kattungarna, och jag anser inte att jag personligen gör det. Däremot ser jag svårigheter i att tala om för andra vad de ska och inte ska göra, eftersom det sällan är ett bra sätt att lösa problem.. Flört

Jag tycker rent generellt att ALLA katters status bör höjas. Däremot protesterar jag mot idén att katten ENBART ska ses som avelsdjur, då jag anser att en del av deras värde ligger i att de är sällskap. Jag anser att uppfödning är en blandning av hobby och verksamhet. Men i första hand är katterna FÖR MIG sällskapsdjur. Om katten enbart har ett avelsvärde och enbart är till för att få fram fina kattungar så kan man ju lika gärna avliva alla avelsodugliga katter direkt.. Så tänker inte jag, för mig har ALLA mina katter ett enormt fint värde som individer. Det är mest det jag försöker förklara.. Jag tycker det blir alldeles för kyligt om man enbart ska se kostnader o inkomster och kräver att kattungeköparna ska betala högre priser för att jag har valt att bli uppfödare. Rent praktiskt är det så att skogkattens tillgång är större än efterfrågan, främst på vissa håll, och att höja priserna är knappast något som kommer att funka i ett sådant läge… Däremot ser jag definitivt inte någon anledning till att hålla låga priser (minimipris för mig är 4000kr), men jag ser ingen anledning att t ex höja mitt pris i nuvarande kull som jag har, men heller inte sänka.

mvh Malin

Ps #55 Jag är fullt o fast övertygad om att du älskar dina katter djupt och innerligt, jag har inte påstått ngt annat. Flörtds

KiroLina
0

Nej Mulan det var inte du som sa det,det var nån annan Glad

För mig handlar detta inte om pengar,avel eller inte.vad jag pratar om är att katternas status måste höjas och det tycks vi ju va överens omSkrattande

#56 Har du stavat fel eller det är en förkortning av någotSkrattandeNyfiken som man ju är:)

KiroLina
0

Glömde ju skriva att jag inte menat något om dina priser Mulan,absolut inte.Sen är det ju klart att har man en defekt på en katt då ska den säljas något billigare.

Men jag hade gärna förespråkat en regel för både IDP och Sverak om ett minipris vad gäller försäljning.Många tror inte på regler men jag är en av dem som gör det.

rockringen
0

#58 Hi hi, det är grekiska och betyder "Jag har funnit det". Flört

Man brukar säga det när man kommer på något och jag fann att jag var helt enig i det Malin skrivit Skrattande 

Hälsningar

Barbro

Mulan
0

#59 Det är lugnt. Flört Jag tog det inte personligt.

Har glömt skriva till #46 Tack! KyssKyssKyss

#60 Tack! Kyss

mvh Malin

liza80
0

Vill börja med att säga att jag inte vet mycket om uppfödning utan talar som färsk kattungeköpare. Utifrån det jag läser här så skulle jag mycket hellre köpa en kattunge ifrån någon som Malin. Tror att de uppfödare som tycker och tänker som Malin vinner i det stora loppet, det är en sån som JAG vill köpa en kattunge av. Men detta är ju bara mina åsikter.. Vill poängtera igen att jag inte är nån expert på katter och mina åsikter grundar sig bara i vad jag läst här i tråden.

Ha det bra!

/Liza

KiroLina
0

#60 aha ok då har man lärt sig nåt nytt..heheSkrattande

#62 Förklara dig gärna vad du grundar det på?

Inte för jag tar åt mig på något vis men vill gärna veta ändåGlad

WesthKiowas
0

Jag måste säga att jag tycker att det är helt upp till var och en vad de tar för sina katter. En höjd status är inte lika med ett högt pris, anser jag. Det får inte gå så långt att katten till slut kommer klassas som en lyxvara som bara vissa har råd med.  

Tycker för det inte att man ska dumpa sina priser men att sälja 2 st tillsammans billigare det tycker i alla fall jag kan vara okey. Jag själv kan absolut tänka mig att göra så om jag anser att det är ett toppenhem, det borde ju vara upp till mig om jag går back eller inte. Men jag skulle aldrig annonsera ut mina kattungar billigt bara för att "bli av" med dem.

Äldsta kullen hemma har jag nekat 6 st utländska uppfödare, vore jag säljkåt så hade jag givetvis sålt iväg dom. Men det måste kännas rätt också. Hjärtat måste må gott efter ett beslut att sälja.

Jag personligen har aldrig räknat på de faktiska kostnaderna att ha katter, tänker absolut inte göra det heller. Det FÅR kosta! De är ju mitt stora intresse och mina underbara familjemedlemmar.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

liza80
0

#63 Tycker inte att du ska ta åt dig heller.. :) 

Jag är inte alls intresserad av att bli uppfödare utan är helt och hållet ute efter en sällskapskatt.. Och jag tycker att katten är en självklar familjemedlem. Säger inte att uppfödare här inne inte ser sina katter som familjemedlemmar men OM jag skulle välja att köpa en katt hade jag vänt mig till Malin. Jag känner inte någon av er men tycker att det hon skriver känns äkta och hjärtligt. Tycker det känns bra (som kattungeköpare) att det inte bara ses som en verksamhet eller ett sätt att tjäna pengar på.

