Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 2201 ggr
Susanne-Magnus
0

Tips på aktivering!

Jag vill gärna ha aktiveringtips till en katt som biter sönder saker. I hemmet finns massor av leksaker, två klösträd, en stor klösråtta, prasselbyxor, tunnel mm. Det finns ingen rastgård men är ute mycket i sele och stunom går vi även promenader!

Kom gärna med andra ideér och tips!

Tack!

Susanne

blondifire
0

vad för saker biter hon sönder? behöver ju inte vara brist på aktivering,har själv en tjej hemma som älskar att bita sönder tunna sladdar,leksaker,filtar. Men en laserpekare brukar vara poppisGlad..

S*Winsnes Wilda

Susanne-Magnus
0

Senaste saken hon bet sönder är en Bruno Mattsson fåtölj som skinnet och stoppningen tydligen var jättegod i. Laserpekare har vi och den gillar hon! Du menar att man kanske inte blir av med bitandet!?

Sagolika
0

Hur gammal är hon? En del unga katter bara "måste" bita sönder saker ;) Det är precis som om det kliar i tänderna på dem och nej, det räcker inte med torrfoder.  Men det brukar gå över då de blir lite äldre. Dock bör de alltid erbjudas tillåtna saker att gnaga på.

Förutom aktiveringslekar med laserpekare, apportering, promenader och kanske en innätad balkong m.m. så erbjud henne saker som det är okej och ofarligt för henne att få gnaga på. Kartonger, tuggpinnar för hund (t.ex. de allra smalaste, minsta tuggpinnarna av råhud), råa kycklingvingar, det finns även tuggpinnar för katter, torkad fisk för hund/katt osv. (det är dock inte alla katter som tål fisk).

Observera att om du ger henne rått kött med ben, exempelvis kotlett med ben m.m.  kvar, så MÅSTE det vara rått, ej tillagat. Det är ofarligt och bra för dem då det är rått, men farligt tillagat, för det är då benen blir vassa, splittras och kan skada dem. Både gris, nöt, lamm, kyckling är ok att ge.

En av mina katter förstörde massor av saker. Men över tid blev det bättre. Hon erbjuds fortfarande kartonger och allt annat jag nämnt samt mycket gos och lek, både med människor och andra katter och förstörandet av otillåtna saker har upphört.

Har hon någon kattkompis?

Vissa har haft framgång även med klickerträning för hundar.

Lycka till! :)

Susanne-Magnus
0

Hon är en fertil hona på drygt ett som har en yngre kastrathane som lekkompis… De far som tokar här hemma! Hon får mat med ben i typ råa kycklingvingar och hon har massa saker som hon får bita men hon biter hellre på annat! Ska testa tuggpinnar! Igår fick hon tag i en tampong och den var väldigt rolig att bita i… jag hoppas att den underhåller henne idag!

Tack!

Susanne-Magnus
0

Putt putt!

Fler tips??

Puzzle
0

Såpbubblor?

Susanne-Magnus
0

Tack Puzzle, ska genast testa! :P

Juliette-
0

Mamma har en likadan.. helt hysterisk är hon på att bita. Hon är 15månader och det verkar aldrig ge sig. Aktiveringen tror jag inte är det som fattas för det är helt enkelt så gott att dom inte kan sluta.. Med lite tur kanske dom ger upp när dom är några år haha

Christina-S
0

Här bits det på sladdar emellanåt. Hittills har det dock mest varit fråga om sådana med låg spänning i. De flesta sladdar är nu prydligt uppspikade och/eller gömda i kabellister, de övriga sprutar vi med "Get-off" och det hjälper. Kanske kan vara något att spruta på möblerna?

#3 Klickerträna katt? Nu blev jag nyfiken. Kan du berätta mer?

Puzzle
0

När det gäller sladdar kan man också hälla Tabasco på ett papper som man sen drar längs sladden för att den ska smaka äckligt. Funkar toppen hemma hos oss (på både hundar och katter).

Christina-S
0

#10 Vi har provat det också och det fungerar, nackdelen är att vita sladdar blir missfärgade.

Susanne-Magnus
0

Letat efter fy spray eller get off idag, men de får tydligen inte säljas längre pga kemikalier. Idag hade hon bitit sönder ett 6 cm i diameter stort hål i vår bruno mattsson fåtölj. Nu är de avtorkade med en trasa som var dränkt i ättika, jag hoppas att det hjälper. Vi hade draperat fåtöljerna med diverse filtar och kläder men de bär hon bara bort.

Tack för alla era tips!

ksofia
0

Katter gillar inte citrusdoft så det brukar funka med att gnida in sladdar odyl med apelsin eller citron. Smakar äckligt!

Susanne-Magnus
0

Ska testa med citron också men är rädd att det bleker… ättika funkade inte! =(
Vi håller på att fundera hur vi ska göra, vi kan inte ha det som vi har det nu… Hon är ju en kelgris i annat fall, go och mysig men det funkar inte som det är nu!