Katt som sörjer
I juli i år fick vi ta beslutet att ta bort en av våra katter då han varit mycket sjuk och bara blev sämre. Han och hans halvsyster var absolut bästa kompisar och nu saknar hon honom otroligt mycket. Hon är mycket kontaktsökande både till oss och de andra katterna. Vi gör allt för henne för att hon ska må bra, men hon äter mindre och ligger ofta på de platser där han låg.
Till saken hör att katten vi tog bort sörjde sin mamma väldigt mycket när vi fick ta bort henne p g a njursvikt. Nu är vi riktigt oroliga att hans halvsyster ska sörja sig sjuk.
Är det någon som har något tips på vad vi kan göra för henne?

Hej.
Har själv vart med om detta,,hade en katt som sörjde sig till död. Hon slutade äta, dricka,,mm . Hon var kastrerad och hade blivit mormor,,å när hennes barnbarn flyttade så började detta.Vi åkte som fram å tillbaka till veteinären ett flertal gånger,, alla prover,, röntgen mm var u.a.. Tills slut så beslöt vi tillsammans med veterinären att avliva henne och göra en obduktion,,jag var helt knäckt,, det fanns inget fel på henne, jag hade alltså avlivat en frisk , men depprimerad katt, det var en hemsk tid.
Jag har inga goda råd att ge dig // Rita

Önskar jag kunde hjälpa dig gumman 
#1 Hoppas att det inte ska behöva gå så långt innan hon mår bättre. Det är så jobbigt när de inte kan tala om hur de mår och hur man kan hjälpa dem.
#2 Jag vet…
Tack för era rader!

Även jag lider med dig. Det måste vara fruktansvärt. En kattunge kanske piggar till henne? Annars vet jag inte.
Tröst kram från oss.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag har ingen lösning på detta. Usch vad tråkigt stackars missen och stackars dig.
//RolfH

Har varit med om detta.
En sak du kan göra som faktiskt fungerade för våran katt var att skaffa en kattunge som hon fick "uppfostra".
Vi hade provat det mesta innan detta hjälpte.
alltså jag läste på någon sida någonstans, att en veterinär skrivit ut antideppressiva till en katt, pga depression.
jag vet inte, men jag tror inte det var lögn.
fråga din vet om det finns sådant för katter. :)
lider med er,
kramar o pussa på tjejen
Nej vad jobbigt, både för henne och för dig (familjen?)
kram till er
Hej allihopa!
Tack för era rader, de värmer verkligen! 
Vi har provat med några nya foder och nu äter hon i alla fall! Ska väl kanske inte ropa hej… än, men bara att hon äter mer känns mycket bra. Hon är med oss på ett annat sätt nu än tidigare, t o m leker lite, och kanske hon är på väg att acceptera att han inte kommer tillbaka.
Kram på er!
//Katarina
Så bra at det gåt fremover med henne.
Kunne du fortelle hvilket for hun tycker best om(jeg har en liten frøken som er ganske kresen og godt kunne spist litt mer.)
#10 De torrfoder hon äter just nu är Eukanuba Adult (lax och ris) samt RC Sensible. Har funderingar på att även ge henne James Wellbeloved, fick det på en utställning en gång och de var heltokiga i det.
Hon har även tillgång till RC Skin Care 33, men det är det ingen av katterna som direkt är förtjusta i just nu och ändå har vi haft det i flera år…
Vill bara tala om att hon nu mår jättebra och idag väger hon 4,5 kg!
Är så glad för hennes (och våran) skull!!! 
//Katarina

Skönt att höra, för det är ju inte det lättaste att förklara för en katt att hennes kärats har gått bort. Ge henne en julpuss från oss.
Hälsningar Kristin

Åh, vad skönt att höra att det ordnat sig!

Vad skönt för er! Fin julklapp hon har gett sig själv o er! :)
//Malin
Så roligt att hon nu fått tillbaka livsglädjen och att ni får njuta av varandra. Man blir helt förstörd när ens djur mår dåligt av en eller annan anledning. Bästa hälsningar/Laila

Vad bra att hon är bättre. =) Nu blev jag glad=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Guud så skönt att det löste sig för er, och att hon mår bra nu! Man ska inte föringa känslorna som en katt hyser, helt klart. När en katt sörjer på det viset, så bevisar det att alla andra känslor som dom visar är lika äkta. Vi kattälskare vet det, men andra människor vill gärna föringa kattens kärlek, och tror inte riktigt på en när man säger hur ens katt beter sig i olika situationer. Och en annan sak som "icke kattmänniskor" har svårt att förstå är att alla katter är olika, och har en egen personlighet. /Sylvia
Underbart att höra Katarina! :)
Tack allihopa för era rader!
Det är så härligt att hon är sig själv igen. Saknade stunderna när hon "hade tid" att ligga på rygg i mitt knä och bli gosad på magen. Nu tar jag verkligen vara på de stunderna och tar dem inte längre som givet.
//Katarina

Skönt Katta att det löste sig!
/Camilla

Vad härligt att det löste sig Katta. Kram Merlyn

#20# Vad bra att allting löste sig! :) Vi har inte haft någon katt som sörjt mer än mammor som gått runt och kallat på sina små när de åkt till sina nya ägare…
Vad skönt att höra att hon är sig själv igen.
Min huskatt sörjde också sin kompis, som dog för två år sedan. Hon vägrade äta, fick magproblem och hamnade till sist med dropp på djursjukuset. Hon var då en spillra av sitt forna jag. Det var hemskt att se denna magra lilla krake ligga där. Men med god omvårdnad, nya kompisar och magmedicin så är hon i dag sitt gamla jag igen.
#13 Hon har nu fått en julpuss från er!
#15 Kan lova att det är den bästa julklapp vi någonsin fått. 
Återigen, Tack allihopa för era rader!
//Katarina