Bara mina åsikter, men jag tvivlar inte på att ni andra är bra uppfödare.. :)

För övrigt så tycker jag att alla katters status ska höjas, raskatt eller ej.

line84
0

Jag gillar också att Mulans tankar och värderingar!

En sån uppfödare skulle jag lätt kunna välja om jag ska köpa en skogis!

Mvh Line

blondifire
0

tror att uppfödare elr sällskapsköpare oftast vill köpa av nån som i första hand ser till sina katter som familjemedlemmar,vilket jag fått uppfattningen att majoriteten gör..

S*Winsnes Wilda

Gardens
0

#43 BRA inlägg! du satte ord på mina tankar..

Gardens
0

#46 håller med.

kan inte förstå dem som räknar med ALLT.

är det för att göra alla avdrag i deklarationen eller vad?

skulle skämmas ögonen ur mig..

man köper en katt,som eventuellt kan användas ill avel(finns ingagarantiernågonstans)

men inte kan man ta betalt för att man åker till hanen med sin katt och bor på hotell,bensin,mat,hanens avgifter osv…

nej man tar betalt för katten,inte för resor,mat osv.

katten,spruta,idmärkning,stamtavla är det man betalar för inte uppfödarens kringutgifter!!!!!

SillyZones
0

Jag är förvånad över att läsa att man tror att katterna inte är familjemedlemmar för att man håller koll på sina utgifter. mina katter är i allra högsta grad familjemedlemmar, och jag tar ett pris för mina kattungar som de allra flesta tar. jag tittar ju naturligtvis på priset som alla andra tar, och lägger mig ungefär lika. Det har ingenting att göra med hur mycket pengar jag lägger ut på min katteriverksamhet, det finns ingen möjlighet att jag ens skulle få tillbaka en bråkdel av det jag lägger ut på min katteriverksamhet med de få kullar jag har. Snarare går jag kraftigt i back om man nu ska se det så. men det får kosta. Självklart, annars kan man inte hålla på. Naturligtvis finns det inte någon som kan räkna in alla sina utgifter i katteriet och sedan sätta ett pris på sina kattungar efter det. Då skulle kattungarna bli för dyra för att kunna säljas. Men att man håller koll på katteriets utgifter tycker jag inte är något konstigt med. Ville jag tjäna pengar så skulle jag definitivt inte hålla på med kattuppfödning.

WesthKiowas
0

#70 Nej, jag håller med dig helt. Jag kanske uttryckte mig lite luddigt i mitt inlägg för jag menade inte att folk som håller reda på kostnaderna inte ansåg att katterna var familjemedlemmar. Jag håller inte räkningen på mina utgifter för jag tror jag skulle bli mörkrädd av summorna jag lägger utSkrattande

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

KiroLina
0

Tack äntligen nån som fattarGlad

Gardens
0

här är ETT exempel på hur EN uppfödare räknar:

Inköp av katter passande för avel:

6500:- Och upp till nästan hur mycket som helst.

HCM-Testning vid 1, 2, 3, 5 år:

6000:- Går att få ner priset om man tex deltar på testdagar.

HCM-DNA:

350:- Per katt, behövs bara en gång om föräldrarna ej är fria.

HD-testning:

850:- Per katt, görs en gång vid ca 1 års ålder

Lån av hane:

1200-1500:- Per levande född kattunge.

Ev. språngavgift för hane:

500-1000:-Engångskostnad vid parning, kallas också städavgift.

Vaccinering av kattungarna

350:- Per kattunge ca.

Id-märkning av kattungarna

175-350:- Per kattunge.

Registrering av kattungarna

200:-Per kattunge.

Veterinärbesiktning av kattungarna

200:- Per kattunge.

Mat och uppehälle för ungarna tills de flyttar:

1000:- Ej inräknat ev. stödmatning.

Annonsering:

500-1000:- Om året ca.

Meritering av föräldrarna:

1400:- Ungefär, räknat på 4 utställninar om året för en katt.

Utställningspreparering:

1000-2500:- Burskynken, kammar, borstar, schampon mm. påfyllnad av förråd.

Försäkring för alla katter inkl avelsförsäkring:

9000:-Per år och 7-8 katter.

Extra leksaker, klätterträd mm. till kattungarna:

2000-4000:- Per år.

Självrisk för tex. kejsarsnitt, ca:

1500-2500:- Upp till hur mycket som helst nästan.

Stödmatning av kattungar

Svårt att beräkna

Semester för att närvara vid förlossningen:

Svårt att beräkna

Ev. semester för att stödmata kattungar:

Svårt att beräkna

blondifire
0

#73. vad baserar du detta på då??

S*Winsnes Wilda

Vildvittra
0

En vettig sammanställning av vad det kostar att ha uppfödning.
Priser kan dock variera beroendes vart man bor i landet men dessa är ett bra medeltal.

Det kostar att föda upp kattungar och jag vet att det har funnits en sida där det står i medeltal att det kostar ca 2.500 Kr per kattunge innan den är leveransklar.  Sidan finns dock inte kvar idag då länken jag hade var död.  Denna kostnad är baserad på egen hane, inga titlar på honan och inga komplikationer med kattungarna och mamman i samband med födelsen.

//Veronica

Sissi
0

#73 Tycker också att det är en "vettig" sammanställning.
Det är väl bara maten som jag tycker att det går lite mer pengar till men det är ju marginellt.

En sak är iaf säker och det är att det är INTE billigt att föda upp kattungar och man kan vara glad om man går jämnt upp och i bästa fall gör man en "liten" vinst. Men den vinsten brukar iaf jag spara till nästkommande kull mm. Jag har ett speciellt "kattkonto" som jag kan använda till oförutsagda utgifter till katterna.

Om man ska återgå till vad själva tråden handlar om, så visst skulle jag kunna tänka mig att sänka priset på kattungarna som två st fick möjligheten att flytta till samma hem.

/ Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Gardens
0

#76 nu gör jag en drastisk jämförelse,men åker jag exempelvis med mitt sto till ett stuteri,så betalar jag 2.000kr +moms och får i det priset SH avgift och bete i priset.

men inte skulle jag när jag sedan säljer fölet räkna med:

*borstar 100kr

*vaccinationer 500kr

*avmaskning 400kr

*mat 70kr/dag högt räknat.

för sådant är en självklar utgift och det tar man inte betalt utav köparen för ,tycker jag!

rockringen
0

Naturligtvis bör det finnas ett "riktpris". Har man inte det och alla uppfödare ska ta betalt för de faktiska kostnaderna, så kan det ju bli katastrofala följder Rynkar på näsan

Låt säga att en uppfödare köper in två billiga avelsdjur och sen börjar massavla. De ställer inte ut, de testar inte katterna och de har inga utgifter för parningar. Någon försäkring har de inte heller och maten och sanden är av billigast sort.

Vad tror ni deras avkommor kommer att kosta? 
Varför gör de fel som tar betalt för sina faktiska kostnader?

Jag tror de flesta uppfödare vill ha ett kattungepris som gör att det är möjligt att få uppfödningen att gå skapligt runt som en "inte alltför dyr" hobby.

Personligen har jag inte tagit mer betalt för att hankatten varit en import eller om jag åkt till utlandet för att para, vissa kombinationer blir dyrare än andra, men det är ju därför man har ett riktpris.

I mina ögon så ligger riktpriset idag mellan 5000 och 6000 kr för en skogkatt, sen finns det alltid de som tar lite mindre och de som tar lite mer, men så är det och det får vi leva med. Personligen har jag aldrig tyckt att det varit något större problem med prissättningen.

Hälsningar
Barbro

blondifire
0

bara undrade vart du tog siffrorna ifrån. …

S*Winsnes Wilda

Labolina_73
0

Så klart ska man räkna med sina faktiska kostnader i sin avel, MEN jag tycker fortfarande inte att man kan räkna med sådanna utgifter som ALLA som har djur har, dvs, inköp av katten, mat, sand etc etc etc. Men givetvis ska man räkna med alla faktiska kostnader som tillkommer i sin avel.

Men jag tror att oavsett hur man räknar och tänker så blir det ca samma iaf,, för ingen av oss tar ju 10000 för sina kattungar och ingen (hoppas jag) tar 1000, utan vi alla här håller oss ju iaf till ett "riktpris" eller kalla det vad som.

Men katterna idag ligger ju på allt mellan 4500-6500 och sedan vad man baserar dessa priser på tycker jag iofs inte är relevant. (missförstå mej rätt)

JAg vill oxå bara säga det att jag fattar ju att alla här älskar sina katter/djur av hela sitt hjärta oavsett hur man räknar sin avel eller vad man räknar med. Det fattar jag ju att ingen här har sina djur som maskiner.

Jag tycker att alla här inne har skrivit väldigt bra och välformulerat om hur man menar och när jag nu läser genom allt så *s* vi menar nog alla samma sak men skriver det på olika vis, alla här vill ha en bra status på katterna, ingen här tycker att vi ska REA kattungarna, ingen här tycker att det är fel att sätta lite billigare om en och samma köper 2, och ALLA här vill sina katters bästa. Kyss

Jag tycker oxå och tror att vi börjar komma en längre bit påväg mot samarbete istället för att se varandra som konkurenter. Det jag ser som absolut viktigt i iaf min avel är att det är ett samarbete och att man ska kunna fråga saker utan att någon rynkar på ögonbrynen. Det finns ju alltid någon som vet mera, oavsett vad det handlar om.

#70,, mycket bra skrivet Jessica,, lite så jag menar.. ;-) men jag är som vi vet inte så bra att fatta mej kort..

//Linda.. ;-)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